din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1995 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Mesaj fara echivoc al Ministrului Justitiei: Codurile vor fi implementate intr-un viitor foarte apropiat

Mesaj fara echivoc al Ministrului Justitiei: Codurile vor fi implementate intr-un viitor foarte apropiat

  Publicat: 02 Mar 2011       2520 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Discursul ministrului Justitiei in Plenul Senatului pentru sustinerea Proiectului de Lege pentru punerea in aplicare a Codului penal si pentru completarea si modificarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Asociatia internationala a transportului aerian
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Asociatia internationala a transportului aerian
(quorum) Minimul de membri necesar pentru ca o adunare sa fie legal constituita

Mesajul ministrului justitiei


"Sunt din nou onorat sa ma aflu astazi in fata dumneavoastra pentru a sustine un proiect de referinta pentru ordinea noastra juridica de maine, proiectul legii de punere in aplicare a Codului penal si pentru completarea si modificarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale.
Guvernul a transmis Parlamentului, in data de 22 iulie 2010, proiectul de lege mentionat, in aplicarea prevederilor art. 446 alin.(3) din noul Cod penal.
Proiectul pe care il aveti in fata domniilor voastre reprezinta inca un pas important catre un obiectiv cheie al Ministerului Justitiei, punerea in aplicare a noilor Coduri fundamentale ale Romaniei.
Cu permisiunea dumneavoastra, ma folosesc de prilej pentru a transmite inca odata de la aceasta inalta tribuna un mesaj fara echivoc: Codurile vor fi implementate intr-un viitor foarte apropiat.
Doamnelor si domnilor senatori,
Metodologia elaborarii proiectului de catre Ministerul Justitiei a implicat analiza a aproximativ 300 de acte normative penale speciale sau extra-penale continand dispozitii penale.

Aceste aproximativ 300 de legi contineau suprapuneri de texte, abrogari implicite asupra carora planeaza incertitudinea, pedepse intre care exista diferente flagrante in pofida naturii similare a faptelor incriminate.

Prin proiect se propune modificarea, completarea sau abrogarea unui numar de aproximativ 225 acte normative, pe urmatoarele directii de reglementare:
- Reglementarea situatiilor tranzitorii privind aplicarea in timp a legii penale;
- Abrogarea unor texte de incriminare din legislatia speciala, ca urmare a cuprinderii acestora in Partea speciala a noului Cod penal sau pentru inlaturarea suprapunerii inutile a unor texte care protejeaza aceleasi valori sociale;
- Completarea unor ipoteze de incriminare pentru a raspunde obligatiilor asumate de statul roman pe plan international, decurgand din conventii internationale ratificate, decizii-cadru sau directive;
- Adaptarea pedepselor pentru infractiunile care raman in legislatia speciala potrivit logicii sanctionatorii a noului Cod penal si inlocuirea modului actual de aplicare a pedepsei amenzii din legislatia speciala, instituind sistemul zilelor-amenda si pentru incriminarile speciale;
- Dezincriminarea unor fapte prevazute in legislatia speciala si reglementarea lor drept contraventii acolo unde este cazul, in aplicarea principiului minimei interventii care guverneaza legislatia penala a oricarui stat de drept;
- Interpretarea si completarea unor texte din Codul penal.
De asemenea, proiectul de lege prevede abrogarea Legii nr. 15/1968 privind Codul penal cu modificarile si completarile ulterioare si stabileste data intrarii in vigoare a prezentei legi si a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si necesitatea elaborarii de catre Guvern si supunerii aprobarii Parlamentului, a doua proiecte de legi esentiale pentru reforma sistemului judiciar in materie penala - proiectul de lege privind organizarea si functionarea serviciilor de probatiune si proiectul de lege privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Doamnelor si domnilor senatori,

Dezbaterea proiectului in Comisiile Senatului a imbunatatit continutul normativ, amendamentele adoptate fiind in spiritul directiilor generale ale proiectului.

Doresc sa multumesc distinsilor membri ai Comisiilor pentru perfectionarile aduse textului.

Comisia pentru drepturile omului, culte si minoritati a emis un aviz favorabil (nr. XXVI/509/30.11.2010), iar Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a emis un raport favorabil cu amendamente (nr. XIX/835/01.11.2010).

Pregatirea aplicarii noului Cod penal cuprinde, pe langa aceasta componenta legislativa reprezentata de Legea de punere in aplicare, si o componenta de evaluare a impactului bugetar, de resurse umane si logistice necesare pentru aplicarea noului cadru legal.

Evaluarea este realizata in cadrul unui program de asistenta tehnica oferita prin Acordul de Imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucuresti, la 27 ianuarie 2006.

In urma acestei evaluari, vom detalia necesitatile logistice si financiare privind pregatirea implementarii Codurilor.

Din nou, profit de ocazie pentru a spune ca este important sa stabilim o data realista pentru implementarea Codurilor, in raport de pregatirea sistemului judiciar.

Codurile vor intra in vigoare prin efectul legii, dar implementarea lor in viata reala nu se face de la sine.

Pregatirea sistemului judiciar pentru implementarea Codurilor presupune actiuni concrete din partea CSM: derularea unui program de pregatire profesionala pentru Coduri, alocarea stiintifica a resurselor umane in sistemul judiciar, dimensionarea corecta si stiintifica a programelor de incarcare optima pe instante si parchete.

La randul sau, Guvernul trebuie sa evalueze concluziile studiului de impact.

In alte cuvinte, greul institutional se muta acum pe umerii CSM-ului. Iata de ce reinnoiesc apelul meu catre dumneavoastra pentru normalizarea cat mai rapida a situatiei cvorumului CSM.

Aceasta institutie este pusa acum in situatia de a demonstra ca poate sa guverneze sistemul judiciar si poate sa implementeze un proiect institutional derulat pana acum cu succes de Guvern si Parlament: noile Coduri fundamentale ale Romaniei.

Iata motivul pentru care am sprijinit constituirea si operationalizarea CSM, iata motivul pentru care am acceptat solicitarile CSM pentru gasirea unor solutii temporare de cvorum pentru asigurarea functionalitatii reale a Plenului, pana cand procesul electoral se va finaliza.

Va multumesc!"



Citeşte mai multe despre:    Senatul Romaniei    Catalin Predoiu

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Presedintele Romaniei a semnat decretul pentru numirea Guvernului Romaniei
04 Nov 2019 | 1687

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 3 iulie 2019
03 Jul 2019 | 1249

Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice
27 Jun 2019 | 996

Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia
27 Jun 2019 | 1015

Senatul a adoptat Proiectul de modificare si completare a Legii nr. 192/2006 privind medierea
05 Sep 2017 | 1463

Monitorul Oficial din data de 19 iunie 2017
19 Jun 2017 | 1744



Articole Juridice

Actualizarea pensiilor de serviciu stabilite prin Legea 7/2006. Obligativitatea emiterii adeverintei prevazuta in anexele Normelor de aplicare a Legii 7/2006
Sursa: Av. Marius-Catalin Predut

Forma aplicabila in 2016 a Codului muncii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 418/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei