Stimata doamna procuror general, cum evaluati dumneavoastra situatia din sistemul de justitie penala din Romania, inclusiv starea criminalitatii si politica penala; care sunt prioritatile Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie?Unul dintre principalele obiective ale Ministerului Public pentru anul 2011 il constituie intensificarea cooperarii internationale in materie penala ca mijloc indispensabil de combatere si prevenire a criminalitatii transfrontaliere, inclusiv a criminalitatii organizate, a coruptiei, a traficului si consumului de droguri, a traficului de persoane, a infractiunilor economice si informatice, precum si a terorismului, dat fiind faptul ca Romania este prima bariera a spatiului European impotriva crimei organizate transfrontaliere.Din perspectiva cooperarii in regiunea sud est europeana, cum apreciati contributia Documentului Strategic Regional pentru Justitie si Afaceri Interne 2011/2013, la prevenirea si combaterea criminalitatii la nivel national si regional?In prezent, au fost elaborate si sunt in curs de derulare numeroase strategii si programe care vizeaza regiunea suda��est europeana si al caror obiectiv consta in combaterea criminalitatii organizate, a terorismului si a coruptiei, asigurarea sigurantei cetatenilor, buna functionare a sistemelor de justitie si in ultima instanta, consolidarea statului de drept (EU Stokholm Program, EU Internal Security Strategy, EU IPAa��MB, UNODC Regional Program, RCC Strategy and Work Program, UN Countera��terrorism Strategy etc.).Pentru a obtine un efect maxim in activitatea de prevenire si combatere a fenomenului infractional, structurile judiciare nationale, organizatiile regionale si internationale trebuie saa��si armonizeze eforturile in vederea implementarii coerente a strategiilor respective.Acesta este rolul Documentului Strategic Regional (DSR), si anume acela de a asigura, pentru perioada 2011 - 2013, convergenta principalelor obiective strategice privind prevenirea si combaterea criminalitatii la nivel regional, prioritatile fiind stabilite din perspectiva provocarilor specifice regiunii suda��est europene: combatereacriminalitatii organizate si a terorismului, prevenirea si combaterea infractiunilor de coruptie, migratia ilegala, apararea drepturilor fundamentale ale omului, cooperarea judiciara interinstitutionala si interstatala.Care considerati ca ar fi avantajele abordarii la nivel regional sud a�� est european a fenomenului criminalitatii in general si al criminalitatii organizate in special?In mod evident, criminalitatea organizata transa��frontaliera, sub toate formele sale de manifestare nu poate fi combatuta decat printra��o sustinuta cooperare transfrontaliera si implicit regionala. In acest context, trebuie avut in vedere faptul ca in regiune, cooperarea judiciara se realizeaza intre state dintre care unele suntmembre UE iar altele sunt fie in curs de aderare fie in proces de prea��aderare, si careutilizeaza instrumente diferite de cooperare si asistenta juridica .Armonizarea la nivelul standardelor UE a procedurilor specifice si asigurareaunei cooperari regionale eficiente contribuie intra��o masura hotaratoare laimbunatatirea rezultatelor obtinute in prevenirea si combaterea criminalitatii.In vederea realizarii acestor deziderate, Ministerul Public Roman a negociat siincheiat, in ultimii ani, protocoale de colaborare cu tari din suda��estul Europei cum arfi Republica Ungaria, Republica Albania, Republica Moldova si Republica Bulgaria.Cum apreciati rolul Consiliului pentru Cooperare Regionala in suda��estul Europei (Regional Cooperation Council a�� RCC) in procesul de implementare a Documentului Strategic Regional (DSR)?Secretariatul RCC a facilitat si coordonat procesul complex de elaborare aDSR, expertiza si pregatirea specialistilor din cadrul Consiliului contribuind de o maniera decisiva la realizarea unui consens in materie.In acest context, de subliniat este contributia deosebita pe care au adusa��o, la randul lor, reprezentantii romani in cadrul Grupului de Lucru din domeniul Justitie si Afaceri Interne.Acest grup regional de lucru va continua sa functioneze asigurand, sub coordonarea RCC, implementarea DSR si monitorizarea progreselor inregistrate in procesul de cooperare regionala.Care considerati ca este rolul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie in procesul de implementare a Documentului Strategic Regional (DSR)?In procesul de implementare, reprezentantii Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei constituie interfata intre nivelul de cooperare regionala si cel al coordonarii interinstitutionale la nivel national.Experienta procurorilor romani in solutionarea unor cauze complexe de criminalitate organizata transfrontaliera, precum si pregatirea lor in domeniul dreptului european sunt elemente importante pentru desfasurarea, la parametri corespunzatori, a cooperarii regionale.Avand in vedere cele de mai sus, este evident ca Ministerul Public Roman este in masura sa contribuie plenar la consolidarea unui cadru eficient care sa faciliteze coordonarea intre structurile si agentiile UE (EUROJUST, OLAF, EJN, EUROPOL) precum si organizatiile regionale, cum ar fi SEE Police Cooperation Convention, SEEPAG, SECI Center for combating transborder organized crime.
Reuniunea ministeriala UE-SUA confirma progresele notabile in cooperarea in domeniul justitiei si afacerilor interne 19 Jun 2019 | 705
DIICOT: Cercetari penale fata de un grup infractional organizat, frauda informatica in forma continuata si fals informatic in forma continuata 18 Apr 2019 | 806
Ministerul Justitiei a declansat procesul de selectie a adjunctului membrului national la EUROJUST 15 Mar 2019 | 1172
Proiectul de infiintare a institutiei Parchetului european a fost agreat de 17 state membre, printre care si Romania 12 Mar 2017 | 1716
Cea de-a doua reuniune a Retelei Judiciare Romane in materie penala din anul 2016. Cum a fost? 06 Oct 2016 | 1379
Europol: copii sunt vanduti ca �marfuri� la �pretul� de 20 000 EUR 20 Jun 2012 | 8804
Competenta Tribunalului Functiei Publice Sursa: EuroAvocatura.ro