La 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persistau unele deficiente in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, care puteau impiedica aplicarea eficace a legislatiei, a politicilor si a programelor Uniunii Europene si care ii puteau impiedica pe cetatenii romani sa beneficieze pe deplin de drepturile conferite de calitatea de cetateni ai UE. Prin urmare, in cadrul mecanismului de cooperare si verificare, Comisia si-a asumat obligatia de a sprijini Romania in vederea remedierii acestor deficiente, precum si de a verifica periodic progresele inregistrate in ceea ce priveste indeplinirea celor patru obiective de referinta stabilite in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei. Aceste obiective de referinta sunt interdependente si trebuie privite in mod unitar, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, care necesita un angajament politic pe termen lung.Cum raporteaza Comisia cu privire la progresele inregistrate de Romania?Rapoartele Comisiei din cadrul mecanismului de cooperare si verificare (MCV) sunt publicate de doua ori pe an. Comisia prezinta vara o evaluare anuala a progreselor inregistrate, iar iarna, un raport intermediar. Prezentul raport este cel de al cincilea raport anual de evaluare. Raportul se bazeaza pe contributiile Guvernului Romaniei, ale serviciilor Comisiei, ale statelor membre si ale ONG-urilor, la care se adauga un document de lucru al serviciilor Comisiei, care prezinta evaluarea detaliata a Comisiei privind fiecare dintre cele patru obiective de referinta stabilite pentru MCV.Ultimul raport anual de evaluare al Comisiei, publicat la 20 iulie 2010, a aratat ca Romania a facut progrese importante in adoptarea codurilor de procedura civila si penala, dar a si evidentiat existenta unor deficiente semnificative in eforturile depuse de Romania pentru realizarea de progrese in cadrul MCV. In general, in raport se sublinia ca Romania nu a facut dovada unui angajament politic suficient in ceea ce priveste reforma. In plus, in cateva randuri, conducerea sistemului judiciar a parut ca nu doreste sa coopereze si sa isi asume responsabilitatea in beneficiul procesului de reforma. In raport se recomanda Romaniei sa corecteze urgent aceste deficiente, astfel incat procesul de reforma sa se bucure de un nou impuls. Raportul intermediar, adoptat la 20 februarie 2011, a luat nota de raspunsul constructiv al Romaniei la recomandarile Comisiei din luna iulie 2010.Ce spune raportul de astazi?Raportul de astazi ia nota de masurile semnificative pe care le-a intreprins Romania de la ultimul raport anual, din iulie 2010. Romania a inregistrat progrese in ceea ce priveste eficienta justitiei, a modificat temeiul juridic al Agentiei Nationale de Integritate, a continuat pregatirile pentru punerea in aplicare a celor patru noi coduri, a lansat pregatirile pentru o revizuire a modului de functionare a sistemului judiciar si a efectuat un studiu de impact al politicii sale anticoruptie. In acelasi timp, potrivit raportului, consecventa si inregistrarea de rezultate in mai multe domenii raman o provocare si trebuie inregistrate in continuare progrese in lupta impotriva coruptiei.In concluzie, raportul arata ca Romania trebuie sa adopte masuri urgente pentru accelerarea judecarii dosarelor de coruptie la nivel inalt si pentru evitarea prescrierii acestora din cauza implinirii termenului de prescriptie . Lupta impotriva coruptiei ar trebui sa ramana o prioritate majora si ar trebui sa se bucure de sprijinul Parlamentului; ar trebui adoptate masuri urgente pentru a imbunatati recuperarea produselor infractiunii, urmarirea in justitie a cazurilor de spalare de bani, precum si protectia impotriva conflictelor de interese in gestionarea fondurilor publice. Trebuie obtinute rezultate mai bune in ceea ce priveste confiscarea bunurilor a caror provenienta nu poate fi justificata si aplicarea unor sanctiuni disuasive in cazurile de incompatibilitate.Care sunt etapele urmatoare?In perioada urmatoare va fi necesar un angajament continuu pentru a pune in aplicare noile coduri, pentru a adopta deciziile necesare restructurarii sistemului judiciar, pentru a consolida politica anticoruptie si pentru a se inregistra rezultate mai bune in confiscarea bunurilor a caror provenienta nu poate fi justificata si in aplicarea de sanctiuni disuasive in cazurile de incompatibilitate.Cu ocazia urmatorului raport anual de evaluare din cadrul MCV din vara anului 2012, Comisia propune efectuarea unei evaluari globale a progreselor realizate de Romania in cadrul MCV de la aderare. In lumina acestei evaluari, Comisia va prezenta propuneri corespunzatoare. Prezentul raport contine o serie de recomandari specifice menite sa sprijine Romania in pregatirea acestei evaluari globale.Comisia va sprijini in continuare Romania in acest demers si va prezenta urmatoarea evaluare anuala a progreselor in vara anului 2012.Care sunt cele patru obiective de referinta stabilite pentru Romania?In cadrul mecanismului de cooperare si verificare au fost stabilite pentru Romania urmatoarele obiective de referinta: - asigurarea unui act de justitie mai transparent si mai eficient, in special prin consolidarea capacitatii si a raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii; raportarea si monitorizarea impactului noilor coduri de procedura civila si penala; - instituirea, astfel cum s-a prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati privind verificarea averilor, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, cu rolul de a pronunta hotarari cu caracter obligatoriu, pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni disuasive; - pe baza progreselor realizate pana in prezent, efectuarea in continuare de investigatii profesioniste si impartiale in legatura cu acuzatii de coruptie la nivel inalt; - adoptarea unor masuri suplimentare pentru prevenirea si combaterea coruptiei, in special la nivelul administratiei locale.
Textul integral al Raportului >>>>>
ANI lanseaza un set de trei proceduri pentru prevenirea si identificarea timpurie a situatiilor de incompatibilitate, a potentialelor conflicte de interese 29 Jan 2020 | 988
La sediul Ministerului Justitiei, a avut loc o noua reuniune a Consiliului de Management Strategic 17 Sep 2019 | 983
Conferinta: Modificari aduse de Noul cod penal si de Noul cod de procedura penala. Aspecte de drept comparat 16 Apr 2014 | 1754
1 - 3 aprilie 2014: evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV 01 Apr 2014 | 1289
Discutii ref. misiunea de evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV 23 Sep 2013 | 1181
[INTERVIU] Despre prezentul si perspectivele Uniunii Juristilor din Romania 05 Jun 2013 | 1651
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei