din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3483 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Decontarea serviciilor medicale pentru personalul din Justitie. Acte normative, conditii, distinctii

Decontarea serviciilor medicale pentru personalul din Justitie. Acte normative, conditii, distinctii

  Publicat: 22 Feb 2019       11432 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
(Acting in concert) Atunci cand doi sau mai multi investitori actioneaza in baza unei intelegeri cu scopul atingerii unui obiectiv comun - de exemplu, obtinerea unei pozitii de control sau majoritare intr-o companie detinuta public prin cumpararea actiunilor companiei respective de pe piata secundara.
Prin cererea inregistrata la aceasta instanta la data de 31.10.2016 sub nr. x, reclamanta S_ L__ a chemat in judecata pe paratii M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie, P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara, P_ de pe langa T_ T__ si M_ Finantelor P_, solicitand ca paratii M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie, P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara si P_ de pe langa T_ T__ sa fie obligati sa ii plateasca drepturile banesti reprezentand costul tratamentelor stomatologice suportate de ea in perioada 25.05.x16, actualizate cu dobanda legala incepand cu data nasterii dreptului si pana la data efectiva a platii, iar paratul M_ Finantelor P_ sa fie obligat sa aloce si sa remita celorlalti parati fondurile necesare platii drepturilor banesti solicitate prin actiune .


Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004). Exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva o anumita cerere.
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
1. (ca probe noi in apel si recurs) orice inscrisuri avand legatura cu obiectul litigiului si fiind de natura sa lamureasca anumite aspecte ale raporturilor dintre impricinati, dar pe care partea interesata, indiferent din ce motive, nu le-a infatisat primei instante pentru ca aceasta sa le poata lua in considerare cu ocazia solutionarii pricinii.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
(Acting in concert) Atunci cand doi sau mai multi investitori actioneaza in baza unei intelegeri cu scopul atingerii unui obiectiv comun - de exemplu, obtinerea unei pozitii de control sau majoritare intr-o companie detinuta public prin cumpararea actiunilor companiei respective de pe piata secundara.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. (ca probe noi in apel si recurs) orice inscrisuri avand legatura cu obiectul litigiului si fiind de natura sa lamureasca anumite aspecte ale raporturilor dintre impricinati, dar pe care partea interesata, indiferent din ce motive, nu le-a infatisat primei instante pentru ca aceasta sa le poata lua in considerare cu ocazia solutionarii pricinii.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei, ci se pronunta asupra diverselor cereri, probleme sau exceptii ori masuri procesuale (ex. arestarea preventiva etc.) care se ivesc in timpul judecatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reglementata in C. proc. pen. in acelasi cadru ca si actiunea penala.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Obligatie ce revine partilor dintr-un proces de a face dovada imprejurarilor, faptelor, afirmatiilor, sustinerilor pe care isi intemeiaza pretentiile ori apararile prezentate in fata organului de jurisdictie.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act adoptat de organele de stat,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Document cu regim special care atesta transferul proprietatii unui bun catre o persoana juridica.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel

In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca in perioada 22.05.x16 a fost incadrata in functia de procuror la P_ de pe langa Judecatoria D_, jud. T__, iar in prezent isi desfasoara activitatea la P_ de pe langa Judecatoria _ jud. Bihor. In perioada 25.05.x16 a efectuat si achitat integral mai multe tratamente stomatologice la Cabinetul Stomatologic West Dental din Timisoara - Dr. V_ Liulica, pentru care s-au emis facturile fiscale nr. 057/15.10.2015, 058/15.10.2015, 061/14.04.2016 si 062/14.04.2016, in cuprinsul carora s-a facut mentiunea ca nu exista o relatie contractuala intre casa de asigurari de sanatate si respectivul cabinet stomatologic. Aceste facturi au facut obiectul cererilor de decontare a contributiei personale pentru servicii medicale dentare, inregistrate la P_ de langa T_ T__ sub nr. x/21.10.2015 si 4524/26.04.2016. La data de 13.01.2016 i-a fost virata in contul bancar personal suma de 97 lei, reprezentand ``Drepturi nete-medicamente``, iar compartimentul financiar-contabilitate i-a comunicat Avizul nr. 138/11.12.2015 al __ SRL, transmis Parchetului de pe langa T_ T__ referitor la cererea de decontare nr. x/21.10.2015. In acest aviz se arata ca se poate deconta suma de 96,8 lei, mentionandu-se ce anume reprezinta si justificandu-se nedecontarea diferentei, in functie de fiecare tratament. A solicitat reexaminarea cererii, iar prin adresa nr. 63/29.02.2016 __ SRL si-a mentinut pozitia. Prin Avizul nr. 114/30.06.2016, emis de __ SRL referitor la cererea de decontare nr. 4524/26.04.2016, s-a mentionat ca sumele inscrise in documentele de plata nu se pot deconta, aratandu-se detaliat motivele.


Reclamanta apreciaza ca nedecontarea costurilor tratamentelor stomatologice efectuate de ea incalca dispozitiile OUG nr. 27/2006 si ale HG nr. 762/2010, sens in care a invocat prevederile art. 23 din OUG nr. 27/2006 si art. 1-4, art. 7-10 si art. 12 din HG nr. 762/2010. A mai aratat ca prin adresa nr. 63/29.02.2016 __ SRL sustine ca, pentru a putea beneficia de decontarea serviciilor de medicina dentara, magistratii ar trebui sa se adreseze pentru efectuarea tratamentelor stomatologice unui medic care se afla in rela?ie contractuala cu casa de asigurari de sanatate. Reclamanta considera ca acest motiv nu poate fi primit, intrucat incalca dispozitiile art. 12 alin. 2 din HG nr. 762/2010, prin care s-a prevazut o exceptie de la regula instituita in art. 9 lit. q si art. 12 alin. 1 din HG 762/2010, stabilindu-se ca serviciile de medicina dentara pot fi decontate chiar daca medicul nu se afla in rela?ie contractuala cu casa de asigurari de sanatate.


Reclamanta critica faptul ca, dupa primirea celor doua avize tehnice emise de __ SRL, ordonatorul de credite si le-a insusit fara a intocmi nicio decizie de admitere sau de respingere a cererilor sale. desi prin adresa nr. 114/X-2/2016/24.05.2016 Biroul Juridic din cadrul Parchetului de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie a exprimat un punct de vedere favorabil reclamantei, ordonatorul de credite nu s-a conformat acestuia si nu a dat curs cererilor reclamantei.


In opinia reclamantei, __ SRL si-a depasit competentele cu ocazia emiterii celor doua avize, extinzand analiza cu privire la aspectele de ordin juridic, fara a invoca motive tehnice care sa justifice refuzul .


In consecinta, reclamanta solicita sa se constate ca din punct de vedere tehnic cererile sale indeplinesc toate conditiile pentru a decontare si ca din dispozitiile art. 5 alin. 2, art. 10 si art. 12 alin. 2 din HG nr. 762/2010 rezulta ca decontarea contributiei personale se realizeaza chiar daca furnizorul de servicii medicale dentare nu se afla in relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate, urmand ca decontarea acestora sa se realizeze la nivelul tarifelor prevazute de normele de aplicare a contractului-cadru anual privind conditiile acordarii asisten?ei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, respectiv ale Ordinului Comun MSP/CNAS nr. x anexa 14A.


In drept, actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 266-275 din Legea nr. 53/2003, art. 23 din OUG nr. 27/2006, HG nr. 762/2010 si Ordinului Comun MSP/CNAS nr. x anexa 14A , iar in dovedire s-a propus proba cu inscrisuri, care au fost depuse.


Paratul P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara a formulat intampinare prin care a invocat exceptia necompetentei teritoriale de solutionare a cauzei si a solicitat anularea cererii de chemare in judecata pentru neindeplinirea de catre reclamanta a obligatiei de a atAsa si de a comunica toate inscrisurile ce inso?esc cererea de chemare in judecata .


Pe fondul cauzei, a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata.


In motivarea exceptiei necompetentei teritoriale a facut referire la dispozitiile art. 107 alin. 1 Cod procedura civila si la faptul ca P_ de pe langa T_ T__ isi are sediul in circumscrip?ia Tribunalului T__.


Cu privire la anularea cererii a invocat dispozitiile art. 149, art. 150, art. 194 lit. e teza a III-a si art. 200 alin. 3 Cod procedura civila.


Pe fondul cauzei a sustinut, in esenta, ca, fata de prevederile art. 1 alin. 1, art. 2 alin. 1, art. 3-5, art. 7 si art. 9-10 din HG nr. 762/21.06.2010, coroborate cu dispozitiile Ordinului nr. x, in mod corect si legal __ SRL, societate agreata de ordonatorul principal de credite, a stabilit plata partiala pentru decontarea serviciilor medicale dentare catre reclamanta. Aceasta s-a facut in procentul stabilit din tariful maxim prevazut in anexa 14 cap. A la Ordinul nr. x, neputandu-se deconta si serviciile medicale care sunt gratuite. Pentru a beneficia de servicii medicale gratuite, reclamanta avea obligatia de a se adresa unui cabinet stomatologic care este in rela?ie contractuala cu Casa de Asigurari Sociale de Sanatate.


In drept, paratul si-a intemeiat apararile pe dispozitiile OUG nr. 27/2006, HG nr. 762/2010 si Ordinului comun al MSP/CNAS nr. x, iar ca dovada a depus inscrisuri .


Paratul M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, sustinand, la randul sau, ca raportat la prevederile art. 25 din OUG nr. 27/2006, art. 2 si art. 10 din H.G nr. 762/2010 si la anexa nr. 14 a Ordinului nr. x, in mod corect __ a avizat favorabil doar decontarea actelor terapeutice mentionate in adresele nr. 138/11.12.2015 si nr. 114/30.06.2016.


Prin intampinarea formulata de paratul M_ Finantelor P_, acesta a invocat exceptia lipsa calitatii procesuale pasive si a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, deoarece nu are raporturi juridice directe cu reclamanta, neavand calitatea de angajator al acesteia


A invederat ca, fata de dispozitiile Legii nr. 500/2002, in cadrul procesului bugetar, M_ Finantelor P_ repartizeaza ordonatorilor principali de credite sumele alocate acestora prin bugetul de stat, dar nu are atributia de a vira alte sume decat cele prevazute in legea bugetului de stat si cu respectarea acesteia.


Reclamanta a depus raspuns la intampinarea Parchetului de pe langa C_ de A_ Timisoara, prin care a solicitat respingerea apararilor ca nefondate.


Astfel, cu privire la exceptia necompetentei teritoriale a aratat ca actiunea este intemeiata pe dispozitiile Codului muncii, care in art. 269 alin. 2 prevede competenta instantei in a carei circumscriptie isi are domiciliul sau sediul reclamantul.


Referitor la anularea cererii a invederat ca aceasta se dispune doar daca reclamantul nu se conformeaza cererii instantei de a depune inscrisurile doveditoare si a invocat dispozitiile art. 272 din Codul muncii.


Pe fondul cauzei, reclamanta si-a mentinut punctul de vedere exprimat prin actiune .


In cauza a fost administrata proba cu inscrisuri .


Prin incheierea de sedinta din data de 13.02.2017 instanta a respins exceptia necompetentei teritoriale, pentru motivele expuse in incheiere .


In ceea ce priveste solicitarea de anulare a cererii de chemare in judecata, formulata de paratul P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara, se constata ca sanctiunea prevazuta de art. 200 alin. 3 Cod procedura civila opereaza doar daca reclamanta nu s-a conformat celor dispuse de instanta cu privire la indeplinirea cerintelor prevazute de art. 194-197 Cod procedura civila, iar in cauza instanta nu a solicitat reclamantei sa depuna copie de pe inscrisurile cu care intelege sa isi dovedeasca actiunea .


Se mai constata ca, fiind vorba despre un litigiu de munca, potrivit art. 272 Codul muncii sarcina probei revine angajatorului, si, in plus, paratul este deja in posesia inscrisurilor anexate cererii de chemare in judecata .


Fata de cele constatate, cererea de anulare este nefondata, astfel ca instanta va analiza actele si lucrarile dosarului mai intai sub aspectul exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul M_ Finantelor P_, Asa cum prevede art. 248 Cod procedura civila, iar apoi pe fond, retinand urmatoarele:


In perioada 22.05.x16 reclamanta S_ L__ a fost procuror la P_ de pe langa Judecatoria D_, jud. T__, iar apoi a fost transferata la P_ de pe langa Judecatoria A_, jud. Bihor, Asa cum reiese din inscrisurile depuse la dosar (filele 9-15).


In perioada mentionata, intre reclamanta si M_ Finantelor P_ nu au existat raporturi juridice de munca, angajatorul reclamantei fiind P_ de pe langa T_ T__.


In consecinta, obligatia de a plati drepturile banesti cuvenite reclamantei pentru perioada in litigiu revine angajatorului din acel moment, care este ordonator tertiar de credite, iar P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara avand calitatea de ordonator secundar de credite.


Conform dispozitiilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, ordonatorul principal de credite, in speta M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie, este cel care repartizeaza creditele bugetare aprobate pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice ierarhic inferioare in raport cu sarcinile acestora.


Art. 14 alin. 2 din Legea nr. 500/2002 prevede ca nicio cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute in legea Finantelor publice si nici angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala. M_ Finantelor P_ repartizeaza ordonatorilor principali de credite sumele alocate acestora prin bugetul de stat, dar potrivit art. 47 alin. 6 din Legea nr. 500/ 2002 nu poate vira si utiliza, pentru finantarea altui ordonator principal de credite, creditele bugetare ce i-au fost aprobate in calitate de ordonator principal de credite.


Prin urmare, instanta constata ca, in lipsa aprobarii lor in bugetul Ministerului P_, M_ Finantelor P_ nu are obligatia sa asigure fondurile necesare pentru plata sumelor pretinse de reclamanta prin actiune, astfel ca exceptia invocata este fondata, iar cererea formulata impotriva Ministerului Finantelor P_ va fi respinsa ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.


Pe fondul cauzei se retine ca prin cererile inregistrate la P_ de langa T_ T__ sub nr. x/21.10.2015 si 4524/26.04.2016 reclamanta a solicitat decontarea contributiei personale pentru serviciile medicale dentare efectuate in perioada 25.05.x16 la Cabinetul Stomatologic West Dental din Timisoara - dr. V_ Liulica, tratamente detaliate in fisa de tratament stomatologic si pentru care medicul stomatolog i-a emis facturile fiscale nr. 057/15.10.2015, 058/15.10.2015, 061/14.04.2016 si 062/14.04.2016 (filele 22-25). In facturi s-a mentionat ca nu exista o relatie contractuala intre casa de asigurari de sanatate si respectivul cabinet stomatologic.


In urma primei cereri reclamantei i-a fost virata in contul bancar personal suma de 97 lei si i s-a adus la cunostinta Avizul nr. 138/11.12.2015 (filele 17-18), trimis Parchetului de pe langa T_ T__ de catre __ SRL, societate agreata de ordonatorul principal de credite. Din aviz reiese ca suma decontata este compusa din 53,2 lei, reprezentand 40% din tariful maxim de 133 lei, prevazut pentru actul terapeutic stomatologic nr. crt. 1 si din 43,6 lei, reprezentand 40% din tariful maxim de 109 lei, prevazut pentru actul terapeutic stomatologic nr. crt. 5.


In aviz s-a mentionat ca tarifele au fost aplicate conform Ordinului comun MSP/CNAS nr. x anexa 14A (``Pachetul de servicii medicale de baza in ambulatoriul de specialitate pentru medicina dentara``), iar actele terapeutice nr. crt. 2-tratamentul cariei simple si nr. crt. 4-drenaj endodontic nu se deconteaza, deoarece sunt suportate 100% de catre casa de asigurari.


Prin adresa nr. 63/29.02.2016 (filele 19-21) __ SRL a mentinut si detaliat punctul de vedere prezentat in aviz, facand referire la dispozitiile art. 9 lit. q din HG nr. 762/2010.


Ca raspuns la cea de a doua cerere, P_ de langa T_ T__ i-a comunicat reclamantei Avizul nr. 114/30.06.2016 al __ SRL (fila 28), in care s-a aratat ca sumele inscrise in documentele de plata nu se pot deconta deoarece codul stomatologic 2 ce reprezinta tratamentul cariei simple este suportat in proportie de 100% de casa de asigurari de sanatate.


Prin actiune reclamanta sustine ca, potrivit dispozitiilor OUG nr. 27/2006 si HG nr. 762/2010, paratul era obligat sa ii deconteze integral sumele platite pentru tratamentele dentare efectuate.


Analizand prevederile legale invocate de reclamanta instanta retine ca art. 23 din OUG nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul Justitiei prevede urmatoarele: ``(1) Judecatorii, procurorii, personalul asimilat acestora si magistratii-asistenti, in activitate sau pensionari, beneficiaza in mod gratuit de asistenta medicala, medicamente si proteze, in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate. (2) Conditiile de acordare gratuita a asistentei medicale, medicamentelor si protezelor se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Aceste drepturi nu au caracter salarial si nu se impoziteaza.``


Hotararea Guvernului care reglementeaza conditiile de acordare gratuita a asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru magistrati si alte categorii de personal din sistemul Justitiei este HG nr. 762/2010.


In conformitate cu art. 1 alin. 1 lit. a si art. 2 alin. 1 din acest act normativ, procurorii beneficiaza in mod gratuit de asistenta medicala, medicamente si proteze, in conditiile prezentei hotarari, ale Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, ale contractului-cadru anual privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si ale normelor de aplicare a acestuia.


La art. 3 alin. 1 lit. d din HG nr. 762/2010 se prevede ca serviciile medicale se acorda de catre furnizori evaluati si autorizati potrivit legii si cuprind servicii de medicina dentara.


Potrivit art. 4 din hotarare, cuantumul contributiei personale, respectiv al coplatii din valoarea cheltuielilor pentru asistenta medicala si proteze, prevazute de normele legale in vigoare, se suporta din fondurile prevazute cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Justitiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Ministerului P_, al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, dupa caz.


Decontarea contributiei personale, respectiv a coPlatii se aproba, conform art. 7 alin. 1 din HG nr. 762/2010, de catre ordonatorul de credite, in baza cererii formulate de asigurat, insotita documente justificative, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii. Prin documente justificative se intelege, potrivit art. 7 alin. 2 lit. a si b si alin. 3 lit. b, inclusiv fisa de tratament stomatologic, in original sau in fotocopie semnata si parafata de catre medicul curant, si documente fiscale, care pentru serviciile de medicina dentara constau in factura fiscala cu denumirea manoperelor, numarul de acte terapeutice, codul si tariful acestora.


Conform art. 8 din HG nr. 762/2010 ``(1) Cererile pentru decontarea contributiei personale/coplatii se depun compartimentul financiar-contabil al institutiei angajatoare a�� in termen de 6 luni de la emiterea documentelor fiscale de plata, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data platii contributiei personale. (2) Cererile de decontare insotite de documentele justificative transmise de ordonatorii de credite din sistemul Justitiei vor fi avizate tehnic de catre compartimentul de asistenta medicala al ordonatorilor principali si secundari de credite.``


Art. 9 lit. q prevede in mod expres ca din bugetul ordonatorilor de credite din sistemul Justitiei nu pot fi decontate serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare si dispozitivele medicale la care persoanele prevazute la art. 1 au dreptul, in mod gratuit, in calitatea lor de asigura?i in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania.


In ceea ce priveste cheltuielile pentru serviciile de medicina dentara, art. 10 stabileste ca decontarea lor se realizeaza la nivelul tarifelor prevazute de normele de aplicare a contractului-cadru anual privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.


Totodata, din cuprinsul art. 12 al HG nr. 762/2010 reiese ca, in cazul serviciilor de medicina dentara, persoanele prevazute la art. 1 pot beneficia de rambursarea contributiei personale/coplatii chiar si in situatia in care s-au adresat altor furnizori decat cei evaluati si autorizati potrivit prevederilor legale, aflati in relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate.


Din coroborarea prevederilor legale mai sus citate instanta retine ca M_ P_ are obligatia sa deconteze cuantumul contributiei personale ori al coplatii din valoarea cheltuielilor efectuate de procurori pentru serviciile de medicina dentara, indiferent daca acestia s-au adresat altor furnizori decat cei aflati in relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate. In acest sens este si adresa nr. 114/X-2/2016/24.05.2016, emisa de P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie - Biroul Juridic (fila 16) si invocata de reclamanta.


Din textele de lege mentionate reiese insa ca obligatia de decontare subzista numai in conditiile in care: 1) serviciile de medicina dentara sunt prevazute in normele de aplicare a contractului-cadru anual privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si 2) nu fac parte dintre cele la procurorii au dreptul, in mod gratuit, in calitatea lor de asigurati in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania.


In speta, se constata ca reclamanta s-a adresat unui furnizor (medic) care nu era in relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate, iar pe baza documentelor justificative prevazute de lege a solicitat angajatorului, in termen legal, decontarea cheltuielilor pentru serviciile de medicina dentara prestate de furnizor.


Analizand facturile fiscale emise de medicul in cauza, instanta constata ca sunt mentionate servicii care corespund actelor terapeutice cod 1, 2, 4 si 5, incluse in Pachetul de servicii medicale de baza pentru medicina dentara (filele 33-34) prevazut la pct. A din Anexa 14 la Ordinul MSP/CNAS nr. x privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare in anul 2015 a HG nr. 400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii si a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2014 - 2015.


Acest act normativ este incident in cauza, deoarece prin HG nr. 994/2015 si HG 200/2016 termenul de aplicare a HG nr. 400/2014 a fost prelungit pana la data de 30.06.2016, acoperind astfel perioada in litigiu.


Art. 20 alin. 1 din HG nr. 400/2014 prevede ca ``Pentru categoriile de persoane prevazute in legi speciale, care beneficiaza de asistenta medicala gratuita suportata din Fond, in conditiile stabilite de reglementarile legale in vigoare, casele de asigurari de sanatate deconteaza suma aferenta serviciilor medicale furnizate prevazute in pachetul de servicii medicale de baza, care cuprinde atat contravaloarea serviciilor medicale acordate oricarui asigurat, cat si suma aferenta contribu?iei personale prevazute pentru unele servicii medicale ca obligatie de plata pentru asigurat, in conditiile prevazute in norme.``


Or, conform pct. A din Anexa 14 la Ordinul nr. x, pentru persoanele de peste 18 ani Casa de Asigurari de Sanatate deconteaza in procent de 100% tratamentul cariei simple (cod 2) si drenajul endodontic (cod 4) si in procent de 60% consultatia (cod 1 - tarif 133 lei) si tratamentul gangrenei pulpare (cod 5 - tarif 109 lei).


Aceasta inseamna ca beneficiarii legilor speciale au dreptul in mod gratuit la efectuarea actelor terapeutice cod 2 si cod 4, Casa de Asigurari de Sanatate fiind cea care suporta integral costul acestora, in timp ce pentru actele terapeutice cod 1 si cod 5 beneficiarii legilor speciale, in varsta de peste 18 ani, trebuie sa suporte diferenta de 40% din tarif, ramasa neacoperita din fondul Casei de Asigurari de Sanatate.


In consecinta, instanta apreciaza ca, raportat la dispozitiile art. 9 lit. q din HG nr. 762/2010, in mod temeinic si legal reclamantei i s-a avizat doar decontarea diferentei de 40% din tariful pentru actele terapeutice cod 1 si cod 5, iar nu si decontarea actelor terapeutice cod 2 si cod 4.


Intrucat suma cuvenita a fost virata in contul reclamantei, Asa cum aceasta a recunoscut prin actiune, se constata ca paratii M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie, P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara si P_ de pe langa T_ T__ si-au indeplinit obligatia de a plati suma necesara decontarii, astfel ca actiunea formulata impotriva lor este nefondata, urmand a fi respinsa ca atare.


Aceeasi opinie a fost exprimata si de asistentii judiciari care, conform art. 55 din Legea nr. 304/2004, au facut parte din completul de judecata cu vot consultativ.



PENTRU ACESTE MOTIVE


IN NUMELE LEGII,


HOTARASTE:



Respinge actiunea formulata de reclamanta S_ L__, CNP x, domiciliata in B_, __, _, cu domiciliul procedural ales in localitatea Ale?d, __. 3, judet Bihor, in contradictoriu cu paratul M_ Finantelor P_, cu sediul in __, sector 5, Bucuresti, ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.


Respinge ca nefondata actiunea formulata de aceeasi reclamanta impotriva paratilor M_ P_ - P_ de pe langa I_ C__ de Casatie si Justitie, reprezentat prin Procurorul General, cu sediul in _, sector 5, Bucuresti; P_ de pe langa C_ de A_ Timisoara, cu sediul in Timisoara, _ nr. 2, jude? T__ si P_ de pe langa T_ T__, cu sediul in Timisoara, _ nr. 2, jude? T__.


Cu apel in 10 zile de la comunicare .


Cererea de apel se depune la T_ B_.




Pronuntata de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 159/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017


Citeşte mai multe despre:    Plata interventie medicala stomatologica angajator salariat munca    Calitate procesuala Ministerul Finantelor Publice ordonator credite buget   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe