In subsidiar, in temeiul art. 166 alin 4 si art. 253 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) reclamanta a solicitat obligarea paratului la plata de daunele interese, in suma de 10. 679, 70 lei reprezentand diferentele de drepturi salariale neacordate pentru perioada 01.01. x20, suma ce va fi actualizata cu indicele de inflatie la data platii efective si sa- mi plateasca toate contributiile catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale si de sanatate aferente drepturilor salariale cuvenite pentru perioada 01.01. x20.
In motivarea actiunii reclamanta a invederat ca la data de 30 mai 2018 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 451, Hotararea Guvernului nr. 360 din 24 mai 2018 prin care se aproba Regulamentul - Cadru din 24 mai 2018 privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura``.
La articolul 1 din Regulamentul mentionat se precizeaza ca prevederile se aplica pentru ``familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura \\\", astfel cum sunt acestea prevazute in anexa nr, III ``Familia ocupationala de functii bugetare A�CULTURAA� `` la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare ``.
Reclamanta a mai invederat ca M.N. al Taranului R.este, conform art. l din Regulamentul de Organizare si Functionare adoptat prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2761/09.11.2015 ``o institutie publica de cultura de importanta nationala, avand personalitate juridica, care functioneaza in subordinea Ministerului Culturii si care este finantata din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat``. Astfel, angajatilor Muzeului N. al Taranului R.li se aplica prevederile Capitolului III `` Salarii de baza din sistemul muzeelor publice din Romania. 1 Muzee de importanta nationala, stabilite potrivit legii`` din Legea - cadru nr. 153/2017.
Managerul Muzeului N. al Taranului R. a solicitat, Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti in vederea acordarii sporurilor prevazute de H.G. 360/2018, expertiza locurilor de munca din cadrul Muzeului N. al Taranului R., cerere inregistrata cu nota de iesire din M. N. T. R nr. 6141/20.12.2018, semnata de manager si de catre inspectorul SSM si inregistrata de Directia de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti cu nota de intrare nr. x/20.12.2018.
Desi expertiza locurilor de munca din cadrul Muzeului a confirmat indeplinirea a cel putin 3 conditii prevazute de art. 3 din Regulamentul - Cadru din 24 mai 2018 privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura``, managerul, ca ordonator tertiar de credite conform art. 8, alin. 2, lit. a din R. O. F al M. N. T. R aprobat prin OMC 3761/09.11.2015 nu a actionat in vederea aplicarii prevederilor art. 3 din Legea - Cadru nr. l53/2017 privind salarizarea personalului platit din fondurile publice: ``Ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza [.. ] sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, [.. ] astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.``
Astfel, conform probelor depuse reiese ca au fost indeplinite cerintele prevazute de H.G. 360/2018, art. 3, paratul prin solicitarea inregistrata la D. S. P. - M. B, la nr. x/2019, a refacut pe parcursul anului 2019 expertiza pentru personalul care poate beneficia de acordarea sporurilor, reconfirmandu-se rezultatele din primul dosar asa cum reiese din adresa Directiei de Sanatate Publica a Municipiului conform N. I. 3930/02.09.2019.
Cu toate ca detinea documentatia necesara inca din luna decembrie 2018, parata a inaintat dosarul de expertiza a D. S. p-M. B. catre Ministerul Culturii mult mai tarziu, prin adresa M. N. T. R nr. 4882/24.10.2019 fara estimarea sumelor aferente impuse de acordarea sporului dar si cu ignorarea prevederilor art. 5 din Regulamentul - Cadru din 24 mai 2018 privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura``. Astfel, pentru marimea concreta a sporului parata trebuia sa se consulte cu reprezentantul salariatilor. Aceasta consultare obligatorie nu a avut loc, singurul inscris ce face referire la o asa zisa estimare este Nota interna nr. 4373/26.09.2019 in care seful Biroului Resurse Umane - Juridic propune Managerului valoarea fondurilor salariale necesare pentru acordarea sporului pentru conditii de munca, o suma care nu are nicio nota de fundamentare sau vreun algoritm de calcul.
Adresele M. N. T. R ulterioare (nr. 5895 din 20.12.2019 si nr. 372 din 27.01.2020) inaintate diferitelor Servicii din cadrul Ministerului Culturii au fost incomplete si in consecinta irelevante pentru procesul de acordare a sporurilor.
Reclamanta a apreciat ca raspunsul Ministerului Culturii din data de 11.02.2020 stabileste prin trimitere la textul de lege faptul ca neacordarea sporurilor pana la data raspunsului se datoreaza neindeplinirii de catre manager a cerintelor legale ce reglementeaza acordarea sporurilor de conditii de munca (vatamatoare).
Sporurile prevazute de Regulamentul - Cadru din 24 mai 2018 privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura`` sunt acordate muzeelor din subordinea Ministerului Culturii cum ar fi M.N. al Satului ``D.Gusti`` Bucuresti.
In sustinerea cererii de chemare in judecata au fost invocate dispozitiile cuprinse in Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), Legea sanatatii, Legea pensiilor, Codul fiscal, H.G. 360/2018, Legea 153/2017.
In dovedirea cererii reclamanta a depus la dosar un set de inscrisuri .
La data de 04.06.2010, paratul M.N. al Taranului R.(MNTR), a formulat intampinare prin care a solicitand respinger ea actiunii ca nefondata.
In motivarea intampinarii paratul a invederat ca a facut demersuri pentru obtinerea de catre salariatii institutiei a sporului de conditii de munca (vatamatoare) conform prevederilor art. 23 din Legea nr. 153/2017.
Dosarul de expertiza de specialitate, realizat de catre Enquesha Consulting SRL (anexat prezentei) a fost depus spre avizare la Directia de Sanatate Publ ica a Municipiului Bucuresti, iar, apoi, intreaga documentatie a fost inaintata la Ministerul tutelar (Ministerul Culturii).
Dupa repetate demersuri (trei adrese) pe care le-a inaintat Ministerului Culturii (ai caror salariati beneficiaza de acest spor), i s-a raspuns, ca trebuie stabilite drepturile salariale potrivit bugetului institutiei, dar nu ni s-au alocat bani si pentru spor.
Apoi, s-au invocat prevederile O.U.G. nr. 1/2020, si anume ca sporul trebuie sa fie acordat in cuantumul initial, spor ce nu a acordat inca, fiind reglementat abia in anul 2018, deoarece s-a solicitat doar acordul legal si financiar de acordare, informand Ministerul Culturii despre situatia din teren . Mai mult, Ministerul Culturii a ignorat adresa din 24.10.2019, facand referire doar la o revenire, din luna decembrie 2019, ceea ce face realitatea sa fie diferita.
Acuzele reclamantei la adresa conducerii institutiei ``de a nu fi actionat in vederea aplicarii prevederilor art. 3 din Legea cadru nr. 1 53/20 17`` sunt complet nefondate, deoarece, pe de o parte, din simpla lecturare a corespondentei cu Ministerul Culturii se observa ca s-a cerut bugetarea acestor cheltuieli pentru anul 2019, neprimindu-se nici un raspuns, iar pe de alta parte, in conditiile in care M. are activitatea drastic redusa (expozitia permanenta, unde isi desfasoara uzual activitatea si reclamanta, este inchisa publicului din anul 2016, datorita lucrarilor de consolidare si restaurare la corpurile C, C1, C 2 ale cladirii Muzeului Taranului R.- monument istoric), conditia w pentru timpul efectiv lucrat in conditiile respective`` (prevazuta de art. 3 din Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare \\\"Cultura\\\"din 24.05.2018 - Anexa la H.G. 360/2018), nu se indeplineste intrutotul, fapt cunoscut de altfel si de Ministerul Culturii (care a finantat mare parte din cheltuielile de restaurare si a coordonat lucrarile de executie).
In consecinta, concluzia peremptorie ca, prin raspunsul Ministerului Culturii din 11.02.2020 se stabileste ca neacordarea sporurilor pana la data raspunsului \\\"se datoreaza neindeplinirii de catre manager a cerintelor legale ce reglementeaza acordarea sporurilor de conditii de munca vatamatoare``, nu poate fi primita (mai mult, reclamanta omite sa precizeze care dintre managerii MNTR se face \\\"vinovat`` de aceasta situatie, avand in vedere ca actualul manager este in functie din 28 februarie 2019).
Reclamanta insa in mod evident, nu poate sa accepte faptul ca acest spor se aplica doar in masura in care angajatii isi desfasoara efectiv activitatea specifica in conditii grele. Or, cum am spus, in MNTR, in prezent, activitatea este restrictionata sever de faptul ca expunerea permanenta nu a fost inca redeschisa, in urma santierului pentru consolidare si restaurare.
In acelasi timp, consideram ca solicitarea reclamantei de ``recunoastere si acordare a drepturilor salariale cuvenite cu titlu de spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare\\\"este nefondata, deoarece aceasta \\\"recunoastere`` nu este o atributie a instantei, iar drepturile sale nu au fost contestate.
Mai mult, situatia afecteaza toti salariatii MNTR, intrucat conform expertizei si masuratorilor efectuate, si conditiile in care muncesc acestia (in situatia in care activitatea are loc normal) se incadreaza in exigentele legii (HG nr. 360/2018).
Referitor la solicitarea de a i se acorda suma de 887, 70 lei corespunzator salariului de baza brut din luna ianuarie 2020, actualizata, mentionam ca din luna martie 2020 si in prezent, reclamanta iti desfasoara activitatea in regim de telemunca, neputand fi vorba de conditii grele.
Referitor la solicitarea adresata in subsidiar, respectiv obligarea MNTR la plata daunelor interese in suma de 10. 679, 70 lei, plus contributiile sociale, paratul a invederat ca si aceasta cerere este vadit neintemeiata solicitand a fi respinsa.
In sustinerea intampinarii au fost invocate dispozitiile art. 205 si urm. Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro) si ale H.G. 360/2018
In aparare paratul a depus un set de inscrisuri .
Instanta a incuviintat si administrat proba cu inscrisuri solicitat de ambele parti.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta constata si retine urmatoarea situatie de fapt;
Reclamanta este angajata paratului in functia de muzeograf, drepturile salariale solicitat prin prezenta cerere de chemare in judecata sunt reglementate de dispozitiile art. 23 din Legea nr. 153/2017, in vigoare de la 01iulie 2017 precum si ale art. 1 alin. 1 lit. a din Cap. VI Anexa III din acelasi act normativ care prevad ca personalului din cultura
in raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale, urmatoarele categorii de sporuri: lit. a pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective; lit. b pentru conditii grele de munca, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile respective de munca .
Dispozitiile art. 1 alin. 2 din Cap. VI Anexa III la Legea nr. 153/2017 prevad ca locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului, precum si conditiile de acordare a acestuia se stabilesc de catre ordonatorul de credite, cu consultarea sindicatelor sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, in limita prevederilor din regulamentul elaborat potrivit prezentei legi, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare, emise de catre autoritatile abilitate in acest sens.
Pentru punerea in aplicare a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 153/2017 a fost aprobat Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare \\\"Cultura\\\"din 24.05.2018 ce a fost p us in aplicare la data de 08.08.2018.
Prin Regulamentul aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 360/2018 au fost stabilite locurilor de munca, a categoriilor de personal, marimea concreta a sporului pentru conditii de munca, precum si conditiile de acordare a acestuia pentru familia ocupationala de functii bugetare ``Cultura\\\", astfel cum sunt acestea prevazute in anexa nr. III \\\"Familia ocupationala de functii bugetare A�CULTURAA�\\\"la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel ca, asa cum reiese din mentiunile studiul privind expunerea la factorii de risc, in mediul de munca din cadrul Muzeului Taranului R., paratul a demarat procedura de expertizare prevazuta in art. 7 din Hotararea de Guvern nr. 360/2018 in baza achizitiei din data de 26.11.2018, receptionand expertiza efectuata de .la data de 03.12.2018.
Astfel, dupa efectuarea demersurilor mentionate anterior, paratul, in conformitate cu prevederile art. 1 alin. 2 din Cap. VI Anexa III la Legea nr. 153/2017, art. 11 din Regulamentul aprobat prin H.G. 360/2018, urma sa stabileasca procentele de sporuri de care va beneficia fiecare centru/serviciu, deoarece buletinul de expertiza emise de catre Directia de Sanatate Publica stabilea locurile de munca care puteau beneficia de sporurile prevazute in actele normative si limite minime si/sau maxime de procente, insa acest demers era si este insa conditionat de prevederile art. 11 din Regulamentul aprobat prin H.G. nr. 360/2018 si prevederile art. 25 din Legea nr. 153/2017 si anume incadrarea in sumele prevazute pentru cheltuielile de personal din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Instanta retine ca in bugetul aprobat pentru anul 2018 nu au fost cuprinse sumele necesare pentru achitarea acestor sporuri, iar ulterior conform dispozitiilor art. 34 alin. (2) din O. U. G. nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene s-a dispus ca \\\"incepand cu 1 ianuarie 2019, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si ai celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii si art. (3) Ordonatorii de credite raspund in conditiile legii de stabilirea nivelului sporurilor cu respectarea alin. (2) si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget pe anul 2019 \\\".
Ca urmare, reclamanta nu au beneficiat in anul 2018 de sporuri pentru conditii de munca acordate conform Regulamentul-cadru aprobat prin H.G. nr. 360/2018 privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si a conditiilor de acordare a acestora pentru familia ocupationala de functii bugetare \\\"Cultura\\\"prevazut in anexa nr. III la Legea-cadru nr. 153/2017, deoarece sumele necesare nu se regaseau in bugetul aprobat.
Ulterior, conform dispozitiilor Ordonantei de urgenta nr. 1/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative s-a dispus ca incepand cu luna ianuarie 2020, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2019, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii .
Prin urmare, din mijloacele de proba administrate in cauza instanta constata ca paratul a fost de buna credinta si a facut demersuri pentru punerea in aplicare a regulamentelor-cadru de acordare a sporurilor insa, o data cu intrarea in vigoare a prevederilor art. 34 alin. (2) din O. U. G. nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene - decembrie 2018 si a Ordonantei de urgenta nr. 1/2020 nivelul sporurilor fiind mentinute la nivelul/cuantumul din luna decembrie 2018.
Pe de alta parte, instanta constata ca prin Decizia nr. 40/14.07.2020 paratul a decis acordarea sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca prevazute in Cap. VI art. 1 alin. 1 lit. a din Anexa III la Legea nr. 153/2017.
In consecinta, fata de considerentele de fapt si de drept mentionate anterior, instanta constata ca fiind neintemeiate solicitarile reclamantei privind obligarea paratei la recunoasterea, acordarea si plata drepturilor salariale cuvenite cu titlu de spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca incepand cu data de 01.01.2019 si pana la solutionarea cauzei.
Prin urmare, fata de solutia ce urmeaza a fi fata data capatului principal al cererii de chemare in judecata, se va respinge ca neintemeiata si cererea accesorie privind la plata de daunele interese, in suma de 10. 679, 70 lei reprezentand diferentele de drepturi salariale neacordate pentru perioada 01.01. x20, suma ce va fi actualizata cu indicele de inflatie la data platii efective si sa- mi plateasca toate contributiile catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale si de sanatate aferente drepturilor salariale cuvenite pentru perioada 01.01. x20.
Instanta avand in vedere dispozitiile art. 448 alin. 1 pct. 2 N. Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro) constata ca prezenta hotarare este executorie provizoriu de drept si fata de dispozitiile art. 471 N. Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro) apelul se va depune la Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII, potrivit art. 490 C. p. c. sub sanctiunea nulitatii.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Respinge cererea de chemare in judecata formulata de reclamanta C.D.R., cu domiciliul in sector 2, Bucuresti, nr. 4, in contradictoriu cu paratul M.N. aL TARANULUI R., cu sediul in sector 1, Bucuresti, ca neintemeiata.
Cu apel in 10 zile de la comunicare, ce se depune la Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIIi-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale sub sanctiunea nulitatii.
Pronuntata in sedinta publica, astazi 29.07.2020 si pusa la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei.