f) dupa fiecare activitate mentionata la alin. (1)-(3) agentii care efectueaza urmarirea se prezinta in fata autoritatii romane competente si prezinta o informare cu privire la misiunea lor; la cererea autoritatii romane competente, ei sunt obligati sa ramana la dispozitia acesteia pana cand imprejurarile in care s-a desfasurat actiunea au fost suficient lamurite; aceasta prevedere este aplicabila chiar daca urmarirea nu s-a finalizat cu arestarea preventiva a persoanei urmarite;
g) autoritatea statului caruia ii apartin agentii care au efectuat urmarirea, la cererea autoritatii competente romane, poate asista la ancheta subsecventa operatiunii, inclusiv la procedurile judiciare;
h) din momentul in care a fost retinuta in conditiile alin. (6), pentru a fi adusa in fata autoritatilor romane competente, persoana urmarita poate fi supusa numai unei perchezitii in scopul asigurarii securitatii transferului acesteia; in timpul transferului se pot folosi catusele; obiectele aflate asupra persoanei urmarite pot fi confiscate.
(5) Urmarirea prevazuta la alin. (1) nu poate avea loc decat pentru una dintre urmatoarele fapte:
a) ucidere din culpa, omor, omor calificat, omor deosebit de grav;
b) viol;
c) distrugere si distrugere calificata, savarsita prin incendiere, explozie sau prin orice asemenea mijloc;
d) falsificarea de monede si alte valori;
e) furt si talharie in forma calificata si primire de bunuri furate;
f) santaj;
g) lipsire de libertate in mod ilegal;
h) infractiuni privind traficul de persoane si infractiuni in legatura cu traficul de persoane;
i) infractiuni privind traficul de droguri sau precursori;
j) infractiuni privitoare la nerespectarea regimului armelor si munitiilor, materiilor explozive, materialelor nucleare si al altor materii radioactive;
k) transport ilegal de deseuri toxice si daunatoare;
l) parasirea locului accidentului fara incuviintarea politiei ori a procurorului care efectueaza cercetarea locului faptei de catre conducatorul oricarui vehicul angajat intr-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane .
(6) In cazul in care autoritatile romane competente nu solicita incetarea urmaririi si in masura in care acestea nu pot interveni suficient de rapid, agentii straini care efectueaza urmarirea pot sa tina in custodia acestora persoana urmarita pana cand agentii romani ii stabilesc identitatea sau pana cand persoana este retinuta ori arestata preventiv, dupa caz, in conditiile prevazute de lege, cu informarea imediata a agentilor romani.
(7) O persoana care, in urma actiunii prevazute la alin. (6), a fost retinuta sau arestata preventiv de autoritatile romane competente, va fi mentinuta in detentie pentru interogatoriu, indiferent de cetatenie . Dispozitiile Codului de procedura penala se aplica in mod corespunzator. Daca persoana nu este cetatean roman, aceasta va fi pusa in libertate, dupa cel mult 6 ore de la luarea masurii retinerii sau arestarii preventive, fara a se include orele intre miezul noptii si ora 9,00 dimineata, daca autoritatile romane competente nu au primit in prealabil o cerere pentru arestarea provizorie a persoanei respective in scopul extradarii sale, indiferent de modalitatea acesteia.
ARTICOLUL 18710
Raspunderea agentilor straini
(1) In timpul operatiunilor si activitatilor mentionate la art. 1878 si 1879, agentii straini care desfasoara urmarirea pe teritoriul Romaniei sunt asimilati persoanelor care au aceeasi calitate in statul roman in privinta infractiunilor comise impotriva lor sau de catre ei.
(2) In cazul in care pe timpul desfasurarii operatiunilor prevazute la art. 1878 agentii straini produc un prejudiciu, statul ai carui agenti sunt raspunde pentru acest prejudiciu, in conformitate cu legea romana.
(3) Statul ai carui agenti au cauzat prejudicii unei persoane pe teritoriul Romaniei restituie statului roman totalitatea sumelor pe care le-a platit victimelor sau altor persoane indreptatite in numele acestora.
(4) Fara a aduce atingere exercitarii drepturilor fata de terti si cu exceptia dispozitiei din alin. (3), statul roman nu va solicita in cazul prevazut la alin. (2) restituirea contravalorii prejudiciilor pe care le-a suferit din cauza unui alt stat .
SECTIUNEA a 2-a
Dispozitii pentru aplicarea Conventiei din 29 mai 2000 privind asistenta
judiciara reciproca in materie penala intre statele membre ale
Uniunii Europene si a Protocolului la aceasta din 16 octombrie 2001
ARTICOLUL 18711
Informatii privind conturile bancare
(1) La cererea autoritatilor unui stat membru al Uniunii Europene, autoritatile romane vor dispune luarea masurilor necesare in vederea identificarii conturilor bancare, indiferent de natura acestora, care sunt controlate sau detinute intr-o unitate bancara din Romania de catre o persoana fizica ori juridica care face obiectul unei anchete penale, si vor furniza acestora numerele conturilor bancare, precum si orice alte detalii. Informatiile vor include totodata si date privind conturile pentru care persoana care face obiectul procedurilor are procura, in masura in care acestea au fost solicitate in mod expres si pot fi furnizate intr-un termen rezonabil.
(2) Datele prevazute la alin. (1) vor fi furnizate numai in masura in care informatiile se afla la dispozitia bancii care detine conturile bancare.
(3) Datele prevazute la alin. (1) vor fi furnizate numai daca ancheta penala priveste, dupa caz:
a) o infractiune pedepsita cu o pedeapsa privativa de libertate sau un mandat de executare a pedepsei inchisorii pe o perioada maxima de cel putin 4 ani, in statul solicitant, si cel putin 2 ani in statul solicitat; sau
b) o infractiune mentionata la art. 2 din Conventia privind constituirea Oficiului European de Politie (Conventia Europol) din 1995 sau in anexa la conventie; ori
c) in masura in care infractiunea nu este prevazuta de Conventia Europol, o infractiune prevazuta de Conventia din 1995 privind protectia intereselor financiare ale Comunitatilor europene, de Protocolul aditional din 1996 sau de catre al doilea Protocol aditional din 1997.
(4) In cazul in care se solicita informatiile prevazute la alin. (1), autoritatea solicitanta, prin cererea formulata, va mentiona urmatoarele:
a) motivele pentru care informatiile solicitate sunt considerate a avea o valoare substantiala in vederea cercetarii infractiunii respective;
b) elementele pe baza carora s-a stabilit ca bancile aflate pe teritoriul Romaniei detin sau controleaza conturile bancare si, in masura in care detine astfel de date, care sunt bancile implicate;
c) orice alte date disponibile care ar putea facilita executarea cererii.
(5) Cererea formulata in temeiul alin. (1) este supusa si urmatoarelor conditii:
a) indeplinirea cererii sa fie compatibila cu legea romana;
b) fapta care face obiectul anchetei penale sa fie infractiune potrivit legii romane.
(6) In cazul cererilor formulate de autoritatile romane, dispozitiile prezentului articol se aplica in mod corespunzator.
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti