Articolul 13Colegiile si liceele pedagogice pot scolariza si in alte filiere sau profiluri, cu conditia ca in planul de scolarizare filiera vocationala pedagogica sa fie reprezentata de cel putin doua clase pe an de studiu liceal.
Articolul 14Formarea initiala a elevilor de la profilul pedagogic se asigura prin pregatirea teoretica, realizata conform planurilor- cadru de invatamant si curriculumului diferentiat pentru ciclurile inferior si superior al liceului, filiera vocationala, profilul pedagogic, si prin pregatire practica de specialitate.
Articolul 15(1) Colegiile si liceele pedagogice asigura practica pedagogica de specialitate la toate specializarile profilului pedagogic, potrivit reglementarilor legale in domeniu .(2) Practica pedagogica se desfasoara la grupele/clasele de aplicatie ale colegiilor si liceelor pedagogice si la unitatile de invatamant preuniversitar partenere, unitati stabilite prin decizie a inspectorului scolar general, la solicitarea conducerii colegiului/liceului pedagogic.(3) Pentru specializarea invatator-educatoare practica pedagogica se planifica, se organizeaza si se desfasoara un semestru in unitati de invatamant prescolar si un semestru in invatamantul primar.(4) Pentru celelalte specializari ale profilului pedagogic practica pedagogica se desfasoara in baza protocoalelor incheiate cu unitati de invatamant sau alte institutii, cu avizul inspectoratului scolar.
Articolul 16In sensul prezentului regulament, se definesc urmatoarele forme de organizare si desfasurare a practicii pedagogice: curenta, individuala si comasata.
Articolul 17(1) Practica pedagogica curenta se desfasoara in decursul unei zile pe saptamana, sub indrumarea profesorului coordonator de practica pedagogica de la colegiul/liceul pedagogic, a profesorilor indrumatori de practica si a cadrelor didactice din scoala/gradinita de aplicatie .(2) Structura grupelor de practica pedagogica la cresa se adapteaza specificului activitatilor din educatia timpurie anteprescolara si regulamentelor specifice acestor institutii, conform legislatiei in vigoare.(3) La specializarile invatator-educatoare si educator- puericultor, in ciclul superior al liceului, elevii vor proiecta si vor sustine cel putin 6 (sase) lectii la invatamantul primar si cel putin 3 (trei) activitati de/in educatia timpurie (la invatamantul prescolar si anteprescolar).
Articolul 18Practica pedagogica individuala este forma de organizare a practicii pedagogice la decizia scolii, cu rol remedial, recuperatoriu si de suport, specifica invatamantului pedagogic preuniversitar, efectuata de cate un elev al claselor a XI-a la grupele/clasele de aplicatie, pe durata programului scolar al unei zile, sub indrumarea profesorului coordonator de practica de la colegiul/liceul pedagogic si a cadrului didactic de la grupa/clasa din gradinita/scoala de aplicatie .
Articolul 19(1) Practica pedagogica comasata este forma de organizare a practicii pedagogice derulata compact, in ciclul superior al liceului, pe parcursul a doua saptamani de scoala ale anului scolar in curs.(2) Practica pedagogica comasata consta in participarea la realizarea activitatilor didactice din orarul grupelor/claselor de aplicatie/unitatii partenere, sub indrumarea profesorului coordonator de practica pedagogica si a cadrului didactic din gradinita/scoala de aplicatie/scoala partenera, pe parcursul a doua saptamani, conform specializarii.(3) Repartizarea saptamanilor de practica si formele de organizare pentru acest tip de practica sunt stabilite prin decizii interne ale conducerilor colegiilor si liceelor pedagogice.(4) In clasa a XII-a, la specializarile invatator/invatatoare si invatator-educatoare, o saptamana de practica pedagogica de tip comasat se organizeaza si se desfasoara obligatoriu la clasa pregatitoare.(5) In vederea initierii elevilor din ciclul superior al liceului in forme ale invatamantului alternativ si simultan, practica pedagogica comasata se poate planifica, organiza si desfasura si in unitati de invatamant de stat sau particulare partenere, in afara celor in care se desfasoara practica pedagogica curenta.
Articolul 20(1) Elevii din ciclul inferior al liceului, profilul pedagogic, efectueaza in cadrul practicii pedagogice activitati de asistenta/observare a activitatilor/lectiilor (practica observativa) la cresa/gradinita/scoala de aplicatie sau in unitatile partenere.(2) Elevii din ciclul superior al liceului, profilul pedagogic, specializarile prevazute la art. 8 lit. a) -d), efectueaza in cadrul practicii pedagogice proiectarea, organizarea, desfasurarea si autoevaluarea activitatilor/lectiilor sustinute.(3) Elevii de la specializarile din ciclul superior al liceului prevazute la art. 8 lit. e) -f) efectueaza in cadrul practicii pedagogice proiectarea, organizarea, desfasurarea si autoevaluarea activitatilor specifice specializarii.
Articolul 21Cadrele didactice desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica sunt educatoarea/invatatorul/institutorul/profesorul incadrat la grupa/clasa la care se realizeaza practica pedagogica, profesorul indrumator de practica in specialitate si profesorul coordonator de practica pedagogica.
Articolul 22(1) Cadrele didactice desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica la grupele/clasele de aplicatie ale colegiului/liceului pedagogic sunt numite prin decizie interna de catre directorul colegiului/liceului pedagogic.(2) Cadrele didactice incadrate la grupele/clasele unitatilor partenere desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica sunt numite prin decizie interna de catre directorul unitatii partenere, in baza deciziei inspectorului scolar general, dintre personalul didactic cu prestigiu profesional, care are cel putin gradul didactic II, cu preocupari si rezultate deosebite in activitatea la clasa/grupa si in formarea si dezvoltarea profesionala.
Articolul 23Atributiile cadrelor didactice incadrate la grupa/clasa la care se organizeaza si se desfasoara practica pedagogica sunt urmatoarele:a) sustin lectii demonstrative pentru grupele de elevi repartizate la practica;b) ofera consultanta si consiliere metodica elevilor aflati in practica observativa;c) ofera informatii si consultanta metodica pentru proiectarea si desfasurarea activitatilor/lectiilor de catre elevii ciclului superior al liceului planificati la practica;d) verifica si corecteaza proiectele de activitate/de lectie care urmeaza sa fie sustinute de catre elevii repartizati in practica la grupa/clasa pe care o conduc;e) asista si evalueaza activitatile/lectiile planificate la grupa/clasa pe care o conduc, in conformitate cu graficul elaborat de profesorul coordonator de practica pedagogica;f) completeaza la fiecare activitate/ora de practica efectuata de catre elevii din ciclul superior al liceului fisa-tip de observare si evaluare a lectiei/activitatii conform modelului din anexa nr. 2, pe care o pastreaza in portofoliul lor de practica pedagogica, punand-o la dispozitia coordonatorului de practica pedagogica de la grupa/clasa lor si directorului colegiului/liceului pedagogic cu ocazia evaluarilor curente, semestriale si anuale sau ori de cate ori acestia solicita verificarea portofoliului de practica al cadrului didactic;g) semnaleaza profesorului coordonator de practica pedagogica si profesorului indrumator de practica orice problema care ar putea afecta buna desfasurare a practicii pedagogice, implicandu-se alaturi de acestia in optimizarea organizarii practicii pedagogice la grupa/clasa pe care o conduc.
Articolul 24(1) Profesorii indrumatori de practica pedagogica sunt profesori in specialitatea disciplinelor la care se organizeaza si se efectueaza practica pedagogica in conformitate cu prevederile din anexa nr. 3.(2) Pot fi numiti profesori indrumatori de practica pedagogica numai profesorii titulari ai colegiului/liceului la disciplina la care se organizeaza practica, profesori care predau/au predat metodica disciplinei, au cel putin gradul didactic II si rezultate, preocupari si aptitudini evidente in indrumarea practicii pedagogice.(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pot fi numiti profesori indrumatori de practica si profesori care nu predau/nu au predat metodica disciplinei, daca predarea metodicii disciplinei nu este prevazuta in planurile-cadru pentru clasa respectiva.(4) De regula, profesorii indrumatori de practica pot conduce practica pedagogica doar pentru o disciplina din planul-cadru pentru invatamantul anteprescolar, prescolar sau primar.(5) Repartizarea orelor de practica pe discipline/saptamana pentru profesorii indrumatori de practica se face conform prevederilor si instructiunilor din anexa nr. 3.
Articolul 25Atributiile profesorilor indrumatori de practica sunt urmatoarele:
Nu orice conditie pentru exercitarea unui drept constituie si criteriu de discriminare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 4058 din data de 09 Noiembrie 2020