(2) Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani ori, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, sau, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
(3) In cazul acordarii ajutorului de deces prevazut la alin. (1) , solicitantul trebuie sa faca dovada calitatii de asigurat sau de pensionar la data decesului membrului de familie pentru care se solicita acest drept .
(4) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 116 alin. (4) .
(5) Ajutorul de deces se acorda si in cazul decesului persoanei aflate in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, iar in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, respectiv pana la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I sau II din lege si raportul de munca a fost suspendat.
Articolul 118
(1) In cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora, ajutorul de deces prevazut la art. 116 sau art. 117 poate fi achitat si catre o persoana juridica, daca aceasta face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) , plata ajutorului de deces se face pe baza documentelor justificative prin virament bancar.
Articolul 119
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora.
(2) Acordarea ajutorului de deces se face la cerere, pe baza certificatului de deces si a documentelor justificative, si nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Articolul 120
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 3 zile lucratoare de la solicitare, de catre casa teritoriala de pensii competenta, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I-IV si alin. (2) , respectiv al unui membru de familie al acestuia.
(2) Competenta teritoriala a acordarii ajutorului de deces revine, dupa caz, casei teritoriale de pensii din raza de domiciliu a asiguratului/pensionarului decedat sau din raza de domiciliu a asiguratului/pensionarului care solicita ajutor de deces pentru un membru de familie .
Articolul 121
(1) Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre aceasta.
(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie prevazut de lege, calculat de la data decesului, respectiv de la data inregistrarii actului de deces in situatia declararii mortii prin hotarare judecatoreasca.
(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achita la nivelul cuvenit la data decesului.
TITLUL V: Casa Nationala de Pensii Publice
CAPITOLUL 0:
Articolul 122
(1) CNPP este institutie publica de interes national, cu personalitate juridica, organ de specialitate al administratiei publice centrale care administreaza sistemul public de pensii.
(2) CNPP se afla sub autoritatea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale.
(3) Sediul CNPP este in municipiul Bucuresti.
(4) Casele teritoriale de pensii sunt institutii publice cu personalitate juridica ce presteaza servicii publice.
(5) CNPP are in subordine INEMRCM, care este institutie publica cu personalitate juridica si autonomie stiintifica.
(6) In cadrul INEMRCM se infiinteaza prin ordin al presedintelui CNPP structuri teritoriale, fara personalitate juridica, denumite centre regionale de expertiza medicala a capacitatii de munca .
(7) Organizarea si functionarea INEMRCM, precum si structura organizatorica se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea presedintelui CNPP.
(8) CNPP este actionar unic la Societatea Comerciala de Tratament Balnear si Recuperare a Capacitatii de Munca, denumita in continuare S. C. TBRCM - S. A.
(9) CNPP are in subordine Centrul National de Formare si Pregatire Profesionala, ca institutie publica cu personalitate juridica si autonomie stiintifica, ale carui cheltuieli curente si de capital se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si din fonduri proprii.
(10) Statutul privind organizarea si functionarea Centrului National de Formare si Pregatire Profesionala se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea presedintelui CNPP.
Articolul 123
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, cabinetele teritoriale de expertiza medicala a capacitatii de munca trec din subordinea caselor teritoriale de pensii in subordinea INEMRCM.
(2) Personalul cabinetelor teritoriale de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca se preia de catre INEMRCM, la care trece activitatea acestora, beneficiind de drepturile salariale avute si prevazute in anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL I: Organizarea CNPP
Articolul 124
(1) Conducerea CNPP este asigurata de un presedinte si consiliul de administratie.
(2) Presedintele CNPP este numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii si justitiei sociale, pentru un mandat de 5 ani, care poate fi reinnoit. Presedintele CNPP este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Presedintele exercita o functie asimilata functiilor de demnitate publica.
(4) Presedintele are rang de secretar de stat si este salarizat la nivelul prevazut de lege pentru aceasta functie.
(5) Consiliul de administratie este compus din 19 membri, respectiv presedintele CNPP si alte 18 persoane, care sunt reprezentanti ai Guvernului, patronatelor, sindicatelor si pensionarilor, dupa cum urmeaza:
a) presedintele CNPP;
b) 5 reprezentanti ai Guvernului, cate unul din partea: Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, Ministerului Justitiei, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Sanatatii si Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, propusi de conducatorii respectivelor ministere si numiti de catre Guvern;
c) 5 reprezentanti ai patronatelor, desemnati de organizatiile patronale reprezentative la nivel national;
d) 5 reprezentanti ai sindicatelor, desemnati de organizatiile sindicale reprezentative la nivel national;
e) 3 reprezentanti ai pensionarilor, desemnati de organizatiile nationale ale pensionarilor.
(6) Membrii consiliului de administratie sunt desemnati potrivit prevederilor alin. (5) pe o perioada de 4 ani.
(7) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in prezenta a cel putin 13 dintre membrii sai.