Articolul 19
Pe perioada starii de urgenta, pentru neindeplinirea atributiilor de serviciu, pot fi suspendati din functiile de conducere conducatorii unitatilor sanitare, directiilor de sanatate publica, caselor de asigurari de sanatate, serviciilor de ambulanta, precum si autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale cu atributii in domeniul asistentei si protectiei sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate sa exercite temporar aceste functii sa fie functionari publici.
Articolul 20
Pe perioada starii de urgenta se pot realiza transferuri intre bugetele Ministerului Sanatatii si Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (in ambele sensuri), precum si intre diferitele linii de buget ale Ministerului Sanatatii sau Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate in functie de necesitati.
Articolul 21
Influentele financiare determinate de cresterile salariale pentru personalul medical si nemedical din unitatile sanitare publice si cele care au ca asociat unic unitatile administrativ-teritoriale se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate - titlul VI - Transferuri intre unitati ale administratiei publice.
Articolul 22
Valoarea procentului aferent contributiei clawback pentru trimestrul I al anului 2020 se plafoneaza la valoarea trimestrului IV al anului 2019.
Articolul 23
Pentru serviciile medicale, medicamente, investigatii paraclinice acordate in perioada starii de urgenta, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.
Articolul 24
Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate in carantina pentru COVID-19 va fi realizata cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare in bugetul FNUASS la nivelul necesar.
Articolul 25
Pe perioada starii de urgenta, modificarile de structura din cadrul unitatilor sanitare se vor aviza de catre directiile de sanatate publica locale in functie de necesitati.
Articolul 26
Pe perioada starii de urgenta, prin ordin al ministrului sanatatii se pot introduce noi programe de sanatate si servicii medicale destinate prevenirii si combaterii COVID-19.
Articolul 27
Se autorizeaza prescriptiile de tratamente "off-label" in cazul pacientilor infectati cu virusul SARS-CoV-2, dupa ce aceste tratamente sunt avizate de catre comisia de politica a medicamentului din cadrul unitatii sanitare respective.
Articolul 28
(1) Asigurarea sumelor necesare in bugetul Ministerului Sanatatii pentru achizitionarea de catre directiile de sanatate publica de materiale necesare in perioada pandemiei se realizeaza prin transferuri de la Ministerul Sanatatii, urmand ca achizitia sa se realizeze de catre directiile de sanatate publica prin procedura de achizitie directa.
(2) Asigurarea sumelor necesare in bugetul Ministerului Sanatatii pentru achizitionarea de catre unitatile sanitare de materiale si medicamente necesare in perioada pandemiei se realizeaza prin transferuri de la Ministerul Sanatatii, urmand ca achizitia sa se realizeze de catre unitatile sanitare prin procedura de achizitie directa.
(3) Ministerele cu sistem de sanatate propriu pot face achizitii directe pentru unitatile sanitare proprii atat din bugetele ministerelor de resort, cat si din cele ale unitatilor sanitare.
Articolul 29
(1) Prin ordin al ministrului sanatatii se stabilesc masurile de sprijinire a persoanelor izolate la domiciliu, ca urmare a masurilor de limitare a raspandirii COVID-19.
(2) Masurile de sprijin se pun in aplicare de autoritatile administratiei publice locale.
(3) Cheltuielile necesare se asigura prin transfer intre bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii, si bugetele locale.
CAPITOLUL IVDomeniul muncii si protectiei sociale
Articolul 30
Guvernul poate sprijini angajatorii si angajatii afectati de efectele crizei COVID-19, prin derogari de la prevederile legale in vigoare.
Articolul 31
Prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale se stabilesc masuri de protectie sociala pentru angajati si familiile acestora din sectoarele economice a caror activitate este afectata sau oprita total sau partial prin decizii ale autoritatilor publice, pe perioada starii de urgenta.
Articolul 32
(1) Pe perioada starii de urgenta, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, nu se aplica angajatilor sistemului national de aparare, angajatilor din penitenciare, personalului din unitatile sanitare publice si altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri, si al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, dupa caz.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege.
Articolul 33
Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, autoritatile administrative autonome, regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile la care statul ori o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic sau majoritar, societatile cu capital privat introduc, acolo unde este posibil, pe perioada starii de urgenta, munca la domiciliu sau in regim de telemunca, prin act unilateral al angajatorului.
Articolul 34
Pe durata starii de urgenta are loc suspendarea efectuarii controalelor la angajatori de catre inspectoratele teritoriale de munca, cu exceptia controalelor dispuse de catre ministrul muncii si protectiei sociale, a celor dispuse de Inspectia Muncii pentru punerea in aplicare a hotararilor Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, a celor necesare pentru a da curs sesizarilor prin care se reclama savarsirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social si pentru cercetarea accidentelor de munca .
Articolul 35
Se mentine valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective pe perioada starii de urgenta.
Articolul 36
Pe perioada starii de urgenta se interzice declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa.
Articolul 37
Prin exceptie de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoana indreptatita isi pastreaza stimulentul de insertie in situatia pierderii locului de munca ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
Articolul 38
Cererile pentru acordarea beneficiilor si prestatiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronica.
Articolul 39
Certificatele de incadrare a copilului intr-un grad de handicap si atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protectia copilului, precum si certificatele de incadrare in grad si tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.
Articolul 40
Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale si licentele serviciilor sociale, provizorii si de functionare, a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.
Fake News. Afectarea demnitatii si imaginii persoanei. Practica Tribunalului Bucuresti Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Carantina si forta majora. Restrangerea unor drepturi si libertati in contextul fortei majore Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
In aceasta perioada inregistrati o crestere a solicitarilor pentru consiliere cu privire la modul de incetare a contractelor de munca pe perioada starii de urgenta? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Concedierea pe motiv de forta majora este mai usor de contestat decat concedierea individuala si decat concedierea colectiva? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Ce sfatuiti un angajat care a fost concediat pe motiv de forta majora? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Cum interpretati articolul 48 din Codul Muncii? Angajatorul poate face concedieri in baza lui? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut