din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3264 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

  Publicat: 10 Dec 2023       1368 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 222 din data de 19 martie 2020

Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Orice persoana care participa la activitatea sportiva la nivel international,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,

(1) Comandantul unei aeronave civile aflate in zbor are jurisdictie asupra intregului personal aeronautic civil aflat la bord.

(2) Dispozitiile date de comandantul de aeronava civila in timpul zborului, in scopul asigurarii sigurantei zborului, sunt obligatorii pentru toate persoanele aflate la bord.

(3) Comandantul de aeronava civila poate debarca orice membru al echipajului si orice pasager la o escala intermediara, pentru motive determinate de siguranta zborului si de pastrarea ordinii in aeronava civila.

Art. 46

(1) In caz de pericol, comandantul de aeronava civila va lua masurile necesare pentru salvarea pasagerilor, a echipajului, a incarcaturii, precum si a aeronavei, dupa caz.

(2) In cazul unui accident, comandantul de aeronava civila isi mentine toate prerogativele pana in momentul cand autoritatea in drept il elibereaza de atributiile ce ii revin in legatura cu operarea aeronavei.

Art. 47

In cazul aeronavelor fara pilot la bord, personalul care asigura programarea si/sau controlul de la distanta al acestora raspunde pentru realizarea in siguranta a zborului, de la inceperea si pana la terminarea operatiunii de zbor, putand lua orice masuri in acest scop.

CAPITOLUL VII: Operatiuni aeriene civile

SECTIUNEA 1: Generalitati

Art. 48

Operatiunile aeriene civile se clasifica astfel:

a) operatiuni de transport aerian comercial;

b) operatiuni de aviatie generala;

c) zboruri scoala;

d) operatiuni de lucru aerian.

SECTIUNEA 2: Operatiuni de transport aerian comercial

Art. 49

Operatiunile de transport aerian comercial sunt operatiunile aeriene comerciale care constau in efectuarea transportului de pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta, prin curse regulate sau neregulate, pe baza de contract de transport incheiat intre transportatorul aerian si beneficiarul transportului. Transporturile aeriene comerciale executate in spatiul aerian national sunt supuse Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, reglementarilor europene si tratatelor internationale la care Romania este parte .

Art. 50

(1) Transportatorul aerian raspunde pentru orice prejudiciu produs prin decesul sau vatamarea sanatatii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a marfii si/sau a postei transportate.

(2) Regimul raspunderii transportatorului aerian este reglementat in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu s-a stabilit altfel prin reglementari europene sau prin tratatele internationale la care Romania este parte .

Art. 51

Transporturile aeriene comerciale efectuate prin curse regulate sunt transporturile aeriene executate dupa orare publicate si rute prestabilite, destinate sa asigure legatura intre doua sau mai multe aeroporturi si in care capacitatea comerciala disponibila este pusa la dispozitie publicului contra cost.

Art. 52

(1) Transporturile aeriene comerciale, altele decat cele prevazute la art. 51, se efectueaza prin curse neregulate.

(2) Transporturile aeriene comerciale prin curse neregulate includ si zborurile care nu implica transportul pasagerilor intre aerodromuri diferite, efectuate contra cost sau in schimbul altor compensatii, cu unul sau mai multi pasageri la bord.

Art. 53

(1) Transportatorii aerieni romani pot efectua transporturi aeriene comerciale pe rute interne sau internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai in conditiile detinerii unui certificat de operator aerian in termen de valabilitate si a unei licente de operare eliberata de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor in conformitate cu prevederile reglementarilor europene si cu cele nationale specifice.

(2) Exceptii de la prevederile alin. (1) se pot stabili prin reglementari nationale specifice emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor sau prin reglementari europene.

(3) Transportatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene comerciale spre/dinspre Romania sau in interiorul Romaniei, in conformitate cu prevederile reglementarilor europene si ale tratatelor internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, in baza drepturilor de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in conditiile legii.

Art. 54

Aeronavele, precum si persoanele si bunurile de la bordul acestora, care inainte de/dupa operarea pe o ruta internationala au fost/urmeaza sa fie utilizate in operarea cu drepturi de trafic pe rute interne, se supun controlului vamal si de frontiera la intrarea in/iesirea din Romania.

SECTIUNEA 3: Operatiuni de aviatie generala si lucru aerian. Zboruri scoala

Art. 55

(1) Operatiunile de aviatie generala sunt operatiuni aeriene necomerciale si cuprind:

a) transporturile aeriene in interes propriu;

b) zborurile in interes propriu;

c) zborurile particulare.

(2) Transporturile aeriene in interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala executate de o persoana juridica, fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii, utilizandu-se aeronave civile proprii sau inchiriate, care constituie accesoriul unei alte activitati economice executate de persoana respectiva, beneficiarul transportului.

(3) Zborurile in interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala, altele decat transporturile aeriene in interes propriu, efectuate de persoane fizice sau juridice, cu aeronave civile proprii sau inchiriate, pentru si in sustinerea nevoilor activitatilor proprii, fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii . Zborurile in interes propriu includ si zborurile efectuate exclusiv in scop sportiv.

(4) Zborurile particulare reprezinta operatiunile de aviatie generala efectuate de detinatorii de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv in scop necomercial.

(5) Operatiunile de aviatie generala se efectueaza cu respectarea reglementarilor nationale si/sau europene specifice.

Art. 56

(1) Operatiunile de lucru aerian sunt operatiunile aeriene comerciale specializate efectuate pentru constructii, agricultura, protectia mediului, fotografiere, supraveghere, observare si patrulare, publicitate, cercetare stiintifica, precum si in alte scopuri, de catre operatori de aeronave civile care indeplinesc cerintele prevazute in reglementari nationale si/sau europene specifice.

(2) Operatiunile de lucru aerian in spatiul aerian national pot fi efectuate si de catre operatori de aeronave din alte state numai in conditiile stabilite prin reglementari specifice nationale sau, dupa caz, europene.

Art. 57

Zborurile scoala sunt zboruri efectuate pentru derularea cursurilor de pregatire practica in zbor, in cadrul organizatiilor de pregatire certificate sau de catre persoane fizice certificate ca instructor, cu respectarea reglementarilor nationale si/sau europene specifice, pe baze comerciale sau necomerciale.

Art. 58

Regimul raspunderii operatorilor de aeronave care efectueaza operatiuni de aviatie generala, operatiuni de lucru aerian sau zboruri scoala in spatiul aerian national este reglementat in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu s-a stabilit altfel prin reglementari europene sau printr-un tratat international la care Romania este parte .





Afişează Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Aerian    Codul Aerian al Romaniei    Codul Aerian actualizat

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Legea 223/2007. Sporul pentru conditii speciale acordat personalului aeronavigant
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti