din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3739 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

  Publicat: 10 Dec 2023       1365 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 222 din data de 19 martie 2020

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Paguba sau prejudiciu provocata unei persoane,
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
Drept real de garantie imperfect, conform caruia persoana detinatoare a unui bun (indiferent de natura lui) pe care trebuie sa-l restituie are dreptul sa-l retina
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

Aterizarea unei aeronave civile pe un aerodrom civil certificat, deschis utilizarii publice, echivaleaza cu acceptarea de catre operatorul acesteia a termenilor, conditiilor si tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala si genereaza obligatia de plata din partea operatorului aeronavei a respectivelor tarife.

Art. 35

(1) Fara a aduce atingere obligatiilor rezultate pentru statul roman din tratatele internationale la care este parte, administratorul aerodromului civil, direct sau la solicitarea furnizorului serviciilor de navigatie aeriana, are dreptul de a retine la sol o aeronava civila, in situatia in care operatorul aeronavei, direct sau prin reprezentant, nu a platit, respectiv, nu a garantat plata contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala, conform modalitatilor de plata, respectiv, garantare publicate in Publicatia de Informare Aeronautica - AIP Romania. Raspunderea pentru orice dauna cauzata pasagerilor sau incarcaturii comerciale ca urmare a retinerii la sol a aeronavei, revine operatorului aeronavei, cu exceptia cazului in care acesta face dovada ca retinerea la sol a aeronavei s-a prelungit, in mod nejustificat, dupa efectuarea platii, respectiv garantarea platii contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si/sau a serviciilor de navigatie aeriana terminala.

(2) Dreptul de retentie prevazut la alin. (1) opereaza in favoarea administratorului aerodromului civil sau, dupa caz, a furnizorului de servicii de navigatie aeriana, pana la stingerea debitelor sau pana se face dovada constituirii unor garantii suficiente in raport cu creanta invocata, dovada acceptata de administratorul aerodromului civil sau, dupa caz, de furnizorul de servicii de navigatie aeriana, cu respectarea reglementarilor in vigoare.

(3) In functie de facilitatile utilizate si serviciile furnizate dupa momentul retentiei, tarifele mentionate la alin. (1) curg in continuare fata de operatorul aeronavei civile pana la momentul achitarii in intregime a creantei datorate.

(4) In scopul mentinerii capacitatilor operationale ale aerodromului, in situatia in care perioada de retinere la sol a unei aeronave depaseste 30 de zile calendaristice, administratorul aerodromului are dreptul sa repozitioneze aeronava in cauza, cu un preaviz de 5 zile lucratoare transmis operatorului aeronavei.

(5) Administratorul aerodromului este exonerat de orice raspundere pentru daunele produse operatorului si/sau proprietarului aeronavei ca urmare a retinerii la sol a acesteia, inclusiv ca urmare a repozitionarii sau deprecierii fizice si morale a aeronavei retinute.

CAPITOLUL VI: Personalul aeronautic

SECTIUNEA 1: Prevederi generale

Art. 36

In aeronautica civila si, respectiv, militara functioneaza personal aeronautic civil, respectiv, militar, precum si alte categorii de personal.

Art. 37

(1) Personalul aeronautic civil cuprinde:

a) personal aeronautic navigant;

b) personal aeronautic nenavigant.

(2) Drepturile si obligatiile personalului aeronautic civil se stabilesc prin reglementari specifice, in conditiile legii.

Art. 38

Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:

a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si operatori radionaviganti;

b) personalul de cabina, tehnic sau care indeplineste alte functii la bordul aeronavelor civile, calificat pentru categoria respectiva de aeronava civila, care, neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord activitati cu privire la pasageri si marfuri, activitati de control tehnic in vederea constatarii starii de navigabilitate, activitati de verificare in zbor a functionarii mijloacelor de comunicatii electronice, navigatie si supraveghere, precum si alte activitati aeronautice civile, potrivit reglementarilor specifice aplicabile;

c) personalul de inspectie in zbor a operatiunilor aeriene;

d) parasutistii detinatori a unui document de certificare in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile.

Art. 39

Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde:

a) personalul tehnic certificat care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a zborurilor, la proiectarea, certificarea, fabricatia, inspectia, intretinerea, reparatia si operarea tehnicii aeronautice;

b) personalul certificat care furnizeaza si/sau asigura serviciile de navigatie aeriana;

c) inspectorii aeronautici, calificati corespunzator, cu exceptia celor prevazuti la art. 38 lit. c) ;

d) personalul certificat de aerodrom care executa activitati specifice, cu impact asupra sigurantei sau securitatii aviatiei civile;

e) auditorii de securitate a aviatiei civile;

f) personalul certificat care asigura programarea si/sau controlul de la distanta al aeronavelor civile fara pilot la bord.

Art. 40

(1) Categoriile de personal aeronautic militar sunt reglementate prin lege speciala.

(2) Fara a aduce atingere reglementarilor europene specifice, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerul Apararii Nationale pot stabili prin reglementari comune, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane si a Autoritatii Aeronautice Militare Nationale, modalitatea de echivalare sau recunoastere a programelor de pregatire a unor categorii de personal aeronautic.

SECTIUNEA 2: Comandantul si echipajul aeronavei civile

Art. 41

(1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal aeronautic certificat in mod corespunzator, care desfasoara activitati la bord in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile.

(2) Membrii echipajului aeronavei au obligatia ca, pe intreaga perioada a misiunii, sa aiba asupra lor documentele de certificare individuale obligatorii prevazute de reglementarile specifice aplicabile.

(3) Echipajul se afla in subordinea comandantului de aeronava civila.

(4) Comandantul aeronavei civile este desemnat de operatorul aerian, pentru fiecare zbor, cu exceptia cazului cand prin reglementari specifice se prevede altfel.

Art. 42

(1) Functia de comandant de aeronava civila este indeplinita de pilotul comandant, certificat pentru categoria, clasa sau tipul aeronavei civile respective si avand licenta si calificarea corespunzatoare in termen de valabilitate.

(2) Persoana care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) are functia de comandant de aeronava din momentul inceperii misiunii si pana in momentul terminarii acesteia.

(3) Comandantul aeronavei civile care remorcheaza alte aeronave este comandantul acestora pana la declansarea lor.

Art. 43

(1) Comandantul aeronavei civile raspunde de pregatirea si executarea in siguranta a fiecarui zbor, precum si de comportamentul si disciplina echipajului la bord si la sol, cu respectarea prevederilor prezentului cod aerian si ale reglementarilor specifice aplicabile.

(2) Acesta va refuza decolarea atunci cand constata nereguli cu ocazia indeplinirii sarcinilor ce ii revin, in conformitate cu reglementarile specifice in vigoare.

Art. 44

(1) In timpul misiunii sale comandantul de aeronava civila poate delega atributii, dar nu poate sa isi delege responsabilitatile.

(2) In cazul in care acesta este impiedicat din orice cauza, in cursul zborului sau la sol, sa isi indeplineasca functia, in lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru a-l inlocui, functia de comandant de aeronava civila va fi exercitata de unul dintre ceilalti membri ai echipajului de conducere, in ordinea stabilita prin reglementarile specifice aplicabile.

Art. 45





Afişează Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Aerian    Codul Aerian al Romaniei    Codul Aerian actualizat

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Legea 223/2007. Sporul pentru conditii speciale acordat personalului aeronavigant
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti