h) interzice, direct sau cu participarea, la cerere, a unitatilor de nave ale Ministerului Apararii Nationale, accesul navelor straine in anumite zone, sectoare sau raioane ale marii teritoriale si cailor navigabile fluviale aflate sub jurisdictia statului roman, prin suspendarea temporara a dreptului de trecere inofensiva, conform legii;
i) asigura protectia si participa la apararea obiectivelor de importanta deosebita aflate in apele din zona de competenta, in colaborare cu unitatile de nave ale Ministerului Apararii Nationale, cu alte forte, in conformitate cu planurile aprobate din timp .
SECTIUNEA a 2-a Dispozitii speciale privind efectuarea cercetarii penale de catre politistii de frontiera
Art. 23. - (1) Prin dispozitie a inspectorului general al politiei de frontiera sunt desemnati politistii de frontiera care efectueaza cercetarea penala, potrivit legii.
(2) In indeplinirea activitatilor de cercetare penala politistul de frontiera are competenta teritoriala corespunzatoare unitatii politiei de frontiera din care face parte.
(3) In caz de continuare a unei masuri sau activitati specifice politistul de frontiera poate actiona si in zona de competenta teritoriala a altor unitati ale politiei de frontiera, comunicand despre aceasta unitatii competente.
(4) In caz de detasare sau de misiune ordonata in zona de competenta a unei alte structuri a Politiei de Frontiera Romane, politistul de frontiera are competenta teritoriala stabilita pentru acea unitate .
(5) In indeplinirea atributiilor generale politistul din Inspectoratul General al Politiei de Frontiera are competenta teritoriala generala.
Art. 24. - (1) In punctele de trecere a frontierei de stat, in apele de frontiera, pe Dunarea interioara, bratul Macin, canalul Sulina si bratul Tulcea, in apele maritime interioare, marea teritoriala, in zona contigua si in zona economica exclusiva organele de cercetare ale politiei judiciare din cadrul Politiei de Frontiera Romane efectueaza cercetarea penala pentru orice infractiune care nu este data in mod obligatoriu in competenta altor organe de cercetare.
(2) Competenta politistului de frontiera prevazuta la alin. (1) este asigurata si in situatiile de extindere a cercetarilor de pe apa la cele de pe uscat. In aceste situatii politistul de frontiera colaboreaza cu organele competente, potrivit legii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru constatarea infractiunilor de frontiera si a infractiunilor din domeniul criminalitatii transfrontaliere si efectuarea cercetarilor in legatura cu acestea politistii de frontiera pot depasi zona de competenta, actionand, impreuna cu organele specializate ale politiei, pe intregul teritoriu al tarii.
SECTIUNEA a 3-a Cooperarea
Art. 25. - (1) Cooperarea dintre Politia de Frontiera Romana si celelalte structuri ale Ministerului de Interne pentru securizarea frontierei de stat si combaterea criminalitatii transfrontaliere se realizeaza pe baza ordinului ministrului de interne.
(2) In cazul unor actiuni comune, maritime sau fluviale, ale navelor Politiei de Frontiera Romane cu cele ale Marinei Militare din Ministerul Apararii Nationale, acestea din urma vor avea la bord un ofiter de la politia de frontiera si vor arbora pavilionul distinctiv al Politiei de Frontiera Romane. In aceste situatii navei Marinei Militare i se confera autoritatea si drepturile Politiei de Frontiera Romane.
(3) Capitaniile de port vor informa structurile teritoriale ale Politiei de Frontiera Romane numai in cazul in care navele nu indeplinesc conditiile legale de iesire/intrare din/in porturile in care acestea isi desfasoara activitatea .
Art. 26. - Politia de Frontiera Romana coopereaza cu institutii similare din alte state si cu organisme internationale de politie in baza intelegerilor la care Romania este parte.
CAPITOLUL V Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1 Drepturile politistului de frontiera
Art. 27. - In exercitarea atributiilor ce ii revin in zona de competenta politistul de frontiera este investit cu exercitiul autoritatii publice si are urmatoarele drepturi:
a) sa legitimeze si sa stabileasca identitatea persoanelor care incalca dispozitiile legale privind frontiera de stat ori a caror prezenta in zona de frontiera este suspecta si sa ia masurile legale ce se impun;
b) sa conduca la sediul politiei de frontiera pe cei care prin actiunile lor pericliteaza viata persoanelor, ordinea publica sau alte valori ale statului de drept, persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale la frontiera de stat, persoanele a caror identitate nu a putut fi stabilita, precum si urmaritii general si international; sa verifice situatia acestora si sa ia, dupa caz, masurile legale in cel mult 24 de ore, cu respectarea dreptului la aparare;
c) sa cerceteze suprafetele de teren, caile de comunicatii si constructiile izolate, sa intre, pentru indeplinirea atributiilor, in incinta agentilor economici si a institutiilor publice, indiferent de detinator sau de proprietar, la bordul navelor si aeronavelor romane sau straine, cu respectarea dispozitiilor legale; accesul in institutiile care desfasoara activitati in legatura cu siguranta nationala se face cu aprobarea sefilor institutiilor respective;
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti