din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3401 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CCR. Neconstitutionalitatea art. 281 alin. (1) lit. b) CPP ref. la cazurile de nulitate absoluta

CCR. Neconstitutionalitatea art. 281 alin. (1) lit. b) CPP ref. la cazurile de nulitate absoluta

  Publicat: 05 May 2017       2239 citiri       Sursa: EuroAvocatura  


Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Joi, 4 mai 2017, Plenul Curtii Constitutionale a luat in dezbatere exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor 281 alin. (1) din Codul de procedura penala, care au urmatorul cuprins:

Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.

``(1) Determina intotdeauna aplicarea nulitatii incalcarea dispozitiilor privind:


a) compunerea completului de judecata;


b) competenta materiala si competenta personala a instantelor judecatoresti, atunci cand judecata a fost efectuata de o instanta inferioara celei legal competente;


c) publicitatea sedintei de judecata;


d) participarea procurorului, atunci cand participarea sa este obligatorie potrivit legii;


e) prezenta suspectului sau a inculpatului, atunci cand participarea sa este obligatorie potrivit legii;


f) asistarea de catre avocat a suspectului sau a inculpatului, precum si


a celorlalte parti, atunci cand asistenta este obligatorie."


In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca solutia legislativa cuprinsa in dispozitiile art. 218 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura penala, care nu reglementeaza in categoria nulitatilor absolute incalcarea dispozitiilor referitoare la competenta materiala si dupa calitatea persoanei a organului de urmarire penala, este neconstitutionala.


Curtea a retinut ca, desi noua legislatie procesual penala a operat unele modificari ale normelor ce guverneaza urmarirea penala si, implicit, a competentei de realizare a acesteia, aceste modificari nu au determinat o diminuare a importantei acestei faze procesuale si nici a rolului pe care organul de urmarire penala il ocupa in cadrul procesului penal.


Astfel, nu exista nicio justificare rezonabila a eliminarii din categoria nulitatilor absolute a nerespectarii dispozitiilor referitoare la competenta materiala si dupa calitatea persoanei a organului de urmarire penala.


Totodata, Curtea a constatat ca reglementarea competentelor organelor judiciare este un element esential ce decurge din principiul legalitatii, principiu ce se constituie intr-o componenta a statului de drept .


Curtea a retinut ca o regula esentiala a statului de drept este aceea ca atributiile/competentele autoritatilor sunt definite prin lege. Principiul legalitatii presupune, in principal, ca organele judiciare actioneaza in baza competentei pe care legiuitorul le-a conferit-o, iar, subsecvent, presupune ca acestea trebuie sa respecte atat dispozitiile de drept substantial, cat si pe cele de drept procedural incidente, inclusiv normele de competenta .


In ceea ce priveste legiuitorul, principiul legalitatii il obliga pe acesta sa reglementeze in mod clar competenta organelor judiciare, pe de-o parte, dar si sa adopte prevederi care sa determine respectarea acesteia in practica, pe de alta parte . Aceasta deoarece implementarea adecvata a legislatiei poate fi obstructionata prin absenta unor remedii suficiente, precum si printr-o reglementare insuficienta sau selectiva a sanctiunilor relevante.


De asemenea, Curtea a constatat ca dovedirea unei vatamari a drepturilor persoanei interesate prin nerespectarea de catre organul de urmarire penala a dispozitiilor referitoare la competenta dupa materie si dupa calitatea persoanei se transforma intr-o proba greu de realizat de catre cel interesat, ce presupune, in fapt, o veritabila probatio diabolica. Acest fapt contravine dreptului la un proces echitabil.


Asa fiind, Curtea a constatat ca, prin eliminarea din categoria nulitatilor absolute a nerespectarii dispozitiilor referitoare la competenta materiala si dupa calitatea persoanei a organului de urmarire penala, legiuitorul nu si-a indeplinit obligatia ce decurge din respectarea principiului legalitatii - componenta a statului de drept, ceea ce contravine art. 1 alin. (3) si (5) din Constitutie .


Minuta Deciziei poate fi consultata aici.




Citeşte mai multe despre:    neconstitutionalitate art. 281 CPP    nulitatile absolute    competenta procurorului    competenta organului de urmarire penala   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri


Articole Juridice

Nulitatile absolute si relative. Efecte. Art. 280 - 282 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro