``(1) Raportul de serviciu se suspenda de drept atunci cand functionarul public se afla in una dintre urmatoarele situatii: (...) n) pe perioada cercetarii administrative, in situatia in care functionarul public care a savarsit o abatere disciplinara poate influenta cercetarea administrativa, la propunerea motivata a comisiei de disciplina".
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art. 94 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt neconstitutionale.
In motivarea solutiei de admitere pronuntate, Curtea a retinut ca, pe de o parte, masura suspendarii raportului de serviciu nu poate opera decat in cazul indeplinirii conditiei influentarii cercetarii administrative, de catre functionarul public implicat.
Insa, pe de alta parte, potrivit dispozitiilor imperative cuprinse in art. 77 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, conducatorul autoritatii sau institutiei publice are obligatia de a interzice accesul acestuia la documentele care pot influenta cercetarea sau, dupa caz, de a dispune mutarea temporara a functionarului public in cadrul altui compartiment sau altei structuri a autoritatii ori institutiei publice. Din acest punct de vedere, Curtea a constatat ca prevederile legale criticate sunt in contradictie cu dispozitiile art. 1 alin. (5) din Constitutie, care consacra principiul legalitatii si care impun obligatia ca normele adoptate sa fie precise, clare si previzibile.
De asemenea, in aceste conditii, judecatorii Curtii au retinut ca masura suspendarii de drept a raportului de munca al functionarului public, in situatia in care functionarul public care a savarsit o abatere disciplinara poate influenta cercetarea administrativa, este o masura excesiva, lipsita de obiectivitate si temeinicie, ducand la ruperea justului echilibru care trebuie sa existe intre drepturile si interesele in concurs, si anume dreptul la munca al functionarului public si dreptul autoritatii/institutiei publice de a lua masurile necesare unei bune desfasurari a cercetarii disciplinare.
Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Tribunalului Timis - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Minuta Deciziei poate fi consultata aici.
Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 174 din 11.03.2014 12 Mar 2014 | 1813
Noutati legislative. Monitorul Oficial 5-6 iunie 2012 06 Jun 2012 | 2377
Suspendarea raportului de serviciu in cazul savarsirii de infractiuni de catre functionarii publici. Legalitatea desfasurarii unei activitati in domeniul privat Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Suspendarea de drept a raporturilor de serviciu pentru incapacitate temporara de munca. Efecte Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti, Sectia a II-a Civila, Contencios administrativ si fiscal, Decizie nr. 235/R-C din 09.02.2016