Curtea de Conturi Europeana a concluzionat, in raportul sau special (nr.2/2012), ca eficacitatea si eficienta banilor de la Fondul european de dezvoltare regionala (FEDER) alocati instrumentelor financiare destinate intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) au fost diminuate de un cadru de reglementare care nu avea un caracter adecvat pentru diferitele tipuri de instrumente financiare utilizate. S-au inregistrat foarte multe intarzieri in ceea ce priveste intervalul necesar pentru ca fondurile sa ajunga la IMM-urile beneficiare, iar actiunile sprijinite nu au dat dovada de eficacitate din perspectiva efectului de parghie asupra investitiilor private (atragerea de investitii private). Analizele deficitului de finantare a IMM-urilor, in cazurile in care au fost elaborate, au fost afectate de deficiente considerabile. In plus, au existat cazuri in care intermediarii financiari utilizati au impus IMM-urilor beneficiare plata unor tarife de administrare nejustificate.
Acest audit al performantei efectuat de Curtea de Conturi Europeana a pus in evidenta faptul ca utilizarea cadrului de reglementare a fondurilor structurale in scopul sprijinirii IMM-urilor prin intermediul instrumentelor financiare, in conditiile in care acest cadru a fost conceput initial pentru acordarea de fonduri cu titlu de granturi, a constituit un demers neadecvat, intrucat acest cadru nu tine cont de caracteristicile particulare ale instrumentelor de participare la capital si ale celor de tip credit care au fost utilizate. Au fost constatate carente la nivelul dispozitiilor referitoare la ``efectul de parghie`` si la ``reciclarea`` fondurilor, precum si in ceea ce priveste justificarea sumelor care au fost alocate masurilor de inginerie financiara, conditiile pentru justificarea recurgerii la un tratament preferential al sectorului privat si conditiile de eligibilitate pentru capitalul circulant.
Curtea de Conturi Europeana adreseaza Comisiei un numar de recomandari in vederea imbunatatirii cadrului de reglementare destinat acestor instrumente, precum si a gestionarii lor intr-un mod eficient si eficace:
sa se asigure ca, atunci cand aproba masurile, propunerile statelor membre sunt justificate prin analize ale deficitului de finantare de o calitate suficient de buna;
sa puna la dispozitie un sistem de monitorizare si de evaluare fiabil si solid din punct de vedere tehnic;
sa exploreze posibilitatea de a pune la dispozitia statelor membre structuri si instrumente simplificate si care sa isi fi dovedit eficacitatea, astfel incat sa se accelereze implementarea si sa se reduca costurile de administrare;
sa defineasca si sa stabileasca cerinte minime pentru efectul de parghie si pentru ``reciclarea`` fondurilor.
In cazul in care aceste recomandari nu pot fi puse in aplicare in cadrul corespunzator politicii de coeziune, Curtea concluzioneaza ca ar trebui sa se analizeze alte modalitati mai eficace prin care se poate acorda acest tip de sprijin intreprinderilor mici si mijlocii.
Context: Curtea de Conturi Europeana a auditat eficienta si eficacitatea masurilor de inginerie financiara cofinantate in cadrul FEDER in cursul perioadelor de programare2000-2006 si 2007-2013. Auditul s-a bazat pe un esantion de proiecte derulate in Regatul Unit, Germania, Slovacia, Ungaria si Portugalia, precum si pe examinarea sistemelor de gestionare, de monitorizare si informationale ale Comisiei si ale statelor membre.
IMM-urile reprezinta piatra de temelie a economiei UE, creand locuri de munca, favorizand inovarea si generand venituri. Ele pot suferi insa de un deficit de finantare, care le restrictioneaza accesul la tipul si la volumul de finantare de care au nevoie. UE sprijina spiritul antreprenorial in cadrul politicii privind intreprinderile si in cadrul politicii de coeziune. Principala modalitate de sprijin in cadrul politicii de coeziune o reprezinta granturile, dar se apeleaza din ce in ce mai mult, in cadrul FEDER, la instrumente financiare, care au capacitatea de a furniza un sprijin rambursabil de care pot beneficia mai multe valuri succesive de IMM-uri.
Initiativa pentru IMM-uri: Grupul Bancii Europene pentru Investitii isi extinde sprijinul pentru intreprinderile romanesti 03 Oct 2019 | 1059
Sesiunea de depunere a cererilor de finantare prin programul INTERREG EUROPE este deschisa incepand din 1 martie a.c. pana pe 30 iunie a.c. 04 Mar 2017 | 880
2.500 de IMM-uri vor putea beneficia de credite garantate de stat prin POIIMM 21 Oct 2016 | 3215
Guvernul Romaniei a adoptat proiectele de lege privind bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale 10 Dec 2015 | 1375
UE finanteaza programul transfrontalier "Interreg" pentru Romania si Bulgaria 16 Feb 2015 | 2018
Procurorii cer urmarirea penala a Elenei Udrea 02 Feb 2015 | 1763
Ce este POR ? Sursa: EuroAvocatura.ro