Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Medierea » Nota critica asupra initiativei de propunere legislativa de modificare si completare a Legii medierii

Nota critica asupra initiativei de propunere legislativa de modificare si completare a Legii medierii

  Publicat: 29 May 2013       2784 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Medierea  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Prezenta nota critica vine in sustinerea si completarea punctului de vedere oficial al Consiliului de Mediere fata de propunerea legislativa de modificare si completare a Legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, adresat Parlamentului si Guvernului Romaniei, Ministerelor Justitiei si a Muncii, precum si Consiliului Superior al Magistraturii, initiata de deputatul PNL de Suceava, Stefan Alexandru Baisanu.

Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes public;
Pozitie de neamestec al unui stat in conflictul armat angajat intre alte state,
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Constituţia Romāniei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Puterile publice existente in stat. Potrivit Constitutiei Romaniei autoritatile publice sunt:
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.

Pentru inceput trebuie remarcat ca, in expunerea de motive a proiectului de modificare, nu se regasesc argumente juridice ale motivelor de modificare si completare, asa cum mentioneaza initiatorul, ci obiective sau simple deziderate ce vizeaza practic ``meseria de mediator public``(sintagma initiatorului).
Din enumerarea argumentelor( noi am spune deziderate) prezentata de acesta, va prezentam pe acela care contine o contradictie terminologica evidenta si care marcheaza suficient de bine intentiile si scopul propunerii :
``- de a facilita accesul la mediere publica a diferitelor categorii de functionari publici ce desfasoara activitati sa spunem de mediere a conflictelor in sectorul de activitate respectiv;``
Fara sa facem o analiza logico-juridica a acestui text, constatam existenta unor termeni , notiuni juridice sau concepte noi cum ar fi mediere publica, functionari publici care desfasoara activitati de mediere s.a.m.d. Acestea nu sunt definite sau explicitate in nici un fel. De la notiunea de mediere la notiunea mediere publica este calea de la general la particular sau de la gen la specie.Concret ce le diferentiaza? Citind proiectul legislativ de modificare, observam ca nu exista aceasta diferenta specifica.
Ori, dupa cum stim, orice notiune sau concept nou introdus trebuie sa respecte o serie de cerinte de natura tehnico-juridica, care sa nu creeze confuzii sau sa dea nastere la interpretari gresite. Chiar si intr-o eventuala definitie, prin ce s-ar deosebi sau s-ar individualiza medierea publica de medierea propriu zisa?
Pe de alta parte, propunerea trebuia sa fie insotita de cazuistica din campul de reglementare a relatiilor sau situatiilor la care face referire initiatorul. Exista situatii din cele mentionate de acesta?
In realitate nu cunoastem situatii de genul acelora mentionate in expunerea de motive. Ca urmare a unei experiente profesionale indelungate in sectorul public pot afirma cu certitudine ca nu am cunostinta de functionari publici care sa fi desfasurat activitati specifice unei medieri in sensul vizat de initiator.In alta ordine de idei nu exista motive socio-juridice sau organizational-administrative, care sa justifice o asemenea propunere.In concret se doreste ca asa zisilor mediatori functionari publici, care ar fi efectuat sau realizat,medieri, in exercitarea functiei lor , sa li se permita accesul in profesie pe o cale sau pe o procedura derogatorie si care sa activeze in domeniul medierii publice, lucru total neacceptabil .
Statutul legal si profesional al functionarului public nu-i permit acestuia sa desfasoare astfel de activitati sau sa aiba astfel de atributii legate de mediere sub forma propusa de initiatorul proiectului, respectiv sub forma unui contract de prestari servicii cu autoritatea publica . S-ar incalca, pe de alta parte, si principiile de baza care guverneaza medierea, referitor la impartialitate, neutralitate si confidentialitate.
Prin introducerea subcategoriei de mediatori publici, s-ar crea o situatie unica in randul profesiilor liberale, cum este si aceea de mediator. Ar insemna sa avem avocati sau experti judiciari publici, pe langa aceea de simpli avocati sau experti s.a.m.d.
Oricum, este demn de remarcat faptul ca propunerea de modificare si completare a L.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, este in totala neconcordanta cu Constitutia Romaniei si cu solutiile de reglementare in domeniu ale Uniunii Europene.
In situatia putin probabila a adoptarii acestui proiect de catre Parlamentul Romaniei, implicatiile sale practice ar fi deosebit de negative si discriminatorii.
Sa ne imaginam ce ar insemna un mediator public, angajat de o autoritate publica pe baza de contract de prestari servicii, ce ar trebui sa fie in prealabil autorizat de Consiliu de Mediere, in conditiile noii reglementari? Cate consecinte si corelatii juridice de nesolutinat in raport de reglementarile nationale si europene.
Sunt numai cateva considerente care, alaturi de punctual de vedre al Consiliului de Mediere, ne determina sa sustinem inutilitatea si nelegalitatea unui asemenea proiect.


Av. mediator Dobranici Vasile
telefon 0744824954
http://www.mediere-profesionala.ro




Citeşte mai multe despre:    Mediere    Mediator    Legea 192/2006    Obiectul medierii    Acord de mediere



Comentează: Nota critica asupra initiativei de propunere legislativa de modificare si completare a Legii medierii
Alte Titluri

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

Refuzul salariatului de a efectua examinarea medicala periodica. Optiunile angajatorului
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Introducerea partii responsabile civilmente in procesul penal dupa finalizarea procedurii de camera preliminara - neconstitutionalitate
Sursa: Av. Andrei Gheorghe Gherasim

Recuperare creante in domeniul transporturilor. Temei legal si Proceduri
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

[Av. muncii] Sedinta de informare cu privire la avantajele medierii in material dreptului familiei
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana
Sursa: MCP Cabinet avocati

Ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu dizabilitati
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Jurisprudenţă

Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale neacordate, actualizate cu indicele de inflatie si dobanda legala aferenta
Pronuntaţă de: Tribunalul Dambovita, Sectia I Civila, Complet specializat in solutionarea litigiilor de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 797 din 19.05.2016

Intarzierea nejustificata a platii salariului. Recuperarea prejudiciului produs angajatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a VIII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 6207 din 16.06.2016

Concediere pentru motive care tin de persoana salariatului. Abatere grava de la regulile de disciplina stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti, Sectia I Civila, Decizia nr. 1543/2016

Decizia ICCJ nr. 2/2017. Consilierul in proprietate industriala poate reprezenta in instanta persoana juridica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Acordarea drepturilor salariale cuvenite de catre instanta de judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 1297/2016 din data de 16.06.2016