La o asemenea provocare, se poate raspunde prin modernizarea instrumentelor impotriva fenomenului infractional si prin folosirea unor noi abordari investigative. Asemenea instrumente nu mai pot fi gandite in lipsa unei puternice componente informatice, cu flexibilitate in generarea rapida a informatiilor.
In materia evaziunii fiscale, un asemenea instrument este interconectarea bazelor de date, salt ce ar permite politistilor, organelor fiscale, precum si altor organe de control si verificare ca, in conditiile legii si in concordanta cu atributiile de serviciu sa interpreteze concertat date si informattii in stare genuina, dandu-se astfel capacitatea acestor agenti ai statului sa creeze o imagine de ansamblu asupra starii de fapt verificate.
Mai exact, in procedura penala, interpretarea rapida a datelor, ca activitate de supraveghere efectuata fara concursul suspectului sau al inculptului, in faza incipienta a urmaririi penale, combinata cu verificari concrete, in teren sau prin acte de cercetare clasice: audieri, expertize, ridicari documente, care sa confirme mai departe suspiciunile anchetei, ar adauga o mult dorita si mult necesara celeritate procesului investigativ, in conditiile actuale.
Ca exemplu, ca miile in exitenta in economia tarii, sa luam situatia unei societati comerciale, cu un comportament de tip firma - fantoma, fara niciun angajat, avand un sediu fictiv, fara furnizori reali, fara stocuri efective de marfa, fara mijloace fixe, care genereaza in mod fictiv, livrari si prestari de servicii de milioane de Euro, in beneficiul deducerii ilegale de taxe si impozite legal datorate de catre societati cu activitate economica substantiala.
Cat de important ar deveni pentru toti agentii statului, implicati intr-o asemennea investigatie sa constate din ``birou`` si extrem de rapid ca entitatea juridica verificata e doar o cochilie, o forma fara fond . Practica judiciara demonstreaza ca aceste mii de entitati economice goale, in care se disipeaza taxele si impozitele legal datorate, nu au declarati angajati, nu notifica fiscalizarea de venituri, nu au avut niciodata mijloace fixe, nu au avut puncte de lucru si creaza stocuri din nimic - un rulaj pompos in scriptele contabile si unul masiv de sume de bani prin contul bancar, fara o activitate concreta in spatele cifrelor.
Aceeasi practica arata ca pentru a se ajunge la o asemenea perspectiva, apta de a crea convingerea judecatorilor de comiterea acestei forme de evaziune fiscala, trec uneori luni si poate chiar ani, cand ar trebui sa treaca mult mai putin.
O inteligenta interconectare a bazelor de date, cu acces instantaneu la genul acesta de informatii si date, cu respectarea tuturor prevederilor legale, ar mandata ca organele de cercetare ale politiei si nu numai sa isi exercite activitatea de confirmare a suspiciunilor in teren, in beneficiul cetateanului si al mediului de afaceri.
Nu degeaba, simplul fapt ca o societate comerciala nu a avut niciodata vreun angajat creaza in perceptia subiectiva a anchetatorului, suspiciunea fictivitatii.
Tocmai de aceea, consideram ca acest instrument ar da organelor de cercetare penala o capacitate interpretativa fara precedent, ar reduce efortul birocratic, ar creste operativitatea tututor actiunilor si ar inclina pozitiv balanta cheltuielilor bugetate.
Descentralizarea in Noul Cod Administrativ. Principiu si componenta esentiale in desfasurarea activitatilor administrative (III) Sursa: Irina Maria Diculescu
Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor Sursa: Liliana Gologan
Cunoasterea companiilor si prevenirea fraudelor Sursa: EuroAvocatura.ro
Munca la negru – definitie, forme, avantaje si dezavantaje, sanctiuni Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Riscul persoanelor care comercializeaza produse expirate sau fara documente Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
REFERAT cu propunere de arestare preventiva Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul de deducere a TVA este conditionat de completarea in facturi a elementelor obligatorii prevazute de lege si-sau cu alte documente justificative anexate acestor facturi Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 2718/2019
ICCJ. Fals in inscrisuri sub semnatura privata. Continutul infractiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinta de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea
Decizia C.C.R. nr. 331/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 197/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 171/2010 si OG 2/2001 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei