Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Dreptul Proprietatii Intelectuale » Cat de legala este publicitatea comparativa de tipul: "Garantat cel mai redus pret Carrefour"?

Cat de legala este publicitatea comparativa de tipul: "Garantat cel mai redus pret Carrefour"?

  Publicat: 13 Feb 2017       1179 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Dreptul Proprietatii Intelectuale  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
O publicitate care compara preturile intre magazine de formate si de dimensiuni diferite nu este permisa in anumite imprejurari

(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Operatiune de stingere treptata a obligatiilor ce revin imprumutatului prin restituirea creditelor primite de la banca.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(in prima instanta). Reglementat in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala, s elimiteaza la fapta si persoana (persoanele) aratata in actul de sesizare a instantei, chiar si in cazul de extindere a procesului penal.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Decizia de neparticipare este o scutire acordata unei tari care nu doreste sa se alature celorlalte state membre ale Uniunii intr-un anumit domeniu al cooperarii comunitare, ca mod de evitare a unui impas general.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

O asemenea publicitate este de asemenea susceptibila de a fi inselatoare in cazul in care consumatorul nu este informat in mod clar chiar in publicitate despre diferenta de format sau de dimensiune dintre magazinele comparate


In cursul lunii decembrie 2012, Carrefour a lansat o campanie publicitara televizata, intitulata ``garantat cel mai redus pret Carrefour``. Aceasta publicitate compara preturile a 500 de produse apartinand marilor marci practicate in magazine ale firmei Carrefour si in magazine ale firmelor concurente (printre care si magazinele IntermarchAA©), si oferea consumatorului rambursarea dublului diferentei de pret daca gasea produsul mai ieftin in alta parte. Incepand cu al doilea spot televizat, toate magazinele IntermarchAA© selectionate pentru comparatie erau supermarketuri, iar toate magazinele Carrefour erau hipermarketuri. Aceasta informatie figura cu litere mai mici numai sub denumirea IntermarchAA©.


ITM, societate insarcinata cu strategia si cu politica comerciala ale magazinelor firmei IntermarchAA©, solicita in justitie in Franta incetarea difuzarii acestei publicitati, precum si plata unor daune interese pentru publicitate inselatoare.


Sesizata cu cauza, Cour dEA¼appel de Paris solicita Curtii sa se pronunte cu privire la faptul daca o asemenea publicitate, care compara preturile produselor vandute in magazine de dimensiuni sau de formate diferite, este permisa in raport cu Directiva privind publicitatea inselatoare si cu Directiva privind publicitatea comparativa1.


Ea solicita in plus, sa se stabileasca daca faptul ca magazinele in discutie sunt de dimensiuni si de formate diferite constituie o informatie semnificativa care, in conformitate cu Directiva 2005/29 privind practicile comerciale neloiale2 , ar trebui in mod necesar sa fie aduse la cunostinta consumatorului pentru ca acesta sa poata lua o decizie comerciala in cunostinta de cauza.


Prin hotararea pronuntata, Curtea aminteste mai intai ca in temeiul Directivei 2006/114, o publicitate comparativa trebuie sa compare preturile in mod obiectiv si sa nu fie inselatoare. Or, atunci cand persoana care isi face publicitate si concurentii fac parte din firme care detin fiecare o gama de magazine de dimensiuni si de formate diferite si cand comparatia nu priveste aceleasi dimensiuni si aceleasi formate, obiectivitatea comparatiei poate fi denaturata de acest fapt, daca in publicitate nu se mentioneaza aceasta diferenta: astfel, preturile bunurilor de consum curent pot varia in functie de formatul sau de dimensiunea magazinului, asa incat o comparatie asimetrica poate avea drept efect crearea sau cresterea artificiala a diferentei dintre preturile persoanei care isi face publicitate si preturile concurentilor, in functie de selectia magazinelor care fac obiectul comparatiei.


Curtea aminteste de altfel ca este inselatoare o publicitate comparativa care omite o informatie semnificativa de care consumatorul mediu are nevoie in contextul respectiv pentru a lua o decizie comerciala in cunostinta de cauza sau care disimuleaza o asemenea informatie sau o furnizeaza intr-o maniera neclara, neinteligibila, ambigua sau nepotrivita si care, in consecinta, poate determina consumatorul mediu sa ia o decizie comerciala pe care nu ar fi luat-o in alte imprejurari. Or, o publicitate precum cea in cauza poate avea o influenta asupra comportamentului economic al consumatorului, determinandu-l sa ia o decizie cu convingerea eronata ca va beneficia de diferentele de pret invocate in publicitate prin cumpararea produselor in cauza mai degraba in toate magazinele firmei persoanei care isi face publicitate decat in magazinele firmelor concurente.


Cu toate acestea, Curtea declara ca o asemenea publicitate este inselatoare numai daca consumatorul nu este informat cu privire la faptul ca respectiva comparatie este realizata intre preturile practicate in magazinele de dimensiuni sau de formate mai mari ale firmei persoanei care isi face publicitate si cele inregistrate in magazinele de dimensiuni sau de formate mai mici ale firmelor concurente. In aceasta privinta, Curtea precizeaza ca aceasta informatie nu trebuie doar sa fie furnizata intr-o maniera clara, ci si sa figureze chiar in mesajul publicitar. Revine Cour dEA¼appel de Paris sarcina de a verifica daca aceasta conditie este indeplinita in speta.


Hotararea in cauza C-562/15 Carrefour HypermarchAA©s SAS/ITM Alimentaire International SASU


1 Directiva 2006/114/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind publicitatea inselatoare si comparativa (JO 2006, L 376, p. 21, Editie speciala, 15/vol. 18, p. 229)


2 Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale intreprinderilor de pe piata interna fata de consumatori si de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE si 2002/65/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European si al Consiliului (JO 2005, L 149, p. 22, Editie speciala, 15/vol. 14, p. 260, rectificare in JO 2013, L 129, p. 40).




Citeşte mai multe despre:    Publicitare    Publicitatea comparativa



Comentează: Cat de legala este publicitatea comparativa de tipul: "Garantat cel mai redus pret Carrefour"?
Alte Titluri

Motoarele de cautare nu sunt raspunzatoare pentru protectia datelor cu caracter personal indexate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Intinderea protectiei marcilor in Uniunea Europeana
Sursa: EuroAvocatura.ro

Faptul ca nu s-a efectuat plata unei sume de bani nu poate exclude caracterul intentionat al publicitatii mascate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Colectarea de pariuri pentru evenimente sportive intr-un stat membru si transmiterea lor prin Internet unui alt stat membru. Prohibitie instituita sub sanctiuni penale
Sursa: EuroAvocatura.ro

Un stat membru UE poate interzice exploatarea jocurilor de noroc prin internet
Sursa: EuroAvocatura.ro

Infractiunile contra circulatiei pe drumurile publice in Noul Cod Penal (art. 338 - 345)
Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut



Jurisprudenţă

Necesitatea reorganizarii activitatii pentru eficientizarea acesteia. Decizie de concediere
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti, Sectia I Civila, Decizia nr. 47 din data de 14 ianuarie 2016

Cerere de sesizare a CJUE referitoare la netemeinicie, din perspectiva art. 267 paragraful 1 din TFUE
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Incheiere din 13 septembrie 2016

Incepand cu 2000, DocMorris si d-l. Wateral ofera spre vanzare pe Internet, (adresandu-se in limba germana consumatorului final din Germania), medicam
Pronuntaţă de: Cazul: Deutscher Apothekerverband EV, Germania c. 0800 DocMorris NV si Jacques Waterval, Olanda, recurs prealabil, 11 decembrie 2003

D-l. Kist, consultant in comunicatii a utilizat melodia „Fur Elise” si cantecul de cocos in cursul unei campanii publicitare in cadrul activitatii sal
Pronuntaţă de: Cazul: Shield mark BV / Joost Kist h.o.d.n. MEMEx, 27 noiembrie 2003, recurs prealabil

Incepand cu 2000, DocMorris si d-l. Wateral ofera spre vanzare pe Internet, (adresandu-se in limba germana consumatorului final din Germania), medicam
Pronuntaţă de: Cazul: Deutscher Apothekerverband EV, Germania c. 0800 DocMorris NV si Jacques Waterval, Olanda, recurs prealabil, 11 decembrie 2003