din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4087 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Avocatul general Bot considera ca produsele originare din teritoriile ocupate nu pot beneficia de regimul vamal preferential din Acordul CEE-Israel

Avocatul general Bot considera ca produsele originare din teritoriile ocupate nu pot beneficia de regimul vamal preferential din Acordul CEE-Israel

  Publicat: 02 Nov 2009       2592 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Produse agroalimentare care pot fi donate conform prevederilor prezentei legi
Autoritatile vamale comunitare trebuie sa refuze recunoasterea originii israeliene a acestor produse .

inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Operatiune comerciala de vanzare a unor bunuri materiale si/sau servicii catre persoane fizice sau juridice dintr-o alta tara in schimbul unei sume dintr-o valuta convenita.
Operatiune comerciala de vanzare a unor bunuri materiale si/sau servicii catre persoane fizice sau juridice dintr-o alta tara in schimbul unei sume dintr-o valuta convenita.
Operatiune comerciala de vanzare a unor bunuri materiale si/sau servicii catre persoane fizice sau juridice dintr-o alta tara in schimbul unei sume dintr-o valuta convenita.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Operatiune comerciala de vanzare a unor bunuri materiale si/sau servicii catre persoane fizice sau juridice dintr-o alta tara in schimbul unei sume dintr-o valuta convenita.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.

Presa si informare






In cadrul parteneriatului euro-mediteraneean au fost incheiate acorduri bilaterale intre Comunitate si statele membre ale acesteia, pe de o parte, si cea mai mare parte a tarilor din bazinul mediteraneean, pe de alta parte . Aceste acorduri prevad, printre altele, ca produsele originare din tarile mediteraneene respective pot fi importate in Uniunea Europeana cu scutirea de taxe vamale si ca autoritatile competente ale partilor coopereaza in vederea determinarii originii exacte a produselor care beneficiaza de regimul preferential.


Comunitatea si statele membre ale acesteia au incheiat un astfel de acord atat cu Israelul1 (Acord CEE-Israel), cat si cu Organizatia pentru Eliberarea Palestinei (OLP)2 (Acord CEE-OLP), aceasta din urma actionand in numele Autoritatii Palestiniene din Cisiordania si Fasia Gaza.


Brita este o societate germana care importa impregnatoare pentru producerea apei carbogazoase, precum si accesorii si siropuri fabricate de societatea Soda-Club instalata in Mishor Adumin in Cisiordania, la est de Ierusalim.


Brita voia sa importe in Germania marfuri furnizate de Soda-Club. Societatea a comunicat autoritatilor vamale germane ca marfurile erau originare din Israel si a dorit asadar sa beneficieze de regimul preferential al Acordului CEE-Israel. Suspectand ca produsele erau originare din teritoriile ocupate, autoritatile germane au solicitat autoritatilor vamale israeliene sa confirme ca respectivele produse nu au fost fabricate in aceste teritorii.


Desi au confirmat ca marfurile in cauza erau originare dintr-o zona aflata sub responsabilitatea lor, autoritatile israeliene nu au raspuns totusi la intrebarea daca marfurile au fost fabricate in teritorii ocupate. Pentru acest motiv, autoritatile germane au refuzat in final sa acorde societatii Brita beneficiul regimului preferential, pentru motivul ca nu se putea verifica cu certitudine ca marfurile importate intrau in domeniul de aplicare al Acordului CEE-Israel.


Brita a atacat in justitie aceasta decizie, iar Finanzgericht Hamburg (Tribunalul fiscal din Hamburg, Germania) a solicitat Curtii de Justitie sa stabileasca daca marfurile fabricate in teritoriile palestiniene ocupate si a caror origine israeliana este confirmata de autoritatile israeliene pot beneficia de regimul preferential instituit prin Acordul CEE-Israel.


In concluziile prezentate astazi, avocatul general Bot aminteste ca mecanismul de cooperare administrativa instituit prin Acordul CEE-Israel se bazeaza pe o incredere reciproca intre autoritatile vamale ale statelor parti si pe o recunoastere reciproca a actelor pe care acestea le emit.


In aceasta privinta, avocatul general mentioneaza ca exista o prezumtie potrivit careia autoritatile vamale ale statului de export se afla in pozitia cea mai potrivita pentru a verifica in mod direct faptele ce conditioneaza originea produsului. Asadar, rezultatul controlului a posteriori efectuat de autoritatile vamale ale statului de export este obligatoriu, in principiu, pentru autoritatile vamale ale statului de import.


Cu toate acestea, avocatul general apreciaza ca, in speta, intrucat originea produselor importate este cunoscuta si necontestata, disputa priveste, in realitate, aspectul daca locul de productie situat in teritoriile palestiniene intra in domeniul de aplicare al Acordului CEE-Israel.


Astfel, prezumtia care exista in ceea ce priveste autenticitatea verificarii exactitatii faptelor de catre autoritatile vamale ale statului de export nu poate actiona in speta, intrucat niciuna dintre partile la acest acord nu se afla in acest caz in pozitia cea mai potrivita pentru a oferi o interpretare unilaterala a domeniului de aplicare al acestuia.


In consecinta, rezultatul controlului a posteriori efectuat de autoritatile vamale israeliene nu ar fi obligatoriu pentru autoritatile vamale germane.


Avocatul general respinge de asemenea argumentul potrivit caruia beneficiul regimului preferential ar trebui sa fie, in orice caz, acordat producatorilor instalati in teritoriile ocupate, fie in temeiul Acordului CEE-Israel, fie in temeiul Acordului CEE-OLP.


Pe de o parte, acesta constata ca beneficiul regimului preferential este direct legat de originea marfii si ca verificarea acestei origini constituie un element necesar al sistemului. Certificatul eliberat de autoritatile vamale ale statului de export trebuie asadar sa poata confirma fara ambiguitate ca produsul in cauza provine dintr-un anumit stat, astfel incat regimul preferential care se raporteaza la acest stat sa fie aplicat acestui produs.


In acest context, avocatul general aminteste ca frontierele Israelului au fost delimitate prin Planul de impartire a Palestinei3, aprobat la 29 noiembrie 1947 de Organizatia Natiunilor Unite. Or, potrivit acestui plan, teritoriile din Cisiordania si din Fasia Gaza nu





fac parte din teritoriul Israelului. In plus, in temeiul Acordului israeliano-palestinian4, atat Israelul, cat si OLP considera Cisiordania si Fasia Gaza ca o unitate teritoriala unica.


Pe de alta parte, Comunitatea a incheiat Acordul CEE-OLP pentru a dezvolta fluxurile comerciale din si catre Cisiordania si Fasia Gaza si pentru a rectifica o anomalie, si anume, ca aceste teritorii erau singurele din regiune ai caror producatori nu beneficiau de un regim preferential. Comunitatea a instituit asadar un astfel de regim pentru teritoriile palestiniene tocmai deoarece considera ca produsele care provin din aceste teritorii nu puteau beneficia de un tratament preferential in temeiul Acordului CEE-Israel.


In consecinta, regimul preferential in temeiul Acordului CEE-Israel nu poate fi aplicat unui produs originar din Cisiordania si, mai general, din teritoriile ocupate.


In sfarsit, avocatul general Bot concluzioneaza ca beneficiul unei preferinte tarifare in temeiul Acordului CEE-OLP poate fi acordat produselor fabricate in teritoriile ocupate numai in cazul in care autoritatile palestiniene furnizeaza certificatele de origine necesare, in conformitate cu acest acord .


MENTIUNE: Concluziile avocatului general nu sunt obligatorii pentru Curtea de Justitie. Misiunea avocatilor generali este de a propune Curtii, in deplina independenta, o solutie juridica in cauza care le este atribuita. Judecatorii Curtii urmeaza sa delibereze in aceasta cauza. Hotararea va fi pronuntata la o data ulterioara.


MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului comunitar sau la validitatea unui act comunitar. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema identica.



1 Acordul euro-mediteraneean de instituire a unei asocieri intre Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de o parte, si statul Israel, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 20 noiembrie 1995.


2 Acord de asociere euro-mediteraneean interimar privind schimburile comerciale si cooperarea dintre Comunitatea Europeana, pe de o parte, si Organizatia pentru Eliberarea Palestinei (OLP), care actioneaza in numele Autoritatii Palestiniene din Cisiordania si Fasia Gaza, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 24 februarie 1997.


3 Acest plan a fost elaborat de Comitetul Special pentru Palestina al Natiunilor Unite. Compus din unsprezece state, acest comitet, infiintat de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite in 1947, a fost insarcinat sa gaseasca o solutie pentru conflictul din Palestina, in special prin elaborarea unui plan de impartire.


4 Acordul interimar israeliano-palestinian privind Cisiordania si Fasia Gaza, semnat la Washington la 28 septembrie 1995.



europa .eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=RO&Submit=rechercher&numaff=C-386/08" target="_blank">Textul oficial al hotararii






Citeşte mai multe despre:    Regim Vamal    Israel    Acordul CEE-Israel

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Care sunt riscurile persoanelor care trec vama cu marfuri de contrabanda sau fara documente?
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Care sunt riscurile persoanelor care trec vama cu marfuri fara documente?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Incadrarea juridica a faptei persoanei fizice care detine produse accizabile in afara antrepozitului fiscal
Sursa: EuroAvocatura.ro

Precizarile CJUE ref. conditiile privind retinerea de catre autoritatile vamale din statele membre a unor marfuri � imitatii sau copii ale unor produse protejate in Uniune prin drepturi de proprietate intelectuala � care provin din state terte
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cele mai faimoase asasinate din istorie
Sursa: Ziare.com, Autor: Bogdana Boga



Jurisprudenţă

CEDO: Erlich si Kastro impotriva Romaniei. Libertatea de religie
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia CCR nr. 255/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Confiscare extinsa. Infractiune prevazuta in art. 7 alin. (2) din Legea nr. 241/2005
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 129/A din 30 martie 2016

Taxe vamale. Mijloc de transport aflat in regim de admitere temporara. Donatie. Regim vamal aplicabil.
Pronuntaţă de: Decizia nr.1554 din 10 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Regim vamal. Scutire de la plata taxelor vamale. Utilaje importate de intreprinderi mici si mijlocii. Instrainarea utilajelor catre o societate din ca
Pronuntaţă de: Decizia nr.1306 din 1 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal