Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comercial » Constatare ca denumirea de comerciant incalca dreptul de marca. Interzicere utilizare marca ca nume comercial. Obligare modificare denumire

Constatare ca denumirea de comerciant incalca dreptul de marca. Interzicere utilizare marca ca nume comercial. Obligare modificare denumire

  Publicat: 26 Oct 2012       3786 citiri        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Conform art. 7-9 Cod Comercial, sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita, si societatile comerciale.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Prin cererea formulata, reclamanta SC V SRL Buc. a chemat in judecata parata S.C. V.S. SRL, pentru ca pe cale de hotarare judecatoreasca sa se constate ca denumirea de comerciant a paratei incalca dreptul la marca al SC V. SRL Buc., sa se interzica utilizarea marcii V. ca nume comercial si sa fie obligata parata sa modifice denumirea.

Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Clasificarea activitatilor din economia nationala.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Marca inregistrata,
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reglementata in C. proc. pen. in acelasi cadru ca si actiunea penala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Unitate productiva din cadrul industriei prelucratoare, indeosebi din industria textila, alimentara, a materialelor de constructii etc.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Unitate productiva din cadrul industriei prelucratoare, indeosebi din industria textila, alimentara, a materialelor de constructii etc.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Conform art. 7-9 Cod Comercial, sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita, si societatile comerciale.
Conform art. 7-9 Cod Comercial, sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita, si societatile comerciale.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Marca inregistrata,
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Marca inregistrata,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Marca inregistrata,
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Marca inregistrata,
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.


In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca denumirea sa este inregistrata la Registrul Comertului, iar marca ,,V`` este inregistrata la OSIM.


Cum prin inregistrarea marcii a dobandit exclusivitate, parata incalca dreptul sau la marca si trebuie sa i se interzica utilizarea avand in vedere disp. art. 35 din Legea 84/1998.


Totodata prin inregistrarea denumirii de ,,V.S.a€™a€™ parata a incalcat disp. art. 8 din Legea 148/2000, care interzice publicitatea de a crea confuzie pe piata .


Cum parata are in obiectul de activitate codurile CAEN pentru care a inregistrat marca, a solicitat obligarea paratei la schimbarea denumirii.


Legal citata, parata a formulat intampinare si a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata.


A aratat ca reclamanta face confuzie intre marca si firma, care desi fac parte din sfera drepturilor de proprietate industriala au functii si natura juridica diferita.


Faptul ca are in denumire cuvantul ,,V.a€™a€™ nu inseamna ca foloseste in activitatea comerciala un semn ce este perceput de consumatori ca o marca .


Denumirea pe care parata o foloseste in operatiunile si actele sale nu are rolul unei marci, iar numele comercial este protejat potrivit art. 8 din Conventia de la Paris, pentru protectia proprietatii industriale, indiferent daca face parte dintr-o marca sau nu.


Nu sunt aplicabile nici dispozitiile art. 8 din Legea 148/2000, pentru ca parata nu a facut nici un act de publicitate de natura a afecta in vreun fel parata.


Prin sentinta comerciala pronuntata de Tribunalul Vn. - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal actiunea a fost respinsa ca neintemeiata.


Sentinta a fost mentinuta de Curtea de Apel Gl. prin respingerea ca nefondat a apelului declarat de reclamanta SC V. SRL.


Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia Comerciala a admis recursul declarat de reclamanta si, casandu-se atat decizia Curtii de Apel Gl, cat si sentinta comerciala a Tribunalului Vn - Sectia Comerciala, a fost trimisa cauza spre rejudecare Tribunalului Vn - Sectia Civila.


Pentru a decide astfel, instanta suprema a stabilit, din oficiu, ca natura juridica a litigiului este civila, nu comerciala, pentru ca actiunea, avand ca obiect incalcarea dreptului la marca, este fundamentata pe dispozitiile art.35 alin.3 din Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice si vizeaza materia proprietatii industriale, care conform art.2 alin.1 lit.e CPC este de competenta instantei civile. In consecinta, inalta curte a admis exceptia necompetentei materiale a instantei comerciale pusa in discutie din oficiu .


In rejudecare, cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Vn -Sectia Civila.


Tribunalul Vn - sectia civila a respins ca neintemeiata actiunea .


Pentru a decide astfel, instanta a retinut urmatoarele :


SC V SRL Buc. : Reclamanta si-a inregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, incepand cu data de 18.12.2003, marca ce consta in imaginea in ocru si verde a unei jumatati de sticla rasturnata sub care este inscrisa denumirea de V., imprejurare atestata de certificatul de inregistrare a marcii acordat in baza Legii nr.84/1998. Marca a fost inregistrata pentru activitatile de comercializare, ambalare, depozitare si transport al bauturilor alcoolice.


SC V.S. SRL Focsani : Parata s-a inregistrat cu aceasta denumire la Registrul Comertului de pe langa Tribunalul Vn. la data de 10.03.2006, avand ca activitate principala comertul cu ridicata al masinilor agricole, echipamentelor si furniturilor, astfel cum rezulta din certificatul de inregistrare . Obiectul secundar de activitate al societatii include si activitati similare claselor pe care reclamanta si-a inregistrat marca, astfel cum rezulta din adresa Oficiului National al Registrului Comertului. Parata a precizat insa ca activitatea sa se bazeaza pe importul de utilaje si tehnologie oenologica din spatiul Uniunii europene, pe care le comercializeaza in cele doua incinte si ca nu produce utilaje sub sigla proprie, nu foloseste eticheta proprie, cu insemnele firmei, vanzarea realizandu-se sub denumirea tehnica a produsului importat, in ambalajele originale, cu insemnele specifice fiecarui producator, utilizandu-se documentele de insotire a marfii. Parata a mai precizat ca denumirea sa este utilizata exclusiv pe documentele financiar-contabile emise de societate, iar reclamanta nici nu a sustinut si nici nu a dovedit contrariul.


Temeiul juridic invocat de petenta este in principal art.35 din Legea 84/1998 potrivit caruia: Inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra marcii.


Titularul marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul titularului: a) un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acela pentru care marca a fost inregistrata; b) un semn care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca ori data fiind identitatea sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar produce in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de asociere a marcii cu semnul; c) un semn identic sau asemanator cu marca pentru produse sau pentru servicii diferite de cele pentru care marca este inregistrata, cand aceasta din urma a dobandit un renume in Romania si daca, din folosirea semnului, fara motive intemeiate, s-ar putea profita de caracterul distinctiv ori de renumele marcii sau folosirea semnului ar cauza titularului marcii un prejudiciu.


In aplicarea alin. 2, titularul marcii poate cere sa fie interzise tertilor, in special, urmatoarele acte: a) aplicarea semnului pe produse sau pe ambalaje; b) oferirea produselor sau comercializarea ori detinerea lor in acest scop sau, dupa caz, oferirea sau prestarea serviciilor, sub acest semn; c) importul sau exportul produselor sub acest semn; d) utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate.


De asemenea, s-a invocat art.8 din Legea 148/2000 privind publicitatea, care insa a fost abrogat de art.23 Cap.IV din Legea 158/2008.


Conventia de la Paris pentru protectia proprietatii industriale, ratificata de romania prin decretul mr.1177/1968, in art.1 alin.2 care stabileste ca ,,Protectia proprietatii industriale are ca obiect brevetele de inventie, modelele de utilitate, desenele sau modelele industriale, marcile de fabrica sau de comert, marcile de serviciu, numele comercial si indicatiile de provenienta sau denumirile de origine, precum si reprimarea concurentei neloiale``, iar conform art.8 ,,Numele comercial va fi protejat in toate tarile uniunii, fara obligatia de depunere sau de inregistrare, indiferent de faptul daca el face sau nu parte dintr-o marca de fabrica de comert``.


Notiunea de semn. Instanta trebuie sa stabileasca daca notiunea de semn la care se refera alin.2 al art.35 din Legea 84/1998 poate avea intelesul de denumire sub care paratul comerciant isi exercita comertul si sub care semneaza, pentru a putea verifica sustinerea reclamantei ca aceata denumire de comerciant a paratei incalca dreptul la marca al reclamantei.


Chiar din cuprinsul art. 3 din Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice rezulta ca si denumirea comerciala poate avea intelesul de semn.


Astfel, potrivit acestui text de lege, in intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza: a) marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane; pot constitui marci semne distinctive, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.


Asadar, legea exemplifica in ce poate consta un semn distinctiv, care intre altele poate fi reprezentat de un cuvant.


Ori, denumirea comerciala, respectiv firma in intelesul art.30 alin.1 din Legea 26/1990 cuprinde cuvinte, astfel cum rezulta din 39 din lege care interzice folosirea unor anumite cuvinte.


Intrunirea conditiilor prev. de alin.2 al art.35 din Legea 84/1998:


In cuprinsul acestui text de lege sunt stabilite trei ipoteze diferite in care un semn poate incalca dreptul la marca al titularului.


I. a) un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acela pentru care marca a fost inregistrata.


In aceasta ipoteza, trebuie indeplinite cumulativ conditiile:


- semnul sa fie identic cu marca, in cazul nostru cuvantul din denumirea comerciantului sa fie identic cu marca . Ori, pe de o parte, marca reclamantei, pe langa cuvantul V., mai cuprinde si alt semn reprezentat grafic si colorat deosebit, iar pe de alta parte denumirea paratei, pe langa cuvantul V., mai cuprinde si specificatia S., in concordanta cu dispozitiile art.38 din Legea 26/1990potrivit caruia orice firma noua trebuie sa se deosebeasca de cele existente; iar cand o firma noua este asemanatoare cu o alta, trebuie sa se adauge o mentiune care sa o deosebeasca de aceasta, fie prin desemnarea mai precisa a persoanei, fie prin indicarea felului de comert exercitat sau in orice alt mod.


Asadar, denumirea paratei nu este identica cu marca .


- produsele sau serviciile oferite de cei doi comercianti sa fie identice. Ori, am stabilit anterior ca cele doua societati nu comercializeaza produse identice si nu ofera servicii identice, iar reclamanta nici nu a invocat acest lucru, imprejurare pe care o confirma in cererea de apel indreptata impotriva primei sentinte.


Nefiind indeplinita niciuna dintre conditii, aceasta ipoteza nu se verifica.


II. b) un semn care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca ori data fiind identitatea sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar produce in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de asociere a marcii cu semnul.


Fata de prima ipoteza, aceasta lasa posibilitatea ca intre semn si marca sau intre produse sau servicii sa existe doar o asemanare, nu numai identitate, adaugand insa conditia ca aceasta asemanare sa produca in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de asociere a marcii cu semnul.


Ori, daca asemanarea denumirii paratei cu marca reclamantei nu poate fi contestata, avand in vedere faptul ca un element component al fiecareia dintre acestea, cuvantul V., este identic, iar asemanarea dintre produsele si serviciile ce fac obiectul comertului fiecareia dintre parti ar putea acceptata, avand in vedere ca toate au legatura cu alcoolul, respectiv vinul, riscul de confuzie sau de asociere dintre denumire si marca nu a fost considerat de instanta evident, cu motivarea ca atat denumirea comerciala, cat si marca cuprind si alte elemente cu caracter distinctiv.


In concluzie a retinut ca nu sunt intrunite conditiile prev. de art.36 alin.2 lit.b.


Curtea de Apel Gl. a admis apelul, a schimbat in tot sentinta, in sensul ca a admis actiunea si a constatat ca numele comercial al paratei SC C.S. SRL incalca drepturile exclusive asupra marcii reclamantei SC V. SRL.


A fost obligata parata sa inceteze folosirea denumirii ca nume comercial in activitatea economica.


Principiile de drept stabilite in jurisprudenta Curtii Europene de Justitie in aprecierea conflictului dintre marca si nume comercial sunt aplicabile in speta, scopul art. 5(1) din Directiva Consiliului Europei nr.89/104/EEC, transpus in legislatia romana prin disp.art.35 din Legea nr.84/1998 (devenit art.36 in urma numerotarii din 2010), fiind acela de a proteja functia marcii de indicare a originii comerciale.


In toate situatiile in care o marca anterioara intra in conflict cu un semn folosit in activitatea comerciala de catre un tert se aplica regulile din art.36 indiferent daca semnul este nume comercial sau nu, tocmai pentru a se putea evita producerea unui risc de confuzie intre titularul marcii si cel care foloseste semnul.


In situatia in care semnul este un nume comercial sunt avute in vedere prevederile art.6 din Directiva (corespunzator art.39 din legea romana), care impun o conditie suplimentara: verificarea folosirii de catre tert conform bunelor practici din domeniul industrial ori comercial.


Dupa cum rezulta din jurisprudenta constanta a Curtii, titularul unei marci inregistrate poate interzice utilizarea de catre un tert a unui semn identic sau similar cu marca sa, in aplicarea art.5 alin.1, lit.b din Directiva 89/104/CEE, numai daca sunt indeplinite urmatoarele patru conditii :


1. utilizarea sa aiba loc in cadrul comertului;


2. utilizarea sa aiba loc fara consimtamantul titularului marcii;


3. utilizarea sa aiba loc pentru produse si servicii identice sau similare cu cele pentru care a fost inregistrata marca, si,


4. utilizarea sa aduca atingere sau sa fie susceptibila de a aduce atingere functiei esentiale a marcii, care este de a garanta consumatorilor provenienta produselor sau a serviciilor, ca urmare a unui risc de confuzie in perceptia publicului (cauzele C-17/2006 Celine, C-48/2005 Adam Opel, C-120/2004 Medion).


Pe de alta parte, potrivit unei jurisprudente constante, constituie risc de confuzie in sensul acestei dispozitii riscul ca publicul sa creada ca produsele sau serviciile in cauza provin de la aceeasi intreprindere sau, eventual, de la intreprinderi legate din punct de vedere economic. (Cauza C-342/1997, Lloy Schuhfabrik Mayer). Astfel utilizarea unui sistem identic sau similar cu marca, ce genereaza un risc de confuzie in perceptia publicului, aduce atingere sau poate aduce atingere functiei esentiale a marcii.


In speta, toate aceste conditii sunt indeplinite.


1) Astfel, nu s-a contestat ca parata isi foloseste numele comercial, in activitatea comerciala. De altfel e evident ca toate inscrisurile utilizate in activitatea comerciala (de exemplu ; facturi, chitante), precum si materiale publicitare contin denumirea societatii.


2) De asemenea, parata nu a afirmat ca ar fi existat consimtamantul titularului marfii pentru utilizare


3)E indeplinita si dea de a treia conditie si anume : utilizarea sa aiba loc pentru produse sau servicii identice sau similare cu cele pentru care a fost inregistrata marca .


In speta, reclamanta si-a inregistrat marca )ce consta in imaginea in ocru si verde a unei jumatati de sticla rasturnata pe care e inscrisa denumirea V.) pentru activitati de comerciale, ambalare, depozitare si transport al bauturilor alcoolice.


E adevarat ca parata, al carei nume comercial este SC V.S. SRL are ca domeniul principal de activitate comert cu produse destinate industriei viei si vinului, importand si comercializand utilaje si tehnologiei oenologica din spatiul UE.


Dar, asa cum rezulta din relatiile furnizate de ONRC in obiectul secundar de activitate sunt incluse activitati similare celor pentru care reclamanta si-a inregistrat marca (comert cu ridicata si cu amanuntul a bauturilor alcoolice.


4) E indeplinita si cea de-a patra conditie privind atingerea adusa functiei esentiale a marcii, ca urmare a unui risc de confuzie in perceptia publicului cata vreme elementele dominante ale marcii si semnului sunt identice (V.), existenta riscului de confuzie neputand fi pusa la indoiala.


Adaugarea apelativului ``service`` nu este de natura sa inlature riscul de confuzie prin asocierea denumirii cu marca, cu atat mai mult cu cat nici macar nu are nici o legatura cu activitatea principala desfasurata de parata.


In concluzie, instanta retine ca folosirea numelui comercial de catre parata in relatiile cu clientii si partenerii de afaceri (chiar daca acesta nu este fixat efectiv pe produsul oferit spre comercializare) creeaza riscul ca publicul sa creada ca produsele provin de la aceeasi firma sau, eventual, firme legate din punct de vedere economic (cauza C -342/97, Lloyd Schuhfabrik Mayer). (Red. S.B.)



Pronuntata de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 231 din data 08.09.2010


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Galati    OSIM    Inalta Curte de Casatie si Justitie    Registrul Comertului    Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci    ONRC    Legea 84/1998    Legea 148/2000    Cod CAEN    Drept de proprietate industriala    Nume comercial    Conventia de la Paris pentru protectia proprietatii industriale    Legea 26/1990    Proprietate industriala



Comentează: Constatare ca denumirea de comerciant incalca dreptul de marca. Interzicere utilizare marca ca nume comercial. Obligare modificare denumire
Alte Speţe

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 3/2019 privind solutionarea sesizarilor formulate prin care se solicita pronuntarea unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se mentine si dupa intrarea in vigoare a Codului Penal actual
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 10/2019: in cazul nedepunerii armei la un armurier autorizat dupa expirarea permisului de arma, arma si munitia intra sub incidenta confiscarii speciale chiar daca a fost dispusa clasarea.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ 8/2019: ranirea uneia sau mai multor persoane intr-un accident de circulatie inainte de parasirea locului accidentului nu are in vedere si autoranirea, cand singura persoana ranita este insusi conducatorul singurului autovehicul implicat in accident.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 133/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura civila
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 10/2019: participantul la comiterea unei infractiuni care a fost judecat separat de ceilalti participanti si audiat ulterior ca martor, in cauza disjunsa, nu poate avea calitatea de subiect activ al infractiunii de marturie mincinoasa
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 155/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 din Codul de procedura civila
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Decizia ICCJ nr. 16/2019 - O hotarare judecatoreasca in materie civila, referitoare la restituirea despagubirilor acordate in baza Legii nr. 10/2001 este asimilata, in vederea executarii, unui titlu executoriu referitor la creante bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ: actiunea de conducere a unui vehicul, astfel cum este prevazuta de art. 336 din Codul penal, nu presupune in mod necesar punerea in miscare a vehiculului prin actionarea sistemelor de autopropulsie.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Reglementarea administratiei publice, centrale si locale, in Noul Cod Administrativ (II)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consideratii asupra constitutionalitatii competentei Curtilor de Apel de a judeca infractiunile savarsite de magistratii ce functioneaza in cadrul acestora
Sursa: Irina Maria Diculescu

Principiul controlului ierarhic al activitatii procurorului – masura benefica sau permisiva de abuz?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea in timp a legii 165/2013 privind finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jocurile video. Doar o risipa de timp si bani?
Sursa: Groseanu Cristina-Mihaela

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu

Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor
Sursa: Liliana Gologan