din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2362 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Cerere de restituirea in natura a unui imobil. Modificari legislative ale Legii nr.10/2001 intervenite in cursul judecarii cauzei.

Cerere de restituirea in natura a unui imobil. Modificari legislative ale Legii nr.10/2001 intervenite in cursul judecarii cauzei.

  Publicat: 07 May 2009       4157 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Curtea Europeana a Drepturilor Omului reprezinta un tribunal international care are sediul la Strasbourg.
La data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, persoanele indreptatite aveau speranta legitima, calificata permanent de Curtea Europeana a Drepturilor Omului ca fiind un �element al dreptului de proprietate�, de a obtine restituirea in natura a imobilului,

Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Reglementata in C. proc. pen. in acelasi cadru ca si actiunea penala.
Legea 10 din 2001. Este orice titlu de valoare nominala emis de Ministerul Finantelor Publice p�na la data prezentei legi, neutilizat de catre detinator sau dob�nditorul subsecvent
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma de monopol care reprezinta o intelegere fie intre intreprinderi privind diferite aspecte ale activitatii lor (fixarea preturilor, cooperarea pe linia productiei si a desfacerii marfurilor),
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Despagubiri ce se acorda partii vatamate
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Expresie latina potrivit careia un act juridic se incheie in conformitate
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Prevazut in cap. II, t. I, C.proc. pen.,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
speranta pe care modificarea legislativa intervenita prin Legea nr. 247/2005 in cursul judecarii cauzei, le-a luat-o, prin inlaturarea conditiei de �preluare cu titlu valabil� din fostul art. 27 din lege, constituind o ingerinta in dreptul de proprietate din perspectiva art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia Europeana .
Astfel ca, atat din perspectiva dispozitiilor Conventiei Europene cat si a deciziei nr. 830/2008 a Curtii Constitutionale, in raport de valabilitatea titlului de preluare a imobilului de catre stat, este necesar a se face aplicarea sau nu a dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 10/2001, in forma de la data intrarii in vigoare a legii si a formularii notificarii.

----------------------

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Mures, reclamantii E.J., E.A., E.M.B. si L.A.M. au chemat in judecata SC M. SA si SC R. SA solicitand obligarea paratelor la restituirea in natura a unui imobil, situat in Targu Mures. Ulterior au completat actiunea, solicitand introducerea in cauza in calitate de parata si a SC T. SRL, anularea contractelor de vanzare-cumparare autentificate sub nr. 1126/2001 si nr. 4270/2001 privind imobilul in litigiu si obligarea paratilor la restituirea in natura a acestuia.

Cererea a fost respinsa prin sentinta nr. 321/2002 pronuntata de Tribunalul Mures.
Decizia civila nr. 7/A/2003 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures, prin care s-a respins ca nefondat apelul declarat de reclamanti impotriva sentintei primei instante, a fost casata prin decizia nr. 7953/2005 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Sectia civila, in urma admiterii recursului formulat de reclamanti. Prin decizia de recurs s-a casat si sentinta primei instante, dispunandu-se trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante.

Procedand la rejudecarea cauzei, Tribunalul Mures a pronuntat sentinta civila nr. 841/2007, prin care a respins actiunea .

Instanta a apreciat ca imobilul a fost preluat de stat in temeiul Legii nr. 119/1948 si prin urmare, sunt aplicabile prevederile art. 2 alin.(1) lit. a din Legea nr. 10/2001, fiind o preluare cu titlu .

S-a mai retinut ca nu sunt incidente dispozitiile art. 20 alin.(1) si alin.(2) din acelasi act normativ pentru a restitui imobilul in natura, societatile parate fiind societati cu capital privat.

In ceea ce priveste acordarea de masuri reparatorii prin echivalent, nu au calitate paratele chemate in judecata, in conditiile in care art. 27 alin.(2) din Legea nr. 10/2001 prevede ca este competenta institutia publica implicata in actul de privatizare.

Apelul declarate de reclamanti impotriva sentintei primei instante a fost respins prin decizia nr. 118/A/2008 pronuntata de Curtea de Apel Targu Mures, pentru urmatoarele motive:
Paratele SC M. SA � proprietara terenului la data notificarii si SC R. SRL � proprietara constructiei la aceeasi data, nu erau obligate sa solutioneze notificarea in termenul prevazut de Legea nr. 10/2001, nefiind indeplinite conditiile prevazute de art. 21. Notificarile trebuiau adresate AVAS, conform art. 29 alin.(2) din Legea nr. 10/2001, fiind incident in cauza si art. 29
alin.(1) din legea republicata.

Impotriva deciziei Curtii de apel au formulat recurs reclamantii, care au aratat ca imobilul a fost preluat in mod abuziv in proprietatea statului.

Prin instrainarile de imobile, dupa formularea notificarii, s-au incalcat dispozitiile art. 21 alin.(5) din Legea nr. 10/2001, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 247/2005. Principiul consacrat de acest text legal a existat si anterior modificarilor intervenite prin Legea nr. 247/2005.

Analizand decizia recurata in raport de criticile formulate, Inalta Curte a constatat ca recursul este fondat, in considerarea celor ce succed :
Dupa cum rezulta din cererea de chemare in judecata si din cererea de apel, se invoca de catre reclamanti preluarea abuziva de catre stat in temeiul Legii nr. 119/1948.

In stabilirea competentei de solutionare a notificarilor formulate de catre reclamanti, instanta de apel a facut trimitere la dispozitiile art. 29 din Legea nr. 10/2001 republicata, inlaturand astfel aplicarea dispozitiilor art. 21 alin.(1) si alin. (2) din lege.

In solutionarea cauzei, prezinta importanta valabilitatea titlului de preluare a imobilului de catre stat, acest lucru influentand competenta de solutionare a notificarii si natura masurilor reparatorii care pot fi acordate in temeiul Legii nr. 10/2001.

In raport de valabilitatea titlului statului, este necesar a se face aplicarea sau nu a dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 10/2001, in forma de la data intrarii in vigoare a legii si a formularii notificarii. Aceasta atat din perspectiva dispozitiilor Conventiei Europene a Drepturilor Omului cat si a deciziei nr. 830/2008 a Curtii Constitutionale, dupa cum urmeaza:
La data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, inclusiv la data formularii notificarii, reclamantii aveau speranta legitima de redobandire a imobilului in natura .
Reclamantii aveau, daca nu chiar un bun, cel putin o speranta legitima � calificata permanent de Curtea Europeana a Drepturilor Omului ca fiind un �element al dreptului de proprietate�, de a obtine restituirea in natura a imobilului, speranta pe care modificarea legislativa intervenita prin Legea nr. 247/2005 (art.29 din forma republicata a Legii nr. 10/2001) in cursul judecarii cauzei i-a luat-o, prin inlaturarea conditiei de �preluare cu titlu valabil� din fostul art.27 din lege.

Modificarea legislativa constituie o ingerinta in dreptul de proprietate al reclamantului, din perspectiva art.1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Aceasta pentru ca, desi ingerinta este prevazuta de lege si urmareste realizarea unui interes economic general, nu respecta cerinta proportionalitatii intre scopul urmarit si mijloacele folosite, pentru a face aplicabile dispozitiile art.1 alin.1 teza a II-a din Protocolul nr.1 aditional la Conventie .
Alaturi de aceste considerente, trebuie subliniat ca aceasta modalitate de reparatie prin restituirea in natura (speranta data de Legea nr. 10/2001), la data intrarii in vigoare, reprezinta forma cea mai adecvata de inlaturare a abuzurilor regimului comunist.

Aceasta avand in vedere si jurisprudenta constanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului impotriva Romaniei, in care s-a apreciat ca Fondul �Proprietatea� nu functioneaza inca intr-o maniera susceptibila de a asigura o acordare efectiva a unei despagubiri .

De altfel, prin decizia nr. 830/2008 a Curtii Constitutionale, publicata in M.Of. nr. 559 din 24 iulie 2008, s-a constatat ca prin abrogarea sintagmei �imobile preluate cu titlu valabil� din cuprinsul art. 29 alin.(1) din Legea nr. 10/2001, s-au incalcat dispozitiile art.15 alin.(2) si art.16 alin.(1) din Constitutie .

Curtea a retinut ca legea noua opereaza o modificare sub aspectul masurilor reparatorii in ceea ce priveste imobilele preluate de stat fara titlu valabil, dar nu instituie si un nou termen pentru depunerea notificarilor, unica ipoteza in care ar fi fost susceptibila de a se aplica pentru viitor situatiilor ce se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupa intrarea in vigoare.

Prin urmare, legea noua are ca unic domeniu temporal de actiune faza initiala de constituire a situatiei juridice, modificand in mod esential regimul juridic creat prin depunerea notificarii in termenul legal, cu incalcarea principiului tempus regit actum si a dispozitiilor constitutionale cuprinse in art.15 alin.(2) referitoare la neretroactivitate.

Mai mult, s-a apreciat de Curtea Constitutionala ca noua reglementare tinde sa genereze discriminari intre persoanele indreptatite la restituirea in natura a bunurilor ce fac obiectul notificarilor care, dupa intrarea in vigoare a modificarilor, vor beneficia de despagubiri prin echivalent . Or, simpla solutionare cu intarziere a notificarilor de societatile comerciale integral privatizate sau chiar si nesolutionarea notificarilor, nu pot fi calificate drept un criteriu obiectiv si rezonabil de diferentiere, astfel incat nu poate justifica pe plan legislativ tratamentul discriminatoriu aplicabil persoanelor indreptatite la restituirea in natura, aflate in situatii identice; s-a incalcat astfel si egalitatea in drepturi a cetatenilor, consacrata de art. 16 alin. (1) din legea fundamentala.

Prin urmare, in conditiile in care imobilul ar fi preluat fara titlu valabil, este inlaturata aplicarea art. 27 din Legea nr. 10/2001 (in forma de la data intrarii legii in vigoare), neprezentand relevanta intrunirea celorlalte conditii impuse de textul legal.

Constatand, pentru argumentele aratate mai sus, ca modul de solutionare a cauzei de catre instanta de apel echivaleaza cu necercetarea fondului, Inalta Curte a casat in parte decizia recurata, numai cu privire la modul de solutionare a apelului formulat de reclamanti, mentinandu-se celelalte dispozitii ale deciziei si, facand aplicarea art.312 alin.(5) C.proc.civ., a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare la aceeasi curte de apel.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia civila nr. 5241 din 26 septembrie 2008


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...