Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 107/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

OUG 107/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

  Publicat: 15 Dec 2018       855 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
ORDONANTA DE URGENTA nr. 107 din 7 decembrie 2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 1058 din data de 13 decembrie 2018

Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Este perioada in care se efectueaza concediile de odihna cuvenite personalului instantelor, cu exceptia instantelor in materie penala, pentru cauzele cu arestati;
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Acea ramura a disciplinei economice consacrata analizei deciziilor de alocare a resurselor monetare in procesele de productie de bunuri sau de servicii,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Este perioada in care se efectueaza concediile de odihna cuvenite personalului instantelor, cu exceptia instantelor in materie penala, pentru cauzele cu arestati;
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

Prin Programul de guvernare 2017-2020, Guvernul Romaniei s-a angajat ca toti salariatii din sistemul public vor beneficia de indemnizatie de vacanta sau prima de vacanta, dupa caz, sub forma unui voucher de vacanta .


Mai mult, tot in cadrul documentului Program de guvernare 2017-2020 anterior citat, "masurile urmarite de Guvern vor conduce la cresterea numarului de locuri de munca si astfel la pastrarea fortei de munca in Romania". Astfel, obiectivul Guvernului este sa opreasca "exodul fortei de munca din domeniul turismului catre alte state din relativa vecinatate a Romaniei", stimuland acest domeniu prin acordarea voucherelor de vacanta pentru angajatii din sistemul public.


Acordarea in perioada 1 iulie 2017-30 noiembrie 2018 a indemnizatiilor de vacanta sau a primelor de vacanta, dupa caz, sub forma voucherelor de vacanta, in valoare de 1.450 lei, s-a dovedit a fi o masura cu efecte benefice asupra industriei turismului din Romania, precum si incurajarea unui numar de 1,2 milioane de romani, angajati ai institutiilor de stat sau ai societatilor in care statul este actionar unic sau majoritar, sa isi petreaca concediile in tara.


Aceasta masura a condus in acest an la incasari si cifre record cu privire la numarul de turisti.


Potrivit Institutului National de Statistica, Romania a inregistrat anul acesta o crestere de 4,1% in primul semestru a numarului de turisti in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest aspect se datoreaza in principal voucherelor de vacanta, potrivit analizelor financiare comunicate si de mediul privat.


De altfel, un efect complementar al acestei masuri a fost cresterea numarului de solicitari de autorizare a unitatilor de cazare. La nivel national, cresterea a fost de 10% comparativ cu primele noua luni ale acestui an.


Pentru ca este o masura care si-a dovedit eficacitatea, Guvernul a luat decizia ca aceasta masura sa fie prelungita pentru minimum urmatorii doi ani.


Aplicarea, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, prin acordarea voucherelor de vacanta cu un nivel maxim al sumei de sase salarii minime brute pe tara garantate in plata pentru un angajat, sau a dispozitiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care salariatii din sistemul bugetar beneficiaza de o indemnizatie de vacanta la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, garantat in plata, va conduce la un impact negativ semnificativ asupra bugetului de stat si, implicit, a bugetelor locale, in contextul cresterilor salariale deja produse, precum si al majorarii salariului minim pe economie .


In aceste conditii, exigentele mentinerii echilibrului bugetar pot impune sistarea acordarii acestor drepturi, cu consecinte negative atat asupra drepturilor salariatilor, cat si asupra intregii industrii a turismului romanesc.


Masura mentinerii acordarii voucherelor de vacanta, in cuantum de 1.450 lei, pana la data de 31 decembrie 2020, prin aplicarea in continuare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la acordarea voucherelor personalului platit din fonduri publice, reduce impactul negativ sus-mentionat.


Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2017 privind infiintarea Centrului National pentru Informatii Financiare, aprobata cu completari prin Legea nr. 99/2018, s-a infiintat Centrul National pentru Informatii Financiare, structura fara personalitate juridica organizata la nivel de directie generala, prin schimbarea denumirii Directiei generale a tehnologiei informatiei si preluarea activitatii in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor, precum si a posturilor si personalului aferent acestei activitati de la aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si de la Comisia Nationala de Prognoza. Achizitiile de echipamente, bunuri si servicii din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor se realizeaza centralizat de catre Ministerul Finantelor Publice pentru toate institutiile prevazute la art. 1, cu exceptia echipamentelor pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor, finantate in baza Acordului de imprumut (Proiectul de modernizare a administratiei fiscale) dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 8 mai 2013, ratificat prin Legea nr. 212/2013, cu modificarile ulterioare, pentru care achizitia se efectueaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.


La nivelul Ministerului Finantelor Publice, aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Agentia Nationala pentru Achizitii Publice urmeaza sa se implementeze proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile care cuprind si componenta de tehnologia informatiei si comunicatiilor.


In vederea asigurarii implementarii optime a acestor proiecte, cu respectarea termenelor si graficului din acordurile de finantare, se propune ca, in cazul achizitiilor pentru echipamentele, bunurile si serviciile din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor prevazute in cadrul proiectelor, acestea sa se efectueze in conformitate cu prevederile cererilor de finantare aprobate.


Totodata, avand in vedere rolul Centrului National pentru Informatii Financiare de realizare a unui management unitar si coerent al domeniului TIC la nivelul intregii organizatii a Ministerului Finantelor Publice, se instituie obligatia ca Centrul National pentru Informatii Financiare sa asigure serviciile si suportul de specialitate pentru implementarea proiectelor cu finantare externa nerambursabila, in ce priveste domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor.


Prin art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, aprobata cu completari prin Legea nr. 80/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite ai institutiilor si autoritatilor publice au obligatia de a reduce cu 10% platile efectuate in anul 2018 pentru bunurile si serviciile aferente intretinerii si functionarii institutiei.


Aceasta prevedere a produs efecte pe tot parcursul anului 2018, insa, avand in vedere evolutia preturilor la utilitati, exista riscul ca institutiile, desi au prevazute fonduri in bugetul aprobat pe acest an pentru plata facturilor aferente lunilor noiembrie/decembrie, sa nu poata achita aceste facturi, intrucat nu ar respecta prevederile art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017.


In aceste conditii, institutiile vor inregistra datorii la finele anului, datorii care vor afecta deficitul bugetar calculat in termeni ESA pe anul 2018. Pentru evitarea acestui risc, propunem abrogarea art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017.


In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .


Art. I


Alineatul (2) al articolului 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda, anual, in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020, vouchere de vacanta in cuantum de 1.450 lei pentru un salariat ."


Art. II


Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 13 iulie 2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1.Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 34


Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, cu exceptia:


a) art. 24-27, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2021;


b) art. 35, care intra in vigoare la 3 zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."


2.Dupa articolul 34 se introduce un nou articol, articolul 341, cu urmatorul cuprins:


"Art. 341


Pana la data de 1 ianuarie 2021 prevederile prezentei legi nu se aplica voucherelor de vacanta ."


3.Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 36


(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:


a) Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, cu modificarile ulterioare.


(2) La data de 1 ianuarie 2021 se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare."


Art. III


Prevederile art. 26 alin. (4)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2021.


Art. IV


Dupa alineatul (1) al articolului 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2017 privind infiintarea Centrului National pentru Informatii Financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 854 din 30 octombrie 2017, aprobata cu completari prin Legea nr. 99/2018, se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:


"(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru echipamentele, bunurile si serviciile din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor prevazute in cadrul proiectelor cu finantare externa nerambursabila, achizitiile se efectueaza in conformitate cu prevederile cererilor de finantare aprobate.


(12) Centrul National pentru Informatii Financiare asigura serviciile si suportul de specialitate pentru implementarea proiectelor cu finantare externa nerambursabila prevazute la alin. (11), in ce priveste domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor."


Art. V


- Articolul 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 973 din 7 decembrie 2017, aprobata cu completari prin Legea nr. 80/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.




Afişează OUG 107/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Tichete de vacanta    Tichete de vacanta 2019    Tichete de vacanta 2020    OUG 107/2018



Comentează: OUG 107/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene
Jurisprudenţă

Dispozitiile care prevad acordarea voucherelor de vacanta nu instituie un drept fundamental a carui restrangere poate fi impusa numai in conditiile strict prevazute de Constitutie
Pronuntaţă de: Tribunalul Caras Severin Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 154/2017, sedinta din 27 ianuarie 2017

Suprimarea pentru viitor a unui premiu nu afecteaza dreptul fundamental al salariatului de a primi contraprestatie pentru munca depusa. Repertoriu Decizii CCR si CEDO
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti Sectia I Civila, Decizia nr. 268/2017, in sedinta publica din 01 februarie 2017



Articole Juridice

Conditiile acordatii voucherelor de vacanta
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim