CAPITOLUL IDispozitii generale
SECTIUNEA 1Sistemul national de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului
Articolul 1(1) Prezenta lege instituie cadrul national de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, care include, fara a se limita la acestea, urmatoarele categorii de autoritati si institutii:a) organele de urmarire penala;b) autoritati si institutii publice cu atributii de reglementare, informare si control in domeniu, precum unitatea de informatii financiare a Romaniei, autoritati cu atributii de control financiar/fiscal sau autoritati cu atributii de control fiscal, autoritatea vamala;c) organe de stat specializate in activitatea de informatii prevazute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, republicata, cu completarile ulterioare;d) autoritati administrative autonome si institutii cu rol de reglementare si supraveghere sectoriala si control al entitatilor raportoare, precum Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.(2) Unitatea de informatii financiare a Romaniei este Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul .(3) Oficiul este autoritatea care coordoneaza realizarea evaluarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel national, evaluare care se realizeaza in cooperare cu autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1), cu asigurarea protectiei datelor cu caracter personal. Oficiul coordoneaza raspunsul national la riscurile evaluate, in cooperare cu autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1), si informeaza, in acest sens Comisia Europeana, Autoritatea europeana de supraveghere si statele membre.(4) In scopul prevenirii si combaterii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1) lit. b) -d) realizeaza evaluari ale riscului de producere a acestor fenomene infractionale la nivel sectorial si, dupa caz, emit reglementari sau instructiuni cu privire la factorii de risc si masurile de contracarare si diminuare.(5) Abordarea pe baza de risc se realizeaza, la nivel national, prin cel putin urmatoarele componente:a) stabilirea domeniilor si categoriilor de entitati raportoare pe baza analizei riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la care acestea sunt expuse si stabilirea de obligatii administrative in scopul atenuarii acestor riscuri, precum si notificarea Comisiei Europene de catre Oficiu a situatiilor de extindere a categoriilor de entitati raportoare;b) indeplinirea obligatiilor impuse la lit. a) prin masuri adoptate si aplicate de entitatile raportoare in functie de riscul individual evaluat.(6) Evaluarile de risc prevazute la alin. (3) si (4) sunt intocmite tinand cont de concluziile evaluarii privind riscurile de spalare de bani si finantare a terorismului realizate de Comisia Europeana, sunt actualizate cel putin o data la 4 ani la nivel sectorial si national, tinand cont de evolutia riscurilor si de eficacitatea masurilor adoptate in scopul atenuarii lor, si sunt utilizate in vederea alocarii si ierarhizarii resurselor pentru combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului in mod eficient.(7) Oficiul asigura publicarea, pe pagina proprie de internet, a unei sinteze a evaluarii nationale de risc si transmite autoritatilor de supraveghere elementele relevante din evaluarea nationala.(8) Autoritatile de supraveghere pun de indata la dispozitia entitatilor raportoare elementele relevante din evaluarea nationala si sectoriala corespunzatoare domeniului, in scopul realizarii si actualizarii propriilor evaluari ale riscului dupa finalizarea evaluarilor de risc prevazute la alin. (3) si (4).(9) Autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si d) intocmesc statistici privind eficacitatea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, in domeniul specific de activitate, care includ:a) date de masurare a dimensiunii si a importantei diferitelor sectoare care intra in domeniul de aplicare al prezentei legi, inclusiv numarul de entitati si persoane, precum si importanta economica a fiecarui sector;b) date de masurare a fazelor de raportare, de investigare si judiciare ale cadrului national de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, inclusiv numarul de rapoarte privind tranzactii suspecte inaintate catre Oficiu, actiunile intreprinse ca urmare a rapoartelor respective si, anual, numarul de cazuri investigate, numarul de persoane urmarite penal, numarul de persoane condamnate pentru infractiuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, tipul de infractiuni generatoare de bunuri supuse spalarii banilor, in cazul in care aceste informatii sunt disponibile, precum si valoarea in euro a bunurilor care au fost sechestrate sau confiscate;c) daca sunt disponibile, date care indica numarul si procentajul de rapoarte care au ca urmare o investigatie suplimentara, impreuna cu raportul anual catre entitatile raportoare in care sunt detaliate utilitatea si urmarile rapoartelor pe care le-au prezentat;d) date privind numarul de cereri transfrontaliere de informatii care au fost efectuate, primite, respinse partial ori complet solutionate de catre Oficiu .(10) Autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si d) transmit Oficiului, in format electronic, statisticile prevazute la alin. (9), in forma stabilita de acesta. Oficiul asigura publicarea anuala a unei versiuni consolidate a statisticilor, pe pagina proprie de internet.(11) Oficiul transmite Comisiei Europene statisticile prevazute la alin. (10).(12) Oficiul transmite Comisiei Europene, Autoritatii Europene de Supraveghere si statelor membre evaluarea de risc prevazuta la alin. (3).
SECTIUNEA a 2-aDefinitii
Articolul 2In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:a) prin spalarea banilor se intelege infractiunea prevazuta la art. 49;b) prin finantarea terorismului se intelege infractiunea prevazuta la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare;c) bunuri inseamna activele de orice fel, corporale sau necorporale, mobile ori imobile, tangibile sau intangibile, precum si documentele juridice sau instrumentele sub orice forma, inclusiv electronica sau digitala, care atesta un titlu ori un drept sau interese cu privire la acestea;d) relatie de corespondent reprezinta:1. furnizarea de servicii bancare de catre o institutie de credit in calitate de corespondent pentru o alta institutie de credit in calitate de respondent, inclusiv servicii de cont curent sau de depozit si servicii conexe, precum gestionarea numerarului, transferuri transfrontaliere de fonduri, compensarea cecurilor, servicii de conturi de corespondent accesibile direct clientilor si servicii de schimb valutar;2. relatia dintre o institutie de credit si o institutie financiara ori dintre doua institutii financiare, in vederea prestarii de servicii similare celor de la pct. 1 de catre institutia corespondenta pentru institutia respondenta, inclusiv relatiile stabilite pentru tranzactii cu titluri de valoare sau transferuri de fonduri;e) transferuri externe in si din conturi bancare inseamna transferurile transfrontaliere, precum si operatiunile de plati si incasari efectuate pe teritoriul Romaniei de catre un client nerezident;f) institutie de credit inseamna o institutie astfel cum este definita la art. 4 alin. (1) pct. 1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit si societatile de investitii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, inclusiv sucursalele situate intr-un stat membru ale unei astfel de institutii, indiferent daca sediul central este situat intr-un stat membru sau intr-un stat tert;g) institutie financiara inseamna:1. intreprinderea, alta decat o institutie de credit, care efectueaza una sau mai multe dintre activitatile enumerate la art. 18 alin. (1) lit. b) -1), n) si n1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata si entitatile specializate care desfasoara activitati de schimb valutar;2. asiguratorii, asiguratorii compozit, asiguratorii captivi, asiguratorii micsti, reasiguratorii, astfel cum sunt definiti la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile si completarile ulterioare, si intermediarii de asigurari si/sau reasigurari, astfel cum sunt definiti la art. 3 alin. (1) pct. 11 si 13 din Legea nr. 236/2018 privind distributia de asigurari, cu completarile ulterioare, cu exceptia intermediarilor secundari, astfel cum sunt definiti la art. 3 pct. 16 din Legea nr. 236/2018, cu completarile ulterioare;3. depozitarii centrali, administratorii de fonduri alternative de investitii, contrapartile centrale, societatile de servicii de investitii financiare si alte entitati autorizate in baza legislatiei nationale in vederea prestarii serviciilor si activitatilor de investitii, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii, entitatile care administreaza un loc de tranzactionare, Fondul de compensare a investitorilor, asa cum sunt definiti potrivit prevederilor legale;4. administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza;5. sucursale situate intr-un stat membru ale institutiilor financiare prevazute la pct. 1-4, indiferent daca sediile lor reale sunt situate intr-un stat membru sau intr-un stat tert;6. o intreprindere de investitii astfel cum este definita in legislatia nationala privind pietele de instrumente financiare;7. un organism de plasament colectiv care isi comercializeaza unitatile sau actiunile;h) prin sucursala a unei institutii de credit sau financiare se intelege un punct de lucru care reprezinta o parte dependenta din punct de vedere juridic de o institutie de credit sau de o institutie financiara si care desfasoara direct toate sau unele dintre activitatile specifice acestora;i) prin relatie de afaceri se intelege relatia profesionala legata de activitatile prestate de entitatile raportoare prevazute la art. 5 si despre care, la momentul stabilirii contactului, se considera a fi de o anumita durata;
Decizia CCR referitoare la subiectul activ al infractiunii de spalare de bani Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Lipsire de libertate in mod ilegal. Trafic de minori si proxenetism Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia Penala, Decizia nr. 1100 din 10.04.2012
Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor Sursa: Liliana Gologan
Sensul notiunii de „convingere” a judecatorului la aprecierea probelor in procesul penal Sursa: Euroavocatura.ro
Cauza Michaud v. France. Datoria de “vigilenta continua” asupra avocatilor Sursa: EuroAvocatura.ro
Spalarea de bani in Noul Cod Penal (art. 269) Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut
Infractiunile prin care se aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatilor Europene in Noul Cod Penal (art. Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut