In temeiul prevederilor art. 36 alin. (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, aprobata prin Legea nr. 227/2009, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL I Prevederi privind programarea platilor efectuate prin virament sau numerar
Art. 1. - (1) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, au obligatia de a-si prognoza decadal platile care urmeaza a fi dispuse din conturi deschise la unitatile Trezoreriei Statului, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
(2) In intelesul prezentului ordin, decada cuprinde urmatoarele intervale:
a) decada I - cuprinde toate zilele calendaristice din intervalul 1-10 al lunii;
b) decada II - cuprinde toate zilele calendaristice din intervalul 11-20 al lunii;
c) decada III - cuprinde toate zilele calendaristice din intervalul 21-31 al lunii.
Art. 2. - (1) Situatia prevazuta in anexa nr. 1 se completeaza de institutiile publice, distinct pentru fiecare decada a lunii, cu respectarea stricta a randurilor si coloanelor prevazute de formular.
(2) Situatia prevazuta la alin. (1) se depune la unitatile Trezoreriei Statului la care institutiile publice isi au deschise conturile, pe suport hartie, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de inceputul fiecarei luni sau fiecarei decade, in functie de optiunea institutiei publice.
(3) Dupa primirea aplicatiei informatice elaborate de Ministerul Finantelor Publice, situatia prevazuta in anexa nr. 1 va fi depusa la unitatile Trezoreriei Statului si in format electronic.
Art. 3. - La completarea datelor din anexa nr. 1 ordonatorii de credite vor avea in vedere urmatoarele:
1. pe randul "data", in coloanele ziua 1-ziua 11, se va inscrie data efectuarii platilor, care reprezinta data depunerii ordinului de plata (OPT) la unitatea Trezoreriei Statului, in cadrul programului de lucru al acesteia, sau data ridicarii sumelor in numerar, dupa caz;
2. in randurile corespunzatoare platilor "in conturi deschise la institutii de credit" vor fi inscrise platile care urmeaza a fi efectuate in conturi deschise la institutiile de credit, respectiv platile care contin la beneficiar un IBAN apartinand unei institutii de credit;
3. in randurile corespunzatoare platilor "in conturi ale operatorilor economici, ONG-urilor si altor entitati de drept privat, deschise la Trezoreria Statului" vor fi inscrise platile dispuse catre conturile de disponibil ale operatorilor economici, ONG-urilor si altor entitati de drept privat, deschise la Trezoreria Statului;
4. in randurile corespunzatoare platilor "in alte conturi deschise la Trezoreria Statului" vor fi inscrise platile dispuse in conturi deschise la Trezoreria Statului, respectiv platile care contin la beneficiar un IBAN apartinand Trezoreriei Statului, altele decat cele prevazute la pct. 3;
5. in randurile corespunzatoare platilor "in numerar" vor fi inscrise ridicarile de sume in numerar din conturile deschise la Trezoreria Statului.
Art. 4. - (1) In cadrul perioadei de raportare, ordonatorii de credite pot solicita suplimentarea platilor planificate, numai in situatii de urgenta, pentru obligatii de plata care nu au fost cunoscute la data intocmirii si depunerii situatiei de raportare.
(2) In vederea aprobarii suplimentarii platilor potrivit alin. (1) institutiile publice vor depune la unitatile Trezoreriei Statului la care au conturile deschise o nota de fundamentare aprobata de ordonatorii de credite, in care vor justifica atat urgenta operatiunii, cat si motivele care au stat la baza necunoasterii scadentei obligatiei de plata la data intocmirii si depunerii situatiei de raportare. In scopul acceptarii modificarii propuse de ordonatorul de credite, unitatea Trezoreriei Statului va solicita avizul scris al Ministerului Finantelor Publice.
(3) Dupa obtinerea avizului prevazut la alin. (2) institutiile publice vor prezenta unitatilor Trezoreriei Statului situatia prevazuta in anexa nr. 5. Situatia va fi insotita de o adresa intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2.
(4) Avizul Ministerului Finantelor Publice prevazut la alin. (2) se comunica in termen de o zi lucratoare de la transmiterea solicitarii de catre unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(5) Ministerul Finantelor Publice poate delega competenta avizarii cererilor de suplimentare a platilor planificate, prevazute la alin. (1), catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Art. 5. - (1) Sunt exceptate de la obligatia prognozarii si raportarii urmatoarele categorii de plati:
1. platile care nu depasesc plafonul de 10.000 lei, determinat ca suma a platilor prin virament, care se dispun de o institutie publica in decursul unei zile calendaristice;
2. numerarul ridicat de o institutie publica de la unitatile Trezoreriei Statului care nu depaseste plafonul de 1.000 lei in decursul unei zile calendaristice;
3. platile aferente unor situatii de calamitati naturale, inclusiv reparatii curente de urgenta la infrastructura feroviara si terestra in caz de accidente;
4. plati privind cheltuieli de deplasare sau delegare interne/externe aferente actiunilor organizate in perioada de raportare;
5. plati prin virament/ridicari de numerar aferente ajutoarelor de deces si ajutoarelor de urgenta, indemnizatii pentru accidente de munca, inclusiv plati aferente unor servicii funerare;
6. cheltuieli judiciare si extrajudiciare, inclusiv taxe notariale si cadastrale;
7. taxe privind avize si autorizatii;
8. medicamente si materiale sanitare achizitionate in regim de urgenta;
9. ajutoare pentru tratamente medicale in strainatate, aprobate prin hotarari ale Guvernului;
10. restituiri de garantii pentru participarea la licitatii, garantii vamale sau alte garantii/cautiuni, inclusiv ale unor sume in lei confiscate, depuse in conturi deschise la Trezoreria Statului;
11. sume datorate in baza unor hotarari judecatoresti sau a altor titluri executorii emise in conditiile legii, cu termene de plata in cadrul perioadei de raportare, inclusiv sume executate silit din conturi deschise la Trezoreria Statului;
12. amenzi;
13. platile prin virament si ridicarile de numerar destinate unor misiuni operative sau altor activitati specifice institutiilor publice din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale;
14. plati aferente operatiunilor privind siguranta nationala a Romaniei, conform Legii nr. 51/1991, si cheltuieli privind flagranturi organizate in conditiile legii;
15. restituiri de sume incasate necuvenit sau peste nivelul drepturilor de incasat, cu exceptia celor prevazute la art. 7;
16. platile dispuse de catre Comisia Europeana din contul deschis la Trezoreria Statului;
17. platile aferente rambursarii depozitelor pe termen scurt atrase de la institutii de credit sau alte institutii financiare pentru asigurarea permanenta a echilibrului dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului si necesitatile de finantare, inclusiv dobanda aferenta acestora cu termen de contractare si rambursare in cadrul perioadei de raportare;
18. sume reprezentand transferuri sau regularizari intre conturi proprii deschise la Trezoreria Statului si sume transferate in conturile institutiilor publice ierarhic inferioare;
19. dobanzi aferente certificatelor de depozit ale populatiei si conturilor de disponibilitati si depozite constituite la Trezoreria Statului;
20. comisioane pentru operatiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului si prin conturile de valuta deschise in evidentele Bancii Nationale a Romaniei pe numele Ministerului Finantelor Publice.
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021
Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie