M. Muncii: Propuneri de modificare a Legii zilierilor
Proiectul de act normativ are in vedere urmatoarele aspecte:
- extinderea ariei ,,beneficiarului de lucrari,, astfel ca forta de munca in regim ziler sa poata fi utilizata, pe langa persoana juridica, si de persoana fizica autorizata si intreprinzatorul persoana fizica titular al intreprinderii individuale, intreprinderea familiala; avand in vedere cadrul legal in vigoare care restrictioneaza angajarea de personal in institutiile publice si pentru a preveni eludarea legii din acest punct de vedere, acestea au fost exceptate de la aplicarea acestor prevederi;
- se completeaza textul actului normativ cu definitia ,,caracterului ocazional,, al activitatilor necalificate, acestea fiind activitati care se realizeaza intamplator, sporadic, accidental, care nu au un caracter permanent, ceea ce va permite o mai usoara identificare a activitatilor necalificate care fac obiectul Legii nr. 52/2011;
- veniturile realizate de persoanele fizice apte de munca din familiile beneficiare de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, din activitati necalificate cu caracter ocazional nu se iau in considerare la mentinerea dreptului de ajutor social, o asemenea derogare fiind de natura sa incurajeze aceasta categorie de populatie pentru desfasurarea de activitati aducatoare de venituri care sa duca in final la cresterea ratei de ocupare a acestei categorii de populatie;
- se creeaza posibilitatea copiilor cu varsta cuprinsa intre intre 15 si 16 ani de a presta activitati necalificate cu caracter ocazional numai cu incuviintarea parintilor sau a reprezentantilor legali si numai pentru activitati potrivite cu dezvoltarea lor fizica si aptitudinile de care dau dovada, fara a le fi incalcate dreptul la dezvoltare fizica, mentala, spirituala, morala si sociala, dreptul la educatie si periclitata starea de sanatate, iar acordul parintilor/reprezentantilor legali se exprima in forma autentica cu precizarea activitatilor care urmeaza sa se desfasoare de catre minor/minori si se consemneaza de catre beneficiar in registru; aceasta completare duce la o mai buna individualizare a cerintelor legiuitorului cu privire la posibilitatea copiilor de a desfasura activitati necalificate cu caracter ocazional;
- o mai buna reglemetare a modului in care se realizeaza inregistrarile in registrul de evidenta a zilierilor prin faptul ca aceasta operatiune se face in ordine cronologica, fara a lasa pagini sau pozitii libere precum si posibilitatea ca extrasul din acest registru sa poata fi transmis catre inspectoratul teritorial de munca si in format electronic, modificari care aduc mai multa rigoare in realizarea evidentelor care privesc acest tip de activitate lucrativa;
- se creeaza posibilitatea efectuarii platii zilierului prin folosirea mijloacelor de plata electronica precum si posibilitatea de efectuare a platii la sfarsit de saptamana numai cu acordul exprimat in scris de catre zilier si beneficiar;
- s-au stabilit obligatiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca care revin beneficiarului cat si persoanei care desfasoara activitati necalificate;
- valoarea minima a cuantumului remuneratiei brute orare negociate nu poate fi sub nivelul valorii/ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata care, potrivit Hotararii de Guvern nr. 23/2013 este de 4,44 lei/ora pana in iunie 2013 si de 4,74 lei/ora incepand cu luna 1 iulie 2013; prin aceasta modificare se urmareste realizarea protectie nivelului minim a veniturilor zilierului care nu poate fi inferior valorii/ora stabilita pentru salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- activitatile, pentru a caror desfasurare se poate utiliza munca necalificata, sunt corelate cu Clasificarea activitatilor din economia nationala, actualizata, ceea ce va permite identificarea cu o mai mare precizie a activitatilor pentru a caror realizare se poate folosi munca necalificata cu caracter ocazional si va duce la aplicarea unitara a prevederilor legii;
- se completeaza regimul sanctionator care priveste faptele savarsite de beneficiar cu cea care se refera la interdictia beneficiarului de a angaja zilieri care sa desfasoare activitate in beneficiul unui tert, prevazuta la art. 4 alin. (5) din lege, urmarindu-se prevenirea abuzurilor care s-ar putea manifesta in zona folosirii fortei de munca utilizata in regim zilier ceea ce ar insemna deturnarea de la scopul propus respectiv, faptul ca zilierul executa pentru beneficiar activitati necalificate cu caracter ocazional;
- crearea unei garantii a respectarii dispozitiilor legale referitoare la realizarea de activitati necalificate cu caracter ocazional prin introducerea de sanctiuni contraventionale pentru beneficiarul care utilizeaza zilieri in alte activitati care presupun munca necalificata fata de cele prevazute expres de lege.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluriOUG privind reducerea timpului de munca, acordarea unor indemnizatii pentru zilieri si sezonieri, precum si incurajarea telemuncii
09 Aug 2020 |
1958
Din 25 iulie 2020 este obligatoriu Registrul electronic de evidenta a zilierilor
29 Jul 2020 |
1638
Agenda sedintei Guvernului Romaniei din 26 martie 2020
26 Mar 2020 |
1224
Aplicatia mobila denumita „Inspectia Muncii” - instrument de lucru util angajatorilor care folosesc zilieri in activitatea pe care o desfasoara
26 Dec 2019 |
1897
Parlamentul a reglementat activitatea zilierilor in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv.
15 Jul 2019 |
1009
Decrete de promulgare semnate de Presedintele Romaniei in data de 11.07.2019
11 Jul 2019 |
1082
Articole JuridiceProtectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (I – in general)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Termenul de apel in litigiile de munca – constitutionalitate si oportunitate
Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind salariul minim brut pe tara garantat in plata aplicabil de la 1 ianuarie 2019 si legea zilierilor
Sursa: MCP Cabinet avocati
Munca la negru – definitie, forme, avantaje si dezavantaje, sanctiuni
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
JurisprudenţăContract de distributie. Interpretarea clauzelor contractuale. Uzante comerciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2327 din 19 iunie 2014
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
