din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1634 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Doua propuneri de modificare legislativa cu impact semnificativ pentru piata de asigurari/reasigurari

Doua propuneri de modificare legislativa cu impact semnificativ pentru piata de asigurari/reasigurari

  Publicat: 06 Sep 2014       1591 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Consiliul ASF a aprobat, in data de 3 septembrie 2014, doua propuneri de modificare legislativa cu impact semnificativ pentru piata de asigurari/reasigurari, atat din punct de vedere al stabilitatii pietei, cat si al protectiei asiguratilor.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Evaluarea riscurilor este un proces care consta in evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, generate de pericolele existente la locul de munca.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,

Prima propunere vizeaza Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2009/138/CE privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si reasigurare (Solvency II). Proiectul este supus consultarii publice. Odata incheiata aceasta etapa si dupa obtinerea avizelor din partea Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Justitiei, proiectul va fi transmis Guvernului Romaniei spre aprobare si depunere la Parlament, in vederea dezbaterii si adoptarii. Termenul de transpunere in legislatia nationala este 31 martie 2015.

A doua propunere transmisa spre consultare publica este Proiectul de Norma pentru modificarea si completarea unor acte normative privind activele admise sa acopere rezervele tehnice brute ale asiguratorilor.

Noile reguli vor creste nivelul de protectie a asiguratilor, iar ASF va continua cladirea unei piete de asigurari robuste, prin modificarea si completarea Legii 32/2000 si a legislatiei aplicabile brokerilor de asigurari.

I. Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2009/138/CE privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si reasigurare (Solvency II):

Proiectul trateaza exclusiv activitatea societatilor de asigurare si/sau reasigurare, precum si atributiile ASF aferente supravegherii si exercitarii controlului asupra activitatii acestor entitati, in context national si european. Intermediarii de asigurare/reasigurare nu fac obiectul Directivei 2009/138/CE, acestia fiind reglementati de Directiva IMD 2002/92, ce va fi, de asemenea, modificata in perioada urmatoare.

Cerintele aplicabile societatilor de asigurare (atat sub regimul Solvency II, cat si sub regimul national), prevazute in prezentul Proiect de lege, vor produce efecte de la 01.01.2016, data pana la care se va aplica, in continuare, Legea nr.32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modificarile aferente Solvency II

Solvency II schimba radical filosofia actului de supraveghere, prin introducerea unui regim bazat pe evaluarea riscurilor interne si externe la care sunt supuse societatile de asigurare si/sau reasigurare. Comparativ cu regimul actual, regimul Solvency II aduce modificari importante privind:



  • modul de determinare a necesarului de capital prin formula standard sau model intern partial/total - Solvency Capital Requirement (SCR), bazat pe cuantificarea riscurilor interne si externe la care este supusa societatea de asigurare si/sau reasigurare, dar si in functie de profilul real de risc pe care decide sa il adopte, de impactul posibilelor tehnici de diminuare a riscurilor, precum si de efectele diversificarii;

  • statutarea managementului riscului ca o functie centrala a oricarei societati;

  • transferarea activitatii de conformitate, adica urmarirea respectarii legii in sarcina conducerii asiguratorului, prin intermediul adoptarii unui sistem de guvernanta;

  • introducerea justificarii argumentate (prin documente) a sustinerii pozitiei asiguratorului prin anumite decizii adoptate;

  • aplicarea principiului proportionalitatii atat de catre societate, cat si in procesul de supraveghere;

  • transformarea procesului de supraveghere dintr-unul reactiv intr-unul continuu si prospectiv, care se bazeaza pe prelucrarea si interpretarea atat a informatiilor cantitative, cat si a celor calitative primite de la societatea de asigurare si/sau reasigurare;

  • introducerea atributiilor autoritatilor nationale de supraveghere privind aprobarea utilizarii de catre societati a unui model intern, partial sau total, sau a parametrilor specifici pe care societatea doreste sa ii utilizeze in cadrul formulei standard, pentru calcularea SCR;

  • colaborarea intre autoritatile competente in cadrul Colegiilor supraveghetorilor, in vederea luarii unei decizii privind utilizarea, la nivel de grup si al filialelor din grup, a unui model intern, partial sau total, pentru calcularea SCR;

  • emiterea reglementarilor de nivel 2 la nivel european, in vederea armonizarii si convergentei practicilor de supraveghere;

  • rolul de mediator EIOPA in rezolvarea disputelor aparute intre supraveghetorii membri ai unui Colegiu;

  • introducerea competentei EIOPA de emitere de ghiduri (legislatie de nivel 3 la nivel European), care au rolul de a promova cele mai bune practici in procesul de supraveghere;

  • problema echivalentei regimurilor din statele terte cu regimul Solvency II.


II. Proiectul de Norma pentru modificarea si completarea unor acte normative privind activele admise sa acopere rezervele tehnice brute ale asiguratorilor

Proiectul are un puternic caracter prudential si vizeaza anumite modificari/completari in activitatea de asigurari generale si in asigurarile de viata, pe care asiguratorii le vor aplica incepand cu raportarea activelor admise sa acopere rezervele tehnice brute pentru trimestrul IV al exercitiului financiar 2014.

In principal, modificarile/completarile se refera la:



  • ponderea maxim admisa a terenurilor si constructiilor in acoperirea rezervelor tehnice brute se va diminua de la 40% la 25%, iar terenurile agricole si extravilane se vor elimina din categoria activelor admise;

  • creantele de asigurati si intermediari, care sunt luate in considerare pana la nivelul rezervei de prima si numai in masura in care acestea nu sunt mai vechi de 30 de zile, vor avea prevazuta explicit in contracte data de la care se calculeaza cele 30 de zile (termenul initial de plata prevazut in contract) si orice rescadentare ulterioara nu va fi luata in considerare;

  • eliminarea cheltuielilor de achizitii reportate (DAC) din activele admise pentru acoperirea rezervelor tehnice aferente activitatii de asigurari generale;

  • aplicarea unei limite de 40% la rezervele tehnice aferente contractelor cedate in reasigurare la asiguratori/reasiguratori cu sediul social in alt stat decat cele din Spatiul Economic European si Elvetia si care nu detin un rating acordat de cel putin una dintre agentiile de rating: Standard & Poora��s, A M Best, Moodya��s, Fitch.


In piata de asigurari din Romania activeaza 37 de societati de asigurare: 20 dintre aceastea practica doar asigurarile generale, 9 doar asigurari de viata, iar 8 practica ambele categorii de asigurari. La nivelul anului 2013, ponderea asigurarilor in PIB (primele brute raportate la Produsul Intern Brut) reprezenta 1,31% din PIB.



Citeşte mai multe despre:    Legea 32/2000    Asigurari    Solvency II

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Codul muncii comentat 2022. Noua organizare a muncii. Editia a III-a, completata si revizuita
26 Jan 2022 | 1980

INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii
06 May 2021 | 2218

Persoana fizica, in calitate de operator, sanctionata contraventional pentru dezvaluire de date cu caracter personal
15 Mar 2021 | 1568

Persoanele care nu au calitatea de pensionar si care vor sa isi completeze stagiul de cotizare pentru dreptul de pensie vor putea sa plateasca retroactiv contributia la sistemul public de pensii pentru cel mult 6 ani
30 Sep 2020 | 2292

UpDate Work. Banca orelor de munca, Saptamana comprimata sau Munca la dispozitia angajatorului
25 Sep 2020 | 2787

OUG privind reducerea timpului de munca, acordarea unor indemnizatii pentru zilieri si sezonieri, precum si incurajarea telemuncii
09 Aug 2020 | 1701



Articole Juridice

Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024
Sursa: EuroAvocatura.ro

Contestarea deciziei de pensionare conform Noii Legi a Pensiilor (Legea 360/2023)
Sursa: MCP Cabinet avocati

Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice
Sursa: MCP Cabinet avocati

Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Admisibilitate Cerere de drept comun de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la plata daunelor morale si materiale determinate de un accident rutier
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 113/A din 15.06.2018 a Curtii de Apel Galati