In acelasi timp, Romania exporta mult mai putin in tarile din Estul Europei, mai apropiate din punct de vedere structural si geografic, precum Ungaria (deficit de 2,6 miliarde de euro), Polonia (-2,3 miliarde euro), Slovacia (-658 milioane de euro), Republica Ceha (-398 milioane euro). Analiza derulata de Autoritatea de concurenta arata faptul ca in anul 2018, serviciile de transport au generat exporturi de aproximativ 6,15 miliarde de euro, adica o treime din totalul exporturilor de servicii din Romania si echivalentul a 46% din excedentul total al comertului exterior cu servicii .
Serviciile de transport, alaturi de cele adresate afacerilor (B2B), serviciile de prelucrare a marfurilor, respectiv serviciile IT&C genereaza cele mai mari exporturi din Romania, fiind printre sectoarele economice ce contribuie la echilibrarea balantei comerciale a Romaniei, alaturi de exporturile de bunuri din industria auto. Conform datelor, Romania a exportat in anul 2018 autoturisme si componente auto (piese sau anvelope) in valoare totala de 32,1 miliarde de euro (47,4% din totalul exporturilor de bunuri din Romania). La nivel agregat, Romania a inregistrat un deficit comercial pe latura comertului cu bunuri (FOB/CIF) de 15,1 miliarde de euro in 2018, si un excedent comercial pe latura comertului cu servicii de 8 miliarde de euro, conform datelor Bancii Nationale a Romaniei si Eurostat.
Autoritatea de Concurenta a constatat ca interpretarile nationale ale unor regulamente europene referitoare la accesul la profesie, la accesul la piata de transport rutier de marfa, la abordarile nationale privind salariul minim aplicabil in sectorul transporturilor, dar si la perspectiva adoptarii de catre Parlamentul European a unei serii masuri din Pachetul Mobilitate 1, ar avantaja transportatorii din statele dezvoltate in defavoarea celor din estul Europei, ingreunandu-le celor din urma activitatea pe anumite piete. Pentru estimarea barierelor comerciale cu care se confrunta exportatorii romani pe pietele europene a fost utilizat indicatorul Foreign Direct Investment Restrictiveness Index, elaborat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). Indicatorul arata usurinta cu care agentii economici isi pot desfasura activitatea pe o anumita piata europeana, precum si eventualele reglementari discriminatorii in raport cu agentii economici din statul respectiv.
Aceasta analiza reprezinta un proiect pilot, in contextul in care Consiliului Concurentei i-au fost atribuite noi competente prin infiintarea unei unitati specializate care sa identifice posibile bariere care pot afecta libera concurenta, prin restrangerea sau impiedicarea accesului companiilor pe piata nationala sau a firmelor romanesti pe piata unica europeana.
Ministrerul educatiei si cercetarii a aprobat infiintarea de centre de excelenta in fiecare judet si in municipiul Bucuresti 06 Nov 2020 | 735
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 598
CONSILIUL CONCURENTEI avertizeaza companiile sa nu abuzeze de pozitia dominanta pe care o au 14 Mar 2020 | 371
Consiliul Concurentei a sanctionat compania farmaceutica Roche Romania SRL pentru abuz de pozitie dominanta pe piata unor produse oncologice din Romania 23 Jan 2020 | 517
Proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act in cadrul sedintei din 4 noiembrie 2019 04 Nov 2019 | 1477
Consiliul Concurentei a pus in dezbatere Ghidul privind conformarea cu regulile de concurenta de catre asociatiile de companii 29 Oct 2019 | 628
Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz Sursa: Dobre Ion
Dreptul de acces la documentele continute in dosarul unei cereri de autorizare a introducerii pe piata a medicamentelor Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Asimilarea stagiului de cotizare efectuat intr-o tara membra a Uniunii Europene Sursa: MCP Cabinet avocati
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019
RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015
Suspendarea actului administrativ. Conditii. Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal