Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Tratatul de la Lisabona: cetatenii europeni ar putea propune in mod direct initierea de masuri legislative

Tratatul de la Lisabona: cetatenii europeni ar putea propune in mod direct initierea de masuri legislative

  Publicat: 01 Apr 2010       1274 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Datorita initiativei cetatenilor europeni (ICE), ale carei detalii sunt prezentate astazi de Comisia Europeana, cetatenii europeni ar putea, pentru prima data, propune in mod direct initierea unor noi masuri legislative.

Realizare tehnica care prezinta noutate pe plan national,
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,

Aceasta inovatie a Tratatului de la Lisabona va permite ca cel putin un milion de cetateni din cel putin o treime dintre statele membre sa invite Comisia Europeana sa formuleze initiative legislative in domeniile sale de competenta . Propunerea stabileste cate semnaturi trebuie stranse pentru fiecare tara si sugereaza Comisiei sa analizeze, dupa strangerea a 300 000 de semnaturi din trei state membre, daca initiativa poate fi luata in considerare.Aceasta stabileste un termen de un an pentru strangerea semnaturilor si ofera Comisiei patru luni pentru a analiza initiativa si pentru a decide cum sa procedeze in privinta acesteia.Comisia spera ca Parlamentul si Consiliul sa ajunga la un acord final in privinta ICE inainte de finalul acestui an, astfel incat primele initiative sa poate fi lansate in 2011.



a€žSunt un sustinator entuziast al initiativei cetatenilor, deoarece aceasta va introduce in UE o forma complet noua de democratie participativaa€ť, a declarat MaroAˇ A efAŤoviAŤ, vicepresedinte al Comisiei, responsabil de relatii interinstitutionale si administratie.a€žEste un adevarat pas inainte in ceea ce priveste viata democratica a Uniunii,un exemplu concret de apropiere a Europei de cetatenii sai.Initiativa ar trebui sa stimuleze o dezbatere aprinsa privind ceea ce facem la Bruxelles,iar Comisia va trebui sa acorde o atentie deosebita solicitarilor formulate prin initiativele cetatenilora€ť.

Vicepresedintele Comisiei, Viviane Reding, comisar pentru cetatenie europeana, a declarat: a€žInitiativa cetatenilor poate constitui un element foarte important in ceea ce priveste mijloacele prin care cetatenii se pot face auziti.Salut instituirea unui astfel de instrument, care va demonstra ca UE acorda intr-adevar atentie preocuparilor cetatenilor.In acelasi timp, avem garantiile care sa asigure ca orice initiativa propusa este conforma cu valorile noastre si cu drepturile noastre fundamentalea€ť.



Ce forma va avea initiativa cetatenilor?

O initiativa trebuie sa primeasca sprijinul a cel putin un milion de cetateni din cel putin o treime dintre statele membre.In fiecare din aceste state membre, numarul minim necesar de semnaturi ar urma sa fie calculat prin inmultirea numarului de membri ai Parlamentului European din tara respectiva cu un factor de 750.Varsta minima a semnatarilor este varsta la care cetatenii au drept de vot in alegerile pentru Parlamentul European .Initiativele propuse trebuie inregistrate intr-un registru online, pus la dispozitie de catre Comisie - inregistrarea poate fi refuzata daca initiativa este in mod vadit contrara valorilor fundamentale ale UE.Nu exista restrictii privind modalitatile prin care pot fi stranse declaratiile de sustinere, insa autoritatile nationale trebuie sa verifice daca sistemele de colectare online indeplinesc anumite cerinte tehnice si de securitate, iar aceasta verificare trebuie facuta in termen de trei luni.Organizatorii initiativei au la dispozitie un an pentru strangerea semnaturilor necesare.

Cum va proceda Comisia cu o astfel de initiativa?

Organizatorul trebuie sa solicite Comisiei verificarea admisibilitatii initiativei, odata ce au fost stranse 300 000 de semnaturi din trei state membre.Comisia ar urma sa aiba la dispozitie doua luni pentru a decide daca initiativa este de competenta sa si daca aceasta se incadreaza intr-un domeniu in care legiferarea la nivelul UE este posibila.Testul de admisibilitate nu va influenta decizia Comisiei privind fondul initiativei.Daca initiativa este considerata admisibila si odata ce semnaturile au fost verificate, Comisia ar urma sa aiba la dispozitie patru luni pentru examinarea initiativei ca atare.Aceasta ar trebui sa decida daca prezinta o propunere legislativa, daca aprofundeaza chestiunea, de exemplu prin intermediul unui studiu, sau daca nu ia nicio masura, urmandsa isi explice ulterior rationamentul intr-un document public.

Garantii

Propunerea incearca sa asigure ca procedurile pentru lansarea initiativei cetatenilor sunt simple, usor de utilizat si accesibile tuturor si ca acestea nu reprezinta o povara excesiva pentru autoritatile nationale.Este important ca aceasta noua caracteristica a procesului democratic sa fie credibila, sa asigure protectia deplina a datelor cu caracter personal si sa nu permita abuzul sau frauda.Desi nu afecteaza prerogativele Comisiei de a initia legislatie, initiativa cetatenilor va obliga Comisia sa acorde o atentie deosebita solicitarilor formulate de un grup de cetateni.

Data fiind importanta initiativei cetatenilor si complexitatea anumitor aspecte ale acesteia, Comisia a lansat o ampla consultare publica odata cu adoptarea unei carti verzi, la 11 noiembrie 2009.Cele 330 de raspunsuri primite au fost luate in considerare la elaborarea propunerii. Comisia a organizat o audiere publica in februarie si a tinut cont si de rezolutia Parlamentului European pe aceasta tema.



Citeşte mai multe despre:    Tratatul de la Lisabona    Carta europeana a drepturilor fundamentale    Uniunea Europeana    Cetateni europeni    Initiativa legislativa



Comentează: Tratatul de la Lisabona: cetatenii europeni ar putea propune in mod direct initierea de masuri legislative
Alte titluri

Spania nu s-a conformat Directivei privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale
29 Mar 2019 | 197

Proiectul de infiintare a institutiei Parchetului european a fost agreat de 17 state membre, printre care si Romania
12 Mar 2017 | 1162

CE a publicat raportul anual privind monitorizarea aplicarii dreptului Uniunii Europene
23 Oct 2013 | 1233

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 258 din 09.05.2013
10 May 2013 | 805

CE intareste protectia monedei euro prin masuri de drept penal
05 Feb 2013 | 1179

10 ani de la infiintarea Eurojust
29 Feb 2012 | 1678



Articole Juridice

Comisia Europeana garanteaza dreptul suspectilor de a consulta un avocat si de a informa familia cu privire la arestarea lor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Procedura de comitologie in Tratatul de la Lisabona
Sursa: EuroAvocatura.ro

Curtea de Justitie reafirma existenta principiului nediscriminarii pe motive de varsta, precum si rolul instantei nationale in aplicarea acestuia
Sursa: EuroAvocatura.ro

Tratatul de la Lisabona si Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: CVRIA