Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » APAPR respinge in mod hotarat blocarea (cresterii) contributiilor virate catre Pilonul II de pensii

APAPR respinge in mod hotarat blocarea (cresterii) contributiilor virate catre Pilonul II de pensii

  Publicat: 12 May 2010       2144 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
In legatura cu propunerile formulate de unii lideri de sindicat si inaintate autoritatilor, referitor la reducerea de la 2,5% la 2% a blocarea contributiei virate catre Pilonul II de pensii private obligatorii, Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania, organizatia profesionala reprezentativa pentru piata de pensii private din Romania, doreste sa faca urmatoarele precizari:

Denumire data monedei unice europene.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Denumire data monedei unice europene.
Inregistrare sistematica a informatiilor privind situatia patrimoniala si a rezultatelor obtinute de catre un agent economico-social, atat pentru necesitatile acestuia cat si pentru relatiile cu asociatii sau actionarii,
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Denumire data monedei unice europene.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Suma de bani aflata intr-un depozit la tras-banca-, pe baza careia titularul contului poate emite un cec sau o cambie,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Denumire data monedei unice europene.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Denumire data monedei unice europene.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Denumire data monedei unice europene.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Confederatia este o uniune de state independente sau de unitati teritoriale autonome, infiintata pe baza unui acord international, prin care se determina conditiile de asociere a statelor si de functionare a acestora.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Masura a importantei relative a unei intreprinderi, in interiorul unei ramuri de activitate sau al unei piete date, raportata la productie, la vanzari sau la capacitatea ansamblului intreprinderilor din aceasta ramura sau de pe aceasta piata.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Sindicatele sunt persoane juridice independente, fara scop patrimonial, constituite in scopul apararii si promovarii drepturilor colective si individuale,



1. APAPR respinge in mod hotarat blocarea (cresterii) contributiilor virate catre Pilonul II de pensii, administrat privat.
Pilonul II a platit deja pretul crizei in 2009 si 2010, alaturi de tot restul sectorului privat. Contributia virata catre Pilonul II a fost inghetata anul trecut la 2%, in locul unei cresteri la 2,5% (prevazuta de lege), iar anul acesta cresterea a fost la doar 2,5% in loc de 3% (cat prevedea legea). Prin aceste 2 masuri, bugetul statului roman a facut deja aeconomiia de 200 de milioane de euro pe seama buzunarului celor 5 milioane de salariati care contributie azi la Pilonul II, prin fondurile de pensii administrate privat. In urmatorii 6 ani, ca urmare a acestei frane puse Pilonului II in 2009, bugetul statului roman va mai economisi inca 700 de milioane de euro, prin virarea catre Pilonul II a unor contributii mai mici. Prin blocarea contributiei la 2% in loc de 2,5%, statul ar economisi in restul de 7 luni din 2010 doar 45 de milioane de euro si nu 400 de milioane de euro, asa cum prezinta sindicatele, intr-o manipulare evidenta . Fata de un deficit de 2,5 miliarde de euro al sistemului public de pensii in 2010, reducerea contributiei la Pilonul II ar reprezenta in 2010 doar o acoperire de 1,8% din acest deficit, ceea ce in mod evident nu reprezinta nicio solutie reala.

2. Afectarea din nou a acestui nivel al contributiei virate catre Pilonul II ar avea urmatoarele efecte imediate:
- afectarea grava a dreptului de proprietate (teoretic, garantat de Constitutia Romaniei) a celor 5 milioane de salariati din Pilonul II si afectarea celor mai bune interese a acestor 5 milioane de salariati, care muncesc, contribuie si si-au pus sperantele intr-o pensie mai buna din sistemul privat. Orice afectare a contributiei virate catre Pilonul II muta practic sume importante dinspre economisire si investitii catre consum si risipa, adica exact opusul masurilor necesare acum economiei romanesti;
- afectarea imaginii si relatiilor internationale ale Romaniei, intrucat periclitarea investitiilor facute deja de administratorii din Pilonul II aduce atingere tratatelor bilaterale de protejare reciproca a investitiilor pe care Romania le are incheiate cu statele de unde provin actionarii companiilor de administrare de pe piata de pensii administrate privat. Pe parcursul ultimilor 3 ani, aceste companii au facut investitii de peste 500 de milioane de euro in Romania, fiind probabil sectorul institutional cu cele mai semnificative investitii straine realizate in tara noastra in perioada mentionata. Romania ar aparea astfel din nou, dupa multi ani, ca stat cu un climat legislativ instabil, un stat impropriu investitiilor straine;
- reactii negative imediate din partea organismelor europene si internationale. Sistemul de pensii administrate privat din Romania este construit pe modelul si la initiativa Bancii Mondiale, bucurandu-se de sustinerea explicita a Comisiei Europene, Bancii Mondiale si a Fondului Monetar International, care au recomandat Guvernului Romaniei ca, in cadrul actualului program de asistenta financiara, sa continue dezvoltarea Pilonului II;
- efecte negative pe termen scurt, mediu si lung, prin diminuarea resurselor de finantare a statului si economiei romanesti. Rolul fondurilor de pensii private in orice economie este de stimulare a economisirii pe termen lung si de a asigura, in acelasi timp, o alocare optima a resurselor si lichiditatilor financiare, prin investitii in piata bursiera, ca si in obligatiuni emise de companii private sau de catre stat . Astfel, fondurile de pensii finanteaza atat Guvernul, cat si intreaga economie si piata financiara;

3. Efectele crizei financiare asupra economiei si bugetului Romaniei nu trebuie sa afecteze obiectivul pe termen lung al reformei sistemului public de pensii.
Motivele fundamentale pentru care statul roman si-a asumat introducerea fondurilor de pensii administrate privat nu s-au schimbat pe timpul crizei. In mod cronic si fundamental, sistemul public de pensii nu mai este sustenabil si, pe termen mediu si lung, nu va putea asigura, sub nicio forma pensii decente pentru generatiile actuale de salariati. In mod acut, sistemul public de pensii a fost adus in pragul falimentului de majorari nesustenabile de pensii, realizate in ultimii ani, mult peste potentialul real al economiei si bugetului.
De exemplu, in perioada decembrie 2004 a decembrie 2009 pensia medie din sistemul public a avut un ritm mediu anual de crestere de 24%, fata de un ritm mediu anual de numai 15% al salariilor si de o crestere reala medie de 5,4% a economiei (Produsului Intern Brut) in aceeasi perioada . Aceste majorari nerealiste de pensii au adus bugetul public de pensii in situatia unui deficit de 1,74 miliarde de euro in 2009 si a unui deficit estimat la 2,5 miliarde de euro in 2010.
De aceea, suportarea acestor cresteri nerealiste de pensii de catre salariatii de astazi este un transfer incorect si imoral de povara fiscala si de responsabilitate sociala, prin deformarea grava a conceptului de solidaritate sociala intre generatii. Suntem in dezacord cu reprezentantii sindicatelor care propun azi acutizarea conflictului intre generatii.

4. Pilonul II de pensii private obligatorii a produs pentru cei 5 milioane de participanti, in cei aproape 2 ani de functionare, un randament mediu anual de 18,9%, fata de o inflatie medie anuala de circa 5%.
In prezent, activele nete administrate de cele 9 fonduri de pensii private obligatorii au ajuns la 3,14 miliarde de lei. Comparat cu contributiile virate in sistem (in perioada mai 2008 a aprilie 2010), in valoare de 2,63 miliarde de lei, activele nete sunt cu 511 milioane de lei mai mari, aceasta diferenta reprezentand profitul (net, inclusiv comisioanele) realizat de fonduri pentru participantii la sistem . Aceste rezultate arata ca Pilonul II este o reforma de succes, o componenta performanta a sistemului de pensii si care trebuie in continuare sustinuta, stimulata, dezvoltata si in niciun caz franata sau blocata.

5. Confederatia sindicala Cartel Alfa se afla intr-un conflict de interese grav si evident si nu are niciun drept sa faca propuneri de afectare a Pilonului II de pensii private.
In 2007, Cartel Alfa a fost actionar fondator la o companie de administrare autorizata pe Pilonul II a AG2R Fond de Pensii, in pofida criticilor constante ale acestui sindicat cu privire la sistemul Pilonului II. Rezultatul implicarii Cartel Alfa in Pilonul II a fost atragerea de catre AG2R Fond de Pensii a unui numar derizoriu de 1.127 de clienti din cei 4,2 milioane de clienti care au aderat la fondurile de pensii private obligatorii in perioada de campanie initiala (septembrie 2007 a ianuarie 2008). In urma acestui esec evident in tentativa de a intra in acest business, Cartel Alfa s-a retras din aceasta piata, iar compania AG2R Fond de Pensii a dost dizolvata.
Aceasta cota de piata de 0,02% obtinuta de Cartel Alfa in Pilonul II la startul din 2007 reprezinta adevarata legitimitate si reprezentativitate a acestui sindicat pentru cei 5 milioane de salariati care contribuie la aceste fonduri si in numele carora pretinde ca vorbeste. Aceasta este adevarata incredere a oamenilor in Cartel Alfa si in sindicate, in ceea ce priveste administrarea viitoarei lor pensii.

Avand in vedere toate aceste considerente, APAPR solicita public de urgenta urmatoarele aspecte:
- neafectarea nivelului contributiei de 2,5% virata in prezent Pilonului II de pensii private obligatorii;
- o intalnire imediata intre APAPR si Guvernul Romaniei, pentru fundamentarea corecta a oricarei masuri ce va fi luata in acest domeniu;
- cooptarea obligatorie a expertilor APAPR la toate lucrarile Comisiei ce va fi infiintata pentru analiza acestei propuneri facute astazi de sindicate .



Citeşte mai multe despre:    APAPR    Cartel Alfa    Pensii

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Angajatorii vor putea opta pentru acordarea tichetelor de masa in format electronic
25 Nov 2014 | 1445

Decizie istorica a OIM referitoare la dreptul la munca decenta al lucratorilor interni
20 Jun 2011 | 1728

APAPR: Pensiile private facultative sunt cel mai eficient beneficiu extra-salarial pentru companii
19 Jan 2011 | 1617

Petru Dande: Sindicatele pot incerca si vor incerca sa opreasca modificarea Codului Muncii
09 Nov 2010 | 1266

Salariile bugetarilor ar putea fi majorate pana la 850 de lei brut
12 Oct 2010 | 1405

Fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II), randament mediu de 13,3 la sura pe primele 9 luni ale anului 2010
05 Oct 2010 | 1873



Jurisprudenţă

Incepand cu anul 2010, nu mai vorbim de o indemnizatie de conducere, ci de un salariu de baza aferent functiei de conducere. Istoricul reglementarilor privind indemnizatia de conducere
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava Sectia I Civila, Decizia civila nr. 234/2017, in sedinta publica din 23 martie 2017