aa���Aprobarea de catre Guvern a acestor proiecte de lege este o etapa importanta in proiectul institutional al adoptarii si implementarii noilor coduri ale Romaniei. Legile de punere in aplicare a noilor coduri substantiale vor asigura compatibilitatea dintre acestea si legislatia speciala. Termenul pentru redactarea lor de catre Ministerul Justitiei a fost 24 iulie si ne-am incadrat in el. Urmeaza sa trecem la redactarea legilor de punere in aplicare a codurilor de procedura, recent adoptate de Parlament. Este important, in continuare, sa pregatim bine sistemul judiciar pentru implementarea noilor coduri, mai concret, sa refacem schemele de personal, sa acoperim necesarul de resurse umane si sa pregatim magistratii, grefierii si profesiile juridice pentru aplicarea continutului normativ al codurilor. Pregatirea cu succes a sistemului judiciar pentru aplicarea noilor coduri ale Romaniei presupune o cooperare stransa intre Guvern, Parlament si Consiliul Superior al Magistraturii. Ministerul Justitiei va continua sa sprijine aceasta cooperare interinstitutionala. Multumesc celor care au contribuit direct la redactarea acestor importante proiecte de lege. Multumesc, de asemenea, celor care au sustinut si sustin politic proiectul institutional al implementarii noilor coduri ale Romaniei. Dupa cum am mai spus, sunt convins ca noile coduri vor face diferenta intre justitia postcomunista si justitia europeana a Romaniei si vor avea un efect benefic pentru intreaga societate romaneascaaa���, a declarat ministrul justitiei, Catalin Predoiu .Anexa privind informatii tehnice La nivelul Ministerului Justitiei au fost constituite doua comisii de redactare pentru elaborarea legilor de punere in aplicare a noilor coduri substantiale aa��a�� Codul civil si Codul penal aa��a�� din acestea facand parte, pe langa experti din cadrul Ministerului Justitiei, si teoreticieni si practicieni cu experienta in domeniul dreptului civil si penal. Activitatea comisiilor s-a desfasurat pe parcursul a aproximativ patru luni.I. In privinta Codului civil, activitatea comisiei a urmarit, in principal, aspecte precum:- asigurarea compatibilitatii noului Cod civil cu celelalte legi in vigoare;- instituirea dispozitiilor tranzitorii care sa realizeze trecerea de la vechea la noua reglementare. Proiectul de lege contine un numar de 10 titluri, 16 capitole si 216 articole. Structura proiectului de lege urmeaza structura codului a carui aplicare o asigura, astfel ca titlului preliminar si fiecarei carti a noului Cod civil ii corespunde cate un titlu in prezentul proiect de lege. Proiectul debuteaza cu un titlu ce integreaza principiile generale de drept tranzitoriu pe care se fundamenteaza aplicarea noilor norme civile sau, dupa caz, a vechilor dispozitii civile, si se incheie cu un titlu intitulat aa���Dispozitii finaleaa���, care include actualizari de concepte in cuprinsul codului si in alte acte normative, lista normelor ce urmeaza a fi abrogate (la nivel primar) si termenele in care, pentru asigurarea armonizarii cu noul Cod civil, urmeaza a fi promovate o serie de acte normative speciale (primare si secundare), de catre institutiile cu initiativa legislativa in materiile asupra carora codul are incidenta .II. In privinta Codului penal, activitatea comisiei a urmarit, in principal, aspecte precum:- abrogarea unor texte de incriminare din legislatia speciala, ca urmare a cuprinderii acestora in Partea speciala a noului Codului penal, ori pentru inlaturarea suprapunerii inutile a unor texte care protejeaza aceleasi valori sociale;- adaptarea pedepselor pentru infractiunile care raman in legislatia speciala potrivit logicii sanctionatorii a noului Cod penal;- actualizarea trimiterilor la normele din Partea speciala a Codului penal facute de textele din legislatia speciala;- dezincriminarea unor fapte prevazute in legislatia speciala si contraventionalizarea acestora, acolo unde este cazul . Proiectul de lege este structurat in 4 titluri, 6 capitole si 251 de articole. Cele 4 titluri reglementeaza aspecte precum: aplicarea in timp a legii penale; modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale - rezultatul unei analize a legislatiei penale in vigoare, realizata pentru prima data dupa mai multe decenii; dispozitii legate de interpretarea si completarea unor texte din Codul penal; dispozitii finale si tranzitorii, inclusiv in sensul prevederii unui termen de promovare a unor proiecte de lege esentiale pentru reforma sistemului judiciar in materie penala - proiectul de lege privind organizarea si functionarea serviciilor de probatiune si proiectul de lege privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal. Reamintim ca Parlamentul a adoptat, prin procedura angajarii raspunderii Guvernului, Legea nr. 286/2009 privind Codul penal si Legea nr. 287/2009 privind Codul civil. De asemenea, la data de 22 iunie 2010, Parlamentul a adoptat proiectul Codului de procedura civila si proiectul Codului de procedura penala, care au fost promulgate de Presedintele Romaniei si urmeaza a fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada imediat urmatoare.
Conferinta cu tema �Provocari lansate practicienilor de noile coduri: civil si procedura civila� 30 Oct 2015 | 4211
Conferinta: Intelegerea si aplicarea noilor coduri fundamentale ale Romaniei 06 Feb 2015 | 1702
CCR a declarat constitutional art 276 din Noul Cod Penal 05 Nov 2014 | 1742
Aparitie editoriala: Infractiunile informatice in noul Cod penal 18 Jul 2014 | 1821
Conferinta: Intelegerea si aplicarea noilor coduri fundamentale ale Romaniei � Sibiu 24 Jun 2014 | 6727
Conferinta: Intelegerea si aplicarea noilor coduri fundamentale ale Romaniei - Bacau 14 Jun 2014 | 1682
Actiunea in revendicare. Caracteristici si efecte Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Raspunderea coordonatorului activitatii salariatului in accidentele de munca. Plata daunelor morale Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii � pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala Sursa: Irina Maria Diculescu
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Clauza de arvuna si clauza de dezicere. Deosebiri. Actiune in denuntarea unilaterala a contractului Pronuntaţă de: I.C.CJ., Sectia I civila, decizia nr. 2589 din 8 decembrie 2020
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Contestatie impotriva deciziei de pensionare, dovada vechimii in munca, stagiul de cotizare in sistemul public de pensii, dovedirea perioadelor de activitate desfasurate in locurile de munca si activitatile ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 403/29.09.2020