Cele doua protocoale sunt anexate Tratatului de la Lisabona, care a intrat in vigoare in decembrie 2009. Conform Protocolului nr 2, fiecarei Camere parlamentare nationale i se repartizeaza cate un vot, astfel incat, in baza initiativei Barroso din 2006, Romania dispune de doua oportunitati (avand doua Camere, Senatul si Camera Deputatilor) de comunicare directa, la Comisia Europeana, a propriilor reactii cu privire la proiectele legislative comunitare.Conform procedurii adoptate de Biroul Permanent al Senatului, proiectele de acte legislative primite de la institutiile Uniunii Europene sunt repartizate comisiilor permanente competente, stabilindu-se termene pentru prezentarea rapoartelor sau, dupa caz, a avizelor. Dupa analiza si dezbaterea in comisiile permanente, comisia sesizata in fond redacteaza raportul cu privire la documentul european supus dezbaterii, raport care se inscrie apoi pe ordinea de zi a plenului. Senatorii dezbat raportul comisiei si proiectul de act legislativ initiat de Comisia Europeana, dupa care decid asupra formei finale a avizului motivat sau a opiniei, documentul adoptat fiind apoi transmis institutiilor Uniunii Europene, sub semnatura presedintelui Senatului.Procedura de lucru stabilita de Biroul Permanent vizeaza cresterea rolului activ al Senatului Romaniei in adoptarea avizelor asupra proiectelor de acte normative, a opiniilor cu privire la documentele de consultare apartinand Comisiei Europene, a programelor legislative anuale, precum si a altor instrumente europene de programare legislativa sau de strategie politica .Astfel, Senatul Romaniei are posibilitatea de a participa la elaborarea avizelor motivate cu privire la respectarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii in cazul proiectelor legislative comunitare, alaturi de Camerele parlamentare ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 3 iulie 2019 03 Jul 2019 | 1250
Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice 27 Jun 2019 | 996
Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia 27 Jun 2019 | 1015
Spania nu s-a conformat Directivei privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale 29 Mar 2019 | 867
Senatul a adoptat Proiectul de modificare si completare a Legii nr. 192/2006 privind medierea 05 Sep 2017 | 1463
Monitorul Oficial din data de 19 iunie 2017 19 Jun 2017 | 1744
Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului Sursa: EuroAvocatura.ro
Actualizarea pensiilor de serviciu stabilite prin Legea 7/2006. Obligativitatea emiterii adeverintei prevazuta in anexele Normelor de aplicare a Legii 7/2006 Sursa: Av. Marius-Catalin Predut
Forma aplicabila in 2016 a Codului muncii Sursa: EuroAvocatura.ro
Comisia Europeana garanteaza dreptul suspectilor de a consulta un avocat si de a informa familia cu privire la arestarea lor Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia CCR nr. 418/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 141/2019 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei