Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » ARTRI: Ministerul Transporturilor, prin ARR, comite un abuz grosolan impotriva soferilor care efectueaza transporturi de marfuri si persoane

ARTRI: Ministerul Transporturilor, prin ARR, comite un abuz grosolan impotriva soferilor care efectueaza transporturi de marfuri si persoane

  Publicat: 22 Nov 2010       4769 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


ARTRI a luat nota de maniera abuziva in care Ministerul Transporturilor Autoritatea Rutiera Romana impune examinarea conducatorilor auto care efectueaza transporturi de marfuri si persoane, la absolvirea cursurilor de pregatire periodica.

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Depasire a legalitatii,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
(Tax bracket) Categoria in care se incadreaza venitul obtinut de o persoana fizica ce trebuie impozitat.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.

In conformitate cu Directiva 2003/59/CE autoritatea competenta este obligata sa elibereze certificate de competenta profesionala tuturor soferilor care au urmat acest curs (35 de ore/5 zile in decursul a 5 ani).

In flagranta contradictie cu prevederile Directivei europene, Ministerul Transporturilor - Autoritatea Rutiera Romana ii constrange pe conducatorii auto, soferi cu experienta care au dobandit legal dreptul de a profesa, la o examinare abuziva.

In plus, incepand cu 12 noiembrie 2010, acestia sunt examinati in sistem informatic. Pentru fiecare sofer astfel examinat, centrele de pregatire platesc examinatorilor, angajati ARR, sume cuprinse intre 21si 30 de lei.

Urmarile acestui abuz al Ministerului Transporturilor a Autoritatea Rutiera Romana pot fi deosebit de grave. Astfel, conducatorii auto vor putea fi privati de dreptul o data dobandit de a practica profesia de conducator auto de marfuri si/sau persoane . O consecinta imediata va fi reducerea numarului de soferi pe o piata a transporturilor rutiere afectata deja de un deficit de personal calificat.

ARTRI solicita modificarea in regim de urgenta a OMT nr.42/2006, in sensul transpunerii corecte in legislatia romana a prevederilor Directivei 2003/59/CE .

Consiliul Director al ARTRI

Sinopsis a aplicarea in Romania a Directivei 2003/59/CE

In conformitate cu Directiva 2003/59/CE privind calificarea initiala si pregatirea periodica a conducatorilor de vehicule transport marfa si persoane, sunt scutiti de la calificarea initiala conducatorii auto care au obtinut categoria D inainte de 10 septembrie 2008, respectiv conducatorii auto care au obtinut categoria C inainte de 10 septembrie 2009 (art.4 - Drepturi dobandite).

Statele membre UE pot opta fie pentru o calificare initiala de 280 ore de pregatire incheiate cu examen, fie numai pentru sustinerea examenului (fara a se urma cursuri). Romania a optat pentru varianta a doua. In urma promovarii examenului, se acorda un CCP (certificat de competenta profesionala), care ii da dreptul titularului sa profeseze.

Cei care nu sunt obligati la aceasta calificare initiala precum si cei care au obtinut un CCP in urma calificarii initiale trebuie sa urmeze o pregatire periodica de 35 ore (5 zile) in decursul a 5 ani. La finalul celor 35 de ore de curs, conducatorilor auto li se elibereaza un CCP care le da dreptul sa profeseze (art.8 din Directiva).

Incepand cu anul 2003, in baza Ordinului MT. nr 597/2003, pregatirea conducatorilor auto din Romania presupunea cursuri de 30 de ore finalizate cu examen si eliberarea unui atestat profesional valabil 5 ani.

Potrivit acestui ordin, ar fi trebuit ca toti soferii care efectueaza transport international sa obtina atestatul profesional inainte de 30 septembrie 2003, iar soferii care efectueaza transport national inainte de 31 martie 2004.

Asadar, soferii romani care au obtinut atestatul inainte de data intrarii in vigoare a Directivei nu au nevoie de calificarea initiala. Ei trebuie sa urmeze o pregatire periodica inainte de expirarea atestatului (pentru cei care au) in urma careia vor obtine un CCP necesar practicarii in deplina legalitate a profesiei. Nu se sustine niciun examen ! Acesti conducatori auto au deja un drept castigat.

Primii care trebuiau sa faca aceasta pregatire periodica si sa li se elibereze un CCP sunt chiar cei care au obtinut primele atestate (in 2003 si 2004). Este vorba de aproximativ 300.000 de soferi, iar daca se observa ca examenele sunt platite catre membrii comisiei de examinare cu sume care variaza intre 21a30 lei/cursant examinat, obligativitatea examinarii impuse de Ministerul Transporturilor a Autoritatea Rutiera Romana devine o A oportunitate A interesanta pentru functionarii sai examinatori.

In ceea ce priveste cea de-a doua categorie, a conducatorilor auto care sunt obligati la o calificare initiala :

- conducatorii auto care efectueaza transporturi de persoane vor trebui sa urmeze cursurile de pregatirea periodica incepand cu septembrie 2013 ;

- conducatorii auto care efectueaza transporturi de marfuri vor trebui sa urmeze cursurile de pregatirea periodica incepand cu septembrie 2014.

Nici acestia nu trebuie examinati. Ei au un drept castigat prin calificarea initiala pe care au obtinut-o in urma cu 5 ani.

In contradictie cu art.7 al Directivei, care prevede ca formarea periodica trebuie sa permita actualizarea cunostintelor esentiale pentru activitatea soferilor, cu accent pe conducerea rationala, prin ordinul romanesc de transpunere a Directivei (nr.42/2006), s-au impus in programa de pregatire toate obiectivele din Directiva (acestea se refera numai la calificarea initiala).

O alta grava incalcare a prevederilor Directivei se refera la art.7, alin. (5) care prevede o singura pregatire periodica de 35 ore pentru una din categoriile A marfa A sau A persoane A. Astfel un titular de permis auto C si D, va urma cursurile de pregatire pentru una din cele doua categorii, si aceasta ii va conferi dreptul de a profesa si cealalta categorie .

In schimb, Ministerul Transporturilor a Autoritatea Rutiera Romani il examineaza pentru fiecare categorie in parte a si fiecare examinare este platita!! Mai mult, se deduce lesne ca in loc de 35 ore acesta trebuie sa faca 70 ore (cate 35 pentru fiecare categorie in parte).

Introducerea examinarii in sistem informatic la soferii care au deja dreptul dobandit de a profesa, va avea repercursiuni asupra numarului de soferi, care va cunoaste o diminuare drastica, in contrast evident cu tendinta europeana de atragere a unui numar cat mai mare de oameni care sa imbratiseze aceasta meserie.

Nici un stat membru UE nu a prevazut examen le finalizarea pregatirii periodice.



Citeşte mai multe despre:    ARTRI    Ministerul Transporturilor    Autoritatea Rutiera Romana    Soferi

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in cadrul sedintei din 10 martie 2020
11 Mar 2020 | 777

Ministerul transporturilor a modificat tarifele pentru prestatiile A.R.R.
15 Jun 2019 | 546

Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea Drumului National DN 1S
06 Jun 2019 | 404

Ministerul Transporturilor: proiect pentru legiferarea companiilor de ridesharing. Conditiile in care acestea ar urma sa functioneze.
27 May 2019 | 413

Ministerul Transporturilor a prelungit valabilitatea Programului de transport interjudetean si a licentelor de traseu
13 May 2019 | 439

Au fost aprobati indicatorii tehnico-economici pentru Drumul de legatura Campului Neag - Cerna, judetul Gorj
22 Apr 2019 | 346



Articole Juridice

Izolarea si carantina in coronacriza. Efecte juridice si economico-sociale
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu

Procedura obtinerii autorizatiei de functionare a unui Service auto
Sursa: EuroAvocatura.ro

Procedura pentru obtinerea autorizarii unei Statii de inspectie tehnica auto conform RNTR-1
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Discriminarea creata de legiuitor incepand cu data de 1 aprilie 2001 intre meserii din acelasi domeniu in privinta recunoasterii conditiilor speciale nu poate fi cenzurata de instanta de judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna Sectia Civila, Sentinta civila nr. 111/2017, in sedinta publica din 09 februarie 2017

Cerere de reabilitare judecatoreasca. Refuzul de a achita cheltuieli judiciare catre stat. Prescriptia extinctiva
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj - Decizie nr. 461 din data 01.10.2010