Comisia a adoptat astazi o comunicare pe tema securitatii aprovizionarii cu energie si a cooperarii internationale, in care prezinta pentru prima data o strategie ampla pentru relatiile externe ale UE in sectorul energiei. Abordarea detaliata de Comisie are in centrul sau imbunatatirea coordonarii intre statele membre pentru identificarea si realizarea in practica a prioritatilor clare ale politicii energetice externe.
Comisarul pentru energie, GA�nther Oettinger, a declarat in legatura cu acest subiect: ``Politica energetica a UE a cunoscut progrese reale in ultimii ani. Uniunea trebuie sa extinda acum realizarile vastei sale piete energetice interne dincolo de granitele sale pentru a asigura aprovizionarea cu energie a Europei si a promova parteneriatele internationale in acest sector. De aceea, Comisia propune astazi o abordare coerenta a relatiilor din domeniul energiei cu tarile terte. Aceasta presupune imbunatatirea coordonarii interne, pentru ca UE si statele sale membre sa poata actiona impreuna si sa se exprime cu o singura voce``.
Alaturi de aceasta comunicare, Comisia a propus o decizie de creare a unui mecanism de schimb de informatii cu privire la acordurile interguvernamentale din domeniul energiei incheiate intre statele membre si tari terte. Procedura de notificare deja aplicabila acordurilor din sectorul gazelor va fi astfel completata si extinsa la toate formele de energie. Mecanismul va oferi totodata un instrument care va permite schimbul de informatii la nivelul UE inainte si dupa negocierile cu tarile terte. Obiectivul mecanismului propus este de a consolida pozitia de negociere a statelor membre in relatia cu tarile terte, asigurand totodata securitatea aprovizionarii, functionarea corecta a pietei interne si certitudinea juridica necesara realizarii de investitii.
Context
Procentul energiei importate in UE - in prezent 80% pentru petrol si 60% pentru gaze - este in continua crestere. Deciziile luate la nivel national si acordurile statelor membre cu tari terte au un impact considerabil asupra dezvoltarii infrastructurii energetice si a aprovizionarii cu energie a Uniunii Europene in ansamblu. Interesele UE trebuie mai bine promovate in relatiile cu tarile de tranzit si cu cele producatoare de energie. Totodata, datorita noilor tipare ale cererii si ofertei de pe pietele energetice globale si concurentei sporite pentru resurse, UE trebuie sa isi valorifice forta sa cumulata in relatiile externe din domeniul energiei.
In concordanta cu Strategia Energie 2020, comunicarea prezentata astazi propune intarirea dimensiunii externe a politicii energetice a UE prin cresterea transparentei intre statele membre in ceea ce priveste acordurile energetice cu tari terte si printr-o mai buna coordonare in momentul abordarii tarilor partenere, al definirii pozitiei in cadrul organizatiilor internationale si al stabilirii unor parteneriate energetice ample cu principalele tari partenere.
Strategia enumera 43 de actiuni concrete, printre care si urmatoarele:
Statele membre vor avea obligatia de a face schimb de informatii in legatura cu acordurile internationale incheiate cu tari terte in sectorul energiei. Sunt incluse aici si acordurile aflate in curs de negociere . De la caz la caz, Comisia poate furniza o opinie cu privire la conformitatea acestor acorduri cu legislatia europeana si cu obiectivele Uniunii in materie de securitate a aprovizionarii.
Acordurile energetice cu tari terte vor putea fi negociate si la nivelul UE, atunci cand acest lucru este necesar pentru a atinge obiectivele fundamentale ale Uniunii. Este cazul negocierii acordului cu Azerbaidjan si Turkmenistan cu privire la un gazoduct trans-caspic, pentru care a fost solicitat un mandat specific al Consiliului.
UE va propune un nou parteneriat pentru proiecte legate de sursele regenerabile de energie cu tarile din sudul Mediteranei.
UE va promova in cadrul discutiilor multilaterale, inclusiv in cadrul Agentiei Internationale a Energiei Atomice (AIEA), elaborarea unor standarde internationale obligatorii in domeniul securitatii nucleare si isi va stabili ca obiectiv extinderea evaluarilor de securitate nucleara la tarile vecine.
Politica de dezvoltare a UE va acorda o atentie sporita obiectivului de facilitare a accesului la energie sustenabila pentru tarile cel mai putin dezvoltate si in curs de dezvoltare .
BNR a stabilit rata dobanzii platite la rezervele minime obligatorii constituite pentru 24 noiembrie-23 decembrie 2023 22 Dec 2023 | 377
BNR: Lansare moneda din argint cu tema 150 de ani de la nasterea lui Vladimir Ghika 22 Dec 2023 | 414
Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii 19 Dec 2023 | 1063
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 399
Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF 26 Dec 2022 | 53330
Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului 06 Apr 2022 | 13300
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti