Comisia a adoptat astazi o comunicare pe tema securitatii aprovizionarii cu energie si a cooperarii internationale, in care prezinta pentru prima data o strategie ampla pentru relatiile externe ale UE in sectorul energiei. Abordarea detaliata de Comisie are in centrul sau imbunatatirea coordonarii intre statele membre pentru identificarea si realizarea in practica a prioritatilor clare ale politicii energetice externe.
Comisarul pentru energie, GA�nther Oettinger, a declarat in legatura cu acest subiect: ``Politica energetica a UE a cunoscut progrese reale in ultimii ani. Uniunea trebuie sa extinda acum realizarile vastei sale piete energetice interne dincolo de granitele sale pentru a asigura aprovizionarea cu energie a Europei si a promova parteneriatele internationale in acest sector. De aceea, Comisia propune astazi o abordare coerenta a relatiilor din domeniul energiei cu tarile terte. Aceasta presupune imbunatatirea coordonarii interne, pentru ca UE si statele sale membre sa poata actiona impreuna si sa se exprime cu o singura voce``.
Alaturi de aceasta comunicare, Comisia a propus o decizie de creare a unui mecanism de schimb de informatii cu privire la acordurile interguvernamentale din domeniul energiei incheiate intre statele membre si tari terte. Procedura de notificare deja aplicabila acordurilor din sectorul gazelor va fi astfel completata si extinsa la toate formele de energie. Mecanismul va oferi totodata un instrument care va permite schimbul de informatii la nivelul UE inainte si dupa negocierile cu tarile terte. Obiectivul mecanismului propus este de a consolida pozitia de negociere a statelor membre in relatia cu tarile terte, asigurand totodata securitatea aprovizionarii, functionarea corecta a pietei interne si certitudinea juridica necesara realizarii de investitii.
Context
Procentul energiei importate in UE - in prezent 80% pentru petrol si 60% pentru gaze - este in continua crestere. Deciziile luate la nivel national si acordurile statelor membre cu tari terte au un impact considerabil asupra dezvoltarii infrastructurii energetice si a aprovizionarii cu energie a Uniunii Europene in ansamblu. Interesele UE trebuie mai bine promovate in relatiile cu tarile de tranzit si cu cele producatoare de energie. Totodata, datorita noilor tipare ale cererii si ofertei de pe pietele energetice globale si concurentei sporite pentru resurse, UE trebuie sa isi valorifice forta sa cumulata in relatiile externe din domeniul energiei.
In concordanta cu Strategia Energie 2020, comunicarea prezentata astazi propune intarirea dimensiunii externe a politicii energetice a UE prin cresterea transparentei intre statele membre in ceea ce priveste acordurile energetice cu tari terte si printr-o mai buna coordonare in momentul abordarii tarilor partenere, al definirii pozitiei in cadrul organizatiilor internationale si al stabilirii unor parteneriate energetice ample cu principalele tari partenere.
Strategia enumera 43 de actiuni concrete, printre care si urmatoarele:
Statele membre vor avea obligatia de a face schimb de informatii in legatura cu acordurile internationale incheiate cu tari terte in sectorul energiei. Sunt incluse aici si acordurile aflate in curs de negociere . De la caz la caz, Comisia poate furniza o opinie cu privire la conformitatea acestor acorduri cu legislatia europeana si cu obiectivele Uniunii in materie de securitate a aprovizionarii.
Acordurile energetice cu tari terte vor putea fi negociate si la nivelul UE, atunci cand acest lucru este necesar pentru a atinge obiectivele fundamentale ale Uniunii. Este cazul negocierii acordului cu Azerbaidjan si Turkmenistan cu privire la un gazoduct trans-caspic, pentru care a fost solicitat un mandat specific al Consiliului.
UE va propune un nou parteneriat pentru proiecte legate de sursele regenerabile de energie cu tarile din sudul Mediteranei.
UE va promova in cadrul discutiilor multilaterale, inclusiv in cadrul Agentiei Internationale a Energiei Atomice (AIEA), elaborarea unor standarde internationale obligatorii in domeniul securitatii nucleare si isi va stabili ca obiectiv extinderea evaluarilor de securitate nucleara la tarile vecine.
Politica de dezvoltare a UE va acorda o atentie sporita obiectivului de facilitare a accesului la energie sustenabila pentru tarile cel mai putin dezvoltate si in curs de dezvoltare .
Casa Nationala de Pensii Publice incepe modernizarea sistemului informatic integrat 15 Jun 2024 | 1510
ANOFM 48.848 locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES in iunie 2024 15 Jun 2024 | 819
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 1114
Inregistrarea in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca a absolventilor de invatamant, promotia 2024 12 Jun 2024 | 1317
Mecanismul de decontare de catre angajator a achizitiei de ochelari, in limita a 500 lei de persoana 11 Jun 2024 | 1623
ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului 20 May 2024 | 865
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti