Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » iscursul ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, sustinut in sesiunea de deschidere a Adunarii Generale a Uniunii Europene a Grefierilor

iscursul ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, sustinut in sesiunea de deschidere a Adunarii Generale a Uniunii Europene a Grefierilor

  Publicat: 16 Sep 2011       1302 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
Adresez salutul Ministerului Justitiei pentru desfasurarea Adunarii Generale a organizatiei dumneavoastra la Bucuresti. Este in primul rand un semn de respect pentru ceea ce vrea sa fie profesia de grefier in Romania, pentru munca prezenta a grefierilor din Romania, dar si un semn de maturizare a relatiilor dintre profesiile noastre juridice si institutiile cu vocatie europeana.

Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana care detine functia de ministru intr-un guvern dar nu este titularul nici unui minister
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
Care nu poate fi mutat, inlocuit, destituit din functie.
Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.
Infractiune care face parte din grupul de infractiuni contra libertatii persoanei, prevazute in cap. II, t. II, art. 189, C. pen., partea speciala si consta in lipsirea de libertate a unei persoane in mod ilegal.
Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act de drept civil sau international, care exprima o intelegere, un accord de vointa, o invoiala, contract, conventie.
Utilizarea unei metodologii de lucru care implica elemente de noutate, pe plan local, national sau mondial, care permit obtinerea unor rezultate mai bune decat in cazul altor metodologii.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Instanta judecatoreasca, ce functioneaza in unele state si are competenta de a judeca faptele penale cele mai grave.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Solutie dispusa de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal

As vrea, in acelasi timp, sa va multumesc pentru faptul ca astazi veti lua in dezbatere o rezolutie pentru sprijinul fata de proiectul de lege inaintat Guvernului de catre Ministerul Justitiei, proiect prin care, intr-adevar, dorim sa introducem o serie de reforme importante.

Nu am sa fac o analiza exhaustiva a acestui proiect, as vrea doar sa mentionez faptul ca doua dintre reformele importante promovate de proiect sunt introducerea managerului de instanta si consolidarea profesiei de grefier, inclusiv prin crearea functiei de grefier judiciar.

Acest proiect de lege a fost deja citit intr-o prima lectura in sedinta Guvernului de ieri si a primit aprecieri favorbile, atat din partea colegilor minstri, cat si din partea primului ministru . Urmeaza ca, in zilele urmatoare, sa continuam evaluarile noastre cu Ministerul Finantelor in legatura cu impactul financiar al acestui proiect asupra bugetului din anul 2012. Dorim sa facem acest lucru, pentru ca dorim sa promovam in Parlament proiecte realiste, proiecte care vor avea sansa sa creeze realitate in sistemul nostru judiciar si care vor fi acoperite de suport financiar. In alte cuvinte, dorim sa procedam in aceeasi maniera in care am facut-o si pana acum si anume, sa evitam masurile anuntate bombastic, dar care ulterior nu devin realitate. Este felul Minsterului Justitiei de a proceda, si anume, de a promova politici realiste care pot fi aduse la indeplinire. De aceea, nu am dorit sa obtinem aprobarea Guvernului inainte de a avea certitudinea ca absolut toate aspectele vor fi sustinute si dupa ce va deveni Lege cu sprijinul Parlamentul, bineinteles.

Acest proiect mai vizeaza o reforma in sistemul judiciar romanesc: crearea unei profesii de grefier.

Minsterul Justitiei doreste sa creeze o profesie puternica, organizata dupa standarde europene, care sa constituie, la randul ei, un pilon al Justitiei.

Judecatorul, stim cu totii, este independent, este inamovibil. Judecatorul, atunci cand intra in sala, are in fata, de asemenea, o profesie independenta, profesia de avocat, are in stanga sa o alta profesie care se bazeaza pe independenta, se bazeaza pe stabilitate: procurorul, si cred ca e normal sa inchidem acest careu cu o alta profesie, care este, la randul ei, independenta, cea de grefier. Numai in acest fel putem echilibra mecanismul de extraordinara subtilitate care se amplaseaza in sala de judecata, ale carei valente, poate este foarte dificil, nu zic imposibil, dar dificil, sa le intelegi daca nu ai fost macar o data acolo, parte la acea chimie speciala care se naste intre acesti oameni - judecatori, avocati, procurori, grefieri. Este, daca vreti, o expresie si o manifestare a libertatii, care trebuie sa fie principiul fundamental al lumii in care traim.

A evocat presedintele Senatului o serie de evolutii in plan international, care merita conferinte intregi si care, fara indoiala, vor avea impact in viata fiecaruia dintre noi. Nu vreau sa ridic manusa, desi sunt foarte tentat, suntem totusi la un congres, o adunare a grefierilor, nu a diplomatilor, dar cred ca in aceste vremuri complicate, noi trebuie sa ne tinem de principii si de credinta. Si unul dintre principii este cel al libertatii. Daca vom reusi sa consolidam acest principiu, vom reusi sa trecem prin aceste veremuri care se arata destul de complicate in fata noastra, pastandu-ne demnitatea. Pentru ca un om poate trai cu mijloace financiare mai putine, poate indura constrangeri de ordin material, dar nu va indura niciodata pentru prea mult timp injustitie si lipsirea de libertate .

Iata de ce, revenind la problemele mai tehnice spun ca acest proiect este pentru Ministerul Justitiei o prima etapa in conturarea unei profesii de grefier foarte performante, in linie cu ce s-a reusit nu numai in plan european, de catre colegii dumneavoastra, dar si la noi in tara in celelalte profesii care au beneficiat de acest spatiu al libertatii, au beneficiat de organizare proprie de sine statatoare, de o putere disciplinara interna, de o oarecare autonomie in raport cu statul s.a.m.d.

Nu vreau sa inchei inainte de a spune cateva cuvinte despre Justitie si reforma Justitiei in Romania. Intr-adevar, Justitia este cheia de bolta a dezvoltarii noastre democratice, spun toti partenerii nostri europeni, ne-o spun partenerii de la Comisia Europeana . Iata, recent, intr-un dialog la cel mai mai inalt nivel, a exprimat-o si Presedintele Statelor Unite cand a spus: ``Justitia este cheia!`` . Da, intr-adevar, dumneavoastra si colegii magistrati sunteti cheia unei lumi mai bune in aceasta tara.

Inca nu am reusit pe deplin in Justitie - suntem pe un drum bun, intr-adevar. Avem un pact national pentru Justitie, este Mecanismul de Cooperare si Verificare, acest mecanism a fost un suport pentru Justitia noastra. Eu l-am citit intotdeauna, si in partea de cooperare si in partea de verificare si va spun, ca un reprezentat al Guvernului, nu neaparat al unei puteri sau alteia - membru in CSM, pozitie care innobileaza Ministerul de Justitie, ca acest instrument ne-a ajutat sa intelegem mai bine unde trebuie sa ajungem si, privind retrospectiv, constatam ca ne-a adus progrese certe.

In momentul in care acest instrument nu va mai exista, inseamna ca vom fi finalizat toate obiectivele pe care ni le-am propus si inseamna ca am dus la bun sfarsit ceea ce s-a inceput cu multi ani in Romania.

In acest efort, fara indoiala, Parlamentul ne-a fost un sprijin foarte pregnant, mai ales in ultimii doi ani, acordand suport concret, votand legile Justitiei. Eu as vrea sa profit de prezenta presedintelui Senatului in sala si sa adresez inca o data multumirile Ministerului Justitiei pentru aceasta abordare . Este un semn ca in Romania s-a conturat o vointa politica transpartinica pentru a sustine aceste masuri .

In acelasi timp, as vrea sa spun ca, intr-un fel, aceasta reforma a Justitiei seamana cu o cursa de stafeta, pentru ca, pana acum, efortul a fost centrat mai ales pe elaborarea legislativa, pe negocierea acestor legi in spatiul politic, pe adoptarea lor de Parlament. Ceea ce insemana ca, in prim-plan, prin forta lucrurilor, s-au aflat Ministerul Justitiei , Guvernul, partidele din Parlament, in general spectrul politic.

In mare, cadrul legislativ a fost finalizat, in mare. Suntem foarte aproape sa terminam, in cursul anului 2012, si celelalte legi care se adreseaza sistemului judiciar - executarea pedepselor, sistemul de probatiune, nu intru in detalii.

Acum, urmeaza o faza extrem de dificila, aceea a implementarii acestor legi si practic noi predam stafeta, dar fara sa incetam sa alergam, CSM-ului si sunt convins ca acest organism extrem de important, care trebuie sa-si consolideze statutul, sa-si intareasca eficienta, sa-si creasca maturitatea, se va asuma cu brio de aceasta sarcina si va bate recordul la suta de metri garduri pe care a incercat Ministerul Justitiei sa-l creasca in anii din urma.

Spuneam ca noi nu vom inceta sa alergam, este absolut firesc, vom fi alaturi de Consiliu, incercam sa aducem pe un alt culoar Ministerul de Finante sa alerge alaturi de noi pentru ca, sigur, hartia poate sa cuprinda usor ce gandim pentru justitie, dar de la hartie fie ea si a Monitorului Oficial pana la viata de zi cu zi, pana la realitatea palpabila, pana la rezultatul in viata cetateanului e un pas mare si acest pas nu-l putem face fara un parteneriat cu Ministerul Finantelor.

De aceea, eu cred ca in perioada urmatoare noi trebuie sa angrenam un dialog interinstitutionalizat Minister - Consiliu - Inalta Curte, pe de o parte, si Ministerul Finantelor, pe de alta parte, in care sa explicam, sa convingem, sa determinam o vointa, nu neaparat politica, pentru ca ea exista, dar sa convingem tehnicienii din acel aparat ca trebuie sa sustina aceste reforme. Este convingerea mea ca nu exista alta cale . Aceasta maniera simplista e foarte comoda de a apela la o comanda ierarhica de sus in jos, dar nu intotdeauna se dovedeste eficienta pana la capat . Pentru ca vorbeam de legea libertatii, aceasta se manifesta in viata fiecaruia. Fiecare om, fiind el un simplu functionar sau ministru, poarta in el instinctul libertatii si va lucra mai bine sau mai putin bine, mai pasional sau mai indiferent pentru interesele justitiei in functie de gradul in care noi il convingem ca trebuie sa o faca. Aceasta convingere nu se poate face decat vorbind, asta este regula democratiei. Sigur, vom continua sa facem a acest efort de convingere la nivel de Guvern - acolo e mai simplu, exista cert angajamentul, dar trebuie impreuna sa lucram mai stans cu Ministerul de Finante, sa atragem fonduri, sa sprijinim reforma Justitiei in anul care vine. Si trebuie sa pastram dezbaterile noastre intr-o forma de maturitate, deci realist.

Se vorbeste, de multe ori, in fiecare an, de transferul bugetului. Inca o data, niciodata Ministerul Justitiei nu a refuzat aceasta discutie, nu am respins de plano o astfel de discutie. De fiecare data am spus acelasi lucru: trebuie pregatit sistemul pentru un astfel de pas. Judecatorul este pregatit, antrenat sa judece. Manuirea unui buget, jonglarea cu cifre, cu bilanturi, cu masuri adminstrative este o alta specialitate. Deci, trebuie sa avem acolo, langa judecator, un om specializat care stie sa faca acest lucru, se cheama manager de instanta. De asta incercam acum sa introducem institutia . Deci, de aici ar trebui sa plecam in dezbaterile noastre si trebuie sa abandonam orice abordare bombastica care poate satisface pe unii si pe altii de pe margine, dar nu aduce nimic constructiv in acest efort. Nu cerand desfiintarea de facto a Ministerului Justitiei se poate ajunge la transferul bugetelor catre Inalta Curte . Nu asta e calea! S-a mai incercat odata, aceasta miscare s-a lovit de un zid - nu zic ca noi am facut zidul, e un zid al realitatii, se incearca din nou acest lucru, e o eroare. Noi invitam la o discutie cu mintea rece, bazata pe managerul de instanta.

In acest moment noi ne punem problema sa pregatim instantele pentru aplicarea eventuala a noilor coduri de procedura si asta presupune, stiti foarte bine, o realocarea a resurselor in sistem, o suplimentare a lor prin masuri de recrutare, finantate de catre Guvern, desfiintarea unor unitati de instanta care lucreaza doar pe hartie, de facto nu furnizeaza cetateanului justitie, pentru ca hotararile pronuntate in aceste instante sunt atacate la instantele ierarhice s.a.m.d.

Doamnelor si domnilor, am sa inchei spunandu-va ca atunci cand am intrat in profesia de avocat, cu multi ani in urma, colegii mei mai expermentati, imi spuneau plini de emfaza ca nu poti avea judecatori buni, daca nu ai avocati buni si, fara indoiala, aceasta afirmatie e acoperita de adevar, intr-o anumita masura . Dupa cativa ani la minsterul Justitiei, cunoscand mai bine sistemul judiciar va pot spune fara sa vreau sa va flatez, nu poti sa ai judecatori buni , daca nu ai grefieri buni.

Va multumesc!



Citeşte mai multe despre:    Catalin Predoiu    Grefieri

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Presedintele Romaniei a semnat decretul pentru numirea Guvernului Romaniei
04 Nov 2019 | 1380

Ministerul Finantelor a inceput demersurile pentru Proiectul de dezvoltare a Cartierului pentru justitie
25 Apr 2019 | 372

Monitorul Oficial din data de 15 iunie 2017
15 Jun 2017 | 2030

CSM a aprobat organizarea concursului de admitere la Scoala Nationala de Grefieri, in luna aprilie 2017
03 Feb 2017 | 1728

INPPA: Temele dezbaterilor din 10, 17 si 24 noiembrie 2016
04 Nov 2016 | 3713

CSM a aprobat calendarul estimativ al concursurilor si examenelor pentru anul 2016
14 Dec 2015 | 2175



Articole Juridice

Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Incompatibilitatile prevazute de Noul Cod de procedura civila
Sursa: EuroAvocatura.ro

Contractul de vanzare. Dispozitii generale (Art. 1.650 - 1.740 - Noul Cod Civil)
Sursa: EuroAvocatura.ro