din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3091 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Penal » Telefonul mobil - sursa de tragedii in trafic. Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier

Telefonul mobil - sursa de tragedii in trafic. Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier

  Publicat: 27 Apr 2019       3285 citiri       Sursa: Irina Maria Diculescu        Secţiunea: Drept Penal  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desi Codul Rutier a fost recent subiectul unor modificari legislative, fiind evidenta tendinta de inasprire a normelor in domeniu, Ministerul Afacerilor Interne a considerat aceste modificari insuficiente. Prin urmare, in data de 10.01.2019, pe site-ul oficial MAI a fost publicat un nou proiect de lege cu privire la modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Pierderea fortei obligatorii a unor norme de drept datorita neaplicarii lor constante intr-o perioada indelungata,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Denumire data monedei unice europene.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Denumire data monedei unice europene.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Cauza de impiedicare a punerii in miscare sau exercitarea actiunii penale,
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.


Schimbarile propuse au in vedere, in principal, norme mult mai restrictive si sanctiuni mult mai drastice pentru utilizarea sau chiar tinerea in mana, in timpul mersului, de catre sofer, a telefonului mobil, precum si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video. Mai mult decat atat, o astfel de conduita ar urma sa fie sanctionata si pentru conducatorii vehiculelor pentru care nu este prevazuta obligativitatea detinerii permisului de conducere .


Contextul propunerilor de modificare


Astfel de sugestii drastice vin in urma unui bilant tragic constatat de Ministerul Afacerilor Interne in ultimul an. Astfel, in expunerea de motive publicata de MAI ``s-a constatat faptul ca folosirea telefonului mobil inteligent si a altor dispozitive electronice de comunicare sau divertisment, in timpul mersului, reprezinta unul dintre principalii factori de distragere a atentiei pentru conducatorii de autovehicule, constituind o reala problema pentru siguranta rutiera, prin amploarea si frecventa acestui fenomen.``[1] Mai mult decat atat, MAI a expus cu titlu de exemplu trei situatii recente in care utilizarea telefonului mobil de catre soferul unui autovehicul s-a soldat cu pierderi de vieti omenesti:


``La data de 12.10.2018 pe DN59, intre localitatile Voiteni si Jebel din judetul Timis, conducatorul unui autoturism, in timp ce transmitea live pe Facebook, a lovit din spate un tractor agricol ce se deplasa in acelasi sens, a fost proiectat pe sensul opus intrand in coliziune cu un alt autoturism ce se deplasa regulamentar. In urma accidentului a rezultat decesul soferului din primul autoturism si a unui minor de 9 ani din autoturismul cu care a intrat in coliziune. De asemenea, alte 4 persoane grav ranite (printre care si un copil de 3 ani) au fost transportate la spital.


La data de 30.09.2018, pe strada Calea Bucuresti din municipiul Craiova, judetul Dolj, conducatorul unui autoturism, in timp ce transmitea live pe Facebook, a intrat intr-un stalp de iluminat. In urma accidentului, conducatorul autoturismului si-a pierdut viata.


La data de 19.07.2018, in judetul Vrancea, un autoturism in care se aflau 4 tineri care transmiteau live pe Facebook, a intrat intr-un cap de pod de pe marginea drumului. Accidentul s-a soldat cu decesul a doua persoane si ranirea grava a altor doua.``[2]


Acesta nefiind o enumerare exhaustiva a tragediilor rezultate recent ca o consecinta directa a utilizarii telefonului mobil in trafic, au fost analizate normele legale existente pentru a fi identificate eventualele lacune care au permis un astfel de rezultat.


Astfel, s-a retinut ca ``in legislatia rutiera actuala, conducatorilor de vehicule le este interzisa folosirea telefoanelor mobile atunci cand se afla in timpul mersului, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive tip ``maini libere``. Nerespectarea acestei norme de conduita este sanctionata cu amenda prevazuta in clasa I de sanctiuni, respectiv 2-3 puncte amenda si 2 puncte de penalizare1.Sanctiunea vizeaza numai conducatorii de autovehicule, conducatorii celorlalte categorii de vehicule nefiind sanctionati.``[3]


S-a constatat de catre MAI ca norma legala in discutie, reglementata in prezent in art. 36 alin. (3), art. 99 alin. (2) si art. 108 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a cazut in desuetudine data fiind evolutia tehnologica din ultimii ani. Astfel, la momentul conceperii normei, telefoanele mobile aveau ca principale functii transmiterea libera de mesaje vocale si transmiterea de mesaje text. Intre timp, insa, datorita progresului tehnologic, telefoanele mobile au fost echipate cu functii performante, cum ar fi inregistrarea foto-video, redarea de fisiere media, acces la internet si altele, functii ce cu usurinta pot distrage atentia soferului si a caror utilizare nu este expres interzisa prin lege.


Legislatia internationala in domeniu


In vederea operarii unor modificari pentru adaptarea legislatiei au fost analizate si o serie de prevederi legale adoptate sau propuse de alte state in vederea solutionarii unor probleme similare:


``In Spania se intentioneaza modificarea legislatiei rutiere actuale, astfel incat anumite actiuni cu telefonul mobil (apeluri video, mesaje scrise, inregistrarea video etc.), altele decat simpla convorbire telefonica, sa fie sanctionate cu retragerea a 4 pana la 6 puncte din soldul permisului de conducere . Cadrul legal actual din statul referit prevede ca telefonul mobil ori alte dispozitive electronice se pot utiliza doar cu ajutorul unui dispozitiv tip maini libere, montat ori amplasat in autovehicul/casca moto, fiind interzise cele care sunt sub forma unor casti (cu fir sau fara fir).


In Franta, incepand cu anul 2019, in situatia in care conducatorul de autovehicul manevreaza telefonul mobil si incalca in acelasi timp o regula de circulatie, fapta va fi sanctionata, pe langa amenda, si cu suspendarea dreptului de a conduce. In prezent, folosirea telefonului in mana de catre conducatorul unui vehicul in timpul deplasarii este interzisa. Este de asemenea interzisa folosirea la urechi a oricarui dispozitiv susceptibil de a emite sunete, exceptand aparatele auditive. Aceste dispozitii nu se aplica conducatorilor in regim prioritar. Ca sanctiune este aplicarea a trei puncte penalizare si amenda in valoare de 135 euro. Este sanctionata totodata si fapta de a plasa in campul vizual al conducatorului auto aflat in circulatie, un aparat in functiune dotat cu un ecran care nu foloseste la condus sau navigatie. Aceasta fapta este sanctionata cu aceeasi amenda de 135 euro si cu confiscarea dispozitivului.


In Italia se dezbate o propunere legislativa prin care aceasta conduita urmeaza sa fie sanctionata si cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioada intre 2 si 6 luni. In legislatia actuala, este interzis conducatorului auto sa foloseasca in timpul mersului aparate radiotelefonice sau sa foloseasca casti audio, cu exceptia conducatorilor de vehicule cu regim prioritar. Este consimtita folosirea aparatelor pe speaker sau acelora dotate cu casca audio, numai daca conducatorul auto are capacitati auditive adecvate la ambele urechi si nu necesita pentru functionare folosirea mainilor.


In Canada, se interzice ca orice conducator auto al unui vehicul rutier si orice ciclist sa utilizeze un telefon mobil sau orice alt dispozitiv portabil, destinat sa transmita sau sa primeasca informatii sau sa fie utilizat in scopuri de divertisment sau sa faca uz de un ecran de afisare.``[4] De la aceasta regula s-au instituit si o serie de exceptii: in situatia in care dispozitivul afiseaza numai informatii relevante pentru functionarea vehiculului; dispozitivul este integrat in vehicul sau atasat la acesta, este pozitionat in asa fel incat sa nu impiedice vizibilitatea soferului sau sa-i reduca eficienta, este pozitionat si proiectat in asa fel incat sa poata fi consultat cu usurinta.


Fiind avute in vedere aceste dispozitii internationale, precum si statisticile prezentate anterior, dar si faptul ca in perioada 2016 -2018 au fost constatate si sanctionate un numar de 176.339 de incalcari ale normelor referitoare la interzicerea folosirii telefonului mobil in timpul mersului, de catre conducatorii de autovehicule, au fost elaborate o serie de propuneri.


Astfel, a fost propusa interzicerea, in timpul mersului, a tinerii sau folosirii cu mainile in orice mod nu numai a telefonului mobil, ci si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video. De asemenea, a fost avuta in vedere stabilirea unor sanctiuni contraventionale complementare, in functie de obligativitatea detinerii unui permis de conducere pentru conducatorul in discutie, precum si un mecanism mai aspru de sanctionare, proportional cu pericolul social al faptei .


Modificarile propuse


Fiind avute in vedere aceste considerente, au fost propuse urmatoarele modificari:


1. Alineatul (3) al articolului 36, se modifica si va avea urmatorul cuprins: ,,(3) In timpul mersului, conducatorului de vehicul ii este interzisa tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod a telefonului mobil, precum si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video.``[5]


In prezent, norma in cauza, are urmatorul continut: ``Conducatorilor de vehicule le este interzisa folosirea telefoanelor mobile atunci cand acestia se afla in timpul mersului, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive tip A�maini libereA�.``


In continuare, se introduce sanctiunea de 4-5 puncte amenda (clasa II) si suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 30 de zile in situatia in care se incalca norma de conduita prohibitiva in acelasi timp cu o regula pentru circulatia vehiculelor, avand in vedere ca in acest caz gradul de pericol social creste. De asemenea, se reglementeaza sanctiunea cu amenda (aceeasi ca la conducatorii pentru autovehicule) si pentru conducatorii de vehicule pentru care nu este prevazuta obligativitatea detinerii permisului de conducere . Norma de conduita actuala vizeaza conducatorii tuturor categoriilor de vehicule, insa sunt sanctionati numai conducatorii de autovehicule.


Pentru tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod, in timpul mersului, a telefonului mobil, precum si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video se reglementeaza noua sanctiune de 9-20 puncte amenda (clasa a IV a) si 6 puncte de penalizare.


De asemenea, au fost propuse completari ce au in vedere ``dispozitiile art. 102 alin. (1), partea introductiva [``Constituie contraventiisi se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:``] si dispozitiile art. 102 alin. (2) [``Amenda contraventionala prevazuta la alin. (1) se aplica si conducatorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care savarseste o fapta pentru care se aplica 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).``]``[6]


Concluzii


Aplecandu-si atentia asupra dinamicii societatii si tehnologiei, precum si asupra semnalelor de alarma trase de numarul mare de accidente, legiuitorul a incercat complinirea lacunelor existente in vechea legislatie prin inasprirea sanctiunilor si reglementari clare si precise.


Ministerul Afacerilor Interne contribuie la atitudinea precauta demonstrata de legiuitor prin propuneri sustinute ce urmaresc reglementarea unor probleme de actualitate, cu un impact evident asupra sigurantei traficului rutier.


Autor:Diculescu Irina-Maria,InternMCP Cabinet avocati, specializati in relatii de munca, comerciale si protectia datelor cu caracter personal


Bibliografie


I. Legislatie


1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002


II. Alte surse:


1. EXPUNERE DE MOTIVE, LEGE pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, p. 1, disponibil la URL: http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_EM%20pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdf accesat la data de 21.04.2019


2. LEGE pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, disponibila la URL: http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdf, accesat la data de 21.04.2019


3. TABEL COMPARATIV proiectul Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_tabel%20comparativ%20pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdf accesat la data de 21.04.2019


[1]EXPUNERE DE MOTIVE, LEGE pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, p. 1, disponibil la URL: http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_EM%20pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdfaccesat la data de 21.04.2019




[2]Idem, p.2




[3]Idem, p.1




[4]Idem, p. 3




[5]LEGE pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, disponibila la URL: http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdf, accesat la data de 21.04.2019




[6]TABEL COMPARATIV proiectul Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mai.gov.ro, http://webapp.mai.gov.ro/frontend/documente_transparenta/181_1547139907_tabel%20comparativ%20pr%20Lege%20modif%20OUG%20195%2020122018.pdf accesat la data de 21.04.2019








Citeşte mai multe despre:    Codul Rutier    Codul Rutier 2019    OUG 195/2002

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Conditiile in care o perioada de garda in regim de permanenta constituie in integralitatea sa timp de lucru
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Retinerea certificatului de inmatriculare al unui vehicul fara ITP valabil � o incalcare a dreptului la proprietate privata?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Cazuri in care trebuie sustinut testul de verificare la cunoasterea regulilor de circulatie
Sursa: EuroAvocatura

Amenda rutiera necomunicata in termen de 1 luna de la aplicare, se prescrie
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 711/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 112 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Inculpat care are o culpa in proportie de 50 la suta in producerea accidentului,
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizie Nr. 1897 din 25.09.2012

Plangere contraventionala. Circulatie rutiera. Prezenta martorilor la incheierea procesului-verbal
Pronuntaţă de: Tribunalul Bistrita-Nasaud, Sectia Comerciala de Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia nr. 167/2008