din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3636 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Operatorii de platforme online nu fac in principiu ei insisi o comunicare publica a continuturilor protejate de dreptul de autor pe care utilizatorii lor le incarca in mod nelegal

Operatorii de platforme online nu fac in principiu ei insisi o comunicare publica a continuturilor protejate de dreptul de autor pe care utilizatorii lor le incarca in mod nelegal

  Publicat: 01 Jul 2021       1457 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Participant la savarsirea unei infractiuni,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Totusi, acesti operatori efectueaza o astfel de comunicare cu incalcarea dreptului de autor in cazul in care contribuie, dincolo de simpla punere la dispozitie a platformelor, la acordarea accesului publicului la aceste continuturi

Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Structura organizatorica de tipul intreprinderii, specializata in valorificarea dreptului de autor prin reproducerea si difuzarea operelor de creatie intelectuala de orice fel (literare, stiintifice, artistice), prin editarea de carti si de publicatii periodice precum si prin editarea de brosuri, ziare, afise etc.
(Air pocket stock) Actiune al carei pret scade drastic datorita unor informatii sau zvonuri cu privire la situatia economica dificila a emitentului.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Participant la savarsirea unei infractiuni,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(si alte opere audiovizuale Legea 8 din 1996). Opera audiovizuala este opera cinematografica sau opera exprimata printr-un procedeu similar cinematografiei, care utilizeaza imaginea sau combinarea sunetului cu imaginea.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Orice activitate de prestari de servicii sau care presupune constituirea, modificarea, transferul ori stingerea unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal, activitate efectuata prin mijloace electronice, ce prezinta urmatoarele caracteristici:
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

In litigiul aflat la originea primei cauze (C-682/18), Frank Peterson, un producator de muzica, introduce o actiune in fata instantelor germane impotriva YouTube si a reprezentantei sale legale Google cu privire la incarcarea, pe YouTube, in anul 2008, a mai multor fonograme asupra carora pretinde ca detine diferite drepturi . Aceasta incarcare a fost efectuata de utilizatori ai acestei platforme fara autorizatia sa. Este vorba despre titluri ale albumului A Winter Symphony al artistei Sarah Brightman, precum si despre inregistrari audio private realizate cu ocazia concertelor din cadrul turneului sau ``Symphony Tour``.


In litigiul aflat la originea celei de a doua cauze (C-683/18), editura Elsevier introduce o actiune in fata instantelor germane impotriva Cyando cu privire la incarcarea, pe platforma sa de stocare-hosting si de partajare de fisiere ``Uploaded``, in anul 2013, a diferitor opere asupra carora Elsevier detine drepturile exclusive. Aceasta incarcare a fost efectuata de utilizatori ai acestei platforme fara autorizatia sa. Este vorba despre operele Graya��s Anatomy for Students, Atlas of Human Anatomy si Campbell-Walsh Urology, care puteau fi consultate pe Uploaded prin colectiile de linkuri: rehabgate.com, avaxhome.ws si bookarchive.ws.


Bundesgerichtshof (Curtea Federala de Justitie, Germania), sesizata cu aceste doua litigii, a prezentat Curtii mai multe intrebari, pentru ca aceasta sa stabileasca, printre altele, raspunderea operatorilor de platforme online in ceea ce priveste operele protejate de dreptul de autor care sunt incarcate, in mod ilicit, pe aceste platforme de utilizatorii lor.


Aceasta raspundere este examinata de Curte in temeiul regimului aplicabil la data faptelor care rezulta din Directiva 2001/29 privind dreptul de autor1 , din Directiva 2000/31 privind comertul electronic2 , precum si din Directiva 2004/48 privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuala3 . Intrebarile preliminare adresate nu privesc regimul, intrat in vigoare ulterior datei faptelor, instituit prin Directiva 2019/790 privind dreptul de autor si drepturile conexe pe piata unica digitala4 .


In hotararea sa, pronuntata in Marea Camera, Curtea statueaza in special ca, in stadiul actual al dreptului Uniunii, operatorii de platforme online nu fac ei insisi o comunicare publica a continuturilor protejate de dreptul de autor pe care utilizatorii lor le incarca in mod nelegal, cu exceptia cazului in care acesti operatori contribuie, dincolo de simpla punere la dispozitie a platformelor, la acordarea accesului publicului la astfel de continuturi cu incalcarea dreptului de autor. Pe de alta parte, Curtea statueaza ca acesti operatori pot beneficia de exonerarea de raspundere, in sensul Directivei 2000/31, cu conditia ca ei sa nu aiba un rol activ de natura sa le confere o cunoastere si un control al continuturilor descarcate pe platforma lor.


Aprecierea Curtii


In primul rand, Curtea examineaza aspectul daca operatorul unei platforme de partajare de materiale video sau al unei platforme de stocare-hosting si de partajare de fisiere, pe care utilizatorii pot pune in mod nelegal la dispozitia publicului continuturi protejate, efectueaza el insusi, in conditii precum cele in discutie in prezentele cauze, o ``comunicare publica`` a acestor continuturi, in sensul Directivei 2001/295


Mai intai, Curtea aminteste obiectivele si definitia notiunii ``comunicare publica``, precum si criteriile complementare ce trebuie luate in considerare in cadrul aprecierii individualizate pe care o implica aceasta notiune.


Astfel, Curtea subliniaza, printre aceste criterii, rolul indispensabil al operatorului platformei si caracterul intentionat al interventiei sale. Intr-adevar, acesta efectueaza un ``act de comunicare`` atunci cand intervine, pe deplin constient de consecintele comportamentului sau, pentru a oferi clientilor sai accesul la o opera protejata, si aceasta in special atunci cand, in lipsa acestei interventii, clientii respectivi nu ar putea, in principiu, sa beneficieze de opera difuzata. In acest context, Curtea statueaza ca operatorul unei platforme de partajare de materiale video sau al unei platforme de stocare-hosting si de partajare de fisiere, pe care utilizatorii pot pune in mod nelegal la dispozitia publicului continuturi protejate, nu efectueaza o ``comunicare publica`` a acestora, in sensul Directivei 2001/29, cu exceptia cazului in care aceasta contribuie, dincolo de simpla punere la dispozitie a platformei, la acordarea accesului publicului la astfel de continuturi cu incalcarea dreptului de autor.


Aceasta este situatia in special atunci cand operatorul respectiv are cunostinta in mod concret despre punerea la dispozitie ilicita a unui continut protejat pe platforma sa si nu il sterge sau nu blocheaza prompt accesul ori atunci cand operatorul respectiv, desi stie sau ar trebui sa stie ca, in general, continuturi protejate sunt puse la dispozitia publicului in mod nelegal prin intermediul platformei sale de utilizatorii acesteia, se abtine sa puna in aplicare masurile tehnice adecvate care sunt de asteptat din partea unui operator obisnuit de diligent in situatia sa pentru a contracara in mod credibil si eficient incalcarile dreptului de autor pe platforma sa sau atunci cand participa la selectarea de continuturi protejate comunicate public in mod nelegal, furnizeaza pe platforma sa instrumente destinate in mod specific partajarii ilicite a unor asemenea continuturi ori promoveaza cu buna stiinta astfel de partajari, ceea ce poate fi confirmat de imprejurarea ca operatorul a adoptat un model economic care incurajeaza utilizatorii platformei sale sa realizeze in mod nelegal comunicarea publica a unor continuturi protejate pe aceasta.


In al doilea rand, Curtea examineaza aspectul daca un operator de platforme online poate beneficia de exonerarea de raspundere, prevazuta de Directiva 2000/31 privind comertul electronic6 , pentru continuturile protejate pe care utilizatorii le comunica in mod nelegal publicului prin intermediul platformei sale. In acesta context, Curtea examineaza daca rolul exercitat de acest operator este neutru, cu alte cuvinte, daca comportamentul sau este pur tehnic, automat si pasiv, presupunand lipsa cunoasterii ori a controlului continuturilor pe care le stocheaza, sau daca, dimpotriva, operatorul mentionat joaca un rol activ de natura sa ii confere o cunoastere sau un control al acestor continuturi. In aceasta privinta, Curtea statueaza ca acest operator poate beneficia de exonerarea de raspundere, cu conditia sa nu joace un rol activ de natura sa ii confere o cunoastere si un control al continuturilor descarcate pe platforma sa. Curtea precizeaza cu privire la acest aspect ca, pentru a fi exclus de la beneficiul exonerarii de raspundere prevazute de aceasta directiva, un astfel de operator trebuie sa aiba cunostinta despre actele ilicite concrete ale utilizatorilor sai aferente unor continuturi protejate care au fost descarcate pe platforma sa.


In al treilea rand, Curtea precizeaza conditiile in care titularii drepturilor, in temeiul Directivei 2001/297 , pot obtine ordine judecatoresti impotriva operatorilor de platforme online. Astfel, instanta de trimitere considera ca aceasta directiva nu se opune ca, in temeiul dreptului national, titularul unui drept de autor sau al unui drept conex sa poata obtine o ordonanta presedintiala impotriva operatorului al carui serviciu a fost utilizat de un tert pentru a incalca dreptul sau, fara ca acest operator sa fi avut cunostinta despre aceasta in sensul Directivei 2000/318 decat cu conditia ca, inainte de deschiderea procedurii judiciare, aceasta incalcare sa fi fost notificata in prealabil operatorului respectiv, iar acesta nu a intervenit prompt pentru a elimina continutul in discutie sau pentru a bloca accesul la acesta si pentru a se asigura ca nu se produc din nou astfel de incalcari. Revine totusi instantelor nationale sarcina de a se asigura, in aplicarea unei astfel de conditii, ca aceasta nu conduce la intarzierea incetarii efective a atingerii astfel incat sa cauzeze prejudicii disproportionate pentru respectivul titular.


Hotararea in cauzele conexate C-682/18 Youtube C-683/18 Cyando


1 Directiva 2001/29/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 22 mai 2001 privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor si drepturilor conexe in societatea informationala (JO 2001, L 167, p. 10, Editie speciala, 17/vol. 1, p. 230).


2 Directiva 2000/31/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 8 iunie 2000 privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societatii informationale, in special ale comertului electronic, pe piata interna (directiva privind comertul electronic) (JO 2000, L 178, p. 1, Editie speciala, 13/vol. 29, p. 257).


3 Directiva 2004/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuala (JO 2004, L 157, p. 45, Editie speciala, 17/vol. 2, p. 56, rectificare in JO 2004, L 195, p. 16).


4 Directiva (UE) 2019/790 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind dreptul de autor si drepturile conexe pe piata unica digitala si de modificare a Directivelor 96/9/CE si 2001/29/CE (JO 2019, L 130, p. 92). Aceasta directiva instituie pentru operatorii de platforme online un nou regim de raspundere specific pentru operele incarcate in mod nelegal de utilizatorii acestor platforme. Directiva mentionata, care trebuie transpusa de fiecare stat membru in dreptul sau national cel tarziu la 7 iunie 2021, impune printre altele acestor operatori sa obtina o autorizare din partea titularilor de drepturi, de exemplu prin incheierea unui acord de licenta, pentru operele incarcate de utilizatorii platformei lor.


5 Articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2001/29. In temeiul acestei dispozitii, statele membre prevad dreptul exclusiv al [autorilor] de a autoriza sau de a interzice orice comunicare publica a operelor lor, prin cablu sau fara cablu, inclusiv punerea la dispozitia publicului a operelor lor, astfel incat oricine sa poata avea acces la acestea din orice loc si in orice moment.


6 Articolul 14 alineatul (1) din Directiva 2000/31. Potrivit acestei dispozitii, Statele membre vegheaza ca atunci cand un serviciu al societatii informationale consta in stocarea informatiilor furnizate de un destinatar al serviciului, furnizorul acelui serviciu sa nu fie responsabil pentru informatiile stocate la cererea unui destinatar al serviciului, cu conditia ca furnizorul sa nu aiba cunostinta despre activitatea sau informatia ilicita, iar in ceea ce priveste actiunile in daune, sa nu aiba cunostinta de fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea sau informatia este vadit ilicita sau furnizorul, din momentul in care ia la cunostinta despre acestea, actioneaza prompt pentru a elimina informatiile sau pentru a bloca accesul la acestea.


7 Articolul 8 alineatul (3) din Directiva 2001/29. Potrivit acestei dispozitii, statele membre trebuie sa asigure ca titularii de drepturi pot solicita ca o ordonanta presedintiala sa fie pronuntata impotriva intermediarilor ale caror servicii sunt folosite de catre terti pentru a contraface dreptul de autor sau un drept conex.


8 Articolul 14 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2000/31.





Citeşte mai multe despre:    societate informationala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti