din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2419 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Penal » Modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor

Modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor

  Publicat: 24 Nov 2008       4880 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Penal  


Av�nd �n vedere faptul că, potrivit dispoziţiilor legale �n vigoare, persoana vătămată se poate �ndrepta cu acţiune �mpotriva statului, reprezentat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru repararea prejudiciului, precum şi faptul că după acoperirea prejudiciului creat, at�t �n cauzele penale c�t şi �n cele civile aflate at�t pe rolul instanţelor interne c�t şi pe rolul Curţii Europene a Drepturilor Omului,

Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Obligatie ce revine partilor dintr-un proces de a face dovada imprejurarilor, faptelor, afirmatiilor, sustinerilor pe care isi intemeiaza pretentiile ori apararile prezentate in fata organului de jurisdictie.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
statul, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor este obligat, potrivit dispoziţiilor art. 507 din Codul de procedură penală, să se �ndrepte cu o acţiune �n despăgubiri �mpotriva persoanei care, cu rea credinţă sau gravă neglijenţă a provocat situaţia generatoare de daune, se impune elaborarea unei proceduri prealabile, care să reglementeze modalitatea de recuperare a sumelor deja achitate de la judecători sau procurori, dacă se va constata că au săv�rşit eroarea judiciară cu rea credinţă sau gravă neglijenţă.

Astfel, noul proiect propune crearea unui mecanism eficient, cu implicarea Consiliului Superior al Magistraturii, a Ministerului Afacerilor Externe, precum şi a Ministerului Economiei şi Finanţelor, care să asigure punerea �n aplicare a prevederilor referitoare la exercitarea acţiunii �n regres a statului.

Aşa fiind, noul proiect instituie dispoziţii potrivit cărora, �n situaţia �n care statul este obligat prin hotăr�ri irevocabile să plătească despăgubiri ca urmare a producerii unor erori judiciare �n procese penale, instanţa la care a rămas irevocabilă hotăr�rea de condamnare are obligaţia de a o comunica Consiliului Superior al Magistraturii, �n termen de 30 zile de la motivarea acesteia, �n vederea exercitării acţiunii disciplinare şi a stabilirii existenţei sau inexistenţei relei credinţe sau a gravei neglijenţe a judecătorului sau procurorului.

Tot astfel, proiectul reglementează şi obligaţia instituită �n sarcina Ministerului Afacerilor Externe de a sesiza Consiliul Superior al Magistraturii, �n situaţia �n care statul este condamnat să plătească despăgubiri printr-o hotăr�re pronunţată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, iar motivarea hotăr�rii indică producerea unei erori judiciare �ntr-o cauză civilă sau penală soluţionată de instanţele naţionale.

Data la care hotăr�rea este comunicată Consiliului Superior al Magistraturii, de către instanţa de judecată sau, după caz, de către Ministerul Afacerilor Externe constituie actul de sesizare a CSM, �n vederea �nceperii cercetării disciplinare.

Aşadar, �ntruc�t Consiliul Superior al Magistraturii are deja competenţa de a stabili răspunderea disciplinară a judecătorilor şi procurorilor, această răspundere put�nd fi angrenată, potrivit art. 99 litera h) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, pentru exercitarea funcţiei, inclusiv nerespectarea normelor de procedură, cu rea-credinţă sau din gravă neglijenţă, prezentul proiect reglementează �n sarcina acestei instituţii competenţa de a efectua cercetări şi de a stabili dacă eroarea judiciară săv�rşită �n cadrul unui proces penal sau civil, �n urma căreia statul a fost obligat la plata de despăgubiri, a fost săv�rşită cu rea credinţă sau din gravă neglijenţă.

Totodată, Consiliul Superior al Magistraturii va comunica hotăr�rea irevocabilă Ministerului Economiei şi Finanţelor, care, �n funcţie de soluţie, va clasa dosarul sau va sesiza organul judiciar competent, �n vederea stabilirii vinovăţiei judecătorului sau procurorului, ca unic temei pentru exercitarea de către stat a acţiunii �n regres. De asemenea, Ministerul Economiei şi Finanţelor exercită acţiunea �n regres prin constituirea ca parte civilă �n procesul penal care are ca obiect stabilirea existenţei sau inexistenţei vinovăţiei judecătorului sau procurorului.

Prin urmare, existenţa vinovăţiei judecătorului sau procurorului, care constituie unicul temei al exercitării acţiunii �n regres, poate fi stabilită exclusiv �n cadrul unui proces penal, fie printr-o ordonanţă definitivă a procurorului, dacă prin aceasta s-a dispus asupra fondului cauzei, fie printr-o hotăr�re penală definitivă, prin care a fost stabilită vinovăţia acestuia.

Termenul de prescripţie pentru exercitarea acţiunii disciplinare pentru situaţia prevăzută de art. 99 litera h) şi �n ipoteza �n care stabilirea relei-credinţe sau a gravei neglijenţe este necesară ca urmare a existenţei unei hotăr�ri de constatare a unei erori judiciare, este de 5 ani şi curge de la data săv�rşirii abaterii disciplinare.

Pentru exercitarea acţiunii �n regres a statului �mpotriva judecătorului sau procurorului, prin constituirea ca parte civilă, termenul de prescripţie este de un an curge de la data comunicării de către Consiliul Superior al Magistraturii a soluţiei prin care s-a stabilit existenţa răspunderii disciplina.




Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...