din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2861 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic. Actualizata 2008

Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic. Actualizata 2008

  Publicat: 17 Mar 2009       86707 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Documente atasate
Anexe Statut.txt
Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic. Actualizata 2008
Ultimele acte modificatoare:
- Legea nr. 12/2008 publicata in MOF nr. 40 din 17/01/2008
- O.G. nr. 15/2008 publicata in MOF nr. 82 din 01/02/2008
- O.U.G. nr. 88/2008 publicata in MOF nr. 480 din 30/06/2008
- O.U.G. nr. 167/2008 publicata in MOF nr. 789 din 25/11/2008
- Legea nr. 296/2008 publicata in MOF nr. 789 din 25/11/2008.

1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Functie de conducere in invatamantul superior, conducator al unei facultati din cadrul unei universitati, institut, academie, care asigura conducerea curenta a facultatii, raspunde de aplicarea intocmai a planurilor de invatamant si a programelor analitice,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Functie de conducere in invatamantul superior, conducator al unei facultati din cadrul unei universitati, institut, academie, care asigura conducerea curenta a facultatii, raspunde de aplicarea intocmai a planurilor de invatamant si a programelor analitice,
Confirmare intr-o anumita functie
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Confirmare intr-o anumita functie
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Veriga structurala de baza din cadrul unei institutii de invatamant superior
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Scurta (auto) biografie care cuprinde toate datele privind starea civila, situatia profesionala etc., a unei persoane (care participa la un concurs, la un examen etc.).
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Functie de conducere in invatamantul superior, conducator al unei facultati din cadrul unei universitati, institut, academie, care asigura conducerea curenta a facultatii, raspunde de aplicarea intocmai a planurilor de invatamant si a programelor analitice,
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Act adoptat de organele de stat,
Veriga structurala de baza din cadrul unei institutii de invatamant superior
Veriga structurala de baza din cadrul unei institutii de invatamant superior
Veriga structurala de baza din cadrul unei institutii de invatamant superior
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Veriga structurala de baza din cadrul unei institutii de invatamant superior
Functie de conducere in invatamantul superior, conducator al unei facultati din cadrul unei universitati, institut, academie, care asigura conducerea curenta a facultatii, raspunde de aplicarea intocmai a planurilor de invatamant si a programelor analitice,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Posibilitate acordata, de catre Comisie, partilor carora aceasta le-a comunicat obiectiunile privind incalcarea dreptului comunitar al concurentei, de a-si face cunoscut punctul de vedere.

(5) Hotararea consiliului facultatii se supune validarii senatului universitar, referitor la respectarea criteriilor si a procedurii de concurs.

(6) Numirea pe postul de preparator universitar sau de asistent universitar se face prin decizia rectorului, incepand cu prima zi a semestrului urmator.

Art. 60. - (1) Concursul pentru ocuparea functiei de lector universitar/sef de lucrari consta in verificarea indeplinirii conditiilor necesare, prin analiza dosarului de inscriere, precum si din sustinerea unei prelegeri publice, in prezenta comisiei de concurs. Tema prelegerii se stabileste de catre comisie si se anunta candidatului cu 48 de ore inainte de sustinere.

(2) Comisia de concurs este formata din seful catedrei sau al departamentului ori din reprezentantul acestuia, in calitate de presedinte, si din 3 membri specialisti in profilul postului, cu functie didactica de lector universitar/sef de lucrari, conferentiar sau profesor universitar. Comisia de concurs se propune de catre seful catedrei, se aproba de catre consiliul facultatii si trebuie sa includa cel putin un conferentiar sau un profesor.

(3) Aprecierea candidatului la concursul pentru ocuparea postului didactic de lector universitar/sef de lucrari se face prin punctaj, in baza unei grile, adaptata specificului catedrei sau departamentului si aprobata de senatul universitar. In raportul comisiei se evalueaza activitatea didactica si stiintifica a candidatului, activitatea extradidactica in interesul invatamantului, precum si aprecierea asupra prelegerii publice.

(4) Presedintele comisiei de concurs prezinta raportul acesteia in consiliul facultatii, nominalizand candidatul cu cele mai bune performante. Consiliul facultatii aproba rezultatul concursului prin vot nominal deschis.

(5) Hotararea consiliului facultatii se prezinta de catre decan sau de un reprezentant al acestuia si se supune de catre rector confirmarii senatului universitar cu privire la respectarea criteriilor si procedurii de concurs, care se pronunta prin vot nominal deschis.

(6) Numirea pe postul de lector universitar/sef de lucrari se face prin decizia rectorului, incepand cu prima zi a semestrului urmator. Numirea lectorului universitar/sefului de lucrari, care este doctorand, se face pentru o perioada de 4 ani. Numirea devine definitiva, daca in aceasta perioada lectorul universitar obtine titlul stiintific de doctor in specialitatea respectiva.

Art. 61. - (1) Concursul pentru ocuparea posturilor de conferentiar universitar sau de profesor universitar consta in verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege, prin analiza dosarului de inscriere la concurs, iar pentru cei care nu provin din invatamantul superior, si din sustinerea unei prelegeri publice, in fata studentilor, in prezenta comisiei de concurs. Tema prelegerii se stabileste de catre comisie si se anunta candidatului cu 48 de ore inainte de sustinere.

(2) Comisia de concurs este formata din decanul facultatii sau un reprezentant al acestuia, membru in senatul universitar, in calitate de presedinte, din 4 membri, dintre care cel putin 2 din afara institutiei de invatamant superior respective. Comisia de concurs este alcatuita din conferentiari universitari si din profesori universitari, pentru postul de conferentiar universitar, respectiv din profesori universitari, pentru postul de profesor universitar. Comisia de concurs se aproba de catre senatul universitar, la propunerea consiliului facultatii.

(3) Aprecierea candidatului la concursul pentru ocuparea postului didactic de conferentiar universitar sau de profesor universitar se face prin punctaj, in baza unei grile adaptate specificului catedrei sau departamentului, aprobata de senatul universitar. Raportul comisiei cuprinde evaluarea activitatii didactice si a celei stiintifice a candidatului, activitatea extradidactica in interesul invatamantului, precum si aprecierea asupra prelegerii publice.

(4) Presedintele comisiei de concurs prezinta raportul acesteia in consiliul facultatii, nominalizand candidatul cu cele mai bune performante. Consiliul facultatii aproba rezultatul concursului prin vot nominal deschis.

(5) Hotararea consiliului facultatii se prezinta de catre decan sau de catre un reprezentant al acestuia si se supune de catre rector validarii senatului universitar cu privire la respectarea criteriilor si a procedurii de concurs, care se pronunta prin vot nominal deschis.

(6) Dosarul de concurs, impreuna cu raportul comisiei si cu documentele insotitoare, se inainteaza Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, care, pe baza analizei acestora, se pronunta prin vot nominal deschis, in termen de cel mult 90 de zile. In cazul in care un conferentiar universitar sau profesor universitar sustine concurs pentru un post didactic in aceeasi specialitate si pentru acelasi titlu didactic, dobandit printr-un concurs anterior, nu mai este necesara confirmarea de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.

(7) In urma ordinului emis de catre ministrul invatamantului, numirea pe postul de conferentiar universitar, respectiv de profesor universitar, se face prin decizia rectorului, incepand cu prima zi a semestrului urmator celui in care a avut loc validarea concursului in senatul universitar.

Art. 62. - (1) Contestatiile se adreseaza, dupa caz, senatului universitar sau Ministerului Invatamantului, in termen de cel mult 10 zile, si se solutioneaza in termen de cel mult 60 de zile de la data expirarii termenului de contestatie.

(2) In cazul in care postul scos la concurs nu a fost ocupat, concursul poate fi reluat, cu respectarea procedurii complete.

Art. 63. - functiile si gradele de cercetator stiintific in reteaua invatamantului superior se obtin potrivit reglementarilor legale in vigoare.

Art. 64. - (1) Profesorii universitari pensionati pot functiona in continuare in invatamantul superior, in calitate de profesori universitari consultanti, la recomandarea catedrei, cu avizul consiliului facultatii si cu aprobarea senatului universitar, obtinute prin vot nominal deschis.

(2) Pot fi recomandati pentru ocuparea acestei functii profesorii universitari care, prin activitatea stiintifica si pedagogica, s-au remarcat la nivel national si international.

(3) Atributiile profesorului universitar consultant sunt stabilite de catedra prin fisa individuala a postului.

Art. 65. - (1) Posturile didactice vacante pot fi ocupate temporar, cu reconfirmare anuala, de personal didactic titular din institutia de invatamant superior respectiva sau de personal didactic asociat, prin cumul sau prin plata cu ora.

(2) Ocuparea posturilor didactice vacante cu personal didactic asociat, din afara institutiei de invatamant superior, se face prin concurs, organizat la nivelul catedrei sau al departamentului, constand cel putin in curriculum vitae si interviu.

(3) Metodologia de concurs pentru ocuparea posturilor didactice vacante cu personal didactic asociat se aproba de senatul universitar.

(4) Angajarea temporara a personalului didactic asociat se face prin decizie a rectorului.

Art. 66. - Angajarea specialistilor cu valoare recunoscuta in domeniu, din tara sau din strainatate, in calitate de profesori asociati invitati, se avizeaza de consiliul departamentului sau al facultatii si se aproba de senatul universitar.



CAPITOLUL II
Conducerea institutiilor de invatamant superior



Art. 67. - Structurile de conducere in institutia de invatamant superior sunt: senatul universitar, consiliul facultatii, consiliul colegiului, consiliul departamentului si biroul catedrei. Prin Carta universitara se pot infiinta si alte organisme colective specializate.

Art. 68. - (1) Institutia de invatamant superior este condusa de senatul universitar, prezidat de rector. Fiecare facultate din structura institutiei desemneaza reprezentanti in senatul universitar, cadre didactice, cercetatori si studenti, potrivit legii si Cartei universitare. Decanii facultatilor, directorii de departamente si de colegii, direct subordonate institutiei de invatamant superior, fac parte de drept din senatul universitar. La sedintele senatului universitar pot participa, ca invitati ai biroului acestuia, reprezentanti ai sindicatelor din institutia respectiva, precum si orice alta persoana din institutie sau din afara acesteia.

(2) Conducerea operativa a institutiei de invatamant superior este asigurata de biroul senatului universitar, alcatuit din rector, in calitate de presedinte, prorector/prorectori, secretar stiintific, director general administrativ si dintr-un reprezentant al studentilor sau al organizatiilor studentesti legal constituite la nivel de institut, membru al senatului. Membrii biroului senatului universitar, cu exceptia directorului general administrativ, sunt alesi pe functii de senatul universitar. Rectorul poate invita la sedinta biroului decani, reprezentanti ai sindicatelor si ai asociatiilor studentesti sau orice alta persoana din institutie sau din afara acesteia. Prin Carta universitara, senatul universitar poate include in biroul sau decani sau directori de departamente ori de colegii.

Art. 69. - (1) Facultatea este condusa de consiliul facultatii, prezidat de decan. Consiliul este ales de comunitatea cadrelor didactice titulare, arondate facultatii, si a cercetatorilor stiintifici cu titlu de doctor din catedrele si din departamentele subordonate facultatii. In consiliul facultatii, studentii sunt reprezentati in proportie de 1/4 din numarul membrilor acestuia.

(2) In consiliul facultatii pot fi alese persoane din toate categoriile de personal didactic titular si de cercetare, cuprinse in statele de functii.

Art. 70. - Departamentul este condus de consiliu, prezidat de director. Modul de constituire a consiliului departamentului se stabileste prin hotarare a senatului universitar sau, dupa caz, a consiliului facultatii. Aceleasi prevederi se aplica si unitatilor de cercetare, proiectare, microproductie.

Art. 71. - Catedra, ca unitate structurala de baza a facultatii sau a departamentului, functioneaza cu cel putin 15 posturi didactice. Conducerea catedrei este asigurata de biroul catedrei, alcatuit din seful de catedra si din cel putin 2 membri alesi dintre cadrele didactice din catedra respectiva. Conducerea operativa revine sefului de catedra. Seful unei catedre cu mai putin de 12 posturi didactice ocupate cu personal didactic titular nu beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 91 alin. (1) lit. a).

Art. 72. - (1) Structurile si functiile de conducere din institutia de invatamant superior sunt alese prin vot secret pe o perioada de 4 ani, conform Cartei universitare si in conditiile legii. Cadrele didactice din aceste structuri si functii trebuie sa fie titulare in institutia de invatamant superior respectiva.

Orice discriminare privind alegerea in structurile si in functiile de conducere este interzisa. In cazul eliberarii unui loc in functiile de conducere, se procedeaza la alegeri partiale, potrivit Cartei universitare. Aceeasi prevedere se aplica si in situatia descompletarii cu mai mult de 1/3 a structurilor de conducere .

(2) Functiile de conducere de rector, de prorector, de decan, de prodecan, de director de departament, de director de colegiu sau de unitate de cercetare, proiectare, microproductie si de sef de catedra nu se cumuleaza. Aceste functii pot fi ocupate numai de profesori universitari sau de conferentiari universitari titulari.

(3) O persoana nu poate ocupa functia de rector mai mult de doua mandate succesive. Aceeasi prevedere se aplica si pentru functia de decan.

(4) Numarul de prorectori si de prodecani din institutiile de invatamant superior de stat se stabileste in functie de numarul de studenti si de domeniul de invatamant, conform normelor unitare de structura, aprobate de ministrul invatamantului.

(5) Atributiile si competentele structurilor si ale functiilor de conducere din invatamantul superior sunt stabilite prin Carta universitara a institutiei, potrivit legii. Hotararile senatelor universitare, ale consiliilor facultatilor si ale departamentelor, cu exceptia prevederilor de la art. 74 alin. (3), se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti, daca numarul lor reprezinta cel putin 2/3 din numarul total al membrilor. Membrii acestor structuri de conducere au drept de vot deliberativ egal.

Art. 73. - In senatele universitare si in consiliile facultatilor, la votul pentru ocuparea sau eliberarea posturilor didactice participa numai cadrele didactice.

Art. 74. - (1) functiile de conducere din institutia de invatamant superior, cu exceptia rectorului, se confirma de senatul universitar. Rectorul, ales de senatul universitar, se confirma prin ordin al ministrului invatamantului. In caz de neconfirmare, se aplica in mod corespunzator prevederile alin. (3) din prezentul articol .

(2) Persoana aflata intr-o functie de conducere poate fi revocata din functie prin procedura folosita pentru alegere, la initiativa unei treimi din numarul total al electorilor. Audierea persoanei respective este obligatorie.





Documente Atasate
Anexe Statut.txt

Afişează Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic. Actualizata 2008 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice