din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2445 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020)

Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020)

  Publicat: 19 Mar 2020       10235 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020, Parlamentul Romaniei)

inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Act adoptat de organele de stat,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act adoptat de organele de stat,
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
Act adoptat de organele de stat,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Act adoptat de organele de stat,
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

(4) Constructiile prevazute la alin. (3) trebuie balizate si, dupa caz, marcate in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane.

SECTIUNEA a 7-a

Transferul responsabilitatilor de supraveghere a sigurantei

Articolul 92

In cazul unei aeronave civile inmatriculate intr-un alt stat si operate de un operator aerian civil roman, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, prin Autoritatea Aeronautica Civila Romana, poate incheia, conform Conventiei de la Chicago si cu respectarea legislatiei nationale in domeniul tratatelor internationale, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat, prin care se preiau, in totalitate sau in parte, functiile si obligatiile ce revin statului de inmatriculare a aeronavei.

Articolul 93

In cazul unei aeronave civile inmatriculate in Romania si operate de un operator aerian civil dintr-un alt stat, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, prin Autoritatea Aeronautica Civila Romana, poate incheia, conform Conventiei de la Chicago si cu respectarea legislatiei nationale in domeniul tratatelor internationale, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat prin care se transfera, in totalitate sau in parte, functiile si obligatiile ce revin statului roman in calitate de stat de inmatriculare a aeronavei.

Articolul 94

Acordurile de transfer de responsabilitate incheiate intre state parte la Conventia de la Chicago, in baza articolului 83 bis al Conventiei, se recunosc de catre Romania.

CAPITOLUL X

Securitatea aviatiei civile

Articolul 95

(1) Coordonarea la nivel national a aplicarii standardelor de baza comune in domeniul securitatii aviatiei civile, stabilite prin reglementari specifice nationale si europene, se realizeaza pe baza Programului National de Securitate a Aviatiei Civile, elaborat de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si aprobat prin hotarare a Guvernului.

(2) Monitorizarea aplicarii standardelor de baza comune in domeniul securitatii aviatiei civile, stabilite prin reglementari specifice nationale si europene, se realizeaza pe baza Programului national de control al calitatii in securitatea aviatiei civile, aprobat prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor.

Articolul 96

(1) Autoritatea competenta in domeniul securitatii aviatiei civile la nivel national este Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor care isi poate exercita atributiile privind coordonarea si monitorizarea aplicarii standardelor de baza comune in domeniul securitatii aviatiei civile, precum si alte atributii in domeniul securitatii aviatiei civile direct si/sau prin delegare de competenta catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, in conditiile legii.

(2) Coordonarea interinstitutionala pe aspecte ce tin de securitatea aviatiei se realizeaza in cadrul Comitetului national de securitate a aviatiei, organism consultativ, fara personalitate juridica. Infiintarea, componenta si atributiile Comitetului national de securitate a aviatiei se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor.

CAPITOLUL XI

Facilitati

Articolul 97

(1) Facilitatile se asigura pe aeroporturile din Romania in conformitate cu standardele si practicile recomandate, emise de organizatiile internationale de aviatie civila la care Romania este parte, precum si cu reglementarile europene si/sau nationale specifice in vigoare.

(2) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor elaboreaza Programul national de facilitati in domeniul transportului aerian, in conformitate cu cerintele Anexei nr. 9 - Facilitati la Conventia de la Chicago, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

Articolul 98

Administratorii aeroporturilor civile au obligatia sa asigure conditiile pentru implementarea si asigurarea functionarii sistemului de facilitati la aeroporturile pe care le administreaza.

CAPITOLUL XII

Cautarea si salvarea

Articolul 99

(1) In regiunea de informare a zborurilor - FIR Bucuresti, serviciile de alarmare si misiunile de cautare si salvare a victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeaza in conformitate cu legislatia nationala referitoare la managementul situatiilor de urgenta, cu respectarea dispozitiilor prezentului cod, precum si ale obligatiilor ce decurg pentru Romania din tratatele internationale la care este parte .

(2) Responsabilitatile institutiilor care desfasoara misiunile de cautare si salvare a victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie, precum si sistemul de coordonare a acestor misiuni se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

(3) Cautarea si salvarea victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie in care este implicata o aeronava de stat se realizeaza in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Apararii Nationale.

Articolul 100

Misiunile de cautare si salvare au ca scop cautarea si salvarea tuturor victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie, indiferent de nationalitatea acestora sau inmatricularea aeronavei.

Articolul 101

Toate autoritatile publice, precum si persoanele fizice si juridice solicitate au obligatia de a acorda asistenta in cazul operatiunilor de cautare si de salvare, urmarindu-se prioritar salvarea vietilor omenesti, precum si prevenirea amplificarii daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru anchetarea adecvata a accidentelor.

Articolul 102

(1) Orice transportator aerian roman are obligatia elaborarii si aplicarii unui plan de actiune care sa contina masuri de acordare a asistentei necesare desfasurarii operatiunilor de cautare si de salvare, precum si masuri de asistenta imediata acordata victimelor unui accident de aviatie si rudelor acestora, indiferent de locul producerii accidentului.

(2) In ceea ce priveste asistenta acordata victimelor unui accident de aviatie si rudelor acestora, planul va contine cel putin masuri si resurse pentru punerea la dispozitia rudelor victimelor unui accident de aviatie, imediat dupa producerea acestuia, a unei linii telefonice speciale, asigurarea, la cerere, a transportului rudelor victimelor la locul producerii accidentului si asigurarea asistentei psihologice pentru victimele accidentului si rudele acestora.

CAPITOLUL XIII

Investigatia privind siguranta in aviatie

Articolul 103

(1) Orice accident sau incident grav de aviatie civila produs in spatiul aerian national sau pe teritoriul Romaniei face obiectul unei investigatii privind siguranta in aviatia civila.

(2) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, institutie publica cu personalitate juridica, este autoritatea unica in domeniul investigatiilor si analizelor privind siguranta aviatiei civile la nivel national cu atributii in organizarea, conducerea, coordonarea, controlul si efectuarea investigatiilor privind siguranta aviatiei civile, in conditiile legii si ale Regulamentului (UE) nr. 996/2010.

(3) In conditiile in care nu contravine reglementarilor europene aplicabile, prin actul normativ privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile se pot stabili exceptii de la dispozitiile alin. (1).

Articolul 104

(1) Scopul investigatiei privind siguranta in aviatia civila il reprezinta prevenirea producerii unor accidente si incidente, prin culegerea si analizarea informatiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzei si/sau a factorilor contributivi si, atunci cand este cazul, formularea de recomandari privind siguranta in aviatie.

(2) Obiectivul investigatiei privind siguranta in aviatia civila este cresterea si mentinerea sigurantei in aviatia civila la un nivel ridicat prin emiterea recomandarilor privind siguranta in vederea prevenirii producerii unor evenimente similare.

(3) Investigatiile privind siguranta in aviatia civila sunt independente de ancheta penala, administrativa si disciplinara si nu urmaresc in niciun caz sa stabileasca a cui este culpa sau raspunderea . Acestea sunt distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau raspunderii si nu aduc atingere acestor proceduri.

(4) Stabilirea responsabilitatilor, a persoanelor vinovate, a gradului de vinovatie, precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor abilitate prin lege.

(5) Inspectorii aeronautici din cadrul Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice in exercitarea atributiilor ce le revin, beneficiind de protectie potrivit legii. Acestia nu pot fi chemati ca martori in procese pentru a relata fapte, imprejurari sau informatii referitoare la investigatiile privind siguranta la care au participat in calitate de presedinte sau membru al comisiei de investigatie si nu pot fi asimilati ca experti judiciari.

Articolul 105





Afişează Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul aerian al Romaniei din 2020    Codul aerian    Codul aerian al Romaniei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.