din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2585 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020)

Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020)

  Publicat: 19 Mar 2020       10231 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020, Parlamentul Romaniei)

Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,

(1) Activitatea de investigatie privind siguranta in aviatia civila desfasurata de Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile se realizeaza in conformitate cu prevederile reglementarilor europene in vigoare, precum si ale standardelor si practicilor recomandate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale.

(2) Orice persoana fizica sau juridica are obligatia sa nu impiedice activitatea de investigatie privind siguranta desfasurata de investigatorii Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile si sa puna la dispozitia acestora toate inregistrarile, informatiile si documentele relevante ce privesc respectiva investigatie.

Articolul 106

(1) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile are obligatia instituirii la nivel national a unui sistem de raportare obligatorie a evenimentelor care pot reprezenta un risc semnificativ pentru siguranta aviatiei civile, in conformitate cu reglementarile europene specifice. Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile asigura accesul Autoritatii Aeronautice Civile Romane la acest sistem .

(2) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile este responsabila cu instituirea la nivel national a unui sistem de raportare voluntara a evenimentelor de aviatie pentru a facilita colectarea informatiilor detaliate privind evenimentele care pot sa nu fie captate prin sistemul de raportare obligatorie.

(3) Agentii aeronautici civili au obligatia sa raporteze Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile, evenimentele prevazute la alin. (1) de care au cunostinta.

(4) Confidentialitatea surselor de informare in timpul investigatiei privind siguranta in aviatia civila, precum si a raportarilor voluntare ale personalului aeronautic civil care stau la baza inceperii sau desfasurarii unei investigatii privind siguranta in aviatie de catre Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile este garantata in conditiile legii.

Articolul 107

(1) Orice persoana implicata intr-un eveniment de aviatie este obligata sa furnizeze, la cererea comisiei de investigatie privind siguranta, pe durata desfasurarii investigatiei privind siguranta in aviatia civila, toate informatiile si relatiile care ii sunt cunoscute cu privire la evenimentul respectiv.

(2) Pana la sosirea investigatorilor in domeniul sigurantei, se interzice oricarei persoane modificarea situatiei de la locul accidentului, prelevarea de probe din acesta, miscarea, mutarea sau indepartarea aeronavei, a continutului sau resturilor acesteia ori prelevarea de probe din aeronava, continutul sau resturile acesteia, cu exceptia cazurilor in care o astfel de actiune ar fi necesara din motive de siguranta sau pentru a acorda ajutor persoanelor ranite sau in care a fost obtinuta permisiunea explicita a autoritatilor care au controlul asupra locului accidentului in urma consultarii, atunci cand este posibil, a Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile.

Articolul 108

Ministerul Apararii Nationale este autoritatea aeronautica de stat pentru reglementarea, organizarea si desfasurarea activitatilor privind investigatia evenimentelor de aviatie produse cu aeronave de stat .

Articolul 109

(1) Structurile detinatoare de aeronave de stat au obligatia sa informeze Ministerul Apararii Nationale asupra producerii incidentelor si accidentelor in care sunt implicate aeronave de stat .

(2) Orice persoana implicata intr-un eveniment de aviatie este obligata sa furnizeze, la cererea comisiei de investigatie, pe durata investigatiei tehnice a unui eveniment de aviatie in care este implicata o aeronava de stat, toate informatiile si relatiile care ii sunt cunoscute cu privire la evenimentul in cauza.

(3) Confidentialitatea surselor de informare in timpul investigatiei privind siguranta, precum si a raportarilor voluntare ale personalului aeronautic militar care stau la baza inceperii sau desfasurarii unei investigatii tehnice a evenimentelor de aviatie, produse cu aeronave de stat, este garantata, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege.

Articolul 110

(1) Ministerul Apararii Nationale, prin Autoritatea Aeronautica Militara Nationala si Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, prin Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, stabilesc o procedura comuna, aprobata de conducatorii celor doua institutii, aplicabila in cazul investigarii evenimentelor de aviatie in care sunt implicate aeronave si/sau unitati de control al traficului aerian civile si militare.

(2) Prin expresia persoana implicata in sensul prezentului capitol se intelege proprietarul, un membru al echipajului de zbor sau operatorul aeronavei implicate intr-un eveniment de aviatie; orice persoana implicata in intretinerea, proiectarea, fabricarea respectivei aeronave sau in instruirea echipajului; orice persoana implicata in furnizarea serviciilor de control al traficului aerian, de informare a zborului sau a serviciilor aeroportuare pentru aeronava; personalul autoritatilor nationale aeronautice civile sau, dupa caz, militare.

CAPITOLUL XIV

Sanctiuni

Articolul 111

Incalcarea prevederilor prezentului cod aerian atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor vinovate.

Articolul 112

Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu prevazute de actele normative cu putere de lege sau neindeplinirea acestora, daca fapta a pus in pericol siguranta unei aeronave in zbor si prin aceasta s-a cauzat o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani si interzicerea unor drepturi .

Articolul 113

(1) Incredintarea comenzilor aeronavei civile de catre pilotul comandant unei persoane neautorizate se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi .

(2) Parasirea fara aprobare a postului de catre orice membru al echipajului de conducere sau de catre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea si controlul traficului aerian, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavei in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi .

Articolul 114

(1) Efectuarea serviciului de catre personalul aeronautic aflat sub influenta bauturilor alcoolice constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Efectuarea serviciului de catre personalul aeronautic care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange ori se afla sub influenta unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani si interzicerea unor drepturi .

(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite de personalul aeronautic navigant, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu jumatate.

(4) Refuzul ori sustragerea persoanelor prevazute la alin. (1) - (3) de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.

Articolul 115

(1) Pilotarea unei aeronave de catre o persoana care nu poseda documentele de certificare prevazute de reglementarile in vigoare pentru pilotarea aeronavei respective se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.

(2) Operarea unei aeronave fara pilot la bord de catre o persoana care nu poseda documentele de certificare prevazute de reglementarile in vigoare pentru operarea aeronavei respective se pedepseste cu inchisoare de la trei luni la 3 ani sau cu amenda.

(3) Daca prin fapta prevazuta la alin. (1) si (2) s-a pus in pericol siguranta altor zboruri, sanatatea publica sau protectia mediului, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.

Articolul 116

(1) Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele fapte:

a) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede certificatul de inmatriculare sau, dupa caz, de identificare, emis potrivit dispozitiilor legale;

b) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede certificatul de navigabilitate sau, dupa caz, documentul echivalent de navigabilitate, emis potrivit dispozitiilor legale;

c) inscriptionarea neconforma cu certificatul de inmatriculare sau identificare ori suprimarea marcilor de inscriptionare.

(2) Faptele prevazute la alin. (1) lit. a) si b), savarsite dupa comunicarea refuzului eliberarii certificatului de inmatriculare sau, dupa caz, de identificare, respectiv a certificatului de navigabilitate sau a documentului echivalent de navigabilitate, se pedepsesc cu inchisoare de la unu la 5 ani.

(3) Se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda urmatoarele fapte:

a) nerespectarea restrictiilor impuse prin reglementarile specifice referitoare la zonele supuse servitutilor aeronautice si la zonele de interes militar sau prin avizele emise de Autoritatea Aeronautica Civila Romana si/sau, dupa caz, de Ministerul Apararii Nationale, de catre persoanele fizice si juridice prevazute la art. 89, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavelor in zbor;

b) efectuarea unei operatiuni de transport aerian comercial fara detinerea licentei de operare si/sau a certificatului de operator prevazute la art. 53 alin. (1), daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavei in zbor .

Articolul 117

(1) Operarea unei aeronave civile fara pilot la bord care transporta armament, materiale radioactive, materiale explozive, precum si bunuri periculoase incadrate, conform documentului Doc 9284 al Organizatiei pentru Aviatia Civila Internationala, instituita prin Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 194/1965, in categoriile substante infectioase (Clasa 6, Diviziunea 6.2) si gaze toxice (Clasa 2, Diviziunea 2.3) se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.

(2) Operarea unei aeronave intr-o zona interzisa, instituita si publicata conform reglementarilor specifice, se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

Articolul 118





Afişează Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul aerian al Romaniei din 2020    Codul aerian    Codul aerian al Romaniei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.