e) sa comunice directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de 48 de ore de la luarea la cunostinta, orice modificare survenita in starea fizica, psihica ori sociala a adultului cu handicap grav sau accentuat si alte situatii de natura sa modifice acordarea drepturilor prevazute de lege.
Art. 50
Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare de catre asistentul personal profesionist a obligatiilor prevazute de dispozitiile legale in sarcina acestuia, precum si a celor prevazute in contractul individual de munca atrage raspunderea disciplinara, civila, ori, dupa caz, penala a asistentului personal profesionist, in conditiile legii.
SECTIUNEA 4: SECTIUNEA 4: Centre pentru persoanele adulte cu handicap
Art. 51
(1) Persoana cu handicap poate beneficia de urmatoarele servicii sociale: asistent personal, asistent personal profesionist, servicii de ingrijire la domiciliu, echipa mobila, servicii de asistenta si suport, servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu, centre de zi si/sau centre rezidentiale.
(2) Centrele de zi si centrele rezidentiale reprezinta servicii sociale acordate persoanelor adulte cu handicap, cu personal calificat si infrastructura adecvata; centrele rezidentiale sunt servicii sociale in care persoana cu handicap este gazduita cel putin 24 de ore.
(3) In sensul prezentei legi, tipurile de centre rezidentiale pentru persoane adulte cu handicap sunt:
a) locuinte protejate;
b) centre pentru viata independenta;
c) centre de abilitare si reabilitare;
d) centre de ingrijire si asistenta;
e) centre respiro/centre de criza .
(4) Capacitatea centrelor rezidentiale pentru persoane adulte cu handicap nu poate fi mai mare de 50 de locuri.
(5) - Art. 51, alin. (5) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 09-ian-2023 de Art. 33, punctul 11. din capitolul V din Legea 7/2023.
(6) Centrele de zi si centrele rezidentiale publice pentru persoane adulte cu handicap se infiinteaza ca structuri cu sau fara personalitate juridica, astfel:
a) in subordinea consiliilor judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in structura directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului;
b) in subordinea autoritatii administratiei publice locale la nivel de municipiu, oras sau comuna, in structura serviciului public de asistenta sociala, cu exceptia celor de la alin. (3) lit. b) -d) .
(7) Centrele de zi si centrele rezidentiale private pentru persoanele adulte cu handicap se infiinteaza ca structuri cu sau fara personalitate juridica.
(8) Centrele de zi si centrele rezidentiale publice si private pentru persoane adulte cu handicap functioneaza cu respectarea standardelor specifice de calitate .
(9) Centrele publice si private pentru persoane adulte cu handicap sunt coordonate metodologic de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Dizabilitati.
(10) Finantarea masurilor de protectie se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului sau al autoritatii administratiei publice locale la nivel de municipiu, oras sau comuna, dupa caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata alocate cu aceasta destinatie, in proportie de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale la elaborarea bugetului de stat, in baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale.
(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (10) , pana la data de 1 ianuarie 2026, finantarea masurii de protectie de tip asistent personal profesionist, precum si drepturile prevazute la art. 46 se asigura din bugetul propriu al judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta asistentul personal profesionist, precum si din fonduri externe nerambursabile, dupa caz.
(12) Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, finantarea sumelor prevazute la art. 47 se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului sau al autoritatii administratiei publice locale la nivel de municipiu, oras sau comuna, dupa caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata alocate cu aceasta destinatie, in proportie de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale la elaborarea bugetului de stat, in baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale.
Art. 52
(1) In vederea desfasurarii unui tip de activitati cu caracter inovator in domeniul protectiei persoanelor cu handicap, furnizorii de servicii sociale acreditati pot infiinta, administra si finanta centre-pilot, pentru o perioada determinata de maximum 3 ani.
(2) Evaluarea activitatilor cu caracter inovator se realizeaza de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Dizabilitati.
Art. 53
(1) Intr-un centru de zi sau rezidential serviciile sociale pot fi furnizate in sistem integrat cu serviciile medicale, de educatie, de locuire, de ocupare a fortei de munca si altele asemenea.
(2) Persoanele cu handicap din centrele de zi sau rezidentiale beneficiaza de servicii medicale din cadrul pachetului de servicii medicale de baza care se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, conform Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
(3) Coordonarea serviciilor sociale furnizate in sistem integrat se face de autoritatea administratiei publice locale sau de furnizorul de servicii sociale care infiinteaza, administreaza si finanteaza centrul .
(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului aloca fonduri de la buget pentru finantarea cheltuielilor aferente:
a) activitatilor de educatie desfasurate in centrele pentru persoanele cu handicap;
b) perfectionarii pregatirii profesionale a cadrelor didactice;
c) altor actiuni si activitati, in conditiile legii.
Art. 54
(1) Persoana cu handicap are dreptul sa fie ingrijita si protejata intr-un centru din localitatea/judetul in a carei/carui faza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta.
(2) Finantarea centrelor publice se face din bugetele proprii ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pe teritoriul carora functioneaza acestea.
(3) In cazul in care nevoile individuale ale persoanei cu handicap nu pot fi asigurate in conditiile prevazute la alin. (1) , persoana cu handicap poate fi ingrijita si protejata intr-un centru aflat in alta unitate administrativ-teritoriala.
(4) Decontarea cheltuielilor dintre autoritatile administratiei publice locale se face in baza costului mediu lunar al cheltuielilor efectuate in luna anterioara de centrul in care persoana cu handicap este ingrijita si protejata.
(5) Modalitatea de decontare va fi stabilita prin normele metodologice4) de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Art. 55
(1) Furnizorul de servicii sociale are obligatia de a promova, facilita si asigura personalului programe de formare profesionala, precum si programe de instruire specifica cu privire la problematica handicapului si legislatia in domeniu .
(2) Personalul din cadrul centrelor prevazute la art. 51 alin. (1) are obligatia respectarii standardelor specifice de calitate, precum si a prevederilor legale privind drepturile persoanelor cu handicap .
(3) Nerespectarea prevederilor alin. (2) atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, conform prevederilor legale.
Art. 56
(1) Personalul de specialitate care isi desfasoara activitatea in centrele publice din mediul rural, de zi si rezidentiale pentru copiii si adultii cu handicap, beneficiaza de decontarea cheltuielilor de transport dus-intors de la domiciliu, in conditiile legii.
(2) Sumele necesare acordarii drepturilor prevazute la alin. (1) se asigura din bugetele proprii ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pe a caror raza teritoriala functioneaza centrul .
SECTIUNEA 5: Prestatii sociale pentru persoanele cu handicap
Art. 57
Certificat de incadrare in grad de handicap. Autism infantil. Recunoasterea dreptului la asistent personal. Necesitatea protectiei de catre stat a persoanelor vulnerabile care sufera de boli mintale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 646/7.09.2020
Obligatia angajatorului privind tinerea unei evidente a orelor de munca prestate de salariati. Sarcina probei Pronuntaţă de: Tribunalul Timis - Sentinta civila nr. 150/PI din data de 15.02.2019
Prestare orelor suplimentare de catre asistentul personal al persoanelor cu handicap Pronuntaţă de: Decizia nr. 28.11.2019 - Curtea de Apel Timisoara
Stabilirea prin contract a unui program de munca mai mare de 8 ore/zi. Ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Timis � Sentinta civila nr. 150/15- 02- 2019
Decizie de concediere pe parcursul perioadei de proba Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau, Sectia I Civila, Decizia 656 din data de 25.05.2016
Punere sub interdictie. Persoana cu retard mental sever Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 436 din 5 februarie 2014
Obligarea la emiterea unei hotarari a Guvernului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 551 din 5 februarie 2013
Asistentul personal profesionist pentru persoane cu handicap. Angajare, conditii si proceduri de atestare Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim