din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3694 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

  Publicat: 10 Dec 2023       1370 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 222 din data de 19 martie 2020

Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(Force majeure) Clauza intr-un contract care exonereaza de raspunderea contractuala acea parte la contract care nu si-a putut indeplini, partial sau integral,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.

(11) In scopul controlului utilizarii spatiului aerian national, orice aeronava care efectueaza un zbor in spatiul aerian national trebuie sa aiba la bord dispozitive/echipamente de identificare a pozitiei aeronavei in zbor .

(12) Prin exceptie de la prevederile alin. (11) , Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, respectiv Ministerul Apararii Nationale pot stabili, prin reglementari specifice, categorii si/sau tipuri de aeronave civile, respectiv aeronave de stat, care pot opera in spatiul aerian national fara a detine un dispozitiv/echipament de identificare a pozitiei aeronavei in zbor .

(13) In situatia in care nu sunt stabilite prin reglementari europene, categoriile de dispozitive/echipamente prevazute la alin. (11) se stabilesc prin reglementari specifice comune emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerul Apararii Nationale.

(14) Prevederile alin. (11) se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022, cu exceptia cazurilor in care, prin reglementari europene si/sau nationale specifice emise in conformitate cu standardele organizatiilor internationale la care Romania este parte, nu se prevede altfel.

Art. 15

(1) In spatiul aerian national sunt interzise:

a) operarea aeronavelor care sunt echipate cu sau care transporta arme nucleare, biologice, chimice ori alte arme de distrugere in masa, cu exceptia situatiilor prevazute de tratatele la care Romania este parte;

b) zborul la viteze supersonice, la altitudini mai mici de 10. 000 m, cu exceptia zborurilor aeronavelor de stat romane sau ale statelor aliate executate pentru indeplinirea misiunilor de lupta;

c) efectuarea zborurilor scoala sau tehnice deasupra zonelor dens populate sau a adunarilor de oameni organizate in aer liber, cu exceptia zborurilor aeronavelor cu pilot la bord care executa proceduri de aterizare/decolare pe/de pe aerodromuri certificate si a zborurilor autorizate efectuate pe rute aeriene publicate;

d) efectuarea zborurilor de acrobatie deasupra zonelor dens populate sau a adunarilor de oameni organizate in aer liber;

e) operarea aeronavelor civile fara pilot la bord care transporta armament, materiale radioactive, materiale explozive, precum si bunuri periculoase incadrate conform documentului Doc. 9284 al Organizatiei pentru Aviatia Civila Internationala in categoriile substante infectioase (clasa 6, diviziunea 6. 2) si gaze toxice (clasa 2, diviziunea 2. 3) ;

f) zborurile care executa activitati de publicitate, folosind mijloace sonore.

(2) Este interzis zborul oricarei aeronave deasupra zonelor dens populate sau a adunarilor de oameni organizate in aer liber la o inaltime mai mica de 300 de metri fata de orice obstacol fix situat pe o raza de 600 de metri de la aeronava, cu exceptia:

a) zborurilor cu aeronave cu pilot la bord care efectueaza proceduri aprobate de aterizare, respectiv decolare, pe, respectiv de pe aerodromuri certificate;

b) zborurilor de interventie in situatii de urgente sau a zborurilor umanitare efectuate la solicitarea unor autoritati sau institutii publice si care efectueaza proceduri de aterizare, respectiv decolare;

c) zborurilor aeronavelor civile, respectiv de stat, pentru care o autorizatie speciala a fost emisa de Autoritatea Aeronautica Civila Romana, respectiv Ministerul Apararii Nationale;

d) zborurilor cu aeronave civile, respectiv de stat, fara pilot la bord, care respecta conditiile, restrictiile si limitarile tehnico-operationale, inclusiv de masa, stabilite pentru astfel de zboruri prin reglementari europene si/sau reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, respectiv prin reglementari emise de Ministerul Apararii Nationale;

e) zborurilor efectuate in cadrul interventiei antiteroriste/ contrateroriste de catre institutiile ce au responsabilitati in materie sau la solicitarea acestora.

(3) Este interzis zborul aeronavelor ultrausoare nemotorizate si al aeronavelor fara pilot la bord deasupra obiectivelor structurilor din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, cu exceptia: zborului autorizat pe ruta; aeronavelor detinute de aceste structuri; situatiei in care exista un acord scris din partea conducatorilor structurilor respective; situatiilor de forta majora.

(4) La solicitarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor sau a institutiilor din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, prin ordin comun al ministrului apararii nationale si al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor pot fi infiintate zone exclusive sau, dupa caz, interzise pentru aeronavele fara pilot la bord, care vor fi publicate corespunzator.

(5) La solicitarea personalului autoritatilor competente prevazute la art. 128 alin. (1) operatorul unei aeronave fara pilot la bord este obligat sa aduca aeronava la sol in zona indicata, in vederea verificarii documentelor de certificare aferente operatorului si aeronavei.

(6) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cat se deplaseaza pe portiuni din apele teritoriale, care sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementarilor specifice aplicabile aeronavelor care opereaza pe aerodromuri.

(7) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cat se deplaseaza pe ape, care nu sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementarilor specifice aplicabile navelor maritime, fluviale sau ambarcatiunilor pentru apele interioare.

(8) Aeronavele civile care opereaza pe navele maritime ori fluviale, pe timpul cat sunt pe nave, se supun reglementarilor specifice aplicabile navelor.

Art. 16

(1) Orice activitate care nu intra in categoria activitatilor aeronautice civile, avand drept efect ajungerea in spatiul aerian a diverselor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranta zborurilor aeronavelor, poate fi efectuata numai in conditiile autorizarii.

(2) Activitatile prevazute la alin. (1) si modul de autorizare a acestora se stabilesc prin reglementari specifice comune ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerului Apararii Nationale.

(3) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerul Apararii Nationale stabilesc prin ordin comun restrictii privind utilizarea fasciculelor luminoase care pot afecta siguranta zborului.

SECTIUNEA 3: Serviciile de navigatie aeriana

Art. 17

(1) Serviciile de navigatie aeriana se furnizeaza traficului aerian numai de catre agenti aeronautici certificati si, dupa caz, desemnati in acest scop, potrivit reglementarilor specifice aplicabile.

(2) Agentii aeronautici certificati si desemnati sa furnizeze servicii de control al traficului aerian in regiunea de informare a zborurilor - FIR Bucuresti au obligatia sa asigure proiectarea, publicarea, intretinerea si revizuirea periodica, in conformitate cu reglementarile europene si/sau nationale specifice aplicabile, a procedurilor de zbor pentru zonele de spatiu aerian unde sunt desemnati sa asigure controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigatiei bazate pe performanta, necesare pentru desfasurarea in conditii de siguranta a activitatilor de zbor in zona respectiva de spatiu aerian.

(3) Administratorii aerodromurilor, operatorii aeronavelor sau autoritatile administratiei publice pot solicita unui furnizor de servicii de control al traficului aerian, in situatii temeinic justificate si in conditiile in care nu este afectata siguranta si performanta traficului aerian, modificarea sistemului de proceduri de zbor publicate pentru zona de spatiu aerian unde acesta din urma asigura serviciul de control al traficului aerian. Prin modificarea unui sistem de proceduri de zbor se intelege modificarea definitiva sau temporara a uneia sau mai multor proceduri de zbor aplicate intr-o zona de spatiu aerian, anularea unei proceduri cu sau fara inlocuirea acesteia cu alta procedura sau, dupa caz, introducerea unei noi proceduri de zbor in respectiva zona de spatiu aerian.

(4) Costurile generate de modificarea prevazuta la alin. (3) se suporta de solicitant.

(5) Serviciile de navigatie aeriana se furnizeaza in:

a) spatiul aerian national, in conformitate cu prevederile prezentului cod aerian si cu reglementarile specifice aplicabile;

b) spatiul aerian de deasupra spatiilor maritime adiacente marii teritoriale a Romaniei, alocat Romaniei de Organizatia Aviatiei Civile Internationale, in baza acordurilor regionale de navigatie aeriana;

c) spatiul aerian al altor tari, in care a fost delegata Romaniei, permanent sau pe termen limitat, prin tratate internationale, furnizarea serviciilor de navigatie aeriana, in conformitate cu prevederile respectivelor tratate.

(6) Furnizarea serviciilor de navigatie aeriana intr-un bloc functional de spatiu aerian, care include si spatiul aerian national, partial sau integral, se face in conformitate cu prevederile tratatului international referitor la acesta.

(7) Aeronavele de stat care opereaza intr-o portiune de spatiu aerian national aflata sub controlul serviciilor de trafic aerian civile trebuie sa opereze ca trafic aerian general, respectand reglementarile specifice aviatiei civile, cu exceptia cazului in care se prevede altfel prin procedurile de coordonare stabilite intre unitatile civile si militare ale serviciilor de trafic aerian, in conformitate cu prevederile art. 12.

Art. 18

(1) Pentru toate zborurile efectuate in spatiul aerian in care se furnizeaza servicii de navigatie aeriana in conformitate cu prevederile art. 17 alin. (5) , operatorii aeronavelor au obligatia achitarii unor tarife pentru utilizarea acestor servicii .

(2) Tarifele prevazute la alin. (1) sunt nediscriminatorii pentru aceleasi categorii de zboruri civile, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si de statul de inmatriculare a aeronavei utilizate.

(3) Sunt scutite de la plata tarifelor pentru servicii de navigatie aeriana de ruta urmatoarele categorii de zboruri:

a) zborurile VFR;

b) zborurile efectuate de aeronave de stat romanesti si zborurile militare efectuate de aeronavele unui stat membru al NATO;

c) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul in misiune oficiala al monarhilor aflati la conducere si al membrilor apropiati ai familiei acestora, al sefilor de stat, al presedintilor camerelor parlamentare, al sefilor de guvern si al ministrilor; in toate aceste cazuri, scutirea trebuie justificata prin indicarea in planul de zbor a statutului sau a observatiei corespunzatoare;

d) zborurile de cautare-salvare autorizate conform reglementarilor specifice aplicabile;

e) zborurile efectuate de aeronave cu o masa maxima la decolare autorizata mai mica de doua tone metrice;

f) zborurile efectuate exclusiv in scopul verificarii sau testarii echipamentelor utilizate sau destinate utilizarii ca mijloace de asistenta de la sol pentru navigatia aeriana, excluzand zborurile de pozitionare efectuate de aeronavele respective;





Afişează Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Aerian    Codul Aerian al Romaniei    Codul Aerian actualizat

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Legea 223/2007. Sporul pentru conditii speciale acordat personalului aeronavigant
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti