(10) Daca autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice care au desemnat o entitate calificata in conformitate cu alin. (1) sunt informate de catre un alt stat membru al Uniunii Europene sau Comisia Europeana cu privire la existenta unor suspiciuni referitoare la respectarea criteriilor prevazute la art. 4 alin. (3) de catre entitatea calificata, acestea examineaza motivele prezentate si, daca este cazul, retrag desemnarea respectivei entitati si informeaza Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact.
(11) Daca o instanta sau o autoritate ori un organism prestator de serviciu public din Romania are indicii temeinice cu privire la nerespectarea, de catre o entitate calificata, desemnata in alt stat membru al Uniunii Europene, a criteriilor de desemnare in calitate de entitate calificata, transmite Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului aceste indicii temeinice. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact, potrivit prevederilor alin. (13), informeaza in mod corespunzator statul membru care a desemnat respectiva entitate calificata. In cazul in care intervine o astfel de solicitare in cadrul unui litigiu in Romania, instanta dispune suspendarea judecarii actiunii in reprezentare, potrivit prevederilor art. 412 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul retragerii desemnarii drept entitate calificata, orice actiune in reprezentare initiata de catre o astfel de entitate, aflata in curs de judecata, se va respinge ca inadmisibila. Suspendarea dispusa in conditiile prezentului alineat este valabila pana la pronuntarea definitiva a autoritatilor din statul in care entitatea calificata a fost desemnata cu privire la informarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.
(12) Profesionistul parat in cadrul unei actiuni in reprezentare introduse in fata unei instante din Romania are posibilitatea sa prezinte instantei indicii temeinice privind nerespectarea, de catre entitatea calificata care a introdus actiunea in reprezentare, a criteriilor enumerate la art. 4 alin. (3). Daca va gasi cererea profesionistului intemeiata, instanta va respinge actiunea in reprezentare ca inadmisibila. Hotararea se ataca doar cu apel.
(13) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului este desemnat punct national de contact care asigura schimbul de informatii prevazute la alin. (10) si (11), intre statele membre ale Uniunii Europene sau Comisia Europeana si autoritatile si organismele publice nationale care au desemnat entitatile calificate.
(14) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact, desemnat in conformitate cu prevederile alin. (13), comunica Comisiei Europene denumirea si datele de contact ale acestuia in vederea intocmirii de catre Comisia Europeana a unei liste cu punctele de contact din toate statele membre ale Uniunii Europene, care este disponibila acestora.
Art. 6
(1) Entitatile calificate desemnate in prealabil intr-un alt stat membru al Uniunii Europene in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere pot introduce astfel de actiuni in reprezentare in fata instantelor judecatoresti din Romania.
(2) In cazul in care o presupusa incalcare a prevederilor legale a Listei prevazute la art. 1 alin. (4) afecteaza sau ar putea afecta consumatori din diferite state membre, actiunea in reprezentare poate fi introdusa in fata instantei judecatoresti nationale de catre mai multe entitati calificate din diferite state membre ale Uniunii Europene, in scopul protejarii intereselor colective ale consumatorilor din statele membre respective.
Art. 7
(1) Entitatile calificate desemnate in conformitate cu prevederile art. 4 pot introduce actiuni in reprezentare, astfel cum sunt prevazute in prezenta lege, in fata instantelor judecatoresti nationale.
(2) Actiunile in reprezentare se judeca potrivit dreptului comun. Hotararea primei instante este supusa apelului, potrivit legislatiei in vigoare. Decizia pronuntata in apel poate fi atacata cu recurs, in conditiile legii. Recursul suspenda executarea .
(3) Instantele judecatoresti nationale evalueaza admisibilitatea unei actiuni in reprezentare specifice in conformitate cu prezenta lege si cu prevederile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Entitatile calificate pot solicita urmatoarele masuri:
a) masuri de incetare;
b) masuri reparatorii .
(5) Entitatile calificate pot sa solicite masurile prevazute la alin. (4) in cadrul unei singure actiuni in reprezentare .
(6) Instanta de judecata se poate pronunta prin aceeasi hotarare judecatoreasca asupra masurilor prevazute la alin. (4).
(7) Drepturile si interesele consumatorilor in cadrul actiunilor in reprezentare vor fi exercitate de catre entitatile calificate, avand pozitia procesuala de reclamant.
(8) Consumatorii vizati de actiunea in reprezentare au dreptul de a beneficia de masurile prevazute la alin. (4).
Art. 8
(1) Masurile de incetare prevazute la art. 7 alin. (4) lit. a) se aplica dupa cum urmeaza:
a) prin instituirea unor masuri provizorii de incetare a unei practici sau, dupa caz, de interzicere a unei practici, dispuse de instanta de judecata in cadrul procedurii speciale prevazute de Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv procedura ordonantei presedintiale, atunci cand respectiva practica constituie o incalcare astfel cum a fost prevazuta la art. 2 alin. (1);
b) prin dispunerea unor masuri definitive de incetare a unei practici, dupa caz, de interzicere a unei practici printr-o hotarare definitiva, de catre instanta de judecata atunci cand se constata faptul ca respectiva practica constituie o incalcare astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).
(2) Hotararea definitiva pronuntata de instanta, astfel cum este prevazuta la alin. (1) lit. b), poate include urmatoarele:
a) o masura de constatare a faptului ca practica constituie o incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1);
b) o obligatie de a publica decizia privind masura, integral sau partial, intr-o forma considerata adecvata de catre instanta judecatoreasca din Romania ori o obligatie de a publica o declaratie de rectificare.
(3) Pentru ca o entitate calificata sa solicite o masura de incetare, consumatorii, la nivel individual, nu sunt obligati sa isi exprime consimtamantul de a fi reprezentati de entitatea calificata.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), entitatea calificata nu este obligata sa dovedeasca:
a) pierderea reala sau prejudiciul real suferit de consumatori, la nivel individual, afectati de incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1);
b) intentia sau neglijenta din partea profesionistului.
Art. 9
(1) O masura reparatorie obliga profesionistul sa le ofere consumatorilor in cauza remedieri, precum despagubirea, repararea, inlocuirea, reducerea pretului, incetarea contractului sau rambursarea pretului platit, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale.
(2) Entitatile calificate care introduc actiuni in reprezentare la o instanta judecatoreasca nationala pentru obtinerea de masuri reparatorii solicita in scris, in format letric sau electronic, consimtamantul la nivel individual, asumat sub semnatura, de la consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare, in termen de 30 de zile de la data introducerii acestei actiuni in instanta cu privire la:
a) acceptarea expresa de a fi reprezentati de entitatea calificata in cadrul actiunii in reprezentare respective;
b) acceptarea expresa ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru ei.
(3) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca nationala, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare trebuie sa isi exprime consimtamantul in mod explicit si in scris, sub semnatura privata, cu privire la aspectele prevazute la alin. (2), in termen de 30 de zile de la solicitarea consimtamantului. Acesta poate fi acordat pana la inchiderea dezbaterilor la fond si trebuie comunicat instantei de judecata care va mentiona numele consumatorului in cadrul sentintei.
(4) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca nationala, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare care nu isi au resedinta in Romania trebuie sa isi exprime in mod explicit si in scris consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul acelei actiuni in reprezentare, la nivel individual, pentru ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru respectivii consumatori.
(5) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca sau autoritatea administrativa din alt stat membru, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare care isi au resedinta in Romania trebuie sa isi exprime in mod explicit si in scris consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul acelei actiuni in reprezentare, la nivel individual, pentru ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru respectivii consumatori.
(6) Consumatorii care si-au exprimat in mod explicit consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul unei actiuni in reprezentare nu pot fi reprezentati in alte actiuni in reprezentare avand acelasi obiect si impotriva aceluiasi profesionist si nici nu pot introduce in mod individual o actiune avand acelasi obiect si impotriva aceluiasi profesionist.
(7) Consumatorii primesc despagubiri doar o singura data pentru cauzele avand acelasi obiect si fiind indreptate impotriva aceluiasi profesionist.
(8) Atunci cand o masura reparatorie nu specifica consumatorii la nivel individual care au dreptul sa beneficieze de remedierile prevazute in masura reparatorie, aceasta descrie cel putin grupul de consumatori care are dreptul sa beneficieze de respectivele remedieri.
(9) O masura reparatorie, dispusa printr-o decizie definitiva de instanta sau autoritatea administrativa la care a fost introdusa o actiune in reprezentare, da dreptul consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare sa beneficieze de remedierile prevazute in respectiva masura reparatorie in mod direct, fara a fi nevoie sa introduca o actiune separata.
(10) Termenul in care consumatorii vizati de o actiune in reprezentare pot beneficia de masurile reparatorii dispuse de o instanta judecatoreasca nationala este de 3 ani de la pronuntarea hotararii definitive.
(11) Entitatile calificate pot introduce actiuni in reprezentare pentru obtinerea unei masuri reparatorii fara a fi necesar ca o instanta judecatoreasca sau o autoritate administrativa sa fi constatat in prealabil, printr-o procedura separata, existenta unei incalcari, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).
(12) Remedierile prevazute in masurile reparatorii din cadrul unei actiuni in reprezentare nu aduc atingere remedierilor suplimentare aflate la dispozitia consumatorilor in temeiul oricareia dintre prevederile legale, care nu au facut obiectul respectivei actiuni in reprezentare .
Art. 10
(1) O actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii poate fi finantata de un tert, in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, numai daca nu exista conflicte de interese.
(2) Finantarea unei actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii de catre terti care au un interes economic in introducerea sau in rezultatul respectivei actiuni nu afecteaza protectia intereselor colective ale consumatorilor.
(3) In scopul prevazut la alin. (1) si (2), sunt asigurate urmatoarele:
a) deciziile entitatilor calificate in contextul unei actiuni in reprezentare, inclusiv deciziile privind tranzactiile, nu sunt influentate in mod necorespunzator de un tert intr-un mod care ar aduce atingere intereselor colective ale consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare;