b) actiunea in reprezentare nu este introdusa impotriva unui parat care este un concurent al finantatorului sau impotriva unui parat de care finantatorul este dependent.
(4) Instantele judecatoresti nationale sesizate cu actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii au competenta de a evalua respectarea dispozitiilor alin. (1) - (3) in cazul in care apar motive justificate cu privire la acest aspect.
(5) In scopul prevazut la alin. (4), entitatile calificate comunica instantei judecatoresti nationale o situatie financiara care enumera sursele de finantare utilizate pentru sprijinirea actiunii in reprezentare, astfel incat instanta sa poata verifica un eventual conflict de interese.
(6) In scopurile prevazute la alin. (1) - (3), instantele judecatoresti nationale au competenta de a lua toate masurile necesare, cum ar fi obligarea entitatii calificate sa refuze sau sa faca modificari referitor la finantarea respectiva, si, daca este necesar, sa constate lipsa calitatii procesuale a entitatii calificate intr-o anumita actiune in reprezentare si sa respinga actiunea .
(7) In cazul in care se constata lipsa calitatii procesuale a entitatii calificate intr-o anumita actiune in reprezentare si se respinge actiunea, nu sunt afectate drepturile consumatorilor vizati de respectiva actiune in reprezentare .
Art. 11
(1) Partile pot stinge litigiul prin tranzactie judiciara, in cadrul unei actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii, in temeiul art. 438-441 din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) entitatea calificata si profesionistul pot propune impreuna instantei judecatoresti nationale o tranzactie privind remedierile pentru consumatorii vizati;
b) instanta judecatoreasca nationala, dupa consultarea entitatii calificate si a profesionistului, poate invita entitatea calificata si profesionistul sa incheie o tranzactie privind remedierile intr-un termen rezonabil;
c) tranzactiile fac obiectul controlului instantei judecatoresti. Instanta judecatoreasca evalueaza daca trebuie sa respinga o tranzactie care este inechitabila, contrara dispozitiilor imperative ale legii sau care include conditii ce nu pot fi executate, luand in considerare drepturile si interesele tuturor partilor si mai ales pe cele ale consumatorilor vizati;
d) daca instanta judecatoreasca respinge tranzactia, aceasta examineaza in continuare actiunea in reprezentare in cauza.
(2) Tranzactiile aprobate sunt obligatorii pentru entitatea calificata, pentru profesionist si pentru consumatorii care au consimtit expres la incheierea acestora.
(3) Remedierile obtinute prin intermediul unei tranzactii aprobate in conformitate cu prevederile alin. (2) nu aduc atingere remedierilor suplimentare aflate la dispozitia consumatorilor in temeiul oricaror prevederi legale care nu au facut obiectul respectivei tranzactii.
Art. 12
(1) Consumatorii la nivel individual vizati de o actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii nu platesc cheltuieli de judecata, acestea fiind suportate de entitatea calificata.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in circumstante exceptionale, un consumator individual vizat de o actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii poate fi obligat la plata costurilor de procedura generate ca urmare a conduitei sale deliberate sau neglijente.
Art. 13
(1) Entitatile calificate desemnate in Romania furnizeaza informatii actualizate, in special pe pagina de internet proprie, privind:
a) actiunile in reprezentare pe care au decis sa le introduca in fata instantei judecatoresti sau a autoritatii administrative;
b) stadiul actiunilor in reprezentare pe care le-au introdus in fata instantei judecatoresti sau a autoritatii administrative;
c) rezultatele actiunilor in reprezentare prevazute la lit. a) si b).
(2) Consumatorii vizati de o actiune in reprezentare in curs de desfasurare pentru obtinerea de masuri reparatorii sunt informati, in format letric sau electronic, de catre entitatea calificata, despre actiunea in reprezentare imediat ce aceasta a fost introdusa in instanta, pentru a le permite acestora sa isi exprime in mod explicit consimtamantul de a fi reprezentati in respectiva actiune in reprezentare in temeiul prevederilor art. 9 alin. (2) - (5).
(3) Fara a aduce atingere informatiilor prevazute la alin. (1) si (2), instanta judecatoreasca nationala solicita profesionistului sa informeze consumatorii vizati de actiunea in reprezentare, pe cheltuiala profesionistului, despre orice decizii definitive care prevad masurile prevazute la art. 7 si despre orice tranzactii aprobate, astfel cum sunt prevazute la art. 11, prin mijloacele si in termenele stabilite de instanta judecatoreasca, inclusiv sa informeze fiecare consumator vizat, daca este cazul .
(4) Obligatia impusa profesionistului in conformitate cu prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul in care consumatorii vizati sunt informati in alt mod despre decizia definitiva sau despre tranzactia aprobata.
(5) Cerintele privind informatiile prevazute la alin. (3) si (4) se aplica in aceeasi masura si entitatilor calificate in ceea ce priveste deciziile definitive privind respingerea actiunilor in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii .
(6) Partea care are castig de cauza poate recupera costurile legate de furnizarea informatiilor catre consumatori in contextul actiunii in reprezentare, in conformitate cu art. 12 alin. (1).
Art. 14
(1) Prin intermediul bazei de date electronice create si gestionate de Comisia Europeana in acest scop se realizeaza:
a) toate comunicarile intre autoritatile si organismele publice cu atributii in aplicarea prevederilor legale din anexa, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului si Comisia Europeana, prevazute la art. 5 alin. (1) - (5), alin. (10) - (14) si art. 23;
b) cooperarea intre entitatile calificate, precum si schimbul si diseminarea bunelor practici si a experientei acumulate cu privire la gestionarea incalcarilor la nivel national si transfrontalier, in conformitate cu art. 20 alin. (4).
(2) Baza de date electronica prevazuta la alin. (1) este direct accesibila:
a) Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct de contact, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (13);
b) instantelor judecatoresti din Romania;
c) entitatilor calificate desemnate de statele membre in scopul introducerii de actiuni in reprezentare interne si de actiuni in reprezentare transfrontaliere, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) - (3);
d) Comisiei Europene.
(3) Informatiile partajate de catre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului in baza de date electronica prevazuta la alin. (1) privind entitatile calificate desemnate in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), se publica pe pagina de internet proprie a Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.
Art. 15
Decizia definitiva a unei instante judecatoresti sau a unei autoritati administrative a oricarui stat membru privind existenta unei incalcari care prejudiciaza interesele colective ale consumatorilor poate fi folosita de toate partile drept proba in contextul oricarei alte actiuni in fata instantelor judecatoresti nationale pentru obtinerea de masuri reparatorii impotriva aceluiasi profesionist si pentru aceeasi practica, in conformitate cu Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 16
(1) O actiune in reprezentare aflata in curs de derulare pentru obtinerea unei masuri de incetare, astfel cum este prevazuta la art. 8, are ca efect suspendarea termenelor de prescriptie aplicabile consumatorilor vizati de respectiva actiune in reprezentare, astfel incat respectivii consumatori sa nu fie impiedicati sa introduca ulterior o actiune pentru obtinerea de masuri reparatorii privind presupusa incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).
(2) O actiune in reprezentare pentru obtinerea unei masuri reparatorii, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1), aflata in curs de derulare, are ca efect suspendarea termenelor de prescriptie aplicabile consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare respectiva.
Art. 17
(1) Actiunile in reprezentare pentru obtinerea masurilor de incetare, in conformitate cu prevederile art. 8, sunt judecate cu celeritate.
(2) Actiunile in reprezentare pentru obtinerea masurilor de incetare, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. a), se judeca, daca este cazul, printr-o procedura de urgenta.
Art. 18
Atunci cand o entitate calificata sau paratul a prezentat elemente de proba suficiente si a indicat ca alte elemente de proba sunt sub controlul uneia dintre parti sau al unui tert, daca se solicita de catre entitatea calificata respectiva sau de catre parat, instanta judecatoreasca nationala poate obliga sa se infatiseze aceste elemente de proba, in conformitate cu prevederile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 si ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 19
(1) In sensul prezentei legi, urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) nerespectarea de catre profesionist a unei masuri provizorii de incetare sau de interzicere a unei practici, dispusa anterior printr-o hotarare definitiva pronuntata de o instanta judecatoreasca nationala, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a), se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 70.000 lei;
b) neducerea la indeplinire de catre profesionist a unei masuri definitive de incetare sau de interzicere a unei practici, dispusa de o instanta judecatoreasca nationala printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. b), se sanctioneaza cu amenda de la 80.000 lei la 100.000 lei;