din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4381 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Legea nr. 678/2001, privind prevenirea si combaterea traficului de persoane

Legea nr. 678/2001, privind prevenirea si combaterea traficului de persoane

  Publicat: 20 Mar 2009       36213 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Legea nr. 678/2001, privind prevenirea si combaterea traficului de persoane

Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte:
- O.U.G. nr. 143/2002
- Legea nr. 39/2003
- O.U.G. nr. 79/2005
- Legea nr. 287/2005.

Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Vezi Domiciliu conventional.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Calificativ care exprima neconcordanta unui fapt sau act, a unei conduite, cu prevederile legii si cu celelalte norme de convietuire sociala.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una din formele importante prin care se manifesta dreptul de aparare,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.

(4) Minorilor, victime ale infractiunilor prevazute in prezenta lege, li se acorda protectie si asistenta speciala, in raport cu varsta lor.

(5) Femeilor, victime ale infractiunilor prevazute in prezenta lege, precum si celor care sunt supuse unui risc ridicat de a deveni victime ale acestor infractiuni li se acorda o protectie si o asistenta sociala specifica.

Art. 27. - Ministerul de Interne asigura, la cerere, pe teritoriul Romaniei, protectia fizica a victimelor traficului de persoane pe perioada procesului.

Art. 28. - Cetatenilor romani aflati pe teritoriul altor tari, victime ale traficului de persoane, li se acorda, la cerere, asistenta de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in acele tari .

Art. 29. - Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, elibereaza, in caz de necesitate, in vederea repatrierii, documente de identitate cetatenilor romani care au fost victime ale traficului de persoane, intr-un timp rezonabil, fara intarzieri nejustificate.

Art. 30. - (1) Ministerul Afacerilor Externe asigura difuzarea catre cei interesati, prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate, a unor materiale de informare privind drepturile persoanelor, victime ale traficului de persoane, potrivit legislatiei romane si a statului de resedinta.

(2) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate asigura informarea organelor judiciare straine cu privire la reglementarile romane in materie.

(3) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate vor publica prin mijloace electronice proprii informatii referitoare la legislatia nationala si a statului strain in domeniu, precum si adresele centrelor de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane sau asimilate acestora.

(4) Sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate vor desemna un diplomat din cadrul acestora ca responsabil cu aplicarea metodologiei de repatriere a cetatenilor romani, victime ale traficului de persoane, in sensul prezentei legi.

(5) Metodologia de repatriere a cetatenilor romani, victime ale traficului de persoane, se elaboreaza de catre Ministerul Afacerilor Externe impreuna cu Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei, in termen de 60 de zile de la adoptarea prezentei legi.

Art. 31. - Ministerul de Interne asigura, prin structurile sale specializate, la toate punctele de trecere a frontierei Romaniei, personal special instruit pentru identificarea si preluarea victimelor, in vederea indrumarii acestora catre institutiile specializate.

Art. 32. - (1) Victimele traficului de persoane pot fi cazate, la cerere, temporar, in centre de asistenta si protectie a victimelor traficului de persoane, infiintate prin prezenta lege, denumite in continuare centre, aflate in subordinea consiliilor judetene Arad, Botosani, Galati, Giurgiu, Iasi, Ilfov, Mehedinti, Satu Mare si Timis.

(2) Durata cazarii este stabilita prin decizie a delegatiei permanente judetene si nu poate depasi 10 zile.

(3) Durata cazarii poate fi prelungita, la solicitarea organelor judiciare, cu cel mult pana la 3 luni sau, dupa caz, pe perioada procesului penal.

(4) Centrele sunt amenajate si dotate astfel incat sa ofere conditii civilizate de cazare si igiena personala, hrana, asistenta psihologica si medicala.

Art. 33. - Victimelor traficului de persoane, cazate temporar, li se asigura de catre asistentii sociali din aparatul consiliului local in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea centrele informatii si consiliere pentru a beneficia de facilitatile asigurate prin lege persoanelor marginalizate social.

Art. 34. - (1) Regulamentul de organizare si functionare, precum si structura organizatorica ale centrelor se aproba de ministrul administratiei publice, cu avizul ministrului de interne.

(2) Personalul incadrat in centre este salarizat potrivit legislatiei referitoare la salarizarea personalului din unitatile bugetare.

(3) Cheltuielile curente si de capital ale centrelor se acopera din bugetele consiliilor judetene, prevazute la art. 32 alin. (1).

Art. 35. - (1) Agentiile judetene de ocupare a fortei de munca din judetele in care se infiinteaza si functioneaza centrele organizeaza, daca este posibil, programe speciale de scurta durata pentru initierea sau formarea profesionala a victimelor cazate.

(2) De asemenea, agentiile mentionate la alin. (1) asigura, cu prioritate, victimelor traficului de persoane servicii de consiliere si mediere a muncii, in vederea identificarii unui loc de munca .

Art. 36. - Victimelor traficului de persoane, cetateni romani, li se pot acorda locuinte sociale, cu prioritate, de catre consiliile locale din localitatea de domiciliu .

Art. 37. - Romania le faciliteaza cetatenilor straini, victime ale traficului de persoane, intoarcerea in tara lor de origine fara nici o intarziere nejustificata si le asigura transportul in deplina securitate pana la frontiera statului roman, daca nu este prevazut altfel in acordurile bilaterale.

Art. 38. - (1) Strainii victime ale traficului de persoane pot fi cazati in centrele special amenajate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a mai fi necesara luarea in custodie publica a acestora. In acest scop, administratia centrelor amenajeaza spatii speciale, separate de cele destinate cazarii strainilor luati in custodie publica.

(2) Strainii victime ale traficului de persoane, solicitanti ai unei forme de protectie in Romania, pot fi cazati in centrele special amenajate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, republicata.

(3) Cazarea persoanelor prevazute la alin. (1) se aproba de seful Autoritatii pentru straini, la solicitarea scrisa a autoritatilor competente.

(4) Victimele traficului de persoane sunt informate in locurile de cazare, intr-o limba pe care o inteleg, cu privire la procedurile judiciare si administrative aplicate.

(5) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) pot beneficia de consiliere psihica si psihologica, intr-o limba pe care o inteleg, precum si de asistenta medicala si sociala.

(6) Asistenta medicala, medicamentele si hrana persoanelor prevazute la alin. (1) se asigura potrivit normelor legale aplicabile strainilor luati in custodie publica.

Art. 39. - In cazul in care strainii, victime ale traficului de persoane, nu poseda nici un document de identitate sau acesta a fost pierdut, furat ori distrus, li se faciliteaza de catre Directia relatii consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe sau de catre organele competente ale Ministerului Administratiei Publice eliberarea unui nou pasaport sau titlu de calatorie, dupa caz.

Art. 391. - (1) Strainii cu privire la care exista motive serioase sa se considere ca sunt victime ale traficului de fiinte umane beneficiaza de o perioada de recuperare si reflectie de pana la 90 de zile, pentru a se reface, a iesi de sub influenta faptuitorilor si a lua o decizie in cunostinta de cauza privind cooperarea cu autoritatile competente, timp in care li se acorda de catre Autoritatea pentru straini, la solicitarea procurorului sau a instantei, tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei. In perioada de recuperare si reflectie strainii beneficiaza de drepturile prevazute la art. 38.

(2) In timpul sau la expirarea perioadei de reflectie, strainilor victime ale traficului de persoane li se poate acorda, la cerere, un permis de sedere temporara, in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 40. - In cazul aducerii in Romania de catre o companie de transport de victime ale traficului, cunoscand caracterul ilicit al acestuia, compania de transport respectiva este obligata sa asigure cazarea si intretinerea acestora pe perioada stabilita de Ministerul de Interne si sa suporte transportul lor pana la frontiera romana, conform legii.

Art. 41. - De asemenea, minorilor care insotesc victimele traficului de persoane sau care sunt ei insisi victime li se aplica, in mod corespunzator, prevederile referitoare la minori din Legea nr. 123/2001.

Art. 42. - Asociatiile si fundatiile care fac dovada ca desfasoara programe de servicii de asistenta sociala pentru victimele traficului de persoane, cum ar fi: cazare, hrana, consiliere psihica, psihologica si juridica, asistenta medicala, vor putea beneficia de subventii de la bugetul de stat sau, dupa caz, de la bugetele locale, in conditiile legii.

Art. 43. - Victimele infractiunilor prevazute in prezenta lege au dreptul sa primeasca informatii cu privire la procedurile judiciare si administrative aplicabile.

Art. 44. - Persoanele prevazute la art. 43 au dreptul sa primeasca asistenta juridica obligatorie pentru a putea sa isi exercite drepturile in cadrul procedurilor penale prevazute de lege, in toate fazele procesului penal, si sa isi sustina cererile si pretentiile civile fata de persoanele care au savarsit infractiunile prevazute de prezenta lege, in care ele sunt implicate.

CAPITOLUL VI
Cooperarea internationala

Art. 45. - Prin prezenta lege se instituie ofiteri de legatura in cadrul Ministerului de Interne, precum si magistrati de legatura la nivelul parchetelor de pe langa tribunale, care sa asigure consultarea reciproca cu ofiteri de legatura sau, dupa caz, cu magistrati de legatura care functioneaza in alte state, in scopul coordonarii actiunilor acestora in cursul urmaririi penale.

Art. 46. - In vederea schimbului de date si de informatii cu privire la investigarea si urmarirea infractiunilor prevazute in prezenta lege se va stabili un punct de contact in cadrul Ministerului de Interne si al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie cu institutii similare din alte state.

Art. 47. - (1) Societatile de transport international sunt obligate sa verifice la emiterea documentului de calatorie daca pasagerii sunt in posesia documentelor de identitate cerute pentru intrarea in tara de tranzit sau de primire.

(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine si conducatorului mijlocului de transport international rutier la urcarea pasagerilor, precum si personalului abilitat sa controleze documentele de calatorie.

CAPITOLUL VII
Dispozitii finale

Art. 48. - Pentru identificarea victimelor traficului de persoane lucratorii Ministerului de Interne pot organiza controale in institutii publice ori particulare, precum si in incinta agentilor economici, indiferent de proprietar sau de detinator, in conditiile legii.





Afişează Legea nr. 678/2001, privind prevenirea si combaterea traficului de persoane pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice