din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2241 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului

Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului

  Publicat: 26 Mar 2009       14164 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Documente atasate
OUG 99_2006. Actualizata.htm
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului


Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 179 din 23/03/2009

1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Mod de reorganizare a persoanei juridice.
Mod de reorganizare a persoanei juridice,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.

Avand in vedere ca transpunerea in legislatia nationala a Directivei 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si a majorarilor de participatii in sectorul financiar trebuie realizata pana la data de 21 martie 2009, termen stabilit la art. 7 din directiva, astfel incat pana la acea data sa poata fi derulata si procedura de informare a Comisiei Europene in legatura cu adoptarea actelor normative interne necesare pentru asigurarea transpunerii acestei directive,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,



Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .

Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 5. - (1) Se interzice oricarei persoane juridice care nu este institutie de credit autorizata, precum si oricarei persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica sa se angajeze intr-o activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public, intr-o activitate de emitere de moneda electronica ori intr-o activitate de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite in vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre membrii acestora."

2. La articolul 5 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"c) in cazurile expres prevazute de legislatia romaneasca sau de legislatia comunitara, cu conditia ca aceste activitati sa fie reglementate si supravegheate corespunzator, in scopul protejarii deponentilor si investitorilor."

3. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Fara a se aduce atingere prevederilor alin. (1), entitatile, persoane juridice romane, din grupul din care face parte o institutie de credit pot utiliza in denumirea acestora initialele, sigla, emblema, denumirea ori alte elemente de identificare utilizate la nivel de grup ."

4. La articolul 7 alineatul (1), dupa punctul 1 se introduc doua noi puncte, punctele 11 si 12, cu urmatorul cuprins:

"11. achizitor potential - orice persoana fizica sau juridica ori grupul de astfel de persoane care actioneaza concertat in legatura cu o achizitie propusa;

12. achizitie propusa - decizia luata de un achizitor potential de a achizitiona, direct sau indirect, o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, ori de a-si majora participatia calificata astfel incat proportia drepturilor sale de vot sau a detinerii la capitalul social sa atinga ori sa depaseasca nivelul de 20%, o treime sau 50% ori astfel incat institutia de credit sa devina o filiala a sa;".

5. Articolul 9 se abroga.

6. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 12. - (1) La constituirea unei institutii de credit, persoana juridica romana, capitalul initial este reprezentat de capitalul social, cu exceptia cazurilor in care institutia de credit care se constituie este rezultata dintr-un proces de reorganizare prin fuziune sau divizare ori dintr-un proces de transformare conform sectiunii a 2-a a cap. VII - Transformarea unei alte entitati in institutie de credit ."

7. La articolul 15, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:

"(11) La evaluarea persoanelor prevazute la alin. (1) se au in vedere prevederile art. 25 alin. (2), art. 26 alin. (1) si (4) si cele ale art. 262."

8. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 16. - In aplicarea prevederilor art. 15 alin. (1), modalitatea de determinare a drepturilor de vot se stabileste de Banca Nationala a Romaniei prin reglementari, cu respectarea prevederilor referitoare la obligatiile de transparenta a informatiilor privind emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata."

9. La articolul 21, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 21. - In afara de operatiunile prevazute la art. 20 alin. (1) lit. b), institutiile de credit se pot angaja in operatiuni cu bunuri mobile si imobile daca:".

10. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 25. - (1) Orice achizitor potential trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Bancii Nationale a Romaniei in legatura cu orice achizitie propusa, cu indicarea valorii participatiei vizate si furnizarea informatiilor relevante la care se face referire in art. 26 alin. (4).

(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), conditiile in care se considera ca mai multe persoane actioneaza concertat in calitate de achizitor potential se stabilesc prin reglementari emise de Banca Nationala a Romaniei.

(3) Banca Nationala a Romaniei confirma in scris achizitorului potential, de indata, dar nu mai tarziu de doua zile lucratoare, primirea notificarii si, daca este cazul, primirea ulterioara a oricaror informatii suplimentare solicitate in conditiile alin. (5) si comunica achizitorului potential, in fiecare caz, data la care expira termenul de evaluare.

(4) Banca Nationala a Romaniei realizeaza evaluarea prevazuta la art. 26 alin. (1) in termen de cel mult 60 de zile lucratoare de la data confirmarii scrise a primirii notificarii si a tuturor documentelor care trebuie transmise acesteia pe baza listei informatiilor la care se face referire la art. 26 alin. (4). Daca notificarea nu este insotita de toate documentele cerute potrivit reglementarilor aplicabile, termenul de evaluare incepe sa curga de la data confirmarii de catre Banca Nationala a Romaniei a primirii tuturor documentelor respective.

(5) Daca este necesar, Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris, dar nu mai tarziu de expirarea celor 50 de zile lucratoare din termenul de evaluare prevazut la alin. (4), orice informatii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluarii, cu indicarea informatiilor cerute.

(6) Achizitorul potential trebuie sa transmita informatiile suplimentare solicitate in termen de 20 de zile lucratoare de la data comunicarii solicitarii, in cazul neindeplinirii acestei obligatii fiind incidente prevederile art. 26 alin. (2). Pe perioada respectiva, termenul de evaluare prevazut la alin. (4) se suspenda. Orice alta solicitare din partea Bancii Nationale a Romaniei de completare sau de clarificare a informatiilor primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de evaluare.

(7) Banca Nationala a Romaniei poate hotari prelungirea perioadei de suspendare a termenului, prevazuta la alin. (6), pana la 30 de zile lucratoare, daca achizitorul potential este:

a) situat sau reglementat intr-un stat tert;

b) o persoana fizica sau juridica ori o alta entitate situata intr-un stat membru si care nu este supusa supravegherii prudentiale aplicabile institutiilor de credit, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, societatilor de asigurari de viata, de asigurari generale, pietei de capital sau intermediarilor in asigurari.

(8) Daca la finalizarea evaluarii Banca Nationala a Romaniei hotaraste sa se opuna achizitiei propuse, comunica in scris achizitorului potential hotararea sa, in termen de doua zile lucratoare de la data adoptarii acesteia si fara a depasi termenul prevazut pentru realizarea evaluarii, indicand si motivele care au stat la baza hotararii. La cererea achizitorului potential, poate fi facuta publica o motivatie corespunzatoare a hotararii.

(9) Daca pana la expirarea termenului de evaluare Banca Nationala a Romaniei nu se opune in scris achizitiei propuse, aceasta se considera aprobata.

(10) In cazul aprobarii achizitiei propuse, Banca Nationala a Romaniei poate stabili un termen maxim pentru finalizarea acesteia si poate prelungi acest termen daca este necesar."

11. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 26. - (1) La examinarea notificarii prevazute la art. 25 alin. (1) si a informatiilor suplimentare prevazute la art. 25 alin. (5), in vederea asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei de credit vizate de achizitia propusa si luand in considerare posibila influenta a achizitorului potential asupra institutiei de credit, Banca Nationala a Romaniei evalueaza in ce masura calitatea achizitorului potential este adecvata, precum si soliditatea financiara a acestuia in raport cu achizitia propusa, pe baza urmatoarelor criterii indeplinite cumulativ:

a) reputatia achizitorului potential, respectiv integritatea si competenta profesionala a acestuia;

b) reputatia si experienta oricarei persoane care va exercita responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit, ca rezultat al achizitiei propuse;

c) soliditatea financiara a achizitorului potential, in special in raport cu tipul de activitate desfasurata in prezent si cu cea preconizata a fi desfasurata de institutia de credit vizata de achizitia propusa;

d) capacitatea institutiei de credit de a respecta cerintele prudentiale prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de reglementarile emise in aplicarea acesteia si, dupa caz, prevazute de alte acte normative aplicabile, in special de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, si de Legea nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv reglementarile emise in aplicarea acestora, precum si de a se conforma permanent acestor cerinte si, in special, cerintei ca grupul din care va face parte sa aiba o structura care sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informatii intre autoritatile competente si impartirea responsabilitatilor intre aceste autoritati;

e) existenta unor motive rezonabile de a suspecta ca, in ceea ce priveste achizitia propusa, este sau a fost savarsita o infractiune ori o tentativa a infractiunii de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, in sensul prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, sau ca achizitia propusa ar putea creste un astfel de risc .

(2) Banca Nationala a Romaniei se poate opune achizitiei propuse numai daca exista motive rezonabile in acest sens, pe baza criteriilor prevazute la alin. (1), sau daca informatiile furnizate de achizitorul potential sunt incomplete.

(3) Banca Nationala a Romaniei nu poate impune nicio conditie prealabila privind nivelul participatiei care trebuie sa fie achizitionata si nici nu poate evalua achizitia propusa pe criteriul necesitatilor economice ale pietei.

(4) Banca Nationala a Romaniei face publica o lista cuprinzand informatiile necesare pentru realizarea evaluarii, care trebuie sa ii fie furnizate la momentul notificarii prevazute la art. 25 alin. (1). Informatiile solicitate trebuie sa fie proportionale si adaptate la natura achizitorului potential si a achizitiei propuse si sa prezinte relevanta din perspectiva unei evaluari prudentiale.





Documente Atasate
OUG 99_2006. Actualizata.htm

Afişează Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice