(5) Criteriile prevazute la alin. (1), lista de informatii prevazuta la alin. (4) pentru realizarea evaluarii si documentatia aferenta se detaliaza de Banca Nationala a Romaniei prin reglementari.
(6) Fara a aduce atingere prevederilor art. 25 alin. (3)-(7), in cazul in care Banca Nationala a Romaniei este notificata in legatura cu doua sau mai multe intentii de achizitie a unor participatii calificate sau de majorare a unor astfel de participatii in aceeasi institutie de credit, aceasta asigura tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potentiali."
12. Dupa articolul 26 se introduc doua noi articole, articolele 261 si 262, cu urmatorul cuprins:
"Art. 261. - (1) In realizarea evaluarii prevazute la art. 26 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei colaboreaza prin consultare reciproca in toate privintele cu alte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre implicate, in cazurile in care achizitorul potential este:
a) o institutie de credit, o societate de asigurari de viata, o societate de asigurari generale, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata intr-un alt stat membru ori in alt sector al sistemului financiar;
b) societatea-mama a unei entitati din categoria celor prevazute la lit. a) care sunt autorizate intr-un alt stat membru sau in alt sector al sistemului financiar;
c) o persoana fizica sau juridica ce controleaza o entitate din categoria celor prevazute la lit. a) care sunt autorizate intr-un alt stat membru sau in alt sector al sistemului financiar.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei asigura, fara intarziere, schimbul de informatii care sunt esentiale si relevante pentru realizarea evaluarii cu autoritatile de supraveghere implicate. In calitate de autoritate competenta a institutiei de credit vizate de achizitia propusa, Banca Nationala a Romaniei ia in considerare toate informatiile esentiale furnizate de autoritatile de supraveghere in cauza si poate solicita acestora toate informatiile pe care le considera relevante pentru realizarea evaluarii. Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la achizitia propusa trebuie sa indice orice opinie sau rezerva exprimata de autoritatea competenta a achizitorului potential.
Art. 262. - (1) In cazurile in care achizitorul potential este o entitate reglementata dintr-un stat tert, Banca Nationala a Romaniei poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicata daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) cadrul de supraveghere din statul tert poate fi considerat echivalent de catre Banca Nationala a Romaniei;
b) nu exista legi, reglementari sau masuri de natura administrativa din statul tert care sa impiedice schimbul de informatii;
c) autoritatea de supraveghere din statul tert si-a exprimat disponibilitatea privind incheierea unui acord de colaborare cu Banca Nationala a Romaniei pentru asigurarea schimbului de informatii.
(2) Entitate reglementata reprezinta o entitate reglementata in sensul art. 2 alin. (1) pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, precum si orice entitate similara dintr-un stat tert ."
13. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27. - Orice persoana fizica sau juridica ce a decis sa cedeze, direct ori indirect, o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, sau sa isi reduca participatia calificata astfel incat proportia drepturilor sale de vot ori a detinerii la capitalul social sa se situeze sub nivelurile de 20%, o treime ori de 50% sau astfel incat institutia de credit in cauza sa inceteze sa mai fie o filiala a persoanei in cauza trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu aceasta decizie, conform reglementarilor emise in acest sens."
14. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28. - In aplicarea prevederilor art. 25 si 27, pentru calculul drepturilor de vot se au in vedere reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in temeiul art. 16."
15. Articolul 30 se abroga.
16. La articolul 31, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Banca Nationala a Romaniei nu poate stabili prin reglementari cerinte mai stricte decat cele prevazute in prezenta subsectiune pentru efectuarea notificarii si pentru evaluarea achizitiilor directe sau indirecte de participatii calificate la o institutie de credit, persoana juridica romana."
17. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la o cerere de autorizare a unei institutii de credit, in sensul acordarii aprobarii de constituire a institutiei de credit sau al respingerii cererii, in termen de 4 luni de la data primirii cererii de autorizare insotite de documentatia stabilita potrivit prevederilor art. 10 alin. (2).
(2) In termen de 5 zile lucratoare de la primirea cererii, Banca Nationala a Romaniei comunica titularului, daca este cazul, documentele care nu au fost prezentate conform alin. (1), in vederea depunerii de indata a acestora.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris, pe parcursul termenului prevazut la alin. (1), dar nu mai tarziu de trecerea a 3 luni de la primirea cererii de autorizare, orice informatii sau documente suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluarii sau daca documentatia prezinta alte deficiente .
(4) Titularul cererii are la dispozitie un termen de o luna de la data comunicarii solicitarii formulate potrivit alin. (3), pentru prezentarea informatiilor si/sau a documentelor cerute, respectiv pentru remedierea deficientelor constatate, perioada pe parcursul careia termenul de 4 luni prevazut la alin. (1) se suspenda. Titularul poate furniza din proprie initiativa orice alte informatii si/sau documente considerate relevante, insa acestea trebuie sa fie prezentate cel tarziu cu 30 de zile anterior datei expirarii termenului in care Banca Nationala a Romaniei trebuie sa se pronunte asupra cererii de autorizare.
(5) Daca Banca Nationala a Romaniei hotaraste acordarea aprobarii de constituire, pentru obtinerea autorizatiei de functionare, institutia de credit trebuie ca in cel mult doua luni de la data comunicarii hotararii Bancii Nationale a Romaniei sa ii prezinte acesteia documentele care atesta constituirea legala a institutiei de credit, conform dispozitiilor aplicabile si proiectului prezentat.
(6) Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la acordarea autorizatiei de functionare a institutiei de credit in termen de cel mult 3 luni de la data primirii documentelor prevazute la alin. (5).
(7) Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris orice informatii si documente suplimentare necesare evaluarii si/sau, dupa caz, remedierea altor deficiente constatate, in termen de o luna de la data primirii documentatiei prevazute la alin. (5), iar titularul are la dispozitie un termen de o luna de la data comunicarii solicitarii pentru prezentarea acestora. Titularul poate furniza din proprie initiativa orice alte informatii si documente considerate relevante, dar acestea trebuie sa fie prezentate cel tarziu cu 30 de zile anterior datei expirarii termenului prevazut la alin. (6).
(8) Informatiile si documentele prezentate cu depasirea termenelor prevazute pentru depunerea acestora nu sunt luate in considerare la evaluarea cererii de autorizare si se restituie titularului cererii.
(9) In oricare dintre etapele procesului de autorizare prevazute la alin. (1) si (6), Banca Nationala a Romaniei comunica in scris titularului cererii hotararea sa, indicand si motivele care au stat la baza acesteia in cazul respingerii cererii de autorizare."
18. La articolul 38 alineatul (1), literele a) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) documentatia prezentata este incompleta ori nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si/sau informatiile furnizate nu prezinta relevanta ori sunt insuficiente pentru evaluarea respectarii conditiilor prevazute pentru acordarea autorizatiei;
.....................................................................................................................
f) calitatea actionarilor/membrilor institutiei de credit nu corespunde cerintelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si in reglementarile emise in aplicarea acesteia."
19. La articolul 107, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Directorii institutiei de credit sau, dupa caz, membrii directoratului trebuie sa exercite exclusiv functia pentru care au fost numiti, cu exceptia directorilor institutiei de credit care a optat pentru sistemul unitar de administrare, care pot fi si administratori, si a situatiei in care persoana in cauza indeplineste alte functii in cadrul entitatilor aflate in acelasi perimetru de consolidare prudentiala cu institutia de credit ."
20. La articolul 107, alineatul (4) se abroga.
21. La articolul 108, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 108. - (1) Membrii consiliului de administratie si directorii sau, dupa caz, membrii consiliului de supraveghere si ai directoratului unei institutii de credit, precum si persoanele desemnate sa asigure conducerea structurilor care privesc activitatile de administrare si control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum si orice alte activitati care pot expune institutia de credit unor riscuri semnificative trebuie sa dispuna de o buna reputatie si experienta adecvata naturii, extinderii si complexitatii activitatii institutiei de credit si responsabilitatilor incredintate si trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu regulile unei practici bancare prudente si sanatoase.
(3) Fiecare dintre persoanele prevazute la alin. (1) trebuie sa fie aprobata de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii responsabilitatilor, potrivit reglementarilor emise in acest sens."
22. La articolul 108, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Persoanele desemnate in calitate de administratori, directori, membri ai consiliului de supraveghere sau ai directoratului, dupa caz, trebuie sa exercite efectiv responsabilitatile de administrare si/sau de conducere ce le revin."
23. Articolul 118 se abroga.
24. La articolul 146, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care entitatea din statul tert prevazuta la alin. (1) este entitate reglementata, Banca Nationala a Romaniei poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicata, in conditiile prevazute la art. 262."
25. La articolul 147, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care o institutie de credit, persoana juridica romana, sau, dupa caz, societatea-mama a acesteia ori persoana fizica sau juridica ce controleaza institutia de credit decide sa achizitioneze ori sa majoreze o participatie calificata, direct sau indirect, intr-o alta institutie de credit, o societate de asigurari de viata, o societate de asigurari generale, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata intr-un alt stat membru sau, dupa caz, in alt sector al sistemului financiar, Banca Nationala a Romaniei asigura colaborarea prin consultare reciproca in toate privintele cu celelalte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre implicate, la sesizarea acestora. In acest sens, Banca Nationala a Romaniei furnizeaza la cerere orice informatie relevanta si din oficiu orice informatie esentiala si comunica celorlalte autoritati de supraveghere implicate opinia sa si orice rezerva cu privire la decizia de achizitie."
26. La articolul 163, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) modalitatile si formele de publicare, altele decat situatiile financiare;".
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti