din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3508 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului


Ordonanta de urgenta nr. 25/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului


Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 179 din 23/03/2009


Avand in vedere ca transpunerea in legislatia nationala a Directivei 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si a majorarilor de participatii in sectorul financiar trebuie realizata pana la data de 21 martie 2009, termen stabilit la art. 7 din directiva, astfel incat pana la acea data sa poata fi derulata si procedura de informare a Comisiei Europene in legatura cu adoptarea actelor normative interne necesare pentru asigurarea transpunerii acestei directive,


in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,





Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.



Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 5. - (1) Se interzice oricarei persoane juridice care nu este institutie de credit autorizata, precum si oricarei persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica sa se angajeze intr-o activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public, intr-o activitate de emitere de moneda electronica ori intr-o activitate de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite in vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre membrii acestora."


2. La articolul 5 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"c) in cazurile expres prevazute de legislatia romaneasca sau de legislatia comunitara, cu conditia ca aceste activitati sa fie reglementate si supravegheate corespunzator, in scopul protejarii deponentilor si investitorilor."


3. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) Fara a se aduce atingere prevederilor alin. (1), entitatile, persoane juridice romane, din grupul din care face parte o institutie de credit pot utiliza in denumirea acestora initialele, sigla, emblema, denumirea ori alte elemente de identificare utilizate la nivel de grup."


4. La articolul 7 alineatul (1), dupa punctul 1 se introduc doua noi puncte, punctele 11 si 12, cu urmatorul cuprins:


"11. achizitor potential - orice persoana fizica sau juridica ori grupul de astfel de persoane care actioneaza concertat in legatura cu o achizitie propusa;


12. achizitie propusa - decizia luata de un achizitor potential de a achizitiona, direct sau indirect, o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, ori de a-si majora participatia calificata astfel incat proportia drepturilor sale de vot sau a detinerii la capitalul social sa atinga ori sa depaseasca nivelul de 20%, o treime sau 50% ori astfel incat institutia de credit sa devina o filiala a sa;".


5. Articolul 9 se abroga.


6. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 12. - (1) La constituirea unei institutii de credit, persoana juridica romana, capitalul initial este reprezentat de capitalul social, cu exceptia cazurilor in care institutia de credit care se constituie este rezultata dintr-un proces de reorganizare prin fuziune sau divizare ori dintr-un proces de transformare conform sectiunii a 2-a a cap. VII - Transformarea unei alte entitati in institutie de credit."


7. La articolul 15, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:


"(11) La evaluarea persoanelor prevazute la alin. (1) se au in vedere prevederile art. 25 alin. (2), art. 26 alin. (1) si (4) si cele ale art. 262."


8. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 16. - In aplicarea prevederilor art. 15 alin. (1), modalitatea de determinare a drepturilor de vot se stabileste de Banca Nationala a Romaniei prin reglementari, cu respectarea prevederilor referitoare la obligatiile de transparenta a informatiilor privind emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata."


9. La articolul 21, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 21. - In afara de operatiunile prevazute la art. 20 alin. (1) lit. b), institutiile de credit se pot angaja in operatiuni cu bunuri mobile si imobile daca:".


10. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 25. - (1) Orice achizitor potential trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Bancii Nationale a Romaniei in legatura cu orice achizitie propusa, cu indicarea valorii participatiei vizate si furnizarea informatiilor relevante la care se face referire in art. 26 alin. (4).


(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), conditiile in care se considera ca mai multe persoane actioneaza concertat in calitate de achizitor potential se stabilesc prin reglementari emise de Banca Nationala a Romaniei.


(3) Banca Nationala a Romaniei confirma in scris achizitorului potential, de indata, dar nu mai tarziu de doua zile lucratoare, primirea notificarii si, daca este cazul, primirea ulterioara a oricaror informatii suplimentare solicitate in conditiile alin. (5) si comunica achizitorului potential, in fiecare caz, data la care expira termenul de evaluare.


(4) Banca Nationala a Romaniei realizeaza evaluarea prevazuta la art. 26 alin. (1) in termen de cel mult 60 de zile lucratoare de la data confirmarii scrise a primirii notificarii si a tuturor documentelor care trebuie transmise acesteia pe baza listei informatiilor la care se face referire la art. 26 alin. (4). Daca notificarea nu este insotita de toate documentele cerute potrivit reglementarilor aplicabile, termenul de evaluare incepe sa curga de la data confirmarii de catre Banca Nationala a Romaniei a primirii tuturor documentelor respective.


(5) Daca este necesar, Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris, dar nu mai tarziu de expirarea celor 50 de zile lucratoare din termenul de evaluare prevazut la alin. (4), orice informatii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluarii, cu indicarea informatiilor cerute.


(6) Achizitorul potential trebuie sa transmita informatiile suplimentare solicitate in termen de 20 de zile lucratoare de la data comunicarii solicitarii, in cazul neindeplinirii acestei obligatii fiind incidente prevederile art. 26 alin. (2). Pe perioada respectiva, termenul de evaluare prevazut la alin. (4) se suspenda. Orice alta solicitare din partea Bancii Nationale a Romaniei de completare sau de clarificare a informatiilor primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de evaluare.


(7) Banca Nationala a Romaniei poate hotari prelungirea perioadei de suspendare a termenului, prevazuta la alin. (6), pana la 30 de zile lucratoare, daca achizitorul potential este:


a) situat sau reglementat intr-un stat tert;


b) o persoana fizica sau juridica ori o alta entitate situata intr-un stat membru si care nu este supusa supravegherii prudentiale aplicabile institutiilor de credit, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, societatilor de asigurari de viata, de asigurari generale, pietei de capital sau intermediarilor in asigurari.


(8) Daca la finalizarea evaluarii Banca Nationala a Romaniei hotaraste sa se opuna achizitiei propuse, comunica in scris achizitorului potential hotararea sa, in termen de doua zile lucratoare de la data adoptarii acesteia si fara a depasi termenul prevazut pentru realizarea evaluarii, indicand si motivele care au stat la baza hotararii. La cererea achizitorului potential, poate fi facuta publica o motivatie corespunzatoare a hotararii.


(9) Daca pana la expirarea termenului de evaluare Banca Nationala a Romaniei nu se opune in scris achizitiei propuse, aceasta se considera aprobata.


(10) In cazul aprobarii achizitiei propuse, Banca Nationala a Romaniei poate stabili un termen maxim pentru finalizarea acesteia si poate prelungi acest termen daca este necesar."


11. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 26. - (1) La examinarea notificarii prevazute la art. 25 alin. (1) si a informatiilor suplimentare prevazute la art. 25 alin. (5), in vederea asigurarii unui management prudent si sanatos al institutiei de credit vizate de achizitia propusa si luand in considerare posibila influenta a achizitorului potential asupra institutiei de credit, Banca Nationala a Romaniei evalueaza in ce masura calitatea achizitorului potential este adecvata, precum si soliditatea financiara a acestuia in raport cu achizitia propusa, pe baza urmatoarelor criterii indeplinite cumulativ:


a) reputatia achizitorului potential, respectiv integritatea si competenta profesionala a acestuia;


b) reputatia si experienta oricarei persoane care va exercita responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit, ca rezultat al achizitiei propuse;


c) soliditatea financiara a achizitorului potential, in special in raport cu tipul de activitate desfasurata in prezent si cu cea preconizata a fi desfasurata de institutia de credit vizata de achizitia propusa;


d) capacitatea institutiei de credit de a respecta cerintele prudentiale prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de reglementarile emise in aplicarea acesteia si, dupa caz, prevazute de alte acte normative aplicabile, in special de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, si de Legea nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv reglementarile emise in aplicarea acestora, precum si de a se conforma permanent acestor cerinte si, in special, cerintei ca grupul din care va face parte sa aiba o structura care sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informatii intre autoritatile competente si impartirea responsabilitatilor intre aceste autoritati;


e) existenta unor motive rezonabile de a suspecta ca, in ceea ce priveste achizitia propusa, este sau a fost savarsita o infractiune ori o tentativa a infractiunii de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, in sensul prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, sau ca achizitia propusa ar putea creste un astfel de risc.


(2) Banca Nationala a Romaniei se poate opune achizitiei propuse numai daca exista motive rezonabile in acest sens, pe baza criteriilor prevazute la alin. (1), sau daca informatiile furnizate de achizitorul potential sunt incomplete.


(3) Banca Nationala a Romaniei nu poate impune nicio conditie prealabila privind nivelul participatiei care trebuie sa fie achizitionata si nici nu poate evalua achizitia propusa pe criteriul necesitatilor economice ale pietei.


(4) Banca Nationala a Romaniei face publica o lista cuprinzand informatiile necesare pentru realizarea evaluarii, care trebuie sa ii fie furnizate la momentul notificarii prevazute la art. 25 alin. (1). Informatiile solicitate trebuie sa fie proportionale si adaptate la natura achizitorului potential si a achizitiei propuse si sa prezinte relevanta din perspectiva unei evaluari prudentiale.


(5) Criteriile prevazute la alin. (1), lista de informatii prevazuta la alin. (4) pentru realizarea evaluarii si documentatia aferenta se detaliaza de Banca Nationala a Romaniei prin reglementari.


(6) Fara a aduce atingere prevederilor art. 25 alin. (3)-(7), in cazul in care Banca Nationala a Romaniei este notificata in legatura cu doua sau mai multe intentii de achizitie a unor participatii calificate sau de majorare a unor astfel de participatii in aceeasi institutie de credit, aceasta asigura tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potentiali."


12. Dupa articolul 26 se introduc doua noi articole, articolele 261 si 262, cu urmatorul cuprins:


"Art. 261. - (1) In realizarea evaluarii prevazute la art. 26 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei colaboreaza prin consultare reciproca in toate privintele cu alte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre implicate, in cazurile in care achizitorul potential este:


a) o institutie de credit, o societate de asigurari de viata, o societate de asigurari generale, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata intr-un alt stat membru ori in alt sector al sistemului financiar;


b) societatea-mama a unei entitati din categoria celor prevazute la lit. a) care sunt autorizate intr-un alt stat membru sau in alt sector al sistemului financiar;


c) o persoana fizica sau juridica ce controleaza o entitate din categoria celor prevazute la lit. a) care sunt autorizate intr-un alt stat membru sau in alt sector al sistemului financiar.


(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei asigura, fara intarziere, schimbul de informatii care sunt esentiale si relevante pentru realizarea evaluarii cu autoritatile de supraveghere implicate. In calitate de autoritate competenta a institutiei de credit vizate de achizitia propusa, Banca Nationala a Romaniei ia in considerare toate informatiile esentiale furnizate de autoritatile de supraveghere in cauza si poate solicita acestora toate informatiile pe care le considera relevante pentru realizarea evaluarii. Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la achizitia propusa trebuie sa indice orice opinie sau rezerva exprimata de autoritatea competenta a achizitorului potential.


Art. 262. - (1) In cazurile in care achizitorul potential este o entitate reglementata dintr-un stat tert, Banca Nationala a Romaniei poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicata daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:


a) cadrul de supraveghere din statul tert poate fi considerat echivalent de catre Banca Nationala a Romaniei;


b) nu exista legi, reglementari sau masuri de natura administrativa din statul tert care sa impiedice schimbul de informatii;


c) autoritatea de supraveghere din statul tert si-a exprimat disponibilitatea privind incheierea unui acord de colaborare cu Banca Nationala a Romaniei pentru asigurarea schimbului de informatii.


(2) Entitate reglementata reprezinta o entitate reglementata in sensul art. 2 alin. (1) pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 152/2007, precum si orice entitate similara dintr-un stat tert."


13. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 27. - Orice persoana fizica sau juridica ce a decis sa cedeze, direct ori indirect, o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, sau sa isi reduca participatia calificata astfel incat proportia drepturilor sale de vot ori a detinerii la capitalul social sa se situeze sub nivelurile de 20%, o treime ori de 50% sau astfel incat institutia de credit in cauza sa inceteze sa mai fie o filiala a persoanei in cauza trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu aceasta decizie, conform reglementarilor emise in acest sens."


14. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28. - In aplicarea prevederilor art. 25 si 27, pentru calculul drepturilor de vot se au in vedere reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in temeiul art. 16."


15. Articolul 30 se abroga.


16. La articolul 31, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 31. - (1) Banca Nationala a Romaniei nu poate stabili prin reglementari cerinte mai stricte decat cele prevazute in prezenta subsectiune pentru efectuarea notificarii si pentru evaluarea achizitiilor directe sau indirecte de participatii calificate la o institutie de credit, persoana juridica romana."


17. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 33. - (1) Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la o cerere de autorizare a unei institutii de credit, in sensul acordarii aprobarii de constituire a institutiei de credit sau al respingerii cererii, in termen de 4 luni de la data primirii cererii de autorizare insotite de documentatia stabilita potrivit prevederilor art. 10 alin. (2).


(2) In termen de 5 zile lucratoare de la primirea cererii, Banca Nationala a Romaniei comunica titularului, daca este cazul, documentele care nu au fost prezentate conform alin. (1), in vederea depunerii de indata a acestora.


(3) Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris, pe parcursul termenului prevazut la alin. (1), dar nu mai tarziu de trecerea a 3 luni de la primirea cererii de autorizare, orice informatii sau documente suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluarii sau daca documentatia prezinta alte deficiente.


(4) Titularul cererii are la dispozitie un termen de o luna de la data comunicarii solicitarii formulate potrivit alin. (3), pentru prezentarea informatiilor si/sau a documentelor cerute, respectiv pentru remedierea deficientelor constatate, perioada pe parcursul careia termenul de 4 luni prevazut la alin. (1) se suspenda. Titularul poate furniza din proprie initiativa orice alte informatii si/sau documente considerate relevante, insa acestea trebuie sa fie prezentate cel tarziu cu 30 de zile anterior datei expirarii termenului in care Banca Nationala a Romaniei trebuie sa se pronunte asupra cererii de autorizare.


(5) Daca Banca Nationala a Romaniei hotaraste acordarea aprobarii de constituire, pentru obtinerea autorizatiei de functionare, institutia de credit trebuie ca in cel mult doua luni de la data comunicarii hotararii Bancii Nationale a Romaniei sa ii prezinte acesteia documentele care atesta constituirea legala a institutiei de credit, conform dispozitiilor aplicabile si proiectului prezentat.


(6) Banca Nationala a Romaniei hotaraste cu privire la acordarea autorizatiei de functionare a institutiei de credit in termen de cel mult 3 luni de la data primirii documentelor prevazute la alin. (5).


(7) Banca Nationala a Romaniei poate solicita in scris orice informatii si documente suplimentare necesare evaluarii si/sau, dupa caz, remedierea altor deficiente constatate, in termen de o luna de la data primirii documentatiei prevazute la alin. (5), iar titularul are la dispozitie un termen de o luna de la data comunicarii solicitarii pentru prezentarea acestora. Titularul poate furniza din proprie initiativa orice alte informatii si documente considerate relevante, dar acestea trebuie sa fie prezentate cel tarziu cu 30 de zile anterior datei expirarii termenului prevazut la alin. (6).


(8) Informatiile si documentele prezentate cu depasirea termenelor prevazute pentru depunerea acestora nu sunt luate in considerare la evaluarea cererii de autorizare si se restituie titularului cererii.


(9) In oricare dintre etapele procesului de autorizare prevazute la alin. (1) si (6), Banca Nationala a Romaniei comunica in scris titularului cererii hotararea sa, indicand si motivele care au stat la baza acesteia in cazul respingerii cererii de autorizare."


18. La articolul 38 alineatul (1), literele a) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"a) documentatia prezentata este incompleta ori nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si/sau informatiile furnizate nu prezinta relevanta ori sunt insuficiente pentru evaluarea respectarii conditiilor prevazute pentru acordarea autorizatiei;


.....................................................................................................................


f) calitatea actionarilor/membrilor institutiei de credit nu corespunde cerintelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si in reglementarile emise in aplicarea acesteia."


19. La articolul 107, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) Directorii institutiei de credit sau, dupa caz, membrii directoratului trebuie sa exercite exclusiv functia pentru care au fost numiti, cu exceptia directorilor institutiei de credit care a optat pentru sistemul unitar de administrare, care pot fi si administratori, si a situatiei in care persoana in cauza indeplineste alte functii in cadrul entitatilor aflate in acelasi perimetru de consolidare prudentiala cu institutia de credit."


20. La articolul 107, alineatul (4) se abroga.


21. La articolul 108, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"Art. 108. - (1) Membrii consiliului de administratie si directorii sau, dupa caz, membrii consiliului de supraveghere si ai directoratului unei institutii de credit, precum si persoanele desemnate sa asigure conducerea structurilor care privesc activitatile de administrare si control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum si orice alte activitati care pot expune institutia de credit unor riscuri semnificative trebuie sa dispuna de o buna reputatie si experienta adecvata naturii, extinderii si complexitatii activitatii institutiei de credit si responsabilitatilor incredintate si trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu regulile unei practici bancare prudente si sanatoase.


.....................................................................................................................


(3) Fiecare dintre persoanele prevazute la alin. (1) trebuie sa fie aprobata de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii responsabilitatilor, potrivit reglementarilor emise in acest sens."


22. La articolul 108, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:


"(5) Persoanele desemnate in calitate de administratori, directori, membri ai consiliului de supraveghere sau ai directoratului, dupa caz, trebuie sa exercite efectiv responsabilitatile de administrare si/sau de conducere ce le revin."


23. Articolul 118 se abroga.


24. La articolul 146, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:


"(3) In cazul in care entitatea din statul tert prevazuta la alin. (1) este entitate reglementata, Banca Nationala a Romaniei poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicata, in conditiile prevazute la art. 262."


25. La articolul 147, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:


"(2) In cazul in care o institutie de credit, persoana juridica romana, sau, dupa caz, societatea-mama a acesteia ori persoana fizica sau juridica ce controleaza institutia de credit decide sa achizitioneze ori sa majoreze o participatie calificata, direct sau indirect, intr-o alta institutie de credit, o societate de asigurari de viata, o societate de asigurari generale, o societate de reasigurare, o firma de investitii sau o societate de administrare a investitiilor, autorizata intr-un alt stat membru sau, dupa caz, in alt sector al sistemului financiar, Banca Nationala a Romaniei asigura colaborarea prin consultare reciproca in toate privintele cu celelalte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre implicate, la sesizarea acestora. In acest sens, Banca Nationala a Romaniei furnizeaza la cerere orice informatie relevanta si din oficiu orice informatie esentiala si comunica celorlalte autoritati de supraveghere implicate opinia sa si orice rezerva cu privire la decizia de achizitie."


26. La articolul 163, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"c) modalitatile si formele de publicare, altele decat situatiile financiare;".


27. La articolul 168, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 168. - (1) Banca Nationala a Romaniei poate face recomandari institutiei de credit, persoana juridica romana, in vederea adoptarii de masuri corespunzatoare de catre aceasta pentru imbunatatirea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor si mecanismelor implementate, pentru asigurarea unei organizari adecvate a activitatii desfasurate ori pentru restabilirea sau sustinerea situatiei sale financiare, inclusiv in cazul constatarii deteriorarii indicatorilor financiari si de prudenta ai acesteia. Institutia de credit trebuie sa comunice Bancii Nationale a Romaniei masurile intreprinse, in termenele stabilite de aceasta."


28. La articolul 182, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(6) Deciziile luate in conformitate cu prevederile alin. (3), precum si cele luate de autoritatile competente cu supravegherea pe baza consolidata, in situatia in care nu s-a ajuns la o decizie comuna, sunt definitive si opozabile Bancii Nationale a Romaniei, care trebuie sa le aplice in mod corespunzator."


29. Dupa articolul 222 se introduc doua noi articole, articolele 2221 si 2222, cu urmatorul cuprins:


"Art. 2221. - (1) Fara a se aduce atingere dispozitiilor art. 214 si 216, Banca Nationala a Romaniei poate furniza anumite informatii departamentelor din administratia centrala responsabile cu legislatia in domeniul supravegherii institutiilor de credit, institutiilor financiare, serviciilor de investitii financiare si societatilor de asigurari, precum si inspectorilor care actioneaza in numele acestor departamente.


(2) Furnizarea informatiilor prevazuta la alin. (1) poate fi facuta numai pentru scopuri de control prudential.


Art. 2222. - In situatia prevazuta la art. 2221, informatiile primite de Banca Nationala a Romaniei potrivit art. 215 si 218 si cele obtinute ca urmare a verificarilor la fata locului, efectuate in conditiile art. 174 alin. (1), nu pot fi divulgate de catre aceasta fara acordul expres al autoritatii competente de la care s-au primit informatiile, respectiv al autoritatii competente din statul membru in care a fost efectuata verificarea la fata locului."


30. La articolul 226 alineatul (2), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"f) sa dispuna institutiei de credit inlocuirea persoanelor desemnate sa asigure conducerea sucursalelor institutiei de credit;".


31. La articolul 228, partea introductiva se modifica dupa cum urmeaza:


"Art. 228. - Banca Nationala a Romaniei poate aplica sanctiuni, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in cazurile in care constata ca o institutie de credit, persoana juridica romana, si/sau oricare dintre persoanele prevazute la art. 108 alin. (1) sau persoanele desemnate sa asigure conducerea sucursalelor institutiei de credit se fac vinovate de urmatoarele fapte:".


32. La articolul 228, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:


"f) periclitarea credibilitatii si/sau viabilitatii institutiei de credit prin administrarea necorespunzatoare a fondurilor."


33. La articolul 229 alineatul (1), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"c) amenda aplicabila persoanelor prevazute la art. 108 alin. (1) si persoanelor desemnate sa asigure conducerea sucursalelor institutiei de credit, intre 1-6 salarii medii nete pe institutia de credit, conform situatiei salariale existente in luna precedenta datei la care s-a constatat fapta;


d) retragerea aprobarii acordate persoanelor prevazute la art. 108 alin. (1);".


34. La articolul 229, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(4) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. c) si d) se aplica persoanelor carora le poate fi imputata fapta, intrucat aceasta nu s-ar fi produs daca persoanele respective si-ar fi exercitat in mod corespunzator responsabilitatile care decurg din indatoririle functiei lor stabilite conform legislatiei aplicabile societatilor comerciale, reglementarilor emise in aplicarea prezentei ordonante de urgenta si cadrului intern de administrare ori, dupa caz, persoanelor in privinta carora Banca Nationala a Romaniei constata ca acestea nu isi desfasoara activitatea in conformitate cu regulile unei practici bancare prudente si sanatoase si/sau ca nu mai corespund cerintelor de reputatie si competenta adecvata naturii, extinderii si complexitatii activitatii institutiei de credit si responsabilitatilor incredintate."


35. La articolul 275, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 275. - (1) Actele adoptate de Banca Nationala a Romaniei conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, cu privire la o institutie de credit, inclusiv cele cu privire la persoanele prevazute la art. 108 alin. (1) ori la persoanele desemnate sa asigure conducerea sucursalelor institutiei de credit si actele cu privire la actionarii acesteia, pot fi contestate, in termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, care se pronunta prin hotarare motivata in termen de 30 de zile de la data sesizarii."


36. La articolul 292, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:


"(3) Garantarea creantelor decurgand din creditele acordate potrivit alin. (1) lit. a)-c) se realizeaza in conditiile prevazute prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei."


37. Articolul 367 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 367. - (1) Persoanele desemnate sa asigure conducerea structurilor care privesc activitatile de administrare si control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum si orice alte activitati care pot expune cooperativele de credit unor riscuri semnificative, in masura in care aceste activitati nu sunt conduse la nivel centralizat, trebuie sa fie aprobate de casa centrala inainte de inceperea exercitarii responsabilitatilor, in conditiile prevazute prin reglementarilecadru emise de aceasta.


(2) Casa centrala poate retrage aprobarea acordata, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 229 alin. (4)."


38. Articolul 413 se abroga.


Art. II. - (1) Banca Nationala a Romaniei asigura emiterea reglementarilor necesare pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile ulterioare, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta.


(2) Cererile de autorizare si notificarile de achizitii propuse, nesolutionate la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, urmeaza regimul prevazut de reglementarile in vigoare la data depunerii acestora la Banca Nationala a Romaniei.


Art. III. - (1) Banca Nationala a Romaniei evalueaza calitatea persoanelor care asigura conducerea structurilor care privesc activitatile de administrare si control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum si orice alte activitati care pot expune institutia de credit unor riscuri semnificative, in cadrul institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte si intreprinde masurile necesare, astfel incat, in termen de maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, sa se asigure indeplinirea cerintelor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile ulterioare, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta, si a celor cuprinse in reglementarile emise in aplicarea acesteia.


(2) Pentru motive justificate, Banca Nationala a Romaniei poate prelungi termenul prevazut la alin. (1) o singura data, dar nu mai mult de 3 luni.


(3) Persoanele prevazute la alin. (1) care nu au obtinut aprobarea Bancii Nationale a Romaniei nu mai pot exercita responsabilitatile incredintate, institutiile de credit fiind obligate sa procedeze la inlocuirea acestor persoane in termenele prevazute la alin. (1) sau, dupa caz, la alin. (2).


(4) Pentru cooperativele de credit, evaluarea persoanelor prevazute la art. 367 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile ulterioare, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta, intra in competenta casei centrale la care acestea sunt afiliate, cu aplicarea in mod corespunzator a dispozitiilor alin. (1)-(3).


Art. IV. - Persoanele care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta au calitatea de membri ai consiliului de administratie sau, dupa caz, ai consiliului de supraveghere al cooperativelor de credit se considera ca detin aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, conform prevederilor legale.


*


Prezenta ordonanta de urgenta transpune dispozitiile art. 5 paragrafele 2-4 si ale art. 8 paragraful 2 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE si a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE si 2006/48/CE in ceea ce priveste normele de procedura si criteriile de evaluare aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si a majorarilor de participatii in sectorul financiar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 247 din 21 septembrie 2007.



PRIM-MINISTRU
EMIL BOC




Contrasemneaza:

Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas


Bucuresti, 18 martie 2009.


Nr. 25.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice