Avand in vedere obligatiile ce revin Romaniei ca urmare a angajamentelor asumate in cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeana si necesitatea de a transpune in legislatia interna pana la data de 30 iunie 2009 prevederile Directivei 2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 martie 2009 de modificare a Directivei 94/19/CE referitoare la sistemele de garantare a depozitelor, in ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul de plata a compensatiilor, se impune modificarea cadrului legal in domeniul garantarii depozitelor.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Fondul, in calitate de schema de garantare a depozitelor oficial recunoscuta pe teritoriul Romaniei, are ca scop garantarea depozitelor si efectuarea platii compensatiilor catre deponentii garantati, potrivit conditiilor si limitelor stabilite in prezenta ordonanta .
(2) Fondul poate desfasura si activitate de administrator special, administrator interimar ori lichidator al institutiilor de credit .
(3) In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobanda datorata, rezultat din fonduri aflate intr-un cont sau din situatii tranzitorii derivand din operatiuni bancare curente si pe care institutia de credit trebuie sa il ramburseze, potrivit conditiilor legale si contractuale aplicabile, precum si orice obligatie a institutiei de credit evidentiata printr-un titlu de creanta emis de aceasta, cu exceptia obligatiunilor prevazute la alin. (6) al art. 159 din Regulamentul nr. 15/2004 privind autorizarea si functionarea societatilor de administrare a investitiilor, a organismelor de plasament colectiv si a depozitarilor, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004, cu modificarile ulterioare;
b) depozit garantat - orice depozit aflat in evidenta institutiei de credit, care nu se incadreaza in categoriile prevazute in anexa si aferent caruia Fondul asigura plata compensatiei;
c) depozit indisponibil - depozit datorat si exigibil care nu a fost platit potrivit conditiilor legale si contractuale aplicabile de catre o institutie de credit aflata in oricare din urmatoarele situatii:
(i) Banca Nationala a Romaniei a constatat ca institutia de credit in cauza nu este capabila, din motive legate direct de situatia sa financiara, sa plateasca depozitul si nu are perspective imediate de a putea sa o faca;
(ii) a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca de deschidere a procedurii falimentului institutiei de credit, inainte ca Banca Nationala a Romaniei sa constate situatia prevazuta la pct. (i);
d) compensatie - suma pe care Fondul o plateste fiecarui deponent garantat pentru depozitele indisponibile, in limita plafonului de garantare si in conditiile prevazute de prezenta ordonanta;
e) deponent garantat - titularul depozitului garantat sau, dupa caz, persoana indreptatita la sume din respectivul depozit;
f) plafon de garantare - nivelul maxim al garantarii per deponent garantat si per institutie de credit, stabilit conform legii;
g) contributie - suma nerambursabila datorata Fondului de catre institutiile de credit participante la Fond, conform prevederilor prezentei ordonante;
h) cont comun - contul deschis in numele a doua sau mai multe persoane ori contul asupra caruia au drepturi doua sau mai multe persoane si asupra caruia se pot dispune operatiuni sub semnatura a cel putin uneia dintre aceste persoane;
i) institutie de credit - entitate a carei activitate consta in atragerea de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public si in acordarea de credite in cont propriu; pentru scopul prezentei ordonante, in cazul unei retele cooperatiste de credit este considerata institutie de credit casa centrala;
j) institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei - institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state terte.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. a), pentru calculul soldului creditor se aplica regulile privind compensarea conform conditiilor legale si contractuale aplicabile depozitului.
(5) Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentei ordonante si care nu au fost definite la alin. (3) au semnificatia prevazuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Toate institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei sunt obligate sa participe la Fond in conditiile prezentei ordonante, inclusiv pentru depozitele atrase de sucursalele acestora din strainatate. In cazul organizatiilor cooperatiste de credit, casa centrala participa la Fond inclusiv pentru depozitele atrase de cooperativele de credit afiliate la aceasta.
(2) Depozitele plasate la institutiile de credit cu sediul in alte state membre, care opereaza in Romania, sunt garantate in conditiile prevazute de legislatia aplicabila din statul membru de origine. Sucursala din Romania a unei institutii de credit avand sediul intr-un alt stat membru poate avea calitatea de participant la Fond, la cerere, in cazul in care schema de garantare, oficial recunoscuta in statul membru de origine, la care participa institutia de credit in cauza prevede un plafon de garantare inferior celui stabilit potrivit dispozitiilor art. 5 alin. (3) si/sau o arie de garantare a depozitelor mai restransa decat cea stabilita prin prezenta ordonanta; participarea se efectueaza numai pentru diferenta de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt garantate de schema de garantare din statul membru de origine.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), institutiile de credit persoane juridice romane nu participa la Fond pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise in state terte care impun obligatia participarii la o alta schema de garantare a depozitelor, recunoscuta oficial de respectivul stat tert .
(4) Institutiile de credit persoane juridice romane pot participa pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise in alte state membre la o schema de garantare a depozitelor recunoscuta oficial in statul membru gazda, daca aceasta asigura un plafon de garantare superior celui stabilit potrivit dispozitiilor art. 5 alin. (3) si/sau o arie de garantare a depozitelor mai extinsa decat cea stabilita prin prezenta ordonanta, pentru diferenta de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt garantate de Fond potrivit prezentei ordonante.
(5) Fondul trebuie sa depuna diligentele necesare pentru a incheia acorduri de cooperare cu schemele de garantare la care participa institutiile de credit care functioneaza in Romania printr-o sucursala participanta la Fond, in care vor fi stabilite cel putin procedurile aplicabile pentru plata compensatiilor deponentilor respectivelor sucursale, pentru respectarea termenelor si conditiilor stabilite de prezenta ordonanta .
(6) Fondul poate incheia acorduri de cooperare si cu alte scheme de garantare decat cele prevazute la alin. (5)."
3. Titlul capitolului II se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL II Depozitele indisponibile"
4. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Institutia de credit careia i s-a solicitat rambursarea unui depozit datorat si exigibil si nu a fost in masura sa isi indeplineasca obligatia de plata conform conditiilor contractuale si legale aplicabile trebuie sa notifice Bancii Nationale a Romaniei acest fapt in maximum doua zile lucratoare de la data primirii solicitarii.
(2) Notificarea va cuprinde informatii cu privire la motivele neefectuarii platii si cu privire la perspectivele imediate de indeplinire a acestei obligatii ."
5. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Banca Nationala a Romaniei analizeaza daca institutia de credit se regaseste in situatia prevazuta la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data la care s-a incredintat pentru intaia data ca institutia de credit nu a platit depozite datorate si exigibile si, in cazul in care se confirma incadrarea institutiei de credit in situatia mentionata, informeaza in aceeasi zi institutia de credit in cauza si Fondul referitor la constatarea faptului ca depozitele au devenit indisponibile.
(2) In scopul aplicarii alin. (1) se considera ca Banca Nationala a Romaniei s-a incredintat pentru intaia data ca institutia de credit nu a platit depozite datorate si exigibile, in urmatoarele situatii:
a) Banca Nationala a Romaniei a fost notificata de institutia de credit conform prevederilor art. 3;
b) Banca Nationala a Romaniei, in cursul propriilor investigatii, desi nu a fost notificata conform prevederilor art. 3, constata ca institutia de credit se regaseste in situatia descrisa la art. 3;
c) autoritatea competenta din statul membru de origine a unei institutii de credit care functioneaza in Romania printr-o sucursala participanta la Fond in conditiile art. 21 alin (2) a notificat Banca Nationala a Romaniei cu privire la faptul ca depozitele institutiei de credit din statul membru de origine au devenit indisponibile.
(3) In situatia prevazuta la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) Banca Nationala a Romaniei instituie masura de administrare speciala a institutiei de credit autorizate in cauza, prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind aplicate in mod corespunzator."
6. Titlul capitolului III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti