din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3886 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG nr. 80/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

INTEGRAL: OUG nr. 80/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar


OUG nr. 80/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 449 din 30/06/2009


Avand in vedere obligatiile ce revin Romaniei ca urmare a angajamentelor asumate in cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeana si necesitatea de a transpune in legislatia interna pana la data de 30 iunie 2009 prevederile Directivei 2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 martie 2009 de modificare a Directivei 94/19/CE referitoare la sistemele de garantare a depozitelor, in ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul de plata a compensatiilor, se impune modificarea cadrului legal in domeniul garantarii depozitelor.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,



Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.



Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 2. - (1) Fondul, in calitate de schema de garantare a depozitelor oficial recunoscuta pe teritoriul Romaniei, are ca scop garantarea depozitelor si efectuarea platii compensatiilor catre deponentii garantati, potrivit conditiilor si limitelor stabilite in prezenta ordonanta.


(2) Fondul poate desfasura si activitate de administrator special, administrator interimar ori lichidator al institutiilor de credit.


(3) In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:


a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobanda datorata, rezultat din fonduri aflate intr-un cont sau din situatii tranzitorii derivand din operatiuni bancare curente si pe care institutia de credit trebuie sa il ramburseze, potrivit conditiilor legale si contractuale aplicabile, precum si orice obligatie a institutiei de credit evidentiata printr-un titlu de creanta emis de aceasta, cu exceptia obligatiunilor prevazute la alin. (6) al art. 159 din Regulamentul nr. 15/2004 privind autorizarea si functionarea societatilor de administrare a investitiilor, a organismelor de plasament colectiv si a depozitarilor, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004, cu modificarile ulterioare;


b) depozit garantat - orice depozit aflat in evidenta institutiei de credit, care nu se incadreaza in categoriile prevazute in anexa si aferent caruia Fondul asigura plata compensatiei;


c) depozit indisponibil - depozit datorat si exigibil care nu a fost platit potrivit conditiilor legale si contractuale aplicabile de catre o institutie de credit aflata in oricare din urmatoarele situatii:


(i) Banca Nationala a Romaniei a constatat ca institutia de credit in cauza nu este capabila, din motive legate direct de situatia sa financiara, sa plateasca depozitul si nu are perspective imediate de a putea sa o faca;


(ii) a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca de deschidere a procedurii falimentului institutiei de credit, inainte ca Banca Nationala a Romaniei sa constate situatia prevazuta la pct. (i);


d) compensatie - suma pe care Fondul o plateste fiecarui deponent garantat pentru depozitele indisponibile, in limita plafonului de garantare si in conditiile prevazute de prezenta ordonanta;


e) deponent garantat - titularul depozitului garantat sau, dupa caz, persoana indreptatita la sume din respectivul depozit;


f) plafon de garantare - nivelul maxim al garantarii per deponent garantat si per institutie de credit, stabilit conform legii;


g) contributie - suma nerambursabila datorata Fondului de catre institutiile de credit participante la Fond, conform prevederilor prezentei ordonante;


h) cont comun - contul deschis in numele a doua sau mai multe persoane ori contul asupra caruia au drepturi doua sau mai multe persoane si asupra caruia se pot dispune operatiuni sub semnatura a cel putin uneia dintre aceste persoane;


i) institutie de credit - entitate a carei activitate consta in atragerea de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public si in acordarea de credite in cont propriu; pentru scopul prezentei ordonante, in cazul unei retele cooperatiste de credit este considerata institutie de credit casa centrala;


j) institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei - institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state terte.


(4) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. a), pentru calculul soldului creditor se aplica regulile privind compensarea conform conditiilor legale si contractuale aplicabile depozitului.


(5) Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentei ordonante si care nu au fost definite la alin. (3) au semnificatia prevazuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare."


2. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmatorul cuprins:


"Art. 21. - (1) Toate institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei sunt obligate sa participe la Fond in conditiile prezentei ordonante, inclusiv pentru depozitele atrase de sucursalele acestora din strainatate. In cazul organizatiilor cooperatiste de credit, casa centrala participa la Fond inclusiv pentru depozitele atrase de cooperativele de credit afiliate la aceasta.


(2) Depozitele plasate la institutiile de credit cu sediul in alte state membre, care opereaza in Romania, sunt garantate in conditiile prevazute de legislatia aplicabila din statul membru de origine. Sucursala din Romania a unei institutii de credit avand sediul intr-un alt stat membru poate avea calitatea de participant la Fond, la cerere, in cazul in care schema de garantare, oficial recunoscuta in statul membru de origine, la care participa institutia de credit in cauza prevede un plafon de garantare inferior celui stabilit potrivit dispozitiilor art. 5 alin. (3) si/sau o arie de garantare a depozitelor mai restransa decat cea stabilita prin prezenta ordonanta; participarea se efectueaza numai pentru diferenta de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt garantate de schema de garantare din statul membru de origine.


(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), institutiile de credit persoane juridice romane nu participa la Fond pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise in state terte care impun obligatia participarii la o alta schema de garantare a depozitelor, recunoscuta oficial de respectivul stat tert.


(4) Institutiile de credit persoane juridice romane pot participa pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise in alte state membre la o schema de garantare a depozitelor recunoscuta oficial in statul membru gazda, daca aceasta asigura un plafon de garantare superior celui stabilit potrivit dispozitiilor art. 5 alin. (3) si/sau o arie de garantare a depozitelor mai extinsa decat cea stabilita prin prezenta ordonanta, pentru diferenta de plafon de garantare si/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt garantate de Fond potrivit prezentei ordonante.


(5) Fondul trebuie sa depuna diligentele necesare pentru a incheia acorduri de cooperare cu schemele de garantare la care participa institutiile de credit care functioneaza in Romania printr-o sucursala participanta la Fond, in care vor fi stabilite cel putin procedurile aplicabile pentru plata compensatiilor deponentilor respectivelor sucursale, pentru respectarea termenelor si conditiilor stabilite de prezenta ordonanta.


(6) Fondul poate incheia acorduri de cooperare si cu alte scheme de garantare decat cele prevazute la alin. (5)."


3. Titlul capitolului II se modifica si va avea urmatorul cuprins:





"CAPITOLUL II
Depozitele indisponibile"



4. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 3. - (1) Institutia de credit careia i s-a solicitat rambursarea unui depozit datorat si exigibil si nu a fost in masura sa isi indeplineasca obligatia de plata conform conditiilor contractuale si legale aplicabile trebuie sa notifice Bancii Nationale a Romaniei acest fapt in maximum doua zile lucratoare de la data primirii solicitarii.


(2) Notificarea va cuprinde informatii cu privire la motivele neefectuarii platii si cu privire la perspectivele imediate de indeplinire a acestei obligatii."


5. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 4. - (1) Banca Nationala a Romaniei analizeaza daca institutia de credit se regaseste in situatia prevazuta la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data la care s-a incredintat pentru intaia data ca institutia de credit nu a platit depozite datorate si exigibile si, in cazul in care se confirma incadrarea institutiei de credit in situatia mentionata, informeaza in aceeasi zi institutia de credit in cauza si Fondul referitor la constatarea faptului ca depozitele au devenit indisponibile.


(2) In scopul aplicarii alin. (1) se considera ca Banca Nationala a Romaniei s-a incredintat pentru intaia data ca institutia de credit nu a platit depozite datorate si exigibile, in urmatoarele situatii:


a) Banca Nationala a Romaniei a fost notificata de institutia de credit conform prevederilor art. 3;


b) Banca Nationala a Romaniei, in cursul propriilor investigatii, desi nu a fost notificata conform prevederilor art. 3, constata ca institutia de credit se regaseste in situatia descrisa la art. 3;


c) autoritatea competenta din statul membru de origine a unei institutii de credit care functioneaza in Romania printr-o sucursala participanta la Fond in conditiile art. 21 alin (2) a notificat Banca Nationala a Romaniei cu privire la faptul ca depozitele institutiei de credit din statul membru de origine au devenit indisponibile.


(3) In situatia prevazuta la art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) Banca Nationala a Romaniei instituie masura de administrare speciala a institutiei de credit autorizate in cauza, prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind aplicate in mod corespunzator."


6. Titlul capitolului III se modifica si va avea urmatorul cuprins:





"CAPITOLUL III
Compensatiile"



7. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 5. - (1) Fondul garanteaza, in limitele si conditiile prevazute de prezenta ordonanta, depozitele, in orice moneda, la o institutie de credit participanta, cu exceptia depozitelor care se incadreaza in categoriile de depozite prevazute in lista din anexa la prezenta ordonanta.


(2) In aplicarea alin. (1), in cazul in care depozitele constituite la o institutie de credit participanta devin indisponibile, Fondul asigura plata compensatiilor, in limita plafonului de garantare.


(3) Plafonul de garantare este stabilit la echivalentul in lei al sumei de 50.000 euro.


(4) Echivalentul in lei al plafonului de garantare si, respectiv, al sumelor in valuta care se iau in considerare la determinarea compensatiilor se calculeaza prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, comunicate de Banca Nationala a Romaniei in data la care depozitele au devenit indisponibile."


8. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 6. - (1) Nivelul compensatiei se determina prin deducerea din suma tuturor depozitelor garantate detinute de deponentul garantat la respectiva institutie de credit la data la care depozitele au devenit indisponibile a valorii totale a creantelor exigibile la aceeasi data ale institutiei de credit asupra respectivului deponent. Compensatia de platit este limitata la nivelul plafonului de garantare aplicabil potrivit prezentei ordonante.


(2) In cazul unui cont comun, nivelul compensatiei se determina, conform dispozitiilor alin. (1), pentru fiecare deponent garantat ce detine o cota-parte din soldul contului, luandu-se in calcul cota la care acesta este indreptatit conform prevederilor contractuale si/sau legale. In absenta unor astfel de prevederi, pentru scopul determinarii compensatiilor, soldul contului comun va fi divizat in parti egale intre deponentii in cauza.


(3) In situatia in care un deponent nu este indreptatit la sume aflate intr-un cont, sumele pentru care acesta nu este indreptatit se includ in calculul compensatiei datorate persoanei indreptatite la acestea, cu conditia ca persoana indreptatita sa fie identificata sau identificabila anterior datei la care depozitele au devenit indisponibile. Daca exista mai multe persoane indreptatite, pentru determinarea compensatiei datorate fiecareia se aplica prevederile alin. (2), in mod corespunzator.


(4) In cazul unui cont comun, asupra caruia au drepturi mai multe persoane in calitatea lor de membri ai unei asociatii lucrative, asocieri sau grupari de aceeasi natura, fara personalitate juridica, pentru determinarea nivelului compensatiei, depozitul aflat in contul comun va fi tratat ca si cand ar apartine unui singur deponent.


(5) Daca un deponent garantat se afla sub urmarire penala pentru infractiunea de spalare a banilor, Fondul poate suspenda plata compensatiei pentru acesta, la solicitarea organelor abilitate legal, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive."


9. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu urmatorul cuprins:


"Art. 61. - (1) Institutiile de credit participante la Fond sunt obligate sa dispuna de sisteme informatice adecvate, care sa asigure existenta in permanenta a unei evidente complete si exacte cuprinzand toate datele referitoare la deponentii garantati, depozitele garantate ale acestora, creantele exigibile ale institutiei de credit fata de acestia, precum si orice alte informatii necesare determinarii valorii compensatiei datorate fiecarui deponent garantat si intocmirii listei compensatiilor de platit.


(2) In termen de 3 zile lucratoare de la sfarsitul fiecarui trimestru, institutiile de credit participante raporteaza Fondului informatiile prevazute la alin. (1), pe structura prevazuta in reglementarile emise de acesta.


(3) Sumele aferente depozitelor si obligatiilor unui deponent garantat fata de institutia de credit inregistrate in evidentele acesteia se iau in considerare la stabilirea valorii compensatiilor de plata, fiind prezumate a fi corecte si exacte, in masura in care deponentul interesat nu probeaza contrariul."


10. La articolul 7 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"a) contributiile initiale, anuale si speciale ale institutiilor de credit;".


11. La articolul 7 alineatul (1), litera c) se completeaza cu un nou punct, punctul 3, cu urmatorul cuprins:


"3. de la Guvern, potrivit dispozitiilor art. 14 alin (5)."


12. La articolul 7, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"(5) Pentru asigurarea resurselor financiare ale Fondului fiecare institutie de credit autorizata de Banca Nationala a Romaniei este obligata sa acorde anual, la cererea Fondului, o linie de credit stand-by in lei. Conventiile privind liniile de credit stand-by vor fi incheiate, de regula, pana la sfarsitul lunii februarie a fiecarui an. Fondul va plati din resursele sale financiare, in termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care este acordata linia de credit stand-by, un comision de maximum 0,5% pentru sumele neutilizate.


(6) Ordinea utilizarii resurselor se stabileste de Fond, pornind de la principiul optimizarii costurilor."


13. La articolul 8, alineatele (2), (3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"(2) Plata contributiilor initiale, anuale, si a celor speciale ale institutiilor de credit se efectueaza prin creditarea conturilor curente ale Fondului.


(3) Contributia initiala se plateste in termen de 30 de zile calendaristice de la data obtinerii autorizatiei de functionare emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv, in cazul sucursalelor institutiilor de credit cu sediul in alte state membre, de la data obtinerii calitatii de participant la Fond. Cuantumul contributiei initiale ce trebuie platita de catre institutiile de credit se stabileste dupa cum urmeaza:


a) institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei platesc o contributie initiala echivalenta cu 1% din capitalul initial reglementat aplicabil;


b) sucursalele institutiilor de credit din state membre ce devin participante la Fond in conditiile art. 21 alin. (2) platesc o contributie initiala al carei nivel va fi determinat conform criteriilor stabilite prin reglementarile emise de Fond;


c) casele centrale ale cooperativelor de credit platesc o contributie initiala de 1% din capitalul agregat reglementat al retelei.


..............................................................................................


(6) Institutiile de credit rezultate dintr-o fuziune, precum si institutiile de credit care continua sa existe in urma unui proces de divizare sunt scutite de la plata contributiei initiale."


14. La articolul 8, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:


"(41) In cazul sucursalelor prevazute la art. 21 alin. (2), dobandirea calitatii de participant este conditionata de plata contributiei."


15. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 9. - (1) Fiecare institutie de credit participanta plateste Fondului o contributie anuala a carei valoare se obtine prin aplicarea cotei procentuale stabilite de catre Fond, cu aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, asupra bazei de calcul reprezentand echivalentul in lei al soldului depozitelor garantate de Fond, aflate in evidenta institutiei de credit participante, determinat la data de 31 decembrie a anului precedent anului de plata a contributiei.


In cazul sucursalelor ce dobandesc aceasta calitate in conditiile art. 21 alin. (2), prevederile se aplica in mod corespunzator.


In cazul organizatiilor cooperatiste de credit, soldul depozitelor garantate se calculeaza pe baza situatiei agregate a soldurilor reprezentand depozitele garantate aflate in evidenta casei centrale si a cooperativelor de credit afiliate la aceasta.


(2) Cota procentuala anuala se comunica institutiilor de credit de catre Fond pana cel tarziu la sfarsitul lunii februarie a anului de plata si nu poate depasi nivelul maxim de 0,5%.


(3) Contributia anuala a fiecarei institutii de credit se determina pe baza declaratiilor transmise de catre aceasta Fondului prin intermediul unui formular, ale carui format si data de raportare se stabilesc de catre Fond.


(4) Prima contributie anuala datorata Fondului de catre o institutie de credit nou-participanta se va calcula prin inmultirea cotei de 1/365 din contributia determinata conform prevederilor alin. (1) cu numarul de zile ce au trecut de la data obtinerii autorizatiei de functionare de la Banca Nationala a Romaniei, respectiv de la data acceptarii ca participant in cazul sucursalelor din state membre, pana la sfarsitul anului. In cazul in care o institutie de credit ajunge in una dintre situatiile prevazute la art. 2 alin. (3) lit. c), baza de calcul a contributiei pentru acel an se stabileste potrivit evidentelor institutiei de credit aferente ultimei zile a trimestrului precedent celui in care a ajuns in una dintre situatiile prevazute la art. 2 alin. (3) lit. c). Contributia anuala care trebuie platita se calculeaza prin inmultirea cotei de 1/365 din contributia determinata prin aplicarea cotei procentuale stabilite potrivit alin. (2) la baza de calcul stabilita in conditiile acestui alineat, cu numarul de zile de la inceputul anului pana la data la care ajunge in una dintre situatiile prevazute la art. 2 alin. (3) lit. c). Contributiile datorate si neachitate Fondului de catre institutiile de credit intrate in faliment se recupereaza de catre acesta din averea respectivelor institutii de credit.


(5) Fiecare institutie de credit participanta este obligata sa plateasca, pana cel tarziu la data de 30 aprilie a anului de plata, contributia anuala corespunzatoare cotei comunicate de Fond. In conditiile in care plata contributiei anuale nu se efectueaza in termenul stabilit, prevederile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.


(6) Contributiile anuale efectuate de institutiile de credit sunt recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal."


16. La articolul 14, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:


"(5) In situatii exceptionale in care resursele financiare ale Fondului sunt insuficiente pentru acoperirea platii compensatiilor, Guvernul pune la dispozitia Fondului, sub forma de imprumut, sumele necesare, in termen de maximum 15 zile lucratoare de la solicitarea lor de catre Fond. Sursa fondurilor este reprezentata de veniturile din privatizare inregistrate in contul curent al Trezoreriei Statului, iar conditiile de acordare/rambursare a imprumutului acordat de Guvern Fondului se stabilesc prin hotarare a Guvernului."


17. Titlul capitolului VI se modifica si va avea urmatorul cuprins:





"CAPITOLUL VI
Plata compensatiilor"



18. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 16. - (1) Fondul asigura efectuarea platii compensatiilor catre deponentii garantati, potrivit conditiilor si limitelor stabilite in prezenta ordonanta.


(2) Prin exceptie de la prevederile art. 5 alin. (2), nu se datoreaza compensatii pentru depozitele rezultate din tranzactii in legatura cu care au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de condamnare pentru infractiunea de spalare a banilor, potrivit legislatiei in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor.


(3) Stabilirea incadrarii depozitelor in categoria celor prevazute la alin. (2) se realizeaza de Fond, pe baza informatiilor primite de la autoritatile competente, de la institutia de credit ale carei depozite au devenit indisponibile ori de la lichidatorul desemnat de instanta, dupa caz.


(4) Deponentii garantati sunt exceptati de la aplicarea oricaror comisioane, taxe ori impozite pentru compensatiile primite."


19. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art.17. - (1) In termen de 10 zile lucratoare de la data la care depozitele devin indisponibile, conform art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) sau (ii), Fondul stabileste data inceperii platii compensatiilor, durata efectuarii platilor si modalitatea de plata a compensatiilor si asigura publicarea in cel mai scurt timp a acestor informatii pe website-ul Fondului si in cel putin doua ziare de circulatie nationala.


(2) Obligatia de a publica informatiile prevazute la alin. (1) la sediul tuturor unitatilor teritoriale revine institutiei de credit ale carei depozite au devenit indisponibile, precum si institutiei de credit ce a fost mandatata pentru efectuarea platii compensatiilor.


(3) Plata compensatiilor trebuie sa inceapa, conform datei stabilite de Fond potrivit dispozitiilor alin. (1), in termen de cel mult 20 de zile lucratoare de la data la care depozitele au devenit indisponibile.


(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), Banca Nationala a Romaniei poate aproba, la solicitarea Fondului in circumstante absolut exceptionale, prelungirea cu maximum 10 zile lucratoare a termenului pentru inceperea platii compensatiilor.


(5) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente:


a) institutiile de credit care vor fi mandatate sa efectueze plata compensatiilor, inclusiv unitatile teritoriale ale acestora;


b) perioada in care plata compensatiilor poate fi efectuata prin unitatile institutiilor de credit mandatate;


c) procedura de obtinere a compensatiilor neachitate in perioada prevazuta la lit. b);


d) modalitatile de plata, documentele, conditiile si formalitatile necesare pentru obtinerea compensatiei;


e) procedura de solutionare a contestatiilor referitoare la datele cuprinse in listele in baza carora se realizeaza plata compensatiilor.


(6) Termenele prevazute pentru inceperea platii compensatiilor si pentru durata efectuarii platilor, mentionate in prezentul articol, nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza plata compensatiei unui deponent garantat care nu a fost in masura sa isi valorifice acest drept in termenele de mai sus."


20. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 18. - (1) Deponentii garantati care au nemultumiri legate de compensatii pot sesiza Fondul, in scris, pentru solutionarea situatiei lor.


(2) Fondul este obligat sa raspunda acestor sesizari in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii lor.


(3) In situatia in care persoanele mentionate la alin. (1) nu sunt multumite cu solutia continuta de raspunsul Fondului, se pot adresa instantei judecatoresti competente."


21. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 19. - (1) Institutia de credit ale carei depozite au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i) sau, dupa caz, lichidatorul desemnat de instanta transmite Fondului in ziua urmatoare constatarii indisponibilitatii depozitelor informatiile prevazute la art. 61 alin. (1).


(2) In termen de 10 zile lucratoare de la data la care depozitele devin indisponibile, institutia de credit respectiva sau, dupa caz, lichidatorul desemnat de instanta transmite Fondului orice informatii rectificative sau suplimentare de natura sa contribuie la asigurarea acuratetei informatiilor transmise potrivit alin. (1).


(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), institutia de credit respectiva sau, dupa caz, lichidatorul desemnat de instanta poate transmite Fondului informatiile de care nu a avut cunostinta in termenul prevazut la alin. (2) si dupa expirarea acestui termen."


22. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 20. - In baza informatiilor prevazute la art. 19, Fondul verifica lista compensatiilor de platit transmisa de institutia de credit sau de lichidatorul desemnat si intocmeste lista finala, pe care o transmite institutiei de credit mandatate sa efectueze platile catre deponentii garantati cu cel putin 24 de ore anterior datei inceperii platii compensatiilor."


23. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 21. - (1) In vederea efectuarii platii compensatiilor, Fondul mandateaza una sau mai multe institutii de credit, selectate pe baza unor criterii stabilite prin reglementarile emise de acesta.


(2) Pana la sfarsitul lunii februarie a fiecarui an, Consiliul de administratie al Fondului stabileste pentru perioada urmatoarelor 12 luni, cu aprobarea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, institutiile de credit mandatate potrivit alin. (1)."


24. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 22. - (1) Fara a aduce atingere altor drepturi ale deponentilor garantati, Fondul se subroga in drepturile acestora pentru o suma egala cu suma compensatiei datorate potrivit listei finale a compensatiilor de platit, prevazuta la art. 20.


(2) In situatia in care depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (ii), Fondul inregistreaza, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, in registrul grefei tribunalului suma compensatiilor pe care urmeaza a le plati deponentilor garantati, rezultata din situatia intocmita conform art. 20."


25. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 24. - Fondul va informa periodic institutia de credit sau, dupa caz, lichidatorul desemnat asupra compensatiilor platite deponentilor."


26. La articolul 31 litera a), punctul 4 se abroga.


27. La articolul 40, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:


"(4) Fondul este obligat sa efectueze periodic teste cu privire la capacitatea propriilor sisteme de a asigura colectarea informatiilor necesare determinarii compensatiilor de plata, verificarea si transmiterea lor catre institutiile de credit mandatate in termenele aplicabile potrivit prezentei ordonante.


(5) Banca Nationala a Romaniei informeaza Fondul, atunci cand este cazul, cu privire la situatiile in care identifica la nivelul unei institutii de credit aspecte care pot conduce la indisponibilizarea depozitelor."


28. Articolul 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 43. - (1) Institutiile de credit participante la Fond sunt obligate sa puna la dispozitia deponentilor existenti si potentiali informatii privind garantarea depozitelor, care sa se refere cel putin la urmatoarele:


a) tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de depozite excluse de la plata compensatiilor-depozite negarantate;


b) nivelul plafonului de garantare.


(2) Institutiile de credit prevazute la alin. (1) sunt obligate sa puna la dispozitia deponentilor existenti si potentiali, la cererea acestora, informatiile referitoare la:


a) modul de calcul al compensatiei;


b) documentele, conditiile si formalitatile ce trebuie indeplinite pentru a beneficia de compensatiile platite de catre Fond.


(3) Informatiile prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa fie disponibile la toate sediile institutiilor de credit, iar prezentarea acestora trebuie sa fie formulata clar, fluent si usor de inteles, fara pasaje echivoce, conform regulilor stabilite de Fond.


(4) Atunci cand depozitul unui deponent nu se incadreaza in categoria celor garantate, institutia de credit are obligatia de a-l informa in mod expres cu privire la acest fapt."


29. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 44. - Institutiile de credit participante la Fond nu vor pune la dispozitia deponentilor existenti si potentiali, in scopul inducerii in eroare a acestora, informatii referitoare la alte tipuri de depozite garantate sau alte limite ale plafonului de garantare a depozitelor decat cele in vigoare conform prezentei ordonante."


30. Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 45. - (1) Daca o institutie de credit autorizata de Banca Nationala a Romaniei nu se conformeaza obligatiilor ce ii revin potrivit dispozitiilor prezentei ordonante si reglementarilor date in aplicarea ei, Fondul va notifica acest lucru Bancii Nationale a Romaniei, in vederea luarii masurilor necesare.


(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Banca Nationala a Romaniei poate dispune masurile prevazute la art. 226 alin. (2) lit. d) si/sau aplica sanctiunile prevazute la art. 229 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Depozitele constituite la o institutie de credit careia Banca Nationala a Romaniei i-a retras autorizatia de functionare raman garantate de catre Fond.


(4) Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat.


(5) In cazul in care o sucursala participanta la Fond in conditiile art. 21 alin. (2) nu se conformeaza obligatiilor ce ii revin potrivit dispozitiilor prezentei ordonante si reglementarilor date in aplicarea ei, Fondul va notifica acest fapt autoritatii competente din statul membru de origine.


Daca aplicarea masurilor dispuse de autoritatea competenta nu conduce la incadrarea sucursalei respective in cerintele impuse, Fondul poate, cu acordul expres al acestei autoritati competente, dupa o perioada de preaviz de cel putin 12 luni, sa retraga calitatea de participant a sucursalei respective. Depozitele atrase de sucursala inainte de retragerea calitatii de participant continua sa fie garantate de Fond pana la data scadentei lor.


(6) Sucursala in cauza va informa deponentii in legatura cu masura retragerii calitatii de participant la Fond.


(7) In cazul in care o schema de garantare a depozitelor oficial recunoscuta la care participa o sucursala a unei institutii de credit persoane juridice romane, in conditiile art. 21 alin. (3) sau alin. (4), notifica Banca Nationala a Romaniei cu privire la neindeplinirea obligatiilor ce revin sucursalei in cauza, in calitatea acesteia de participant la respectiva schema de garantare a depozitelor, Banca Nationala a Romaniei aplica institutiei de credit masurile si/sau sanctiunile prevazute la alin. (2), cooperand in acest sens cu respectiva schema de garantare."


31. Dupa capitolul XI "Sanctiuni" se introduce un nou capitol, capitolul XI1 "Infractiuni", cu urmatorul cuprins:





"CAPITOLUL XI1
Infractiuni



Art. 462. - (1) Incalcarea prevederilor art. 3 alin. (1), referitoare la obligatia notificarii incapacitatii de rambursare, si/sau ale art. 19 alin. (1), referitoare la obligatia transmiterii informatiilor catre Fond, constituie infractiune si se pedepseste cu amenda de la 10.000 la 100.000 lei.


(2) Fapta persoanei fizice care detinea atributii in asigurarea indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si/sau la art. 19 alin. (1) si care nu le-a indeplinit sau le-a indeplinit defectuos se pedepseste cu inchisoarea de la o luna la 6 luni sau cu amenda."


32. Titlul capitolului XII se modifica si va avea urmatorul cuprins:





"CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale"



33. Dupa articolul 47 se introduc trei noi articole, articolele 471-473, cu urmatorul cuprins:


"Art. 471. - (1) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (2) al prezentului articol, prevederile art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i), ale art. 3 si ale art. 4 intra in vigoare de la data de 30 august 2009.


(2) Pana la data de 31 decembrie 2010, termenul prevazut la art. 4 alin. (1), referitor la constatarea indisponibilitatii depozitelor de catre Banca Nationala a Romaniei, va fi de cel mult 21 de zile calendaristice.


Art. 472. - (1) Pana la data de 31 decembrie 2010, termenul prevazut la art. 17 alin. (1), referitor la perioada in care Fondul stabileste data inceperii platii compensatiilor, durata efectuarii platilor si modalitatea de plata a compensatiilor si publica aceste informatii, nu poate depasi 30 de zile calendaristice de la data la care depozitele devin indisponibile.


(2) Pana la data de 31 decembrie 2010, termenul prevazut la art. 17 alin. (3) pentru inceperea platii compensatiilor nu poate depasi 3 luni de zile de la data la care depozitele au devenit indisponibile.


(3) Prevederile alin. (4) al art. 17 intra in vigoare la data de 31 decembrie 2010.


Art. 473. - (1) Pana la data de 31 decembrie 2010, termenul prevazut la art. 19 alin. (1), referitor la transmiterea catre Fond a informatiilor prevazute la art. 61 alin. (1), este de 20 de zile calendaristice.


(2) Pana la data de 31 decembrie 2010, termenul prevazut la art. 19 alin. (2) este de 30 de zile calendaristice."


34. Anexa cuprinzand "Lista depozitelor negarantate" se modifica si va avea urmatorul cuprins:



"ANEXA





LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE



1. Depozite, altele decat cele care se incadreaza in prevederile art. 6 alin. (3), ale unei institutii de credit facute in nume si cont propriu


2. Instrumente care se incadreaza in definitia fondurilor proprii, conform reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind fondurile proprii ale institutiilor de credit


3. Depozite ale institutiilor financiare, asa cum sunt acestea definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia institutiilor financiare nebancare din categoria caselor de ajutor reciproc


4. Depozite ale asiguratorilor si reasiguratorilor si ale intermediarilor in asigurari, asa cum sunt acestia definiti in legislatia privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor


5. Depozite ale autoritatilor publice centrale, locale si regionale


6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, asa cum sunt acestea definite de legislatia pietei de capital


7. Depozite ale fondurilor de pensii


8. Depozite la institutia de credit apartinand, dupa caz, administratorilor acesteia, directorilor, membrilor consiliului de supraveghere, auditorilor, actionarilor semnificativi


9. Depozitele deponentilor cu statut similar celor de la pct. 8 in cadrul altor societati din grupul institutiei de credit


10. Depozitele membrilor familiilor persoanelor fizice mentionate la pct. 8 si 9, respectiv sot/sotie, si rudele si afinii de gradul intai, precum si ale tertelor persoane care actioneaza in numele deponentilor mentionati la pct. 8 si 9


11. Depozitele la institutia de credit ale companiilor din acelasi grup


12. Depozite nenominative


13. Valori mobiliare de natura datoriei emise de institutia de credit, precum si obligatii care izvorasc din acceptari proprii si bilete la ordin


14. Depozite ale entitatilor economice care, prin dimensiunile lor, nu intra in categoria microintreprinderilor, intreprinderilor mici si mijlocii"


35. In tot cuprinsul ordonantei, sintagma "Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare" se va inlocui cu sintagma "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare".


Art. II. - (1) Fondul va emite reglementarile prevazute la art. 61 alin. (2) si pe cele prevazute la art. 8 alin. (3) in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


(2) In aplicarea prevederilor art. 14 alin. (5), Ministerul Finantelor Publice emite, in termen de 60 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, procedura privind solicitarea si punerea la dispozitia Fondului a imprumutului.


*


Prezenta ordonanta de urgenta transpune dispozitiile art. 1 pct. 3 lit. (i) din Directiva 94/19/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 mai 1994 privind sistemele de garantare a depozitelor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 135 din 31 mai 1994, si ale Directivei 2009/14/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 martie 2009 privind modificarea Directivei 94/19/CE privind sistemele de garantare a depozitelor in ceea ce priveste plafonul de garantare si termenul de plata a compensatiilor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 68 din 13 martie 2009.



PRIM-MINISTRU
EMIL BOC



Contrasemneaza:

Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu



Bucuresti, 24 iunie 2009.


Nr. 80.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice